Het gaat niet over bussen maar over gewone mensen die een diesel kochten omdat het interessant was en zelfs werd aangemoedigd.
Nu draait de wind 180 ° en worden diesels ontmoedigd.
Jan met de pet kijkt verweest toe en vraagt zich af waarom hij niet meer met zijn betrouwbaar ouder dieseltje mag rijden.
Waarom mag Jan met de pet zijn dieseltje niet gewoon 'op' rijden?
Wat tegen de borst stoot, is inderdaad de manier waarop de diesel momenteel verguisd wordt.
Men had kunnen zeggen: "We moeten toegeven dat we er achter gekomen zijn dat we ons vergist hebben, want dat de uitlaatgassen van een dieselmotor schadelijker zijn dan we aangenomen hadden. We moeten daardoor voor de toekomst uitkijken naar een andere techniek die in niets moet onderdoen voor een dieselmotor (inclusief een actieradius van minstens 1.000 km en een volledig opladen op 5 minuten), doch minder of niet vervuilend is. Intussen gaan we de mensen met een diesel hun wagen laten oprijden zonder hen het leven zuur te maken."
Maar zo is het helaas niet gelopen. Voorstanders van volledig elektrisch aangedreven voertuigen zijn met een nooit eerder geziene brutaliteit (ook op dit forum) te keer gegaan. Van de ene op de andere dag bewierrookten ze elektrische wagens, waarbij ze de voordelen sterk overdreven en de nadelen enorm minimaliseerden, en was de diesel enkel nog een compleet onding, dat liefst nog gisteren totaal zou moeten verboden worden zijn, en waarvan je de eigenaars achter de tralies zou moeten steken.
Een zeer spijtige evolutie, die bij vele dieselrijders de natuurlijke weerstand tegen verandering enkel maar sterk zal vergroten.
Daar heb je nu eindelijk een nieuwe Tesla tegen een enigszins haalbare prijs. Maar: rijbereik
maximaal 345 km. Je zou ze toch wel met hun kop tegen de muur slaan zeker. De meeste automobilisten hebben
shared values and beliefs wat dat betreft, en die gaat Elon Musk niet veranderen. Waarom zouden we ook met minder moeten genoegen nemen?
In de afgelopen jaren ben ik geregeld naar volgende bestemmingen gereden: Tours (Frankrijk, 2 x 1.300 km), Schweinfurt (2 x 450 km), België (2x 1.000 km). In de nabije toekomst komen daar cursussen in Dresden en Luzern (Zwitserland) bij. Ik weet niet meer wat een landkaart is. Ik geef mijn bestemming in op mijn GPS, en als ik aankom en men vraagt mij langs waar ik gereden ben, moet ik antwoorden dat ik het niet zou weten. Nooit hoef ik mij ook maar in het minst zorgen te maken om energie. Mijn BMW heeft een autonomie van nagenoeg 1.000 km, dan mag ik geregeld al eens tegen 200 km/h rijden, en als hij aangeeft dat ik nog 200 km kan rijden, begeef ik mij veiligheidshalve naar het volgend tankstation, waar ik op 5 minuten kan voltanken.
Nu denkt Elon Musk toch niet dat ik in de toekomst een uur of meer ga besteden om met een landkaart elke reis voor te bereiden, zodat ik weet waar ik een gedwongen pauze zal moeten nemen om mijn batterij op te laden, en daarbij moet opletten dat ik onderweg niet te snel rijd, want dan valt het hele plan in duigen. Neen, tegen dat mijn BMW over 10 à 15 jaar versleten is, hoop ik een Citroën DS gerestaureerd te hebben, en dan zweef ik daarmee wel in alle comfort en gemak naar mijn bestemmingen.