Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 101341 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #210 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 23:59:37 »
Met Belgische ambtenaren en hun regeltjes weet men nooit...

Zeg dat wel.

Leslie en ik zijn in Berchtesgaden gehuwd naar Duits recht. We woonden toen nog in België. De DVD (Depp Von Dienst) in Antwerpen heeft in het register van de burgerlijke stand geschreven dat we in Berchtesgaden gehuwd zijn naar Belgisch recht. Als we uit de echt zouden willen scheiden, moeten we dat dus voor een Duitse rechtbank én voor een Belgische rechtbank doen, anders zijn we in één land nog gehuwd en in het andere uit de echt gescheiden.

In België kan dat alleen rechtgezet worden als ik daartoe op mijn kosten een procedure voer bij de rechtbank van 1ste aanleg, die de ambtenaar van de burgerlijke stand dan opdraagt om in het register een verbeterende wijziging aan te brengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #211 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 20:19:07 »
Audi bedriegt nu ook, alweer bij diesels:

24.000 autos worden teruggeroepen, oeps de software weet wanneer er getest wordt en schakelt dan pas het emissiereinigingssysteem aan.

Citaat
http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/unzulaessige-software-audi-reagiert-auf-dobrindt-vorwuerfe-rueckruf-von-24-000-autos/19884652.html

UNZULÄSSIGE SOFTWARE

01.06.2017
Laut Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt hat Audi bei rund 24.000 Fahrzeugen eine unzulässige Abgas-Software genutzt. Die Reaktion folgt prompt – Audi entschuldigt sich öffentlich und ruft 24.000 Fahrzeuge zurück.

Berlin

Die VW-Tochter Audi hat nach Worten von Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt (CSU) unzulässige Abgas-Software verwendet. Die Software habe bewirkt, dass erkannt wurde, wenn das Auto auf einem Prüfstand war – dann wurden die Abgas-Reinigungssysteme angeschaltet. Es seien rund 24.000 Fahrzeuge betroffen, sagte Dobrindt am Donnerstag in Berlin.

Hopelijk nog meer van die sjoemelontdekkingen!  ;D

Het dieselschandaal krijgt geen einde, go for it!

Citaat
http://www.n-tv.de/wirtschaft/Audi-mit-illegaler-Abgas-Software-erwischt-article19871009.html
Donnerstag, 01. Juni 2017

Diesel-Skandal nimmt kein Ende

« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juni 2017 - 20:58:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #212 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 21:45:36 »
(...)
Wat als een Slovaak, een Hongaar, en zovele andere EU-burgers met hun dieselwagen naar Antwerpen wensen te komen? Moeten die dan maar eerst een cursus Nederlands volgen?
(...)
Draai het om : wat als ik als Belg naar Slovakije, Hongarije ofzo op vakantie ga en men daar een LEZ heeft ...
Zou die daar in het Nederlands te vinden zijn ?

Puur wettelijk gezien ligt Antwerpen nog steeds in Vlaanderen waar men Vlaams/Nederlands spreekt.
Dus mag de overheid eigenlijk niet in een andere taal zo'n site opstellen, door de taalwetgeving. 

Of dat wenselijk is en zeker naar toeristisch oogpunt dat Antwerpen een wereldstad is, da's weer een andere vraag ...
Dan heeft men weer probleem met het aantal nationaliteiten dewelke Antwerpen per auto bezoeken ...
Als men voor iedere nationaliteit de site gaat vertalen, is men ook weer even bezig, en dat voor de scheet die de LEZ-Antwerpen groot is.

Even gezocht bij de buurlanden :
-Duitsland Umweltzone - in 't Duits + 21 andere talen => https://www.umwelt-plakette.de/de/home.html
-Frankrijk (soort Umweltzone voor Parijs) - eentalig => https://www.service-public.fr/particuliers/actualites/A10135
-Zwitserland (autosnelwegsticker, landelijk) - viertalig => https://www.ezv.admin.ch/ezv/de/home/information-private/reisedokumente-und-strassenabgaben/vignette--autobahngebuehren-.html

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #213 Gepost op: zaterdag 03 juni 2017 - 06:28:16 »
Draai het om : wat als ik als Belg naar Slovakije, Hongarije ofzo op vakantie ga en men daar een LEZ heeft ...
Zou die daar in het Nederlands te vinden zijn ?

- Hongarije: Hongarije: http://nl.urbanaccessregulations.eu/countries-mainmenu-147/hungary/budapest

- Slowakije: niets gevonden, ik vraag het straks even aan mijn dochter.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #214 Gepost op: maandag 03 juli 2017 - 19:16:55 »
Waarschijnlijk lieten 300.000 diesels hun filter uit hun roetfilter verwijderen. Keuring?

Een nieuwe roetfilter steken kost minstens 2000-2500 €, het illegaal verwijderen en de software herschrijven zowat 500 euro.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170703_02954357

Vooral in BE waar door te korte afstanden en-of aan te lage snelheden gedieselt wordt verstopt de roetfilter veel sneller.
Vele weinig-rijders hebben indertijd toch een (meer vervuilende) diesel aangeschaft wegens de hoge onbegrijpelijke "ecopremie" die tot 15 % van de nieuwprijs bedroeg. Zelfs een middenklasser kreeg 3% van die sufferds-politici.

In elk geval ben ik eens benieuwd wat dezelfde politici -> keuring gaat ondernemen om die auto's af te keuren, want zo worden die emissiezones een lachertje want die erin mogen kunnen zelfs vuiler zijn dan die er niet in mogen.
Volgens een simpele test kan men gemakkelijk vaststellen of een filter leeggehaald is: hol klingt heel anders als vol...
« Laatst bewerkt op: maandag 03 juli 2017 - 19:23:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #215 Gepost op: woensdag 05 juli 2017 - 14:12:23 »
Langzaam maar zeker, zelfs in dieselland BE:

Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3017016

Is het rijk van de dieselauto uit? Voor het eerst meer benzineauto's verkocht

wo 05/07/2017 - 07:00  Pieterjan Huyghebaert

In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn voor het eerst meer benzineauto's verkocht dan dieselwagens. Dat blijkt uit cijfers van Febiac. Ter vergelijking: amper 4 jaar geleden werden nog dubbel zoveel diesels als benzineauto's verkocht. De reden? De aanschaf van een dieselwagen wordt steeds minder interessant.
In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn 254.899 auto's verkocht. Iets meer dan de helft daarvan zijn wagens die rijden op benzine. Dat is opmerkelijk, want de Belg is normaal gesproken verslingerd aan diesel. Ter vergelijking: in 2013, amper 4 jaar geleden, werden in dezelfde periode dubbel zoveel dieselwagens verkocht dan auto's die rijden op benzine.

Benzineauto's zitten in de lift omdat het steeds minder interessant is om een dieselwagen aan te schaffen. En daar zijn verschillende redenen voor. Zo heeft Vlaanderen de laatste jaren de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting hervormd, waardoor het duurder is geworden om met een diesel te rijden.

"Er is de verschuiving van aandacht van louter vermindering van CO2-uitstoot naar luchtkwaliteit en roetuitstoot" legt Joost Kaesemans van Febiac uit. "Ook het verschil in de prijs aan de pomp tussen benzine en diesel is veel kleiner geworden. Bovendien groeit het ecologisch bewustzijn van de consument." Daarnaast is het prijsverschil tussen de diesel- en benzinevariant van dezelfde auto toegenomen.

De occasiemarkt wordt wel meer overspoeld met goedkope dieselwagens, al dan niet met leeggehaalde roetfilter...
Dus aan het (rijdend) wagenpark zelf zal er de volgende 5 jaar minder veranderen dan men denkt.
Daarnaast worden de meeste kms per jaar altijd door dieselwagens afgelegd, gemiddeld meer dan het dubbele dan een benzinewagen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #216 Gepost op: donderdag 13 juli 2017 - 23:40:10 »
Binnen de stad Antwerpen gaat men minder oudere diesels zien rondrijden, buiten de stad zal het voorlopig weinig verschil maken.
Men had reeds veel eerder moeten beginnen met oudere diesels te weren, zoals dit reeds langer in Duitsland was.
Nu zijn er diesels van amper 13 jaar oud (eco 3) die de stad niet meer in mogen.
Heel leuk voor de mensen die 2 jaar geleden een eco 3 kochten...

Ofwel begin je veel vroeger met sensibilisering zodat heel wat mensen een andere keuze zouden maken
ofwel laat je de mensen hun oudere diesel oprijden en sterft de zogenaamde 'vervuilende' diesel vanzelf uit.

Men had evengoed kunnen stellen:"Als je een andere auto koopt en inschrijft, zal die moeten voldoen aan x eco-norm tot x jaar. Anderen mogen met hun auto blijven rijden tot hij 'op' is.
Nu jaagt men de mensen onnodig op kosten en de luchtvervuiling zal er 'globaal' weinig winst mee boeken.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #217 Gepost op: vrijdag 14 juli 2017 - 04:40:04 »
Het absurde van de hele historie is dat de groenen er voor gezorgd hebben dat we nog jaren met veel vervuilende dieseltjes op onze wegen zitten. Groen heeft absoluut geen kennis van ecologie, kijk maar eens naar de CV's van hun mandatarissen. Het is een bende met sociale en andere flut-diploma's. Als je hen aan het beleid laat heb je gegarandeerd miserie wegens een totaal gebrek aan wetenschappelijk inzicht.

Wacht nog enkele jaren en de oudere wagens vertrekken massaal naar Afrika. Binnen enkele jaren komen de elektrisch wagens met een aanvaardbare range (> 300 km) binnen het bereik van iedereen. Op dat moment zal de laadinfrastructuur beter op punt staan en zal er voldoende momentum ontstaan om elektrisch te gaan rijden. Zelfs al zou je laden uit fossiel gestookte centrales, dan nog is het gunstiger voor het milieu. Bovendien is het filteren van die paar schoorstenen van de centrales éénvoudiger dan het filteren van honderd duizenden uitlaten. Zelfs CO2-captatie wordt dan een mogelijkheid (zoals men nu al in Noorwegen doet!).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #218 Gepost op: vrijdag 14 juli 2017 - 08:49:20 »
Het absurde van de hele historie is dat de groenen er voor gezorgd hebben dat we nog jaren met veel vervuilende dieseltjes op onze wegen zitten.

Wie ervoor gezorgd heeft, speelt nu even geen rol voor mij. Maar er gaan inderdaad nog vele jaren diesels rondrijden, want er worden nog elke dag heel wat verkocht. Daimler-Benz en BMW gaan er voorlopig van uit dat het nog minstens tot 2025 zal zijn.

Wat had je je voorgesteld dat al die dieselrijders, welke er destijds toe aangemoedigd werden, met hun karretje gingen doen? Het van vandaag op morgen voor een appel en een ei verkopen aan een opkoper die ze naar Afrika brengt?

Citaat van: de rijprof
Men had evengoed kunnen stellen:"Als je een andere auto koopt en inschrijft, zal die moeten voldoen aan x eco-norm tot x jaar. Anderen mogen met hun auto blijven rijden tot hij 'op' is.

Dat was inderdaad een verstandige en aanvaardbare oplossing geweest.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #219 Gepost op: vrijdag 14 juli 2017 - 14:37:43 »
Het absurde van de hele historie is dat de groenen er voor gezorgd hebben dat we nog jaren met veel vervuilende dieseltjes op onze wegen zitten.
Bedoel je de groene politieke partijen?
Ik denk toch dat de Socialisten tesamen met de Liberalen van Verhofstadt daarvoor gezorgd hebben.
Die 3 en 15 % ecopremies die de extra boom van diesels gelanceerd hebben was toch wel van hun regeerakkoord.

Regering Verhofstadt II: https://nl.wikipedia.org/wiki/Regering-Verhofstadt_II
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 juli 2017 - 14:41:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #220 Gepost op: vrijdag 14 juli 2017 - 16:51:51 »
In China hebben ze zelfs quasi geen dieselbussen meer. De lange afstandsbussen (> 150 km enkele rit) rijden nog op diesel. Alle stadsbussen rijden op CNG. In Xi'an zie ik zelfs veel volledig elektrische bussen. In zekere zin is dit een stap terug van ongeveer 10 jaar. Toen heeft Xi'an alle trolleylijnen afgeschaft. Nu zijn de elektrische bussen er terug, maar deze keer op batterijen. Ze rijden bovendien niet alleen op de korte plaatselijke lijntjes maar doorkruisen deze miljoenenstad (ongeveer 9 miljoen inwoners!).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #221 Gepost op: vrijdag 14 juli 2017 - 19:42:10 »
In China hebben ze zelfs quasi geen dieselbussen meer. De lange afstandsbussen (> 150 km enkele rit) rijden nog op diesel. Alle stadsbussen rijden op CNG. In Xi'an zie ik zelfs veel volledig elektrische bussen. In zekere zin is dit een stap terug van ongeveer 10 jaar. Toen heeft Xi'an alle trolleylijnen afgeschaft. Nu zijn de elektrische bussen er terug, maar deze keer op batterijen. Ze rijden bovendien niet alleen op de korte plaatselijke lijntjes maar doorkruisen deze miljoenenstad (ongeveer 9 miljoen inwoners!).
China zou 98% van alle electrische bussen van de wereld hebben:
Het aandeel nieuwe E-bussen zou al 20% aandeel hebben van alle Chinese bussen. Vooral puur op batterij (BEV), hybrides groeien veel minder sterk.

Citaat
https://cleantechnica.com/2017/02/03/china-100-electric-bus-sales-grew-115700-2016/



The EV Sales blog provides more:

“Ending a series of articles on China, I left the juiciest of them to the end, Electric Buses. In the end of 2015, China had 170,000 of the 173,000 e-buses circulating in the world. That’s right, 98% of them were zooming in The Big Red Giant, which I think says it all about the role of that country on the change happening towards eMobility.

“But, what about in 2016? Just focusing on all-electric buses, sales grew to 115,700 units in 2016, which represents some 20% market share, with Yutong still in the lead, followed by BYD and Nanjing, with the first growing 36% YoY and the second more than 50%.”

Impressive numbers — no doubt helped along significantly by the very friendly regulatory environment in the country (with regard to electric buses), and foresight on several levels.

“With this kind of growth and market share, it is expected that China goes all-electric in this category in less than 10 years, maybe five, so it is no wonder that large cities like Shenzen are already envisioning an all-electric 15,000 fleet of buses … in 2017.”
Stadsbussen rijden vooral met supercondensatoren die op 10-15 seconden (dus bij een halte) met flashcharging opgeladen worden, voldoende voor 5 km:
Citaat
https://www.supercaptech.com/world-fastest-charging-electric-bus-10-seconds-thanks-to-supercapacitors

A new electric bus was put into operation on July 28th, 2015 in China. Its special feature: a full charge in just 10 seconds thanks to its supercapacitors.

This bus travels a line of 11 km with 24 stops in Ningbo city on the East coast of China. In the next three years, no less than 1,200 of these buses will be used for public transport in the city, where the electric bus plant is located.

This bus is recharged at stop stations, while passengers getting on or off the bus. Each charge allows the bus to travel up to five kilometers.

In addition, the bus consumes 30 to 50 percent less energy than other electric vehicles.

The bus is equipped with CSRCAP supercapacitors produced by the Chinese company "Ningbo CSR New Energy Technology", a subsidiary of CSR Zhuzhou Electric Locomotive. We already talked of these supercapacitors in our article 5000 supercapacitors CSRCAP 7500 Farads delivered in China.

These supercapacitors are able to operate 12 years and endure over a million charge, even under high temperatures. The supercapacitor technology is more reliable, faster and more durable than batteries that can not usually withstand a lot more than 500 recharge cycles.

Thanks to supercapacitors, the opportunity charging electric buses is emerging as the most reliable and most economic way to develop a fleet of electric buses within cities.

Ook in Europese steden worden steeds meer bussen met supercondensatoren gebruikt.
http://www.idg.tv/video/69475/15-second-flash-charging-comes-to-swiss-buses

Hier nog een laadstation voor BEV-bussen die ze in dec 2015 in Peking geopend hebben:
Citaat
https://cleantechnica.com/2015/12/15/ultra-fast-electric-bus-charging-in-china/
 A new ultra-fast electric vehicle charging station, the largest such station in the world, was recently brought online in Beijing, China.

The new station — the new Xiaoying Public Transit Bus Terminal in Chaoyang district — is home to 25 electric vehicle (EV) chargers operating at 360 kilowatts (kW), and 5 chargers operating at 90 kW. And it is indeed possible for all 30 chargers to operate at once, reportedly. The station covers an area of 26,500 m² — with the structures themselves covering an area of 1,575 m².

After conversion to ultra-fast charging technology, the Route 13 fleet has improved operating efficiency while reducing Beijing’s GHG emissions. Each new bus takes only 10-15 minutes to complete recharging the battery. Charging each bus takes place 2-3 times per day, during driver breaks, with several route loops between each charge.
25 laadpalen à 360 kW en 5 à 90 kW... als je de foto goed bekijkt worden 2 laadkabels tegelijk ingeplugd.



En zeggen dat De Lijn onlangs nog nieuwe dieselbussen bestelde - omdat het zogezegd nog contractueel verplicht was...
Van Hool levert nu hun E-bussen maar aan Hamburg...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 juli 2017 - 20:13:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #222 Gepost op: vrijdag 14 juli 2017 - 21:03:35 »
Het gaat niet over bussen maar over gewone mensen die een diesel kochten omdat het interessant was en zelfs werd aangemoedigd.
Nu draait de wind 180 ° en worden diesels ontmoedigd.
Jan met de pet kijkt verweest toe en vraagt zich af waarom hij niet meer met zijn betrouwbaar ouder dieseltje mag rijden.
Waarom mag Jan met de pet zijn dieseltje niet gewoon 'op' rijden?
Dat bijna verwaarloosbaar kleiner aandeel dat nu rijdt en slechts af en toe de stad inrijdt, zal het verschil niet maken in luchtkwaliteit.
Is een eco 4 dan zoveel properder?
Vrachtwagens (diesels) mogen blijven vervuilen op de ring. Waar blaast de wind die fijne stofdeeltjes naartoe?

Economie moet draaien en men zit weer maar eens in de gewone mensen hun zakken!

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #223 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017 - 02:31:27 »
Het gaat niet over bussen maar over gewone mensen die een diesel kochten omdat het interessant was en zelfs werd aangemoedigd.
Nu draait de wind 180 ° en worden diesels ontmoedigd.
Jan met de pet kijkt verweest toe en vraagt zich af waarom hij niet meer met zijn betrouwbaar ouder dieseltje mag rijden.
Waarom mag Jan met de pet zijn dieseltje niet gewoon 'op' rijden?

Wat tegen de borst stoot, is inderdaad de manier waarop de diesel momenteel verguisd wordt.

Men had kunnen zeggen: "We moeten toegeven dat we er achter gekomen zijn dat we ons vergist hebben, want dat de uitlaatgassen van een dieselmotor schadelijker zijn dan we aangenomen hadden. We moeten daardoor voor de toekomst uitkijken naar een andere techniek die in niets moet onderdoen voor een dieselmotor (inclusief een actieradius van minstens 1.000 km en een volledig opladen op 5 minuten), doch minder of niet vervuilend is. Intussen gaan we de mensen met een diesel hun wagen laten oprijden zonder hen het leven zuur te maken."

Maar zo is het helaas niet gelopen. Voorstanders van volledig elektrisch aangedreven voertuigen zijn met een nooit eerder geziene brutaliteit (ook op dit forum) te keer gegaan. Van de ene op de andere dag bewierrookten ze elektrische wagens, waarbij ze de voordelen sterk overdreven en de nadelen enorm minimaliseerden, en was de diesel enkel nog een compleet onding, dat liefst nog gisteren totaal zou moeten verboden worden zijn, en waarvan je de eigenaars achter de tralies zou moeten steken.

Een zeer spijtige evolutie, die bij vele dieselrijders de natuurlijke weerstand tegen verandering enkel maar sterk zal vergroten.

Daar heb je nu eindelijk een nieuwe Tesla tegen een enigszins haalbare prijs. Maar: rijbereik maximaal 345 km. Je zou ze toch wel met hun kop tegen de muur slaan zeker. De meeste automobilisten hebben shared values and beliefs wat dat betreft, en die gaat Elon Musk niet veranderen. Waarom zouden we ook met minder moeten genoegen nemen?

In de afgelopen jaren ben ik geregeld naar volgende bestemmingen gereden: Tours (Frankrijk, 2 x 1.300 km), Schweinfurt (2 x 450 km), België (2x 1.000 km). In de nabije toekomst komen daar cursussen in Dresden en Luzern (Zwitserland) bij. Ik weet niet meer wat een landkaart is. Ik geef mijn bestemming in op mijn GPS, en als ik aankom en men vraagt mij langs waar ik gereden ben, moet ik antwoorden dat ik het niet zou weten. Nooit hoef ik mij ook maar in het minst zorgen te maken om energie. Mijn BMW heeft een autonomie van nagenoeg 1.000 km, dan mag ik geregeld al eens tegen 200 km/h rijden, en als hij aangeeft dat ik nog 200 km kan rijden, begeef ik mij veiligheidshalve naar het volgend tankstation, waar ik op 5 minuten kan voltanken.

Nu denkt Elon Musk toch niet dat ik in de toekomst een uur of meer ga besteden om met een landkaart elke reis voor te bereiden, zodat ik weet waar ik een gedwongen pauze zal moeten nemen om mijn batterij op te laden, en daarbij moet opletten dat ik onderweg niet te snel rijd, want dan valt het hele plan in duigen. Neen, tegen dat mijn BMW over 10 à 15 jaar versleten is, hoop ik een Citroën DS gerestaureerd te hebben, en dan zweef ik daarmee wel in alle comfort en gemak naar mijn bestemmingen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juli 2017 - 02:33:00 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #224 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017 - 17:38:23 »
Jozef, jij maakt dus pakweg 4 à 5 lange ritten per jaar. Met een Model S 100D zou je perfect kunnen voldoen aan je mobiliteitsbehoefte. Die kan perfect een 2 à 3 u rijden, zelfs aan Duitse snelweg snelheden. Akkoord, deze wagen is erg duur en daardoor niet binnen het bereik van de gemiddelde automobilist.
De Model 3 is aangekondigd met een bereik van ongeveer 250 mijl, wat zo'n 400 km is. In de praktijk zal dat inderdaad ergens in de 300 km zijn. Er zijn echter geruchten dat er een versie zou komen met een bereik van 300 mijl, in de praktijk is dit 400 km. Vergelijkbaar met het bereik van de Model S 100D maar aan ongeveer de helft van de prijs. Daarmee zit je in het gebied van de betere goed uitgeruste middenklasse.
Ik blijf een bereik van 1000 km of meer pure onzin vinden. Je gebruikt dat bereik nooit (hoop ik toch) zonder te stoppen. In de praktijk zou je na ongeveer 300 km moeten stoppen omdat je dan al 2 à 3 uur gereden hebt op de snelweg. Als je dan na 30 à 40 min weer zover kan rijden is er geen probleem meer. Dat punt is nu wel erg dichtbij, zeker met het steeds dichter wordende supercharger netwerk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519