Nu vraag ik me toch af waarom net jij dat hier schrijft.
Omdat de strekking van je posting mij volkomen ontgaat.
Wat bedoel je onder "een electrische wagen"?
Ik veronderstel dat ik toch geen Chinees schrijf ? Soit, ik bedoel dus zo'n wagen op electriciteit, zoals bvb een Tesla.
Kort antwoord: een bepaalde E-wagen is zo snel (in de regel tot 80%) opgeladen als een bepaalde openbare laadpaal vermogen kan geven en tegelijkertijd die bepaalde batterij-techniek daarop voorzien is. En in enkele jaren gaat dat idd in 10-15 minuten zijn naargelang de grootte van de batterij, via bron Porsche. Als jij vindt dat Porsche onzin schrijft wend je tot Porsche of het samenwerkingsverbond CharIN:
http://charinev.org/about-us/mission/
Dus gelieve voor uw grieven Bert >>> : http://charinev.org/about-us/mission/
De pot verwijt hier de ketel ......
Wààr heb ik geschreven, of zelfs nog maar gesuggereerd dat Porsche onzin zou schrijven ? Ik pas mij volledig aan jouw schrijfstijl aan, en vraag jou wederkerig
(en uiteraard ook in het vet) :
Waarom citeer je die zinnen niet ? Bij m'n verbrandingstuf, duurt een tankbeurt (zoals ook Jozef al aangaf trouwens) : iets van hooguit drie minuten. Ik heb van de gelegenheid nog ff gebruik gemaakt om m'n bandenspanning weer op peil te brengen. Totale duurtijd : welgeteld 5 minuten. Al veronderstel ik, dat het ook met een electrisch voertuig géén kwaad kan om geregeld de bandenspanning te checken.
Toen ik het tankstation verliet, gaf de boordcomputer als rijbereik : 960 km aan. Ik was amper 5 minuten weg, toen de boordcomputer deze range al herberekend had naar 1060 km. In de praktijk haal ik die 1060 km uiteraard zelden. Als het ganse gezin meerijdt tegenover ikzelf alleen in de wagen, of met wat méér gerief in de laadruimte, of wanneer de aanhanger erachter hangt, krijgt m'n tuf natuurlijk al wat méér dorst....
Trouwens, nu je het over Porsche hebt. Er is niks mis met een Porsche an sich, voor wie het zich kan veroorloven. Maar in ons gezin, hebben wij slechts één auto. Dus àls ik mij een wagen aanschaf, moet die voldoen aan onze persoonlijke noden :
- hoog bovenaan mijn eisen: een automaat
- iets of wat betaalbaar (sorry, de nieuwprijs voor een Porsche of Tesla zit er voor mij écht niet in)
- er moet een gezin meekunnen,
(inclusief bagage als we op vakantie gaan) : twee volwassenen, een dochter van nu 13, een zoon van nu 11, en een dochter van nu 5
==> drie volwaardige zitplaatsen achterin, en een beetje béénruimte achterin, en niet opgevouwen zitten tegen het dak achterin is noodzakelijk. Ikzelf ben 1,86 m (en 't ziet ernaar uit dat m'n zoon minstens die richting uitgaat)
==> ik was bvb gecharmeerd geraakt door een Mazda 6, een jonge occasiewagen, showroommodel of directiewagen bvb, maar omwille van déze noden gaat Mazda zo goed als zeker afvallen. Ook de overige modellen trouwens (Cx 6 bvb)
- het vermogen hebben om iets of wat aanhanger te trekken zonder dat hij in de problemen komt bij de minste helling
- qua brandstof : sowieso géén diesel meer voor mij.
==> Ik heb al gekeken in de richting van CNG, maar écht m'n gading zit er vooralsnog niet bij. De Opel Zafira komt nog het dichtst in de buurt, maar stelt niks voor qua trekkracht
==> Hybride is ook nog te overwegen, maar dan heb ik nog altijd een 2de aandrijflijn en de hybride modellen bij bvb Toyota zijn nu ook niet meteen goedkoop te noemen
Ik zie het wel, wat er binnen minstens een jaar, twéé jaar op de markt zal zijn. Maar de kans dat het een electrisch voertuig wordt, is op dit hoogst eigenste ogenblik nog niet bijster groot.
Ik geef je een figuurtje met de mogelijke laadtijden in de toekomst... getekend CharIN, dus Bert je volgende reklamaties stuur je maar naar daar hé.

tekening via: http://insideevs.com/abb-joins-charin-150-kw-charging-coming-soon-350-kw-targeted-future/
Is dat nu het énige wat je kan schrijven omdat ik ff niet naar je pijpen dans, en te kennen geef dat een electrisch voertuig voor mij nog niet meteen de éérste optie zal zijn ? Klasse !
Waarom trouwens met scherp schieten naar iedereen die (nog) géén electrisch voertuig wil aanschaffen, terwijl je er zélf nog geen hebt ?
Enkel Tesla-wagens S-X zie je dikwijls lange afstanden doen, bovendien ook nog eens gratis opladen.
Blijkbaar missen die helemaal niets. 
Is
dat voor iedereen zo ? Ook voor wie in een verdere toekomst zich een Tesla zal kunnen permitteren ? Ik kan mij vergissen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat Tesla deze actie nu (tijdelijk ?) uitbreidt.