Auteur Topic: Jozef  (gelezen 1140 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Jozef
« Gepost op: zondag 28 december 2014 - 18:24:49 »
Hallo Jozef,
Stel dat je gedurende één dag de auto leende van een vriendin uit Duitsland. Of dat je je broer – die in Luxemburg woont – in zijn eigen auto naar Brussel-Centraal reed.

Dan moest je tot op heden de volledige belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen alsook de verkeersbelasting (VB). Zelfs voor die ene dag gebruik.

Weinig gekende wetgeving

Deze regelgeving was niet echt gekend, maar wél duidelijk:

Iedere inwoner van België was verplicht om het voertuig waarmee hij rondreed, in te schrijven bij de DIV. Dit moest zelfs wanneer die auto reeds in het buitenland geregistreerd was en men het voertuig - van een kennis - gratis en tijdelijk mocht gebruiken.

Geen BIV, geen VB

Vanaf 1 oktober is dit niet langer het geval. De wetgeving is gewijzigd.

Je kan nu in België - gedurende maximum één maand – in een auto rijden die in het buitenland staat ingeschreven en die een vriend je gratis heeft uitgeleend. Je moet daarvoor niet langer belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting te betalen.

Toestemming op zak

Wel moet je één document effectief aan boord hebben: de toestemming opgesteld door je vriend, die duidelijk jouw naam vermeldt, de periode van het gebruik van de auto en de einddatum hiervan.

Als jij in de toekomst met de auto van Leslie naar Belgie komt hoef je alleen een geschreven verklaring van Leslie aan boord te hebben.

« Laatst bewerkt op: zondag 28 december 2014 - 18:28:48 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Jozef
« Reactie #1 Gepost op: zondag 28 december 2014 - 20:21:52 »
Bedankt voor de informatie, mazda.

Ik heb ze intussen gelukkig niet meer nodig, want ik heb sinds 01/08/2012 mijn officiële woonplaats hier in Schönau am Königssee.

Misschien heeft het aankaarten van mijn eerdere problematiek ter zake toch ergens iets losgeweekt?

Heb je ergens één of andere bron van je informatie?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Jozef
« Reactie #4 Gepost op: maandag 29 december 2014 - 11:45:51 »
Het begint al goed.

In tegenstelling tot het artikel van de federale ombudsman, maakt wegcode.be geen gewag van een maximum termijn van één maand, noch van  een toestemming opgesteld door de titularis van het buitenlands kenteken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Jozef
« Reactie #5 Gepost op: maandag 29 december 2014 - 15:31:49 »
Toestemming op zak:

Wel moet je één document effectief aan boord hebben: de toestemming opgesteld door je vriend, die duidelijk jouw naam vermeldt, de periode van het gebruik van de auto en de einddatum hiervan.


Mij lijkt het beter om de volledige identiteit, geboorteplaats, datum, I.K. n° en woonplaats van de gebruiker op het toelatingsformulier te laten vermelden door de eigenaar van het voertuig. Een copie van de identiteitskaart betreffende de eigenaar dat op het formulier voorkomt, maakt het bij controle des te geloofwaardiger.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Jozef
« Reactie #6 Gepost op: maandag 29 december 2014 - 16:59:07 »
Ze hebben dat weer prachtig in een wettekst gegoten.

KB van 18.06.2014 (BS van 05.09.2014):
Citaat
een door de buitenlandse titularis opgesteld document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, waaruit blijkt dat laatstgenoemde toestemming verleent om het voertuig te gebruiken voor een bepaalde periode, met vermelding van de einddatum;

Dat document moet dus niet gewettigd zijn en niet in één van de drie nationale Belgische landstalen (Nederlands, Frans of Marokkaans Duits) opgesteld zijn. Het hek is van de dam, jongens!

Als ik in Hongarije met een wagen wil rijden die ingeschreven is op naam van mijn vrouw, moet ik een toestemming bijhebben die door een beëdigd vertaler naar het Hongaars vertaald werd én door een notaris gewettigd werd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Jozef
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 30 december 2014 - 10:14:28 »
Uiteraard is het maar een kwestie van voldoende van die documenten te voorzien, telkens op een andere datum.

De deur voor misbruik staat zo ver open dat het absurd is.

België - en een aantal EU landen die dat ook nog vertikken - kunnen misschien eens een poging doen om alle EU-inschrijvingen te honoreren, en te aanvaarden dat die volgens de regels van dat land OK zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder