Auteur Topic: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen  (gelezen 6112 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Gepost op: zondag 18 januari 2015 - 11:47:43 »
Citaat van: GVA
Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen

Mobiliteitsclub VAB is niet te spreken over de wildgroei aan ideeën rond autofiscaliteit.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150118_01479589/stop-nu-tien-jaar-met-autobelastingen-te-veranderen
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 18 januari 2015 - 13:03:17 »
Dit past erbij:  (ttz de "potentiële dieselpw-koper" is al dikwijls genoeg verwittigd, ook door VAB en andere...  6 jaar geleden voorspelde ik dit al... http://forum.christophoros.be/index.php/topic,1404.msg12720.html#msg12720  )

Ik zal het extra in het vet zetten

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/video/detail/2182989/Regering-remt-daling-dieselprijs-af.dhtml
15/01/15

Regering remt daling dieselprijs af

In het kader van het Autosalon liet minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) weten dat de regering de prijsdaling van de diesel zal afremmen. "Het is goed dat de daling zich voortzet", zegt Kris Peeters. "Maar we hebben binnen de regering afgesproken om de daling van de dieselprijzen minder groot gaan maken.
Op die manier wordt de prijs van de benzine dezelfde als die van diesel."

En de buurlanden zullen wslk volgen anders gaat het tanktoerisme (ook) uit BE toenemen:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-knokke-heist/tankstations-vrezen-klantenverlies-a2004373/

Voorlopig is de gemiddelde Europese dieselprijs 6 €cent goedkoper als die van superbenzine (offic.prijzen 30 Europese landen)
https://www.avd.de/wissen/infothek/rund-um-den-kraftstoff/benzinpreise-in-europa/preise-fuer-superkraftstoff/  3 kalenderweek 2015
Europa gemiddelde:
diesel : € 1,19
super : € 1,25

In BE is het verschil vandaag 12 €cent, in D 15 €cent : http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php
In 10 EU-landen is de diesel duidelijk duurder als benzine:
Zweden, Tsjechië, Roemenië, Polen, Hongarije, Letland, Estland, UK, Cyprus, Bulgarije.
Daarnaast ook Zwitserland, Servië en Ijsland. (niet-EU)

In de regel was dat verschil vroeger 20 à 30 €cent...:

http://www.groenlicht.be/2011/11/18/benzinewagen-voordeliger-door-gestegen-dieselprijs/
« Laatst bewerkt op: zondag 18 januari 2015 - 13:50:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 18 januari 2015 - 15:04:16 »
als er aanpassingen komen in de accijnzen, zal dat zelfs eerder naar CO2 uitstoot / L zijn, en gaat diesel meer kosten dan benzine ... meer CO2 / L
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 18 januari 2015 - 15:13:44 »
als er aanpassingen komen in de accijnzen, zal dat zelfs eerder naar CO2 uitstoot / L zijn, en gaat diesel meer kosten dan benzine ... meer CO2 / L

Idd, het verbranden van 1 liter diesel geeft 13,3 % meer CO2.

En de Staat bepaald vooral door accijnzen+... + btw de prijzen:
Citaat
De fiscus heeft niet te klagen. De Belgische Staat wordt rijker met elke kilometer die wij rijden. Alle accijnzen, energietaksen en btw samen vertegenwoordigen maar liefst 56% van de prijs van een liter diesel. En voor benzine is dat zelfs 67%. Deze en andere cijfers vindt u op de website van het Ministerie van Economische Zaken.
http://www.brandstofprijzen.be/practical_info.php

Moesten de accijnzen à la USA zijn krijgt men zulke prijzen... :
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_taxes_in_the_United_States


http://www.fuelsnews.com/u-s-petroleum-products-prices-decrease-2014-2015/

momenteel is daar de diesel zelfs 42% duurder dan de benzine... (gemiddeld USA ? )
Citaat
Land     Euro95                         Diesel                                 Opname datum
U.S.A   € 0,463  USD 0,535     € 0,654   USD 0,756          18 januari 2015
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php

Verschillen per US-staat:
http://www.api.org/oil-and-natural-gas-overview/industry-economics/fuel-taxes/gasoline-tax
http://www.api.org/oil-and-natural-gas-overview/industry-economics/fuel-taxes/diesel-tax
« Laatst bewerkt op: zondag 18 januari 2015 - 15:44:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 18 januari 2015 - 21:24:22 »
Het thema is dat de regering hoe dan ook moet ophouden met voortdurend de autofiscaliteit te veranderen, zodanig dat bij de keuze van een auto zelfs op middellange termijn geen betrouwbare financiële planning kan opgesteld worden.

Jammer dat de draad weer maar eens ontaardt in een loutere kruistocht tegen de diesel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 januari 2015 - 14:46:16 »
die staat er ook fiscaal aan te komen, Jozef ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 januari 2015 - 21:20:28 »
Het thema is dat de regering hoe dan ook moet ophouden met voortdurend de autofiscaliteit te veranderen, zodanig dat bij de keuze van een auto zelfs op middellange termijn geen betrouwbare financiële planning kan opgesteld worden.

Jammer dat de draad weer maar eens ontaardt in een loutere kruistocht tegen de diesel.

De "kruistocht" tegen de benzine mag nu wel eindelijk eens gedaan zijn.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 20 januari 2015 - 22:30:04 »
De "kruistocht" tegen de benzine mag nu wel eindelijk eens gedaan zijn.

Ik heb nooit een kruistocht tegen de benzinemotor gevoerd, Michel. Maar ik hoop dat ook de dieselmotor nog verder kan verbeterd worden, zodat we het kind niet met het badwater moeten weggooien. Het is al erg genoeg dat we een technisch juweel zoals de Wankelmotor hebben moeten laten vallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 21 januari 2015 - 08:25:23 »
Ik dacht dat MAZDA er nog mee geëxperiminteerd heeft (of had)

http://www.autofans.be/nieuws/officieel/25254-mazda-geeft-de-wankelmotor-nog-niet-op
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 21 januari 2015 - 13:05:32 »
Ik dacht dat MAZDA er nog mee geëxperiminteerd heeft (of had)

http://www.autofans.be/nieuws/officieel/25254-mazda-geeft-de-wankelmotor-nog-niet-op

Tegen de 50e verjaardag van de wankelmotor in 2017 zou er een nieuwe RX-7# op de makrt komen, in 2020 de RX-9.
In elk geval zijn de namen RX-7 en RX-9 "gepatenteerd" enz...:

Citaat
Latest
Mazda RX-9 Concept Rumored for 2017 With a Production Model in 2020
 Posted on 10.17.2014

... According to Australian site Motoring, however, we could see not one, but two new rotary-powered models by the end of the decade in the form of a new RX-7 in 2017 and an all new model called the RX-9 in 2020.

Further fueling the speculation, Mazda has registered both names at a patent office near the company’s headquarters in Hiroshima, Japan.

“We want to surprise everyone in 2017 with something special to celebrate the birth of rotary," a Mazda executive told Motoring. "Then, to celebrate the company’s 100th birthday, we want to take it to another level in 2020."

Mazda aficionados might know that the “birth of the rotary” he refers to is the Mazda Cosmo, Mazda’s first rotary-powered car, which debuted in 1967. A new rotary-powered concept in 2017 would correspond nicely with the 50-year anniversary of the Cosmos. Like the original, the 2017 RX-7 will be sporty, compact coupe that uses evolved styling queues from in the recently debuted MX-5. Motoring goes on to suggest the RX-7 will debut as a concept that previews a production version called the RX-9, slated to arrive in 2020.
 According to Australian site Motoring, however, we could see not one, but two new rotary-powered models by the end of the decade in the form of a new RX-7 in 2017 and an all new model called the RX-9 in 2020.
http://www.topspeed.com/cars/mazda-rx-9/ke3713.html

De oude  # RX-7 verwijst alleszins naar turbotechniek, maar de Skyactiv-filosofie is zonder of atmosferisch.
(maar dan het huidige niveau, tesamen met aangepaste directe injectie zal dat wel loslopen om de euronorm 6 te halen, die eigenlijk identiek is aan euro 5, aangezien benzinemotor)
# http://nl.wikipedia.org/wiki/Mazda_RX-7 (anno 1996-2002)

meer details over de waarschijnlijke motortechniek:
http://www.autoguide.com/auto-news/2012/10/new-mazda-rx-7-due-to-arrive-in-2017.html
(kan ook een wankelhybride worden, een lichte kleine wankelmotor is daar ideaal voor)
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 januari 2015 - 13:39:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 21 januari 2015 - 17:00:53 »
heeft Audi of BMW geen wankelmotor voorzien als range-extender ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 21 januari 2015 - 20:23:12 »
heeft Audi of BMW geen wankelmotor voorzien als range-extender ?

Audi A1 E-tron, met een wankelmotor 254 cc (1 rotor) als range extender.
Plannen blijven in de schuif, worden niet# in serie gebouwd, voorlopig toch niet.

Citaat
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/15/audi-gaat-met-20-elektrische-a1s-door-munchen-cruisen

De A1 e-tron kan op volle accu’s slechts 50 km ver komen. Moet ‘ie dan alweer aan het stopcontact? Nee, wanneer de batterij dreigt leeg te raken wordt er een wankelmotor (!) van 254 cc aangeslingerd om weer wat elektro-power te genereren. Zo kan je in totaal toch nog 250 kilometers afleggen en jezelf ondertussen op de borst kloppen dat je maar heel weinig CO2 (45 gram/km) uitstoot en zo. Als de wankelmotor aan het werk wordt gezet is het verbruik gemiddeld 1,9 l/100km.

Audi heeft dan maar voor aardgasauto´s gekozen, en zal ook 100% E-auto´s bouwen.
#
Citaat
http://www.zeit.de/auto/2013-05/audi-elektroauto-hybrid

Audi bremst seine Elektrofahrzeuge aus

Von Audis Offensive für alternative Antriebe ist wenig übrig. Der Autobauer beweist Journalisten zwar, dass er reine Elektroautos bauen kann – gefertigt werden sie nicht.

Die Journalisten konnten auf dem ehemaligen Flughafen Tempelhof den Kleinwagen A1 e-tron und den Supersportwagen R8 e-tron testen. Beide haben allerdings einen gravierenden Nachteil: Sie werden nicht gebaut.  ...]

Nog eens Mazda, daar zou 1 prototype electrische Mazda 2 met wankel-extender lopen: benzine ? op aardgas** ? op waterstof ?

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/deutsche-ingenieurskunst-der-wankelmotor-lebt-12687499.html
**
Citaat
http://www.digitaltrends.com/cars/wankel-making-comeback-next-mazda2-way-think/

According to a report by Motoring, the 2015 Mazda2 will receive a plug-in hybrid variant that features a small Wankel as a gas-powered range extender.
Rotary fans have the 2013 Mazda2 RE prototype to thank, as the electric car was retrofitted with a .330-liter rotary range extender in 2013. The 220-pound Wankel was fastened under the rear of the RE, and fed power directly to the lithium-ion battery pack. Because it was mounted on its side, it nearly eliminated vertical vibration.

This made the engine much quieter, so it didn’t disrupt the stealthy driving characteristics of the electric vehicle.
The addition of the Wankel, which sipped from a 2.3-gallon fuel tank, nearly doubled the range of the Mazda2 RE to 236 miles. The next generation Mazda2, which is known as the Demio overseas, looks to be a continuation of that concept. The standard Mazda 2 will feature a SKYACTIV-D 1.5-liter diesel that develops 103 horsepower.

The Mazda2 will likely draw styling cues from the Hazumi Concept that debuted at the 2014 Geneva Motor Show. The supermini hatchback embodied the same “Kodo” design philosophy that underpins the Mazda3, Mazda6, and CX-5, but it’s been downsized to emphasize fuel economy and affordability.

http://www.zeit.de/mobilitaet/2013-12/wankelmotor-elektroauto/seite-3   ...

 
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 januari 2015 - 20:51:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 21 januari 2015 - 22:18:55 »
Als range-extender zou ik zelfs de twee-takt diesel nog niet afschrijven. Zeker als die op optimum en constant toerental kunnen draaien zijn deze wel schoon te krijgen.

http://www.intechopen.com/books/advances-in-internal-combustion-engines-and-fuel-technologies/advances-in-the-design-of-two-stroke-high-speed-compression-ignition-engines

Dit lijkt me toch veel belovend, vooral de uitstof van 'soot' is veel minder. Wat voor samenstelling dat roet dat heeft wordt niet duidelijk uit het artikel. Ik ga me even inlezen in deze materie.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Stop nu tien jaar met autobelastingen te veranderen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 22 januari 2015 - 20:53:20 »
Volvo experimenteerde een tijd geleden met een kleine gasturbine
het verbruik was 3.5 ltr/u
dan kan je met een grote auto met een klein verbruik rijden
better a bad day at sea
than a good day at the office