Auteur Topic: Gemeenten schaffen steeds vaker ‘verwarrende’ voorrang van rechts af  (gelezen 8043 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Gemeenten schaffen steeds vaker ‘verwarrende’ voorrang van rechts af
« Reactie #15 Gepost op: zondag 01 februari 2015 - 17:11:49 »
als je in Landen gaat kijken, krioelde het er van dergelijke situaties
zelfs wegeltjes die Google NIET inreed - waarschijnlijk denkend dat het privé-opritten waren - zijn openbare weg
mét VVR ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zondag 01 februari 2015 - 17:14:29 »
Voorrangsnegeerder

berekende effectieve snelheid 58 km/u (zone 50)
(9 frames bij 30 fps, lengte voertuig 4,818m )
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #17 Gepost op: zondag 01 februari 2015 - 23:19:44 »
Niet te vlug hoera kraaien: een aantal gemeenten vermijdt de voorrang van rechts wel, maar in de wegcode is er nog niets aan veranderd, inclusief al de rommel die Inazuma hier aanhaalt. Je gaat nu dus bestuurders krijgen die denken dat de voorrang van rechts afgeschaft is aan de kruispunten waar geen voorrangsborden staan, en er hun eigen voorrangsregel gaan toepassen.

Ik heb me blijkbaar wat ongelukkig uitgedrukt. 

Want dat was idd. wat ik eigenlijk bedoelde.  Namelijk: dat chauffeurs hun eigen -foutieve- voorrangsregel gaan blijven toepassen, en er zelfs van overtuigd zullen zijn dat zij het bij 't rechte eind hebben.  "Want 't staat in de gazet".  Verwijzend naar de titel ... het artikel zélf, is dan al minder belangrijk.

Diegenen die, zoals Bert vreest, zelfs de voorrangsborden gaan negeren... tja, die mogen hun rijbewijs wel inleveren tot ze beter weten.

Ja ... hoewel, ik je hier een schoon voorbeeldje kan geven:

http://goo.gl/maps/XDRZr

Afrit van de E19 rijrichting Brussel-Antwerpen in Kontich. 

Wie hier beneden komt, en rechtsaf wil op 't ogenblik dat de bestuurders die linksaf willen groen hebben .... checkt mss toch beter ff z'n spiegels.  De meeste achterliggers, willen hier maar 1 ding.  Namelijk: asap rechtsaf slaan, voordat het dwarsverkeer groen krijgt.  En yep: de achterligger kijkt dan maar 1 richting uit: naar het dwarsverkeer.  Een iets of wat veilige volgafstand houden, is er ook al niet bij .... 
« Laatst bewerkt op: zondag 01 februari 2015 - 23:37:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: maandag 02 februari 2015 - 15:24:24 »
Ja ... hoewel, ik je hier een schoon voorbeeldje kan geven:

http://goo.gl/maps/XDRZr

Afrit van de E19 rijrichting Brussel-Antwerpen in Kontich. 

Wie hier beneden komt, en rechtsaf wil op 't ogenblik dat de bestuurders die linksaf willen groen hebben .... checkt mss toch beter ff z'n spiegels.  De meeste achterliggers, willen hier maar 1 ding.  Namelijk: asap rechtsaf slaan, voordat het dwarsverkeer groen krijgt.  En yep: de achterligger kijkt dan maar 1 richting uit: naar het dwarsverkeer.  Een iets of wat veilige volgafstand houden, is er ook al niet bij ....

Een STOPbord dat staat er niet voor niets ( ik vraag me af of de politie daarop gaat controleren (niet zeker ?)

Op de foto ziet men al waarom: bij (hoge) voertuigen (die naar links willen oversteken) geen zicht op de voorrangsbaan, daarom zeker stoppen (en dat kan idd dus ook op het laatste moment zijn...)

« Laatst bewerkt op: maandag 02 februari 2015 - 15:30:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 03 februari 2015 - 00:45:19 »
stopbord staat hier (verplicht) in plaats van verkeerslichten, die er wel staan voor de dwarsende richting.
Weg Wanbeheer.be

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 03 februari 2015 - 14:55:30 »
Citaat van: GVA
Gemeenten schaffen steeds vaker ‘verwarrende’ voorrang van rechts af

Verschillende gemeenten schrappen de voorrang van rechts op hun drukste wegen. Ze zetten borden in de plaats die duidelijk maken wie voorrang heeft. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20150129_01499820/gemeenten-schaffen-steeds-vaker-verwarrende-voorrang-van-rechts-af

Met dank aan de tips in die richting bij Christophoros...  :P

Was niet door mijn 'invloed'.  ;)

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 03 februari 2015 - 19:07:36 »

Dat is nu net wat de wegbeheerder NIET moet (en zelfs mag) doen!
Aan de fietsers de INDRUK wekken dat ze voorrang hebben...
en daarom moeten de fietsers ook dringend verplicht worden de wegcode te leren
de wegbeheerder zegt nl dat ze moeten voorrang verlenen

Citaat van: de wegcode
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.

76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.

better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 03 februari 2015 - 19:23:43 »
Voorrangsnegeerder

Ouch.  Ziet er tamelijk .... euh .... close uit.

Een STOPbord dat staat er niet voor niets ( ik vraag me af of de politie daarop gaat controleren (niet zeker ?)

Op de foto ziet men al waarom: bij (hoge) voertuigen (die naar links willen oversteken) geen zicht op de voorrangsbaan, daarom zeker stoppen (en dat kan idd dus ook op het laatste moment zijn...)

stopbord staat hier (verplicht) in plaats van verkeerslichten, die er wel staan voor de dwarsende richting.

Foto is blijkbaar niet helemaal up to date, voor zover ik kan zien.  Bestuurders die hier van de autosnelweg komen en beneden linksaf willen, hebben wél een verkeerslicht.

Wanneer bestuurders beneden rechtsaf willen, duidelijk kunnen zien dat dat verkeerslicht op groen staat, weten zij dat het dwarsverkeer rood zal hebben.  En dan wordt de verleiding voor velen érg groot om snel genoeg de dwarsweg op te rijden, liefst voordat het dwarsverkeer groen gaat krijgen.  En velen houden er in die situatie dan gewoon géén rekening mee dat hun voorligger het stopbord respecteert.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 februari 2015 - 21:40:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 04 februari 2015 - 00:15:28 »
en daarom moeten de fietsers ook dringend verplicht worden de wegcode te leren
de wegbeheerder zegt nl dat ze moeten voorrang verlenen

Als we de "officiële" lijn volgen, is een B17 eigenlijk Art 12.3.1 ...

Oversteekplaatsen voor (brom)fietsen :

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 04 februari 2015 - 01:19:53 »
Foto is blijkbaar niet helemaal up to date, voor zover ik kan zien.  Bestuurders die hier van de autosnelweg komen en beneden linksaf willen, hebben wél een verkeerslicht.
Als je wat beter kijkt zie je het verkeerslicht wel hoor , de foto is van maart 2011 mét verkeerslicht, even dezelfde foto uitvergroten (dezelfde bestelwagens) uit een wat andere richting:
Verkeerslicht nu beter gezien ?

Normale link: https://www.google.be/maps/@51.128285,4.434421,3a,75y,295.84h,73t/data=!3m5!1e1!3m3!1soC8fKBBpWlmui0Xz9_U6mA!2e0!5s20110301T000000?hl=nl

In Oktober 2009 had die plaats idd nog geen verkeerslicht: (cursor naar oktober 2009 verschuiven voor deze foto: )
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 februari 2015 - 01:28:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 19:38:16 »
Gelieve niet te reageren op de politieke inhoud van dit bericht. Dit is een forum voor verkeersveiligheid.

Ironie???

Wellicht onder druk van de sossen worden er steeds vaker maatregelen genomen die partijen aan de rechterkant van het politieke spectrum moeten irriteren. Het afschaffen van de voorrang van rechts is daar een zoveelste bewijs van,’ klinkt het bij Vlaams Belang.

Elio Di Rupo était invité à évoquer la justice sociale lors d’une conférence organisée à l’Université de Namur. Mais le président du PS a surtout profité de l’occasion pour proposer une mesure innatendue : la suppression de la priorité de droite dans le code de la route. « La priorité de droite laisse penser que la droite est mieux que la gauche alors que c’est l’inverse » a déclarer Elio Di Rupo. « Il faut en finir une bonne fois pour toute avec cette règle qui suggère implicitement que les pauvres doivent ralentir et laisser passer les riches dans leur Mercedes. Pourquoi n y a-t-il pas une priorité de gauche ? C’est serait pourtant la priorité du progrès. »

Interrogé par un journaliste sur la faisabilité de cette mesure, Elio Di Rupo a déclaré qu’il suffirait simplement de changer le code et de publier un communiqué de presse. En guise d’alternative, il propose une « priorité du plus rapide » qui consisterait à donner la priorité à celui qui roule le plus vite ou une « priorité d’honneur » qui laisserait la priorité au premier qui fait un geste obscène au volant. « Une règle plus équitable et plus respectueuse de nos électeurs. » a conclu Elio Di Rupo à ce sujet.

Pas de risque d’accident

Mais l’ex-premier ministre va plus loin. Il souhaite faire changer la couleur des feux de circulation (« Pourquoi le rouge serait forcément associé à l’immobilisme ? C’est absurde. ») et modifier le sens de la circulation en laissant le choix aux conducteurs de rouler à gauche s’ils le désirent. « Je ne vois aucune raison valable d’obliger les gens à rouler à droite. Nous vivons dans une démocratie et chacun est libre de rouler à gauche ou à droite. » Très applaudi sur ces propositions, Elio Di Rupo a balayé les accusations de certains journalistes concernant les possibles risques de sécurité. « Qu’il y ait un risque d’accident, je veux bien l’entendre. Mais il est vraiment minime. Les gens ne sont pas idiots. » Laurent Petit, expert en circulation automobile à Ixelles, ne partage pas son avis. « Non seulement les gens sont des idiots mais en plus ils roulent en dépit du bon sens. Si de tels mesures étaient mises en application, il y aurait plusieurs centaines d’accident tous les jours en Belgique. » Interrogé sur cette analyse, Elio Di Rupo n’a pas souhaité réagir mais jure qu’il le fera très rapidement.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 februari 2015 - 19:53:38 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 20:59:32 »
Ironie???

Uiteraard, dat ligt er meer dan vingerdik op. Jammer, want de idee om de voorrang van rechts af te schaffen lijkt me nog zo slecht niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 21:12:33 »
Schitterend! (hoort wel eerder thuis in rubriek Humor)

Desalniettemin illustreert deze tekst op ironische wijze hoe het recht van de sterkste geldt aan een kruispunt met voorrang aan rechts. ;D

En nu we toch hierover bezig zijn, wat te denken over voorrang aan links?
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 februari 2015 - 21:16:13 door de rijprof »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 21:28:48 »
En nu we toch hierover bezig zijn, wat te denken over voorrang aan links?

Mag niet. Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer, art. 18, punt 4 (a).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 22:39:46 »
Jamaar, dan moeten ze dat verdrag maar aanpassen, hé  :D

Alle gekheid op een stokje.
Ik weet dat het niet mag maar,
voorrang aan links zou voordelen kunnen hebben.