Naast UK en Ierland stel ik na wat opzoekwerk vast dat ook Denemarken de VVR in principe niet toepast, toch zeker niet buiten de bebouwde kom.
o.a vooral deze bron: ook geen Andreas kruis (naar analogie van B17) in Denemarken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_European_road_signs#Warningof deze en
dit nogDat zijn "toevallig

"
3 landen uit de top 5 verkeersveiligste landen van Europa (# gemiddelde van 2011-2012-2013 verkeersdoden/milj inw.).
Een nadeel is het dus zéker niet, dan mag de BIVV nog zo verwarrende taal kronkelen en er cijfers van enkel letselongevallen bijhalen, die uiteraard niets aantonen.
Dan is Assuralia (ook materiele schade) toch al geloofwaardiger maar ook die tonen weinig aan.
De meeste kp van VVR liggen nog altijd binnen de bbk nogal logisch dat bij snelheden ~ 50 kmh en ook 30 kmh er veel minder
letselongevallen gebeuren als op kpn van voorrangswegen waar 70-90-120 kmh geldt. In de bebouwde kom worden de niet-plaatselijke (zware) vrachtwagens in de regel ook geweerd in de woonstraten waar quasi altijd vvr geldt (meestal zonder borden dan).
Dus incl ongevallen materiele schade is eerlijker, Assuralia telde daar 11 % meer BA-schadegevallen op VVR-kruispunten als op de normale voorrangskruispunten (uit mijn live krant).
( ongevallen enkel kwetsbare weggebruikers wordt nauwelijks geregistreerd)
Dat de BIVV maar beter eens de dagelijkse realiteit bekijkt dat enerzijds in BE amper 0,2 % van de verkeersboetes voorrangsnegaties betreffen, terwijl anderzijds Duitsland al 9,5 % voorrangsdelicten telt op het totaal strafpuntendelicten in zijn strafpuntendatabank.
Zoals gewoonlijk ziet de BIVV de olifant in de living niet: handhaving voorrangsnegatie én veiligheidsafstand = quasi nihil in BE.
# Stand verkeersdoden/milj inwoners gemiddeld cijfer 2011-12-13 (afgerond, Bron Eurostat, Irtad)
1. UK : 302. Zweden: 31
3. Denemarken: 344. Nederland: 36
5. Ierland: 406. Malta: 41
7. Spanje: 43
8. Duitsland: 45
9. Finland: 50
10. Slovakije: 52
11. Frankrijk: 56
- gemiddelde EU: 56[...]
21. België: 72 of ~28 % boven EU gemiddelde