Auteur Topic: Ecoroll/freewheel-functie  (gelezen 17438 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #30 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 23:48:38 »
En toch blijf ik met de vraag zitten of je veel brandstof bespaart door te freewheelen aan een verbruik 0,6 L/100 km in vergelijk met in 5de licht op de motor te vertragen aan een verbruik van 0,0 L/100 km.

Hoeveel verder bol je freewheelend in verhouding tot een verbruik van 0,6 ?
In 5de (of 6de) rol je iets minder ver, vertragend op de motor, maar is het verbruik 0,0.

Vanaf wanneer komt er winst? In welke gevallen wel of in welke gevallen niet?
Heeft iemand het al eens uitgerekend of uitgetest?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 februari 2015 - 00:01:17 door de rijprof »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 05:12:19 »
Uitbollen aan 0.0 voor een rood licht hoe doen jullie dat?
Mij is het verleden zondag nog gelukt bij de afdalingen op de E25 maar aan een rood licht?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 10:28:51 »
Citaat van: jo
Uitbollen aan 0.0 voor een rood licht hoe doen jullie dat?
Door te remmen op de motor.
Gewoon gas los en pas het ontkoppelingspedaal indrukken als de motor in lage toerentallen komt. Eventueel terugschakelen naar een lagere versnelling indien het remmen op de motor wat krachtiger mag zijn, bijremmen indien nodig.

Door het gas los te laten, aan toerentallen hoger dan 800 t/m, wordt door het motormanagement de brandstoftoevoer onderbroken met als resultaat een verbruik van 0,0 .

Sensoren lezen het toerental waarbij het motormanagement opnieuw brandstof inspuit aan lage toerentallen (800 t/m) en ook als je ontkoppelt (= ook lage toerentallen), zodat de motor niet stilvalt of als je opnieuw gas geeft.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 februari 2015 - 10:43:25 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 13:25:29 »
En toch blijf ik met de vraag zitten of je veel brandstof bespaart door te freewheelen aan een verbruik 0,6 L/100 km in vergelijk met in 5de licht op de motor te vertragen aan een verbruik van 0,0 L/100 km.

Dat -specifiek verschil- zullen al die constructeurs wel uitgetest hebben, geloof je dat niet of betwijfel je gewoon wat al die constructeurs zeggen ?
Wat er in de praktijk van overblijft hangt voornamelijk van de chauffeur af, wie weet verbuiken sommige meer in ecomode ? Alles kan... (daarom die some cases in hun tekst)

Denk je dat al die constructeurs zoiets invoeren moest het geen resultaat hebben op hun normverbuik of norm-CO2 ? Want dat zijn één van dé reklamemiddelen waarmee ze -tov concurrenten- kunnen uitpakkken (beetje sjoemelen (auto´s prepareren) zullen ze wel allemaal evenveel doen , dat blijft dus gelijk, maar de NEFZ-verbuikstest is voor iedereen gelijk, alhoewel met freewheelfunctie zal het gemakkelijker zijn gas meer volledig te lossen en toch min of meer to cruise aan NEFZ snelheden... )

Het vergelijkend verschil is hier al een paar maal geciteerd maar blijkbaar is dat nog niet voldoende voor jou:  :-\
Nog eens van Volkswagen-groep, de grootste constructeursgroep in de wereld, denk ik (met Toyota):
Citaat van: post 20
http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/freilauffunktion.html

Freewheel Function
The savings achieved in this way can in some cases amount to 0.5 l/100 km and more

Citaat
Hoeveel verder bol je freewheelend in verhouding tot een verbruik van 0,6 ?
In 5de (of 6de) rol je iets minder ver, vertragend op de motor, maar is het verbruik 0,0.
Bollen ? Dat kan men enkel wetenschappelijk objectief genoeg vaststellen en hangt van talrijke parameters af, een precies cijfer, ttz  ongeveer gemiddelde -met tolerantie- voor duizenden automodellen-versies kan men daar moeilijk op plakken, want weg- en weersomstandigheden komen daar ook nog bij. Zelfs het pure puntje van topsnelheid van een auto is zeer moeilijk te bepalen, ook dat is een gemiddelde bij standaardweersomstandigheden zoals luchtdruk, wind, enz.. enz... (sowieso steeds een gemiddelde uit beide richtingen)

Citaat
Vanaf wanneer komt er winst? In welke gevallen wel of in welke gevallen niet?
Heeft iemand het al eens uitgerekend of uitgetest?
De constructeurs neem ik aan. Of het hier iemand uitgetest heeft kan ik me moeilijk voorstellen, want niemand zal hier over precieze meetapparatuur beschikken die met talrijke parameters tov een referteauto in dezelfde precieze snelheden + alle mogelijke omstandigheden rekening kan houden.

Kijk @ de rijprof, je moet het ook lezen hé !... bvb Porsche hoort ook bij de VW-groep en het normverbruik van een identieke Porsche 991 met of zonder freeweelfunctie (of klassiek uitbollen aan 0,0 l) heb ik al geciteerd in post 3**, de freewheel-auto weegt bovendien 20 kg meer. Het verschil is 0,7 à 0,8 liter/100 km naargelang versie, wat die "0,5 liter and more" hierboven min of meer bevestigd. (de DKG-7 heeft ook een langere overbrengingsverhouding tov de handgeschakelde-7 dat ietsje moet men aftrekken, verbruik is tijdens die NEFZ-test)
Wat wil je nog meer ? Subjectieve uitspraken ?  ???
De NEFZ-test kun je vinden in Wiki, dus daar kun je ook al de snelheden/traagheden aflezen tijdens de verbruikscyclus.
** en iets bijgevoegd
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten
Kraftstoffverbrauch auf 100 km (Super Plus 98 Oktan):
Hand-7                          | PDK-7        |verschil
enkel klassiek uitbollen aan 0,0l  | en mogelijk freewheel verder uitbollen op ralentiverbruik

9,0 l                             | PDK: 8,2 l    | -0,8 liter
9,3 l                             | PDK: 8,6 l    | -0,7 liter
9,5 l                             | PDK: 8,7 l    | -0.8 liter
9,9 l                             | PDK: 9,1 l    | -0,8 liter

VW-group: Freewheel Function
The savings achieved in this way can in some cases amount to 0.5 l/100 km and more.
Ik had het wel graag langer uitgetest met een Porsche 991 (ik heb er wel al mee gereden, een Cabrioversie met PDK-7 )

links NEDC of NEFZ-verbuikscyclus en grafiek van de gereden snelheden èn ook (UIT)BOLLEN (decelerates en cruises) en stilstaan, ik citeer best ALLES: dus die freewheelfunctie, start-stopfunctie, enz... , hebben wel degelijk significante invloed op die normverbruikstest.
http://nl.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
grafiek groter: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/New_European_Driving_Cycle.svg/600px-New_European_Driving_Cycle.svg.png

The NEDC is composed of two parts: ECE-15 (Urban Driving Cycle), repeated 4 times, is plotted from 0 s to 780 s; EUDC cycle is plotted from 780 s to 1180 s.

Citaat
Urban driving
The Urban Driving Cycle ECE-15 (or just UDC) was introduced first in 1970 as part of ECE vehicle regulations; the recent version is defined by ECE R83, R84 and R101.[1][3][4] The cycle has been designed to represent typical driving conditions of busy European cities, and is characterized by low engine load, low exhaust gas temperature, and a maximum speed of 50 km/h.[5]
When the engine starts, the car pauses for 11 s - if equipped with a manual gearbox, 6 s in neutral (with clutch engaged) and 5 s in the 1st gear (with clutch disengaged) - then slowly accelerates to 15 km/h in 4 s, cruises at constant speed for 8 s, brakes to a full stop in 5 s (manual: last 3 s with clutch disengaged), then stops for 21 s (manual: 16 s in neutral, then 5 s in the 1st gear).
At 49 s, the car slowly accelerates to 32 km/h in 12 s (manual: 5 s in 1st gear, 2 s gear change, then 5 s in the 2nd gear), cruises for 24 s, slowly brakes to a full stop in 11 s (manual: last 3 s with clutch disengaged), then pauses for another 21 s (manual: 16 s in neutral, 5 s in the 1st gear).
At 117 s, the car slowly accelerates to 50 km/h in 26 s (manual: 5 s, 9 s and 8 s in the 1st, 2nd and 3rd gears, with additional 2 × 2 s for gear changes), cruises for 12 s, decelerates to 35 km/h in 8 s, cruises for another 13 s, brakes to a full stop in 12 s (manual: 2 s change to the 2nd gear, 7 s in the 2nd gear, last 3 s with clutch disengaged), then pauses for 7 s (manual: in neutral with clutch engaged).
The cycle ends on 195 s after a theoretical distance of 994.03 meters, then it repeats four consecutive times. Total duration is 780 s (13 minutes) over a theoretical distance of 3976.1 meters, with an average speed of 18.35 km/h.

Extra-urban driving
The Extra-Urban Driving Cycle EUDC, introduced by ECE R101 in 1990,[1] has been designed to represent more aggressive, high speed driving modes. The maximum speed of the EUDC cycle is 120 km/h; low-powered vehicles are limited to 90 km/h.[5]
After a 20 s stop - if equipped with manual gearbox, in the 1st gear with clutch disengaged - the car slowly accelerates to 70 km/h in 41 s (manual: 5 s, 9 s, 8 s and 13 s in the 1st, 2nd, 3rd and 4th gears, with additional 3 × 2 s for gear changes), cruises for 50 s (manual: in the 5th gear [sic]), decelerates to 50 km/h in 8 s (manual: 4 s in the 5th and 4 s in the 4th gear [sic]) and cruises for 69 s, then slowly accelerates to 70 km/h in 13 s .
At 201 s, the car cruises at 70 km/h for 50 s (manual: in the 5th gear), then slowly accelerates to 100 km/h in 35 s and cruises for 30 s (manual: in the 5th or 6th gear).
Finally, at 316 s the car slowly accelerates to 120 km/h in 20 s, cruises for 10 s, then slowly brakes to a full stop in 34 s (manual: in the 5th or 6th gear, lat 10 s with clutch disengaged), and idles for another 20 s (manual: in neutral).
Total duration is 400 s (6 minutes 40 s econds) and theoretical distance is 6956 meters, with an average speed of 62.6 km/h.

Combined
The combined fuel economy is calculated by a total consumption of urban and extra-urban cycles over the total distance (theoretical 11023 meters). The total test time amounts to 1180 s with an average speed of 33.6 km/h. Sometimes the NEDC is also quoted at 1220 s, which includes the initial 40 s with the vehicle at standstill and combustion engine off.

Je kunt natuurlijk eender welke best vergelijkbare auto (best hetzelfde merk en model) zijn normverbuik bekijken als je zeker weet dat de ene freewheel heeft en de andere niet. Dus @ de rijprof doe dat eens met een model naar jouw keuze. (mijn tijd is nu om  ;))

Dat die NEFZ test totaal verouderd is weten we, maar ze blijft wel voor iedereen gelijk alhoewel de kritiek duidelijk genoeg is (maar doet hier niet terzake)
In elk geval gaat die test ooit eens vernieuwd worden...

Citaat
Criticism
Inability to represent real-life driving

The NEDC was conceived at a time when European vehicles were lighter and less powerful. The test offers a stylized driving speed pattern with low accelerations, constant speed cruises, and many idling events, however the transient accelerations are much steeper and more dynamic in practice,[6] in part caused by the power surplus of modern engines, as the 0–100 km/h average time decreased from 14 seconds in 1981 to 9 seconds in 2007.[7] As a result, drivers fail to achieve the certified values in practice. A new version of the driving cycle should also be realistic towards the daily use of ancillary units and gadgets which tend to be fitted to modern vehicles.

Cycle beating

For the emission standards to deliver real emission reductions it is crucial to use a test cycle that reflects real-world driving style. However the fixed speeds, gear shift points and accelerations of the NEDC offer possibilities for manufacturers to engage in what was called 'cycle beating' to optimise engine emission performance to the corresponding operating points of the test cycle, while emissions from typical driving conditions would be much higher than expected, undermining the standards and public health.[6] In one particular instance, research from two German technology institutes found that for diesel cars no 'real' NOx reductions have been achieved after 13 years of stricter standards.[8]


Edit: @ de rijprof waarom wil je persé steeds dat ene systeem vergelijken met het moderne andere ?Het is en-en hé, een moderne auto heeft beide als ze een "ecomodus" hebben (of andere naam).
Het "eco-motormanagement" zal wel beslissen in welke situatie/rijparameters juist welk systeem ingezet zal worden, is een freewheelen** minder efficient -of niet mogelijk wegens bepaalde parameters- zal het andere systeem schubabschaltung # gekozen worden, beide tegelijkertijd gaat niet. Ook andere specifieke spaarfunkties bestaan nog, uit folder Porsche:
Citaat
http://www.fast.kit.edu/download/DownloadsFahrzeugtechnik/ATZ_12-11_Porsche_InnoDrive.pdf 

ASSISTENZSYSTEM FÜR MEHR KRAFTSTOFFEFFIZIENZ
Porsche hat ein Fahrerassistenzsystem entwickelt, das die Umsetzung intelligenter Fahrstrategien erleichtert. InnoDrive kennt die technischen Eigenschaften des Fahrzeugs genau und integriert alle verfügbaren Informationen über die vorausliegende Fahrstrecke. Das System erzielt so bei mindestens gleicher Durchschnittsgeschwindigkeit Verbrauchsersparnisse von durchschnittlich 10 %.
...
page 3 midden ...

Das System fusioniert und verarbeitet die oben genannten Informationen in einer vorausschauenden sowie maximal effizienten automatisierten Längsführung. Dabei berücksichtigt es alle zukünftig im realen Fahrbetrieb möglichen Betriebszustände, abhängig von den im Fahrzeug verfügbaren Funktionen:
: Beschleunigung
: Konstantfahrt
: Schubabschaltung #
: Segeln/Freilauf mit Motor an **

: Stop-on-the-move/Freilauf mit Motor aus
: Rekuperation (Mild-, Full- beziehungsweise Plug-in-Hybrid, E-Fahrzeug)
: E-Fahren (Full- beziehungsweise  Plug-in-Hybrid, E-Fahrzeug).

...]
Bekijk ook figuur 3 in de pdf page 4 waar het zeilen = Segeln vooral toegepast wordt -licht bergaf- of zelfs na lancering aan hogere snelheid:
Citaat
@3 Fallbeispiel zur Verdeutlichung des globalen Optimierungsansatzes bei Porsche InnoDrive

Ooit bestond die freeweelfunctie ook maar dan puur mechanisch, bvb tweetakters zoals DKW en zelfs Trabant: (geen tweetaktgepetter en veel rook meer bij sterk afremmen op de motor maar wel dan zachter ralentigepetter...)
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/segeln-alles-alte-huete-11527038.html
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 februari 2015 - 18:20:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 14:56:57 »
De winst bij dat zeilen hangt onder meer ook af van de rijweerstanden. Ideaal is een zeer lichte afdaling door de rol- en luchtweerstand net overwonnen wordt, zodat de wagen zeer lang kan blijven zeilen tegen dezelfde snelheid.

We moeten er ons wel bewust van zijn dat vele moderne maatregelen om het verbruik te verminderen, door de constructeurs getroffen worden om aan de alsmaar strengere eisen te voldoen, doch financieel veel meer geld kosten dan het iets geringere brandstofverbruik ooit kan opleveren.

De toekomstige eisen van de EU, niet alleen inzake veiligheid, maar vooral met betrekking tot brandstofverbruik en uitlaatgassen, zijn dermate streng, dat eraan voldoen een zeer moeilijke opgave wordt voor de ingenieurs, enorme investeringen vereist, en sowieso de prijs van een auto dermate zal verhogen, dat heel wat mensen het in de toekomst met één of twee klassen lager zullen moeten stellen.

Daar waar, wanneer het om maatregelen gaat waarvan de afnemers geen particulieren zijn, men naar een gezond evenwicht tussen de economische en de ecologische aspekten zoekt, schrikt men niet terug om de eindverbruiker met zeer hoge kosten op te zadelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 15:21:12 »
De winst bij dat zeilen hangt onder meer ook af van de rijweerstanden. Ideaal is een zeer lichte afdaling door de rol- en luchtweerstand net overwonnen wordt, zodat de wagen zeer lang kan blijven zeilen tegen dezelfde snelheid.
Idd (en bijkomend ook bij rugwind), ik stel me zo´n omstandigheden voor waar ik over een zeilfunctie beschik en een moderne snelheidsregelaar heb (best ACC) op een lange autosnelwegrit naar het oosten met een redelijk stevige westenwind.

Op het vals plat bergaf rijden is natuurlijk ook ideaal, zeker op de terugweg vanuit de Alpen.  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 februari 2015 - 15:23:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 15:41:05 »
Wat die wind betreft, Michel: misschien komen ze ooit nog op de idee om, bij wind in de rug, zeilen te hijsen op het dak...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 18:20:54 »
En toch blijf ik met de vraag zitten of je veel brandstof bespaart door te freewheelen
Heeft iemand het al eens uitgerekend of uitgetest?
Veel is relatief tov het gewone verbruik.

Het is redelijk weinig als je vertrekt met een auto die al weinig verbruikt.

Mij is het ooit gelukt om met mijn Volvo V50 minder dan 4L /100 km te verbruiken (norm = 5 L) - net door deze en nog wat andere technieken.

Ik kan met mijn up het normverbruik halen, met (L) gas dat 20-25% minder energie heeft dan dat waar VW zijn verbruikstesten mee uitgevoerd heeft (hoog energetisch H-gas ...
kost alleen teveel moeite   :-[
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 18:58:59 »
hm vandaag nog even getest, de motorrem bij mijn Citroën werkt redelijk hard, tegen de tijd dat de verbruiksmeter op 0 staat sta ik ook bijna stil, op verschillende snelheden geprobeerd.
En nee het is niet inertie van het systeem want als ik hem in vrij zet valt de meter direct naar beneden.
Tegen 90 in vrij zetten is freewheelen tegen 0.2 / 100, hoe trager je gaat hoe meer dat cijfer oploopt.
Freewheel leverd dus meer en direct op dan gewoon gas los.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 10 februari 2015 - 23:13:50 »
@ Michel.
Men kan toch heel eenvoudig éénzelfde klassieke auto testen onder dezelfde omstandigheden.
Enkele malen freewheelen en enkele malen remmen op de motor.
rolafstand en verbruik vergelijken.
Neem de gemiddelde resultaten en je krijgt een representatief beeld van de 'winst'.
die naar ik vermoed, om het met de woorden van Inazuma te zeggen:
Citaat van: inazuma
Het is redelijk weinig als je vertrekt met een auto die al weinig verbruikt.

Citaat
The savings achieved in this way can in some cases amount to 0.5 l/100 km and more.
kan een slokje op een borrel schelen bij grote verbruikers (zwaardere auto's).

Tegen 90 km/u i.p.v. 120 op een snelweg ga je meer besparen dan die luttele freewheel-momenten en in het meestal vlakke Vlaanderen denk ik dat er ook niet veel winst te rapen valt.

Mij lijkt het dat freewheelen een kleine winst kan opleveren als je van heel ver op het verkeer kan anticiperen en/of bergaf, aan hogere snelheden en over lange uitrolmomenten. Even kort freewheelen heeft weinig zin, denk ik, omdat de extra rolwinst die je maakt teniet wordt gedaan door het stationair verbruik (0,6), tenzij zoals JC schreef:
Citaat van: JC
Men zou nog een stapje verder kunnen gaan, zeker bij de automaten, nl. wanneer de auto zeilt dan activeert ook het start/stop systeem.
Ontluchtingskleppen in de koppakking steken, waardoor de compressie grotendeels wegvalt, is misschien ook een (tussen-)oplossing.
Minder weerstand van de motor (verder uitrollen) en rem- en stuurbekrachtiging blijven actief.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 februari 2015 - 23:19:47 door de rijprof »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 11 februari 2015 - 07:58:37 »
Tegen 90 km/u i.p.v. 120 op een snelweg ga je meer besparen dan die luttele freewheel-momenten en in het meestal vlakke Vlaanderen denk ik dat er ook niet veel winst te rapen valt.

Dat hangt af van de wagen waarmee je rijdt. Het is een mythe dat je minder verbruikt wanneer je trager rijdt. Het is in hoge mate afhankelijk van je auto. Iedere auto zal een zuinigste snelheid hebben. Als ik de C3 van mijn moeder neem met een 1.1 benzine dan heb je zeker gelijk. Mijn BMW zit pas rond de 120 km/u op zijn zuinigste snelheid. In 8e versnelling draait die dan zo'n 2000 toeren, ideaal.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 11 februari 2015 - 08:17:45 »
rijwind aan 90 of aan 120 ?

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 11 februari 2015 - 08:20:20 »
Citaat
tegen de tijd dat de verbruiksmeter op 0 staat sta ik ook bijna stil
...
Tegen 90 in vrij zetten is freewheelen tegen 0.2 / 100, hoe trager je gaat hoe meer dat cijfer oploopt.
Er scheelt volgens mij iets aan de rekensnelheid van jouw real-time verbruiksmeter.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 11 februari 2015 - 18:15:41 »
Citaat
tegen de tijd dat de verbruiksmeter op 0 staat sta ik ook bijna stil
...
Tegen 90 in vrij zetten is freewheelen tegen 0.2 / 100, hoe trager je gaat hoe meer dat cijfer oploopt.
Er scheelt volgens mij iets aan de rekensnelheid van jouw real-time verbruiksmeter.
Nee want als ik ontkoppel valt de meter direct naar beneden.
De waardes haalt hij direct uit de ECU en mijn motor loopt perfect.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 11 februari 2015 - 18:19:32 »
@ Michel.
Men kan toch heel eenvoudig éénzelfde klassieke auto testen onder dezelfde omstandigheden.
Enkele malen freewheelen en enkele malen remmen op de motor.
rolafstand en verbruik vergelijken.
Dit schrijven is simpel, maar doen is heel wat anders.
Het begint er al mee dat een "freewheelauto-1" ook remt op de motor aan 0,0 l of 2., dus 1 en 2 heeft.
Dus je bedoelt het testen van een auto die 1 en 2 heeft en vergelijken met *identieke auto die enkel 2 heeft.
Dat zou dus zowat 0,5 l/100 km extra besparing kunnen geven, allez zo lees ik het toch.
Citaat
Freewheel Function
The savings achieved in this way can in some cases amount to 0.5 l/100 km and more.

Zoals ik al zei het is en-en maar niet tegelijkertijd, het eco-motormanagement gaat wslk bepalen in welke situatie wat het ene meer voordeel heeft als het andere ttz de freeweelfunctie niet toelaten als motorremmen efficiënter is, en andersom.

Citaat
Neem de gemiddelde resultaten en je krijgt een representatief beeld van de 'winst'.
die naar ik vermoed, om het met de woorden van Inazuma te zeggen:
Citaat van: inazuma
Het is redelijk weinig als je vertrekt met een auto die al weinig verbruikt.

Citaat
The savings achieved in this way can in some cases amount to 0.5 l/100 km and more.
kan een slokje op een borrel schelen bij grote verbruikers (zwaardere auto's).

Tegen 90 km/u i.p.v. 120 op een snelweg ga je meer besparen dan die luttele freewheel-momenten en in het meestal vlakke Vlaanderen denk ik dat er ook niet veel winst te rapen valt.

Je denkt dat, maar de NEFZ-nromverbruikcijfers van die Porsche 991 tijdens een 2/3 ritje in de stad (18,35 kmh) en 1/3 ritje buiten de stad (62,6 kmh) aan een totaal gemiddelde van amper 33,6 kmh spreken dat wel serieus tegen. Daar reageerde je nog altijd niet op. En dat zijn échte (stabiele) labo-omstandigheden bij een vergelijk.


Tja.... dan draaien we het toch om en nemen we een puur theoretische berekening om aan die pakweg ~ 0,5 liter/100 km besparing te komen, snelweg/autobahn denk je ? :

A. Quasi relatief redelijk rustige snelweg en inhaalverbod vrachtwagens, zuinige benzine-auto genre TSI of TSFI:
 120 kmh gemiddeld rijden = pakweg 6 liter/100 km gemiddeld verbruik zonder freewheelen,maar wel x-km ? motorremmen inbegrepen bij een afstand van 100 km.
Zeggen we pakweg een variatie van 130 kmh naar 110 kmh voor (regelmatig) een langzamere auto die inhaalt, natuurlijk anticiperend rijden en voldoende afstand houdend.
We zullen dus ook (veel) later van gas gaan bij een 110 kmh voorligger, want we weten dat de auto steeds remt op zijn motor.
Dus als we de gas loslaten aan 130 kmh zal het verbruik naar 0,0 gaan voor een relatief kleine afstand die pakweg 50-70 % ? kleiner is als een freeweelauto ruw geschat, imho. Naja zeggen we alles tesamen geeft dat 6 l/100 km over 100 km of 6 liter zijn we kwijt, gemiddelde 120 kmh over 100 km rit. 

B. idem 100 km snelwegverkeer voor de freewheelauto: ik neem sterk aan dat die telkens vlotjes gaat freewheelen bij het uitbollend vroeger anticiperen van 130 kmh naar 110 kmh, nemen we aan dat we 6 % of 6 km globaal kunnen freewheelen (of 6 km meer als A) ik denk niet dat dit overdreven is met de nodige anticiperingservaring.
Tijdens die 6 km totale freewheelfase verbruiken we pakweg 0,6 l/uur warme motor/ralenti aan ~120 kmh of 2 km/minuut.
6 km worden dan afgelegd in 3 minuten dan zijn we 0,6/20= 0,03 liter in die totale freeweelfazes kwijt.
Dan blijven nog de **94 km aan **6 liter/100 km daarvoor zijn we 5,64 liter kwijt (ook mogelijke kortere fazes motorremmen inbegrepen ? **).
In het totaal zijn we 5,67 liter kwijt of 5,67 l/100 km of verbruiken we 0,33 liter minder over 100 km als A.

C. = B en 10 km freewheelen en **90 km normaal rijden(**6 l/100km) is het 0,6/12= 0,05 + 5,4 = 5,45 liter of 0,55 liter minder over 100 km.

**Wat me meer moeten rekenen in B en C omdat de motorremfazes aan 0,0 véél korter zijn tijdens die 94 km en 90 km dan die 100 km van A laat ik aan jou over.
Ik heb geen idee, kan ook zijn dat er helemaal geen zijn. Of dat het verschil 0,05 à 0,1 liter is dus 6,1 liter/100 km tijdens 94 of 90 km (ipv 6,0 l/100 km). 
Of C. (0,61*9)= 5,49 liter + 0,05 l = 5,54 l of nog altijd 0,46 liter minder

Ik reken hier geen andere extra of denkbeeldige freeweelfazes mee zoals bergaf ofzo, of zeggen we die zijn allemaal inbegrepen in die 6 km of 10 km.

In de VW en Porsche folders staat natuurlijk dat er ook gustigere omtandigheden zijn voor het freewheelen vooral x° bergafpassages veel hangt er vanaf of je het traject al kent en natuulijk ruim vooruitziend rijden en anticiperen op het verkeer. Ook rugwind is meegenomen.

Citaat
Mij lijkt het dat freewheelen een kleine winst kan opleveren als je van heel ver op het verkeer kan anticiperen en/of bergaf, aan hogere snelheden en over lange uitrolmomenten. Even kort freewheelen heeft weinig zin, denk ik, omdat de extra rolwinst die je maakt teniet wordt gedaan door het stationair verbruik (0,6), tenzij zoals JC schreef:
Citaat van: JC
Men zou nog een stapje verder kunnen gaan, zeker bij de automaten, nl. wanneer de auto zeilt dan activeert ook het start/stop systeem.
Ontluchtingskleppen in de koppakking steken, waardoor de compressie grotendeels wegvalt, is misschien ook een (tussen-)oplossing.
Minder weerstand van de motor (verder uitrollen) en rem- en stuurbekrachtiging blijven actief.

Tja elke winst hoe klein ook is winst, naargelang het voertuig en de testen (bvb # NEFZ-test) of het (snelweg)traject gaat men meer of minder winst maken. In elk geval # volgens de NEFZ-cijfers haalt een Porsche 991-PDK met freewheelfunctie een winst van 0,7 à 0,8 liter/100 km op een traject van amper 11 km aan 33,6 kmh gemiddelde snelheid gereden. Omgerekend mmmh spaart die Porsche  bijna 0,1 liter op 11 km waarvan 2/3 stadverkeer is. Toch een teken dat die freewheelfunctie ook bij langzaam stop en go verkeer relatief sterke resultaten kan leveren -of eerlijker meehelpen leveren- belangrijk is het kort lanceren en langer uitbollen. Vraag is wel in welke stad kun je dat zo als tijdens die niet-realistische NEFZ-test, in de praktijk zal het normverbruik ca 15-25 % hoger zijn als die NEFZ-test.

Uiteraard bestaan er nog andere systemen:
- Elke hybride auto zal een freeweelfunctie hebben maar dan wel aan 0,0 liter (filmpjes op Youtube te vinden >> BMW active Hybrid coasting << ).
- Zylinderafschakeling is mogelijk, ook tijdens het rijden.
enz...

Nog wat over die Innodrive van Porsche wat eigenlijk een systeem van Freewheelen en intilligente snelheidsregelaar (ACC) én GPS is die de route kent, dit alles in een rijcomputer die dan per 5 km het ideale rijden programmeert:
bron :
Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/neuer-assistent-porsche-automatisiert-den-gasfuss-a-768618.html
17.06.2011 -
Neuer Assistent: Porsche automatisiert den Gasfuß
...

Fahrschlauch aus dem Hochleistungsrechner
Dafür analysiert das System die jeweils nächsten fünf Kilometer der Strecke. Und für die jeweils ersten tausend Meter wird ein detailliertes Modell berechnet. Aus vielerlei Parametern entsteht dabei ein so genannter Fahrschlauch, durch den wiederum aus 600.000 Alternativen pro Sekunde die effizienteste Kurve gelegt wird. Das klingt kompliziert, der Effekt jedoch ist beachtlich.

Bei unseren Testfahrten auf einem Landstraßenkurs um Weissach lagen zwischen der manuell gefahrenen und der besten Runde mit dem ACC InnoDrive immerhin 1,8 Liter Verbrauchsunterschied. Zwar weiß auch Innovationsmanager Roth, dass dieses Ergebnis auch vom jeweiligen Verkehrsgeschehen abhängt. "Aber im Schnitt haben wir bei den Erprobungsfahrten in den vergangenen vier Jahren immer mindestens einen Liter heraus gefahren."
1,8 liter/100 km minderverbruik was het beste resultaat tijdens een test door de autotesters van Spiegel, en minstens 1 liter/100 km minderverbruik als gemiddelde van 4 testjahren volgens Porsche.
Gemiddeld testverbruik: grijze balk de testrijders met afgeschakelde Inno drive, groen idem-testrijders met ingeschakelde ACC Innodrive...:
(zie ook andere foto´s om je een idee te geven van de (test)apparatuur)
Citaat


Großer Unterschied: Die Darstellung zeigt den Durchschnittsverbrauch verschiedener Testfahrer auf einer Referenzrunde mit ausgeschaltetem Fahrassistenten (grau) und den Durchschnittsverbrauch mit aktiviertem ACC InnoDrive (grün). Deutlich wird, dass die Elektronik den Wagen weitaus sparsamer bewegt als die jeweiligen Fahrer.
En nog dezelfde test (wel Engelse uitleg):
Citaat
http://www.autoblog.com/2011/06/28/2014-porsche-acc-innodrive-tested-hello-big-brother/
Jun 28th 2011

2014 Porsche ACC InnoDrive tested... hello, Big Brother?
...

No sense whining about the new Porsche AG then; that train has long since left the station. ACC InnoDrive is just the next big step in embracing this reality.

2014 Porsche ACC InnoDrive front view2014 Porsche ACC InnoDrive rear view

Instead of simply gauging distances between cars in highway traffic and thereby being an active safety feature, ACC InnoDrive bridges the gap between leaving it at that and brainstorming your entire mapped-out route – including those pesky elevation changes and curve radii – in order to ensure optimized fuel usage. This goes way beyond cleverly dealing with the risk of rear-ending the Chevrolet in front of you.

The day's program had us drive our Panamera S – with an additional 16-megabit ECU bolted into the cargo floor – over a typically varied 15-mile loop of two-lanes starting and ending at Weissach. We took three stabs at it, all the while a flash card absorbing how we were doing and graphing it. The first loop was normal with no ACC help, a mode the team refers to as "manual" (indicated as such also in the two PowerPoint screen grabs in the gallery for this story). Loop Two was with ACC InnoDrive in default Comfort mode, and the third loop was using the program's Dynamic and/or Dynamic Plus modes. If you look at those graphs and charts, our particular test car is represented by the dark blue symbols.

The normal "manual" first loop was quite.... err... normal, and we didn't work every moment to milk all the efficiency from the fuel supply that we could have. The second loop was destined to produce the greatest savings if we were to believe what the engineering team on the project was telling us. On this go-round, we pushed the lower-left stalk on the steering column forward and awaited the "ACC" acronym to light up and the graphics to go orange. Then we summoned Comfort mode on the test mule's added touchscreen and removed our feet from the pedals. Off we went and, yes, it was eerie at first.

The chief challenge to writing the algorithms for such automated sat-nav integrated features on any car is that the vast amounts of digital mapping and detail needed often doesn't exist or the data isn't readily available for any but the largest multi-lane roadways. In fact, for this set loop in Germany, the system carried the data only for this loop's two-lane roads. The basic ACC continues its task, while InnoDrive uses the historic and very detailed data from the test route, anticipating all speed limits along the way, as well as anticipating all elevation changes and curves en route.

ACC InnoDrive essentially treats your whole planned route as a set drive corridor to be optimized in order to maximize all efficiencies. The basic sensation in full-automatic mode with the PDK transmission is that your path is as smoothly executed as possible. Via engine, transmission, and brakes, it always knows when to decouple from the engine and leave it to idle while cruising, thus sapping less power. It engages and disengages the clutch seamlessly, monitors acceptable lateral acceleration for your chosen driving style, and uses the throttle with far more subtle variations than humans are capable. We felt all of this going on during loops two and three, and, at the very least, it was fascinating. A chief additional objective here, besides efficiencies in general, is to finally be able to regularly meet all of the EPA numbers publicized on any car's Monroney sticker.

It all takes a lot of getting used to, but the gains in efficiency (and thus drops in emissions) in our case were at least 10 percent better versus the so-called manual mode, whether we were in Comfort or Dynamic modes. Engineering team leader Tobias Radke tells us, "Besides more widespread and available digital mapping and a more detailed GPS feed, cars that opt for ACC InnoDrive will need an additional camera/sensor up behind the rearview mirror to complement the main unit in the grille." In short, there's a lot of software activity going on with the added ECU at every instant along our drive.
Ik zie grafisch hier zeilfazen (Coast) van 13 , 17 en zelfs 19 % (blauw) van het totaal naargelang ACC - Innodrivemodus, in de manualmodus < 1 % =motorrem ?; dit is wel anno 6/2011 testfase. Verder rode fase Throttle = gas doseren dus net voldoende gas geven; groene fase Thrust = méér gas geven = acceleratie.

 Maar een ACC-GPS-Eco-computer combinatie kan dit natuurlijk beter als een normale intercepterende chauffeur met gasvoet,
Zoals de Duitse titel zegt: Porsche automatiseert de gasvoet.

Maar een zeilfunctie en normale snelheidregelaar (indien goed bruikbaar tijdens rit) zal ook al redelijk wat kunnen uitsparen.
rode fase Throttle = gas doseren dus net voldoende gas geven.
groene fase Thrust = méér gas geven = acceleratie.

Een ideale zuinige eco-pro route uitgerekend door de boordGPS waar de freewheelfunctie meer benut kan worden zien we ook bij BMW anno 2013 in 3 foto´s, 3e foto GPS-map:
Citaat
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/4series/convertible/2013/showroom/efficiency/eco_pro_mode.html
ECO PRO Mode.
With the ‘Coasting’ function, the car glides along the road at speeds of up to 160 km/h as soon as the driver removes his foot from the pedal and does not apply the brakes. In Sport mode the car responds more directly and allows a sportier driving style.
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 februari 2015 - 22:30:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I