Dus je bedoelt het testen van een auto die 1 en 2 heeft en vergelijken met *identieke auto die enkel 2 heeft.
Neen, ik bedoel een gewone (recente) auto waarbij je
1. test op freewheelen
Je rijdt 100 km/u en je gaat freewheelen (in neutraal). Hoe ver geraak je en hoeveel heb je verbruikt?
x meter en y verbruik
2. test op de motor remmen.
Je neemt dezelfde auto, je rijdt 100 km/u in 5de en laat gas los.
Hoe ver geraak je en hoeveel heb je verbruikt (de laatste meters aan lage toeren = ook freewheelen)?
x meter en y verbruik
Doe dit aan verschillende snelheden, neem gemiddelden, vergelijk. Dan krijg je een zicht op 'de winst', toch?
Doe het dan eens voor met jouw auto. Laat me de resultaten weten.
Wel evenveel (bol-rij)afstand afleggen, of rijafstand want aan die 100 kmh moet je eerst geraken, of je rijdt al 100 kmh en laat je gas los op A, en van A naar B ligt gemakkelijkshalve 1 km dus voor beide gelijke eindmeet of afgelegde afstand, toch ?
- Stel voor ik bol in neutraal/ralenti vanaf A aan 100 kmh tot mijn laatste meters juist 1 km ver tot B.
En dit in pakweg 1 minuut (~ 60 kmh) of verbruik
0,01 l (0,6 l/hr/60´ min). Ik heb 1 km afgelegd of exact de A-B afstand.
0,01 l voor 1 km is maar
1 l/100 km.
- Stel voor jij remt op je motor af in 5e (0,0 l) vanaf 100 kmh -vanaf dezelfde plaats A- en doet er
#700 m op en verbruikt pakweg 0,0005 liter (wegens die laatste 50 meter ofzo door afkoppelen). Zo ik sta 300 m of
x00 m verder en wacht op jou dat je die 300 m nog aflegt tot B.
# kan ook meer zijn maar alleszins serieus minder als bij freewheelen in neutraal.
- Ofwel ga je 300 m (
of minder) later van het gas vanaf 100 km/h, dus A
+300 m gas lossen (0,0 l) tot B zodat je ook op de eindmeet B geraakt waar ik geraakte.
(dan ga je dus
300 m langer een normaal verbruik hebben, ik maar 0.6 l/
hr tijdens die 300 m)
Mss al zicht op de winst en van wie ? (na deze geschatte theorie)
Ik ga maar A+#200 m later uitbollen nemen vanuit 100 km voor de gemakkelijkheid:
200m-verbruik pakweg 6l/100 km of 0,06/km of 0,012 per 200 meter dan verwaarlozen we die laatste 50 meters nog in ralenti na 1 km tot B en tot 0 kmh maar motor nog draaiende.
Met
0,012 l/km lig je 20 % boven de freewheeler van hierboven. Het omslagpunt voor deze theorie ligt zowat bij 167 m verder rijden bij een verbruik van 6l/100 km aan 100 kmh, dit als de freeweelauto 1 km bolt en de andere 166,6666 minder of 0.06 l/km/6 = 0,01 l beide idem, en dat laatste x0 m koppelen te verwaarlozen.
De auto op motorrem mag dus pas 166,666 m later van het gas.
Mmmh is maar theorie maar men kan het eens testen, wel in identieke omstandigheden voor beide. Waar is een vlak stuk van 1 km waar je al 100 kmh of 105 teller moogt rijden en uitbollen tot 0 kmh ?