Auteur Topic: parkeerretributies of parkeerboetes - geijkte toestellen  (gelezen 2990 keer)

Offline zeebries

• Starter
  • *
parkeerretributies of parkeerboetes - geijkte toestellen
« Gepost op: woensdag 02 mei 2007 - 15:38:08 »
Zijn de toestellen die gebruikt worden voor het uitprinten van parkeerretributies of parkeerboetes geijkt?
Hoe wordt de tijd van deze toestellen ingesteld en door wie?
Op welke tijd basseert de gebruiker van deze toestellen zich?
Wordt er rekening gehouden met een foutenmarge zoals dat bij snelheidsovertredingen het geval is?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: parkeerretributies of parkeerboetes - geijkte toestellen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 03 mei 2007 - 00:51:29 »
Vooreerst bedankt voor je registratie, en hartelijk welkom op dit forum!

Er zijn geen wettelijke bepalingen omtrent de toestellen waarmee parkeerwachters een tijdstip vaststellen. Toen de politiemensen nog bevoegd waren voor het vaststellen van overtredingen van de parkeertijd, droegen die ook geen geijkt uurwerk.

Parkeerwachters zijn niet geneigd een marge toe te passen.

De inning van de parkeerretributies is geen strafrechterlijke materie, maar een burgerlijke. Elk bedrijf past zijn eigen beleid toe inzake de invordering ervan.

Sommige stappen pas naar het gerecht na meerdere onbetaalde retributies door dezelfde persoon.

Andere hebben een contract met een advocaat om tegen een vast bedrag elke onbetaalde retributie te behandelen.

Meestal volstaat een geautomatiseerde typebrief van de advocaat om de betrokkene aan te zetten tot betalen (een gewone brief van een advocaat heeft dezelfde bewijskracht als een aangetekend schrijven van iemand anders, hoe onrechtvaardig dit ook moge zijn).

Met de dan nog onbetaalde dossiers neemt de advocaat de bluts met de buil.

Hij stapt één keer per week met pakweg 50 dossiers ineens naar de rechtbank.

49 van die dossiers zijn op een kwartier afgehandeld, omdat de beklaagde niet komt opdagen, en bij verstek veroordeeld wordt

Aan het 50ste dossier, waarvan de beklaagde wel komen opdagen is, zal de vrederechter (en dus ook de advocaat) hooguit 5 minuten tijd besteden.

Ik heb jarenlang ongeveer elke maand voor één of andere vrederechter moeten verschijnen voor andere zaken, mijn verlof ging er voor een groot deel aan op. Ik raadpleegde daarbij telkens mijn advocaat, die mij de wetteksten mededeelde waar ik diende naar te verwijzen, maar het bedrag van het geschil was telkens te klein om mijn advocaat er te laten naartoe gaan. Geloof me: slechts heel weinig vrederechters lieten me uitspreken en luisterden naar mijn verdediging. Meestal werd ik zeer onbeschoft behandeld ("Gij zijt zeker op uwe kop gevallen", en meer van dat fraais). En als het om zo een gering bedrag gaat, is er al geruime tijd geen beroep meer mogelijk tegen een uitspraak van de vrederechter.

De meeste burgers komen nooit in aanraking met het gerecht. Maar diegenen die er wel komen, weten het: de Belgische Vrouwe Justitia is al lang geen maagd meer.

Ik heb enkele jaren privé contacten gehad met een rechter. Wat die me verteld heeft, overtreft in ruime mate de verbeelding van hen die geen vertrouwen meer hebben in het gerecht. Ja, hij had de dochter van de voorzitter van de rechtbank meer dan terecht een effectieve gevangenisstraf opgelegd, maar dat is hem zéér duur te staan gekomen.

Ik ga jou even vertellen hoe dat in Duitsland gaat.

Ik heb daar enkele jaren geleden eens geparkeerd zonder een ticket te nemen. Toen ik terugkwam, zat er een briefje onder mijn ruitenwisser: "Verwarnungsgeld" (= kosten voor een verwittiging) 5 Euro.

Ik vond dat een zeer redelijk bedrag waarvoor ik me niet wilde laten kennen, en stapte het eerste het beste bankkantoor binnen om dat bedrag te storten. "Ja maar," zei de loketbediende mij, "een storting kost 2,50 Euro. Het politiekantoor is slechts 300 meter hier vandaan, daar kunt U het cash gaan betalen zonder kosten."

De politieagent had me met mijn wagen zien aankomen, en toen ik uitstapte, stond hij al in de voordeur om me welkom te heten.

Hij legde me uit dat zijn collega, die de vaststelling gedaan had, gezien had dat er geen ticket in mijn wagen lag. Die collega had vervolgens al de andere wagens gecontroleerd, en was dan een kwartier later teruggekeerd naar mijn wagen. Toen hij zag dat er dan nog steeds geen ticket in lag, heeft hij het briefje onder mijn ruitenwisser gestoken.

De politieagent was zeer verwonderd dat ik als buitenlander die 5 Euro kwam betalen. Hij heeft wel drie keren gevraagd of ik toch wel goed begrepen had waarvoor dat was, dat het zeker niet de bedoeling was om mijn vakantie te verpesten, en zou zich bijna veronstschuldigd hebben. Toen ik betaald had en wilde weggaan, zei hij: "Wacht even, U krijgt nog een kwijtschrift van mij."

Zou je geloven dat ik daar sindsdien nooit meer zonder ticket parkeer? Ik wil niet meer met rode wangen voor een politieagent staan omdat ik geen parkeergeld betaald heb, terwijl die man zich haast verontschuldigd omdat hij me ocharme 5 Euro heeft moeten aanrekenen voor een verwittiging.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline zeebries

• Starter
  • *
Re: parkeerretributies of parkeerboetes - geijkte toestellen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 03 mei 2007 - 09:26:37 »
Geachte Jozef,

Hartelijk dank voor dit snelle en uitvoerige antwoord op mijn vragen.
Ik beaam uw ervaring met het gerecht!
Ik heb een belangrijk persoonlijk bericht teruggestuurd!  ;)

mvg

Zeebries
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 mei 2007 - 09:29:30 door zeebries »