Auteur Topic: Ecoroll/freewheel-functie  (gelezen 17457 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 11 februari 2015 - 22:09:44 »
Citaat
Dus je bedoelt het testen van een auto die 1 en 2 heeft en vergelijken met *identieke auto die enkel 2 heeft.
Neen, ik bedoel een gewone (recente) auto waarbij je
1. test op freewheelen
Je rijdt 100 km/u en je gaat freewheelen (in neutraal). Hoe ver geraak je en hoeveel heb je verbruikt?
x meter en y verbruik

2. test op de motor remmen.
Je neemt dezelfde auto, je rijdt 100 km/u in 5de en laat gas los.
Hoe ver geraak je en hoeveel heb je verbruikt (de laatste meters aan lage toeren = ook freewheelen)?
x meter en y verbruik

Doe dit aan verschillende snelheden, neem gemiddelden, vergelijk. Dan krijg je een zicht op 'de winst', toch?
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 februari 2015 - 22:14:24 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 11 februari 2015 - 22:35:21 »
Citaat
Dus je bedoelt het testen van een auto die 1 en 2 heeft en vergelijken met *identieke auto die enkel 2 heeft.
Neen, ik bedoel een gewone (recente) auto waarbij je
1. test op freewheelen
Je rijdt 100 km/u en je gaat freewheelen (in neutraal). Hoe ver geraak je en hoeveel heb je verbruikt?
x meter en y verbruik

2. test op de motor remmen.
Je neemt dezelfde auto, je rijdt 100 km/u in 5de en laat gas los.
Hoe ver geraak je en hoeveel heb je verbruikt (de laatste meters aan lage toeren = ook freewheelen)?
x meter en y verbruik

Doe dit aan verschillende snelheden, neem gemiddelden, vergelijk. Dan krijg je een zicht op 'de winst', toch?
Doe het dan eens voor met jouw auto. Laat me de resultaten weten.

Wel evenveel (bol-rij)afstand afleggen, of rijafstand want aan die 100 kmh moet je eerst geraken, of je rijdt al 100 kmh en laat je gas los op A, en van A naar B ligt gemakkelijkshalve 1 km dus voor beide gelijke eindmeet of afgelegde afstand, toch ?
 
- Stel voor ik bol in neutraal/ralenti vanaf A aan 100 kmh tot mijn laatste meters juist 1 km ver tot B.
En dit in pakweg 1 minuut (~ 60 kmh) of verbruik 0,01 l (0,6 l/hr/60´ min). Ik heb 1 km afgelegd of exact de A-B afstand. 0,01 l voor 1 km is maar 1 l/100 km.

- Stel voor jij remt op je motor af in 5e (0,0 l) vanaf 100 kmh -vanaf dezelfde plaats A- en doet er #700 m op en verbruikt pakweg 0,0005 liter (wegens die laatste 50 meter ofzo door afkoppelen). Zo ik sta 300 m of x00 m verder en wacht op jou dat je die 300 m nog aflegt tot B.   :)
# kan ook meer zijn maar alleszins serieus minder als bij freewheelen in neutraal.
- Ofwel ga je 300 m (of minder) later van het gas vanaf 100 km/h, dus A+300 m gas lossen (0,0 l) tot B zodat je ook op de eindmeet B geraakt waar ik geraakte.
(dan ga je dus 300 m langer een normaal verbruik hebben, ik maar 0.6 l/hr tijdens die 300 m)

Mss al zicht op de winst en van wie ? (na deze geschatte theorie)

Ik ga maar A+#200 m later uitbollen nemen vanuit 100 km voor de gemakkelijkheid:
200m-verbruik pakweg 6l/100 km of 0,06/km of 0,012 per 200 meter dan verwaarlozen we die laatste 50 meters nog in ralenti na 1 km tot B en tot 0 kmh maar motor nog draaiende.
Met 0,012 l/km lig je 20 % boven de freewheeler van hierboven. Het omslagpunt voor deze theorie ligt zowat bij 167 m verder rijden bij een verbruik van 6l/100 km aan 100 kmh, dit als de freeweelauto 1 km bolt en de andere 166,6666 minder of 0.06 l/km/6 = 0,01 l beide idem, en dat laatste x0 m koppelen te verwaarlozen.
De auto op motorrem mag dus pas 166,666 m later van het gas.

Mmmh is maar theorie maar men kan het eens testen, wel in identieke omstandigheden voor beide. Waar is een vlak stuk van 1 km waar je al 100 kmh of 105 teller moogt rijden en uitbollen tot 0 kmh ?  ;D

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 februari 2015 - 00:23:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 22:32:47 »
Citaat
Waar is een vlak stuk van 1 km waar je al 100 kmh of 105 teller moogt rijden en uitbollen tot 0 kmh ?
Juist daarom dat het in de praktijk (en vooral in drukker verkeer) zelden werkbaar is.

A bolt theoretisch 30 % verder dan B maar verbruikt ook ietjes meer. netto winst ongeveer 25 % in ideale omstandigheden waar je ten volle kunt freewheelen. In de praktijk ga je misschien hooguit 10% winnen tegenover B, die reeds heel weinig verbruikt.
Maar goed, alle beetjes helpen.

Ik stel mij eerder de vraag wanneer ik zou beslissen om te 'freewheelen' of 'op de motor te remmen' (met een gewone recente auto).
Ik denk dat je al van heel ver moet kunnen voorzien indien je gedurende lange tijd en afstand kan freewheelen, want anders is het niet de moeite.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 23:27:41 »
Citaat
Waar is een vlak stuk van 1 km waar je al 100 kmh of 105 teller moogt rijden en uitbollen tot 0 kmh ?
Juist daarom dat het in de praktijk (en vooral in drukker verkeer) zelden werkbaar is.
Maar het werkt wel degelijk, uitbollen naar 0 kmh hoef je daarvoor niet persé (behalve als je moet), men moet tenslotte nog een redelijke gemiddelde snelheid halen. Ik ga het weer niet opnieuw uitleggen.

Citaat
A bolt theoretisch 30 % verder dan B maar verbruikt ook ietjes meer. netto winst ongeveer 25 % in ideale omstandigheden waar je ten volle kunt freewheelen. In de praktijk ga je misschien hooguit 10% winnen tegenover B, die reeds heel weinig verbruikt.
Maar goed, alle beetjes helpen.

10 % vind ik heel veel tegenwoordig want de recente auto´s zijn al zuinig.
Er zijn mensen die 5 km omweg rijden als ze 5 cent goedkoper kunnen tanken, 5 cent is pakweg 4 % goedkoper. Als men 50 liter tankt heeft men 2,50 € gespaard.
Maar door 5 km omweg te rijden verbruikt men wel pakweg voor 40 cent benzine of € 2,10 gespaard maar wel tijd verloren... pakweg 5 minuten, ieder zijn meug hé.  ;)


Citaat
Ik stel mij eerder de vraag wanneer ik zou beslissen om te 'freewheelen' of 'op de motor te remmen' (met een gewone recente auto).
Dat moet je zelf beslissen, je rijdt toch meestal op wegen die je uit je hoofd kent of niet ? Wie hindert jou het uit te testen en je verbruik daarbij te monitoren waardoor je na een tijdje x-minder gaat verbruiken ?

Ik denk ook dat een diesel (hoge comprssieverhouding) wat meer remt op de motor als een benzine, dus bij een benzine is meer te halen door op de motorrem uit te bollen.
Maar een diesel is daartegenover wel zuiniger.

Wat noem je een gewone recente auto ?
Hier een artikel van 2011 waar een Peugeot 308 1.6 e-HDi (handgeschakeld) zelfs vanaf 10 kmh nog  bijkomend de motor afzet bij het freewheelen in de stad, gewoon als je het gas loslaat (als de accu niet te plat staat). Die Peugeot heeft een uitgekiend motor start-stopsysteem met startgenerator.
Citaat
Segeln mit Start-Stopp-System

Seit seinem Facelift hat der Peugeot 308 1.6 e-HDi einen besonders cleveren Spritspar-Trick drauf. Komisches Gefühl, wenn der Diesel während der Fahrt plötzlich abstirbt. Als hätte seine Blackbox einen Aussetzer. Rums, Ruhe. Es geschieht bei knapp zehn km/h in der Stadt – kann der Peugeot 308 etwa die rote Ampel erkennen? Nein, er segelt. Sein Start-Stopp-System schaltet den Motor auch in der Rollphase, also kurz vorm Stillstand der Räder ab. Ob das was bringt?

Eine Uhr im Cockpit zählt die besonders sparsamen Sekunden – erstaunlich, wie schnell im Stadtverkehr fünf Minuten zusammenkommen, in denen man keinen Sprit verbraucht. Und wie einfach die Technik ist, die dahintersteckt. Das Start-Stopp-System arbeitet wie bisher, einziger Unterschied: Bei Handschaltern kann man unterhalb zwanzig km/h in den Leerlauf schalten und auskuppeln. Bei Automatikversionen genügt ab zehn km/h ein Druck aufs Bremspedal. Gesegelt wird jedoch nur – also ohne Motorkraft gerollt –, wenn die Bordbatterie genug Strom für alle Verbraucher hat. 15 Prozent weniger Kraftstoffverbrauch verspricht Peugeot durch die weiterentwickelte Start-Stopp-Technik, was sich ausschließlich in der Stadt und von Dorf zu Dorf bemerkbar macht.
http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/spritspartechnik-im-vergleich-was-ist-segeln-3865254.html   25. Juli 2011
ADAC heeft er zelfs lof over:
Citaat
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4601_Peugeot_308_SW_e_HDi_FAP_110_STOP_START_Access/Peugeot_308_SW_e_HDi_FAP_110_STOP_START_Access.pdf
Peugeot 308 SW e-HDi FAP 110 STOP&START Access
Der Diesel ist mit einem Start-Stopp-System ausgerüstet, das per Startergenerator ein unvergleichbar sanftes Anlassen bietet und zu einem geringen Kraftstoffverbrauch verhilft. 4,7 l/100 km Testverbrauch sind überzeugend. 

Citaat
Ik denk dat je al van heel ver moet kunnen voorzien indien je gedurende lange tijd en afstand kan freewheelen, want anders is het niet de moeite.

Idem, de routes die ik regelmatig neem daar ken ik elke bocht, rotonde, snelheidsbeperking, verkeerslichten enz.. uit het hoofd, dus dat kan ik allemaal voorzien, wat ik niet kan voorzien is hoe soms het verkeer verloopt, maar in de rustigere uren zou freewheelen toch perfect mogelijk zijn. Of het de moeite loont moet iedereen voor zich uitmaken men kan het tenslotte uittesten of het de moeite loont...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 februari 2015 - 00:15:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 10:52:05 »
Citaat
Waar is een vlak stuk van 1 km waar je al 100 kmh of 105 teller moogt rijden en uitbollen tot 0 kmh ?
Juist daarom dat het in de praktijk (en vooral in drukker verkeer) zelden werkbaar is.
Het is veel vaker werkbaar dan je denkt.
Proberen ipv er theorieën over te ontwikkelen.  ;D

Ik kan tegen 100 aan het 400m bord voor de afrit Massenhoven richting Hasselt beginnen freewheelen, bijna 180° draaien in de bocht (tussen 60 en 70) , en met ongeveer 20 km/h boven aan de lichten komen ...


Citaat
Ik denk dat je al van heel ver moet kunnen voorzien
Je moet nog een eind verder vooruit gaan zien tov remmen om de motor.
Dat helpt dus ook om indien nodig, dat remmen op de motor nog beter te doen.

Terreinkennis is uiteraard meegenomen.
Je kan vaak verder bollen dan je kan zien.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 13:37:29 »
Er zijn mensen die 5 km omweg rijden als ze 5 cent goedkoper kunnen tanken, 5 cent is pakweg 4 % goedkoper. Als men 50 liter tankt heeft men 2,50 € gespaard.
Maar door 5 km omweg te rijden verbruikt men wel pakweg voor 40 cent benzine of € 2,10 gespaard maar wel tijd verloren... pakweg 5 minuten, ieder zijn meug hé.  ;)

2,10 Euro voor 5 minuten, dat is 25,20 Euro per uur. Daar wil ik nog altijd wel zoiets eenvoudig als even autorijden voor doen, hoor Michel.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 13:57:09 »
Er zijn mensen die 5 km omweg rijden als ze 5 cent goedkoper kunnen tanken, 5 cent is pakweg 4 % goedkoper. Als men 50 liter tankt heeft men 2,50 € gespaard.
Maar door 5 km omweg te rijden verbruikt men wel pakweg voor 40 cent benzine of € 2,10 gespaard maar wel tijd verloren... pakweg 5 minuten, ieder zijn meug hé.  ;)

2,10 Euro voor 5 minuten, dat is 25,20 Euro per uur. Daar wil ik nog altijd wel zoiets eenvoudig als even autorijden voor doen, hoor Michel.  :D
Ik ook, onlangs nog ca. 60 Euro/uur "verdiend", als je toevallig net voor de opslag tankt.  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #52 Gepost op: zondag 15 februari 2015 - 10:35:42 »
Citaat
Proberen ipv er theorieën over te ontwikkelen.  ;D
Ben ik mee bezig.Lukt al aardig  :D
Heel ver kijken.
Eerst zoveel mogelijk freewheelen.
Als er vertraagd moet worden, remmen op de motor in een zo hoog mogelijke versnelling.
Als dat vertagen niet volstaat, remmen op de motor in lagere versnelling(en).
En als dat nog niet genoeg is, remmen met rempedaal.

(Maar dat ga ik mijn leerlingen toch voorlopig niet aanleren)

Dikwijls zit er wel iemand in jouw gat te duwen omdat je zo vroeg vertraagd en nauwelijks remt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #53 Gepost op: zondag 15 februari 2015 - 11:02:59 »
Dikwijls zit er wel iemand in jouw gat te duwen omdat je zo vroeg vertraagd en nauwelijks remt.

En dan kun je je afvragen:

- hinder ik mijn achterligger niet door abnormaal traag rijden?
- loont het wel de moeite, gezien het verhoogd risico op een ongeval omdat je ermee uitlokt dat je achterligger te weinig afstand laat?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #54 Gepost op: zondag 15 februari 2015 - 17:45:29 »
Citaat
Proberen ipv er theorieën over te ontwikkelen.  ;D
Ben ik mee bezig.Lukt al aardig  :D
Dikwijls zit er wel iemand in jouw gat te duwen omdat je zo vroeg vertraagd en nauwelijks remt.
sommigen "zien" opeens wat je aan het doen bent, als je wat lichten groen meepakt ipv er voor te moeten stoppen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #55 Gepost op: maandag 16 februari 2015 - 11:42:05 »
Citaat
Dikwijls zit er wel iemand in jouw gat te duwen omdat je zo vroeg vertraagt en nauwelijks remt.
Oeps, typefoutje, was nog niet goed wakker, denk ik.

Citaat
En dan kun je je afvragen:

- hinder ik mijn achterligger niet door abnormaal traag rijden?
- loont het wel de moeite, gezien het verhoogd risico op een ongeval omdat je ermee uitlokt dat je achterligger te weinig afstand laat?
Ik tracht daar rekening mee te houden, maar wanneer het zonder hinder of gevaar kan, neem ik vaak aan verkeerslichten 'een vliegende start'  ;D
Citaat
sommigen "zien" opeens wat je aan het doen bent, als je wat lichten groen meepakt ipv er voor te moeten stoppen ...
Inderdaad, 'sommigen'. De meerderheid snapt het niet.