Auteur Topic: welk voertuig is de ELIO?  (gelezen 3810 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
welk voertuig is de ELIO?
« Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 08:17:12 »
ik volg de ontwikkeling van dit voertuig al een tijdje
http://us6.campaign-archive2.com/?u=24b371802c83d81776b06aa68&id=ed07606d79&e=%5BUNIQID%5D
als wat zal dit in Europa kunnen verkocht worden?
Moto of auto
In de US veranderen ze de wetten, zodat het als “autocycle” kan
dan moet je geen helm op, en heb je ook geen moto rijbewijs nodig
het zou voor veel mensen handig zijn als vervanging van de tweede wagen
ik kijk er iig naar uit
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 12:19:36 »
ik volg de ontwikkeling van dit voertuig al een tijdje
http://us6.campaign-archive2.com/?u=24b371802c83d81776b06aa68&id=ed07606d79&e=%5BUNIQID%5D
als wat zal dit in Europa kunnen verkocht worden?
Moto of auto
In de US veranderen ze de wetten, zodat het als “autocycle” kan
dan moet je geen helm op, en heb je ook geen moto rijbewijs nodig
het zou voor veel mensen handig zijn als vervanging van de tweede wagen
ik kijk er iig naar uit

Het verbruik is alleszins:
Citaat
https://eliomotors.zendesk.com/hc/en-us

#  The Elio will get 84 MPG on the highway and 49 MPG in the city!

Our engine will be designed with sequential port fuel injection as a fuel delivery method.  This allows us to control the fuel usage more accurately which leads to the outstanding gas mileage that we will achieve, 84 mpg on the highway.

Currently we are using a base engine that is being re-engineered by IAV Engineering (the team that also brought you the Porsche and Bentley engines- including 4 of the top 10 engines in the world for 2012).  Our engine will be approximately a 3 cylinder, .9 Liter inline, liquid-cooled and fuel-injected engine that gets about 55 HP.  The final numbers we will not know until much closer to our production date.  We are thrilled to have such great partners involved in the vehicle, and we look forward to sharing more information with you as soon as it becomes available.

Our goal was to create a vehicle at or under the $6800 mark- using proven and existing technology. Also, we wanted to make something that would apply to 99% of the US population.  Therefore, an alternative fuel or electric vehicle couldn't fit into our pricing scheme for 2016.  A battery alone would double the price of the vehicle and add to the product weight that would decrease our mileage ability.  Alternative fuel- especially diesel, is often mentioned, but as of right now the sources and cost of the vehicle technology couldn’t make the $6800 a realistic possibility.  However, that doesn't rule these great options out if this technology becomes more affordable for future models!

Automatic will be an optional transmission available to you when you buy your Elio. The price is not finalized and will be available in advance of us making the first Elio next year (along with the prices for other options).  As most people know, historically automatic transmissions have been expensive.  We are very aware that keeping this cost low is important for our customers and are very close to an agreement that be in line with the Elio value proposition.

...]

# Omgerekend 3,4 l/100 km snelweg en 5,8 l/100 km in de stad.

Is toch niet bijzonder laag zou ik zeggen als dat wslk het US-nomverbruik moet voorstellen, eerder normaal zie normverbruikscijfers **VW Up! bvb. binnen- (stad) en buiten bebouwde kom
Ook "quasi haalbaar" door "normale vierwielers" die (veel) zwaarder zijn, hier verbruikscijfers in de praktijk (diesel | benzine):
http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html

Ook de motor 3 cil 0,9-1000 cc is geen onbekende in normale (Europese) auto´s, **VW-groep, Ford, ook andere.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_up!#Motorisierung
1.0 driecilinder benzine 60 PK
Kraftstoffverbrauch, l/100 km (Super)
innerorts/außerorts/kombiniert (nach EWG-Richtlinie 70/220, NEFZ)
**5,6/3,9/4,5
**5,0/3,6/4,1 (BlueMotion)
4,4 (automatisiertes 5-Gang-Schaltgetriebe)
** Seat Mii en Skoda Citigo -met dezelfde motor- zijn de "goedkopere zustermodellen" van de VW Up, die in de regel nog ietsje (- 0,2 l spritmonitor) zuiniger zijn:
http://de.wikipedia.org/wiki/Seat_Mii  (Ecomotive)
http://de.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Citigo (Greentec)

Citaat
Our goal was to create a vehicle at or under the $6800 mark- using proven and existing technology.
Wat men voor die basisprijs krijgt is zeker afwachten, maar meestal mét EU-invoertaksen enz-kosten, wordt die gestreefde < 6800 $ dan minstens 6800 € basisprijs in Europa.

- De basisprijs van bvb een Skoda Citigo begint bij 8980 €, of pakweg 2000 € meer:
http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/prijs-skoda-citigo.cfm#  (ook in CNG versie te krijgen zoals de VW Up)
- De Seat Mii vanaf 9250 €: http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/prijs-seat-mii.cfm
- De VW Up! vanaf 9990 €: http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/prijs-volkswagen-up.cfm

Deze 3 kleine modellen VW Up, Skoda Citigo, Seat Mii van de VW-groep worden niet meer voorzien van een dieselmotor (was te verwachten)
(enkel de véél duurdere Audi A1 nog, vanaf 16700 € voor de 1.0 TFSI, 95 PK, dezelfde motorbasis 3 cil-benzine)
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2015 - 13:48:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 15:01:31 »
en welk rijbewijs?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 16:02:27 »
en welk rijbewijs?
Volgens onze huidige wetsbepalingen ...  rijbewijs Cat. A of rijbewijs Moto(rfiets), meer als 1000 kg gaat die Elio zeker niet wegen.

(volgens USA -en # Faq 5 Eliomotors- is het daar ook nog (meestal) een moto, ondanks pogingen zoals Autocycle in Arizona? zie verder nieuws onderaan )
 :
Citaat
2.19. "Driewieler met motor", elk driewielig motorvoertuig dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets en waarvan de maximale ledige massa niet meer dan 1.000 kg bedraagt.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een driewieler met motor brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

Behoudens bijzondere bepalingen, moeten de bestuurders van driewielers met motor dezelfde regels naleven als de bestuurders van auto's.

2.21. "Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/100-art2
Citaat
23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs.  (B.S. 30.04.1998)
Titel II. Indeling van de motorvoertuigen in categorieën voor de toepassing van de bepalingen betreffende het recht tot sturen

4° Categorie A :

motorfietsen met of zonder zijspan met een vermogen van meer dan 35 kW;
driewielers met motor met een vermogen van meer dan 15 kW.
Aan de voertuigen van deze categorie mag een aanhangwagen gekoppeld worden, behalve aan een motorfiets met zijspan waarvan het zijspanwiel niet is uitgerust met een rem;

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-230398/625-t2

Citaat
https://eliomotors.zendesk.com/hc/en-us

# Is Elio a car or a motorcycle?

According to the Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS) “Motorcycle” means a motor vehicle with motive power having a seat or saddle for the use of the rider and designed to travel on not more than three wheels in contact with the ground. So if it is less than four wheels it is a motorcycle. But what do you see when you look at the Elio? Fully enclosed, power windows, wiper blades, steering wheel, gas and brake pedals… you be the judge.

Blijkbaar zijn er wel US-staten die een Autocycle-definitie hebben:
Citaat
http://law.justia.com/codes/tennessee/2010/title-55/chapter-1/55-1-103

55-1-103. “Autocycle,” “motor bicycle,” “motor vehicle,” “motorcycle” and “vehicle” defined.

(1)  “Autocycle” means an enclosed motorcycle that is equipped with safety belts, rollbar, windshield, wipers, steering wheel, and equipment otherwise required on a motorcycle, and which has not more than three (3) wheels in contact with the roadway at any one (1) time;
Volgens het laatste onlinenieuws zijn er voorlopig maar 5 Staten die meedoen, ttz daar is een normaal autorijbewijs ook goed:
(Tanom# Motors maken al een tijdje zeer snelle driewielers)
Citaat
http://nccriminallaw.sog.unc.edu/whats-an-autocycle/
What’s an Autocycle?
Posted on Feb. 2, 2015
...
House Bill 6.  The proposed legislation defines autocycles as a new type of motor vehicle, which may be operated by a person who has a regular driver’s license. It also exempts autocycle operators and passengers from the motorcycle helmet requirement. The bill requires that autocycles conform to many of the safety and equipment rules that apply to passenger motor vehicles other than motorcycles, such as headlamp and safety belt requirements. Unlike motorcycles, which may ride two abreast in a single lane of traffic, House Bill 6 prohibits autocycles from riding more than one abreast in a single lane.

Tanom Motors # reports that five states, including Virginia, have enacted legislation permitting autocycles to be driven by a person with a regular driver’s license and expresses optimism that “most of the other 45 states” will soon follow.

House Bill 6 has been referred to the House’ standing committee on Transportation. If that body reports favorably on the legislation, the bill will then be reviewed by the House Finance Committee.

En vooraleer BE een wet verandert of aanpast ... ik vrees ervoor...  laat staan dat je iemand vindt die een wetsvoorstel gaat indien, voor een US-constructeur dan nog...

En qua kansen van de Elio op de Europese markt... ik herinnner me de Duitse Loremo nog met een 1,5 - 3 l/100 km of 6 kWh/100 km verbruik voor een auto 4-wieler:
http://de.wikipedia.org/wiki/Loremo  geen kans gekregen (20 prototypes 10 diesel  à 9990 €/10 electro à 19990€  zijn wel verkocht )
De website bestaat nog: http://www.loremo.com/restrukturierung/  blijkbaar nog niet volledig opgegeven...   
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2015 - 17:33:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 17:51:49 »
Is toch niet bijzonder laag zou ik zeggen als dat wslk het US-nomverbruik moet voorstellen, eerder
In de praktijk zal het verbruik bij een up! en de clonen er van , eerder omgekeerd liggen : je kan er minder mee verstoken in de stad dan op de snelweg aan 120 km/u waar de slechte aërodynamica het vierkante bakje parten speelt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 17:56:17 »
IN België (en de EU) is dit een driewieler met meer dan 15 kW : rijbewijs A voor wie er nu ééntje haalt
B voor wie het al langer heeft.

De B wetgeving inzake snelwegen, IS al aangepast
(aan de MP3 LT van Piaggio en de clonen daarvan ...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 19:15:42 »
ik heb mijn B net een paar maand te laat gehaald  :-[

en ik heb (nog) geen zin om een A af te leggen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 21:01:25 »
Is toch niet bijzonder laag zou ik zeggen als dat wslk het US-nomverbruik moet voorstellen, eerder
In de praktijk zal het verbruik bij een up! en de clonen er van , eerder omgekeerd liggen : je kan er minder mee verstoken in de stad dan op de snelweg aan 120 km/u waar de slechte aërodynamica het vierkante bakje parten speelt.
Idd, dat kan men het best aan het ADAC testverbruik zien (ook een eigen autobahncyclus# in de praktijk) dit tot echte 130 kmh:
# zie grafiek onderaan p2: http://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest_alt_2003-2011_118922.pdf
# alle ADAC verbruikstesten: http://www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/neufahrzeuge/verbrauch/default.aspx?prevPageNFB=1
de afwijkingen met de NEFZ-cyclus is navenant groot, tot + 25 % voor de gemiddelde hybride, CNG het minste met +9%, Benzine +10 %, LPG + 11 %, Diesel + 14 %:


# Daar (BAB) verbruikt dat bakje 6,4 l en in de stad 5,9 liter, het minste op de "landwegen" 4,1 liter, gemiddelde over de 3 testen:  5,2 liter
Citaat
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Super) 5,2 l
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 5,9/ 4,1/ 6,4
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4699_VW_up_1_0_white_up/VW_up_1_0_white_up.pdf
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2015 - 21:17:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 10:56:12 »
ik heb mijn B net een paar maand te laat gehaald  :-[

en ik heb (nog) geen zin om een A af te leggen
Huh ???
we praten hier over mei 2013 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 11:09:52 »
ik heb mijn B net een paar maand te laat gehaald  :-[

en ik heb (nog) geen zin om een A af te leggen
Huh ???
we praten hier over mei 2013 ...
is dat niet hetzelfde als voor de moto dan?
dacht dat je vanaf 1989 al een apart rijbewijs moest afleggen?

moet daar dan een motoplaat op of een autoplaat?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: welk voertuig is de ELIO?
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:58:33 »
is dat niet hetzelfde als voor de moto dan?
Nee, je had hier een B nodig voor een trike ...
De EU richtlijn voorziet dat "verworven rechten" gehandhaafd moesten blijven.

Ik verwacht nog zever met trike-rijders en B rijbewijs B in buitenland ...

Citaat
dacht dat je vanaf 1989 al een apart rijbewijs moest afleggen?
Da's voor motorfietsen, niet voor gemotoriseerde 3/4 wielers ...

Citaat
moet daar dan een motoplaat op of een autoplaat?
Er moest een moto-plaat op maar je moest rijbewijs B hebben ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder