Auteur Topic: alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)  (gelezen 2127 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)
« Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 15:02:15 »
Soek de vaudt:

http://nieuws.vtm.be/binnenland/127262-alcoholcontroles-moeten-efficienter
De Morgen, neemt het ook meteen mee over: http://www.demorgen.be/binnenland/alcoholcontroles-moeten-efficienter-a2208915/
En ook HLN, neemt het ook meteen mee over: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2208915/2015/02/06/Alcoholcontroles-moeten-efficienter.dhtml


2x Een wachttijd van 15' ?  Waar halen ze dàt nu weer uit ?

Citaat
Koninklijk Besluit van 21 april 2007 :
 
Artikel 23


De personen die een ademtest moeten ondergaan mogen een wachttijd vragen van 15 minuten.

Indien de ademanalyse opgelegd wordt zonder voorafgaande ademtest, mogen de personen die een ademanalyse moeten ondergaan een wachttijd vragen van 15 minuten.

Da's dus wel iets anders, dan te stellen dat men het recht zou hebben op 15' wachttijd voor de ademtest, en vervolgens nog een tweede keer 15' voor de ademanalyse.  Men heeft slechts éénmalig recht op die 15 minuten, en hoegenaamd geen twee keer.

En over welke administratieve rompslomp de zgn. verkeersexpert Johan Van Mol het heeft, weze mij al evenzeer een raadsel.  Diegene die een kwartier uitstel vraagt, blijft gewoon terplaatse onder toezicht van de verbalisanten.

Enfin, er zijn hier alvast aardig wat mailtjes vertrokken.  'k Ben 's benieuwd of ik er reactie op ga krijgen.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2015 - 16:16:12 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 16:57:49 »
Ik meen mij vaag te herinneren (tenzij ik mij vergis) dat het jaren geleden 2 x 15' was.
Nu is het 1 x 15 '

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:41:51 »
De oude regeling is 2 x 15' - éénmaal voor ademtest,1 x voor ademanalyse

Met het KB in 2007 is dat veranderd: men kan 1 keer uitstel vragen, meteen bij begin procedure.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:55:25 »
even begrijpend lezen:

Ademtesttoestel (zonder exacte waarde, wel kleurtje positef of negatief) of ademanalysetoestel (met waarde), voor één van beide beide kan men eenmalig een wachttijd van 15´vragen.

Nadien niet meer, anders zou er staan na elke ademtest of -analyse.

In Art 59 §3 wordt dit trouwens bevestigd dan men tot 3 ademanalyses kan krijgen onmiddellijk achter mekaar, dit op bepaald verzoek.

Citaat
Artikel 59

§ 1. De officieren van gerechtelijke politie die hulpofficier zijn van de procureur des Konings, het personeel van het operationeel kader van de federale en lokale politie kunnen een ademtest opleggen die erin bestaat te blazen in een toestel dat het niveau van de alcoholopname in de uitgeademde alveolaire lucht aangeeft:

1° aan de vermoedelijke dadervan een verkeersongeval of aan ieder die het mede heeft kunnen veroorzaken, zelfs indien hij het slachtoffer ervan is;

2° aan ieder die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


3° aan ieder die op het punt staat om op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of op het punt staat een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.

§ 1/1. Voorafgaand aan de ademtest bedoeld in § 1, aan de ademanalyse bedoeld in § 2 of aan de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, mogen de overheidsagenten bedoeld in § 1, in dezelfde omstandigheden, een toestel gebruiken bestemd voor het detecteren van de aanwezigheid van alcohol bij de in § 1, 1°, 2° en 3° bedoelde personen. Dit ontslaat deze personen niet van de andere verplichtingen die hen overeenkomstig artikel 59 worden opgelegd.

§ 2. De overheidsagenten bedoeld in § 1 kunnen in dezelfde omstandigheden, zonder voorafgaande ademtest, een ademanalyse opleggen, die erin bestaat te blazen in een toestel dat de alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht meet.

§ 3. Op verzoek van de in § 1, 1° en 2°, bedoelde personen aan wie een ademanalyse werd opgelegd, wordt onmiddellijk een tweede analyse uitgevoerd en, indien het verschil tussen deze twee resultaten meer bedraagt dan de door de Koning bepaalde nauwkeurigheidsvoorschriften, een derde analyse.

Indien het eventuele verschil tussen twee van deze resultaten niet meer bedraagt dan de hierboven bepaalde nauwkeurigheidsvoorschriften, wordt het laagste resultaat in aanmerking genomen.

Indien het verschil groter is, wordt de ademanalyse als niet uitgevoerd beschouwd.
[...]

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-210407-att/59-wetten/w160368/470-t4hs9

« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2015 - 18:03:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 18:02:11 »
even begrijpend lezen:

Ademtesttoestel (zonder exacte waarde, wel kleurtje positef of negatief) of ademanalysetoestel (met waarde), voor beide kan men eenmalig een wachttijd van 15´vragen.
Niet echt ...
Men kan 15' vragen voor de eerste test.

Dus :

Men kan 15' wachttijd vragen voor de ademtest

Men kan 15' wachttijd vragen voor de ademanalyse indien er vooraf geen ademtest uitgevoerd wordt om welke reden dan ook.

Maar je kan het maar 1 keer vragen, en in het begin van de procedure, ttz, voor de eerste meting.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 18:05:25 »
even begrijpend lezen:

Ademtesttoestel (zonder exacte waarde, wel kleurtje positef of negatief) of ademanalysetoestel (met waarde), voor beide kan men eenmalig een wachttijd van 15´vragen.
Niet echt ...
Men kan 15' vragen voor de eerste test.

Dus :

Men kan 15' wachttijd vragen voor de ademtest

Men kan 15' wachttijd vragen voor de ademanalyse indien er vooraf geen ademtest uitgevoerd wordt om welke reden dan ook.

Maar je kan het maar 1 keer vragen, en in het begin van de procedure, ttz, voor de eerste meting.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook.

Voor zover ik de uitleg van de analysetoestellen begrepen heb zijn er ook welke waarmee men ook enkel een ademtest kan doen, en bij postief natuurlijk direct daarna een analyse:
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-210407-att/807-hs6
Hoofdstuk VI. Ademanalysetoestellen die ook kunnen gebruikt worden als ademtesttoestellen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2015 - 18:11:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: alcoholcontroles moeten efficiënter (en berichtgeving CORRECTER !)
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 18:44:48 »
Ik zie 't nog gebeuren dat mensen een tweede keer die 15' vragen.  Ze hebben dat toch gehoord op den tv ?  "Ik kén m'n rechten meneer de polies"
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone