Een greep uit interessante links om meer te weten te komen over de Renault Scenic III problemen en over
de manipulaties die alle fabrikanten uitvoeren alvorens het verbruik te testen.
Citaat: Daarnaast heb ik een aantal keren gehad dat de radio uit en aan ging zonder enige reden. Dit ga ik nog even laten nakijken bij de Renault dealer.
Bron:
http://www.autoweek.nl/autoreview/34192/renault-grand-scenic-dci-110-energy-boseCitaat (keirtje): Ver nog iets opgevallen, mijn radio is al verschillende keren gecrashed, alle zenders weg
Bron:
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?f=213&t=115747 pagina's met dezelfde klachte van verschillende eigenaars, uitval navigatieeenheid (console).
Bron:http://www.scenic-forum.de/scenic/viewtopic.php?f=84&t=14438
Citaat: Het enige mankement tot nu toe is het resetten van diverse onderdelen in de auto na het starten van de auto; het ging om de radio, telefoonverbinding, stoelgeheugen, TomTom. Na een update van software (probleem gevonden in Renault database in Frankrijk) waren alle problemen opgelost. Alleen de TomTom start nog een enkele keer opnieuw op tijdens het rijden, maar daar komt ook een TomTom
update in.
Bron:
http://www.autoweek.nl/autoreview/34815/renault-grand-scenic-dci-130-energy-boseCitaat: De navi vertoonde met afleveringen al kuren (stond in een soort herstart loop, dus bleef zichzelf maar herstarten elke keer) Dat was toen opgelost met een zg. "reset" .
Citaat (commentaren enzo): - rij nu al 3 maanden rond met een happerend navi systeem
Bron:
http://www.autoweek.nl/autoreview/34435/renault-grand-scenic-dci-130-energy-boseCitaat: Hier, alors que je roulais depuis 10km, j'ai entendu un énorme craquement dans les enceintes, comme une explosion (genre une enceinte qui explose), puis la radio s'est coupée et le système de navigation également, l' écran du GPS est devenu noir et tout a redémarré après 2 à 3 secondes, ça m'a fait super peur.
Cela fait la deuxième fois que ça m'arrive.
Bron:
http://renault-scenic.forumpro.fr/t116-les-premiers-problemes-techniques-sur-vos-scenic-3-2012Citaat: Puis l'écran devient noir et l'autoradio redémarre, me marque Bose à l'écran
Bron:
http://www.forum-auto.com/marques/renault/sujet50659-35.htmCitaat: Vous m'interressez ... j'ai eu 3 fois le cas depuis que le l'ai ... l'autoradio + GPS reboot !
Bron:
http://www.forum-auto.com/marques/renault/sujet14840-24535.htmCitaat: Het is inderdaad een software probleem. Renault heeft mij eerst een andere telefoon proberen aan te smeren, maar uiteindelijk, na 2 onderzoeken was er eindelijk een nieuwe firmware die 90% van het probleem heeft verholpen. De laatste 10% vinden ze niet interessant genoeg om nog te verhelpen. Ik denk niet dat mijn volgende auto nog Renault wordt
Bron:
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?f=203&t=13735Citaat: Wat me opviel, op de heenweg na 4-5 uur rijden viel de radio uit, reboote zichzelf en begon weer te spelen.. . Navigatie etc ging ook uit, scherm werd gewoon zwart, de tijd kwam erin te staan en daarna starte alles weer op..Al met al 5-10 seconden geen muziek.
Bron:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511773/1Verbruik kan je nakijken op
www.werkelijkverbruik.nl waar een grote vloot wagens wordt bijgehouden:
1.5dci bose 5p 4,10 5,98 105 153 € 268,- Werkelijk verbruik is 5,98 liter per 100 km. Uiteraard zal de rijstijl hier wel een effect hebben maar ook de kilometers snelweg die het gemiddelde fors omlaag kunnen brengen.
Autogetest expliciet met stadsverkeer:
http://www.autogetest.nl/home/item/root/renault-grand-scenic-15-dci-bose.htmlHoe auto fabrikanten de consument in de luren leggen:
http://www.transportenvironment.org/press/higher-advertised-car-fuel-consumption-due-carmakers%E2%80%99-manipulation-testsVolt dat een licht werpt op de manipulaties van de wagens bij het testen van het verbruik:
http://www.een.be/programmas/volt/volt-discussie-het-echte-verbruik-van-autosDe ASA in de UK heeft al strenge uitspraken gedaan:
http://www.honestjohn.co.uk/news/legal--motoring-advice/2013-03/advertising-standards-authority-ruling-on-audi-fuel-consumption-figures/In Belgie kijkt de JEP en de FOD economie de andere kant uit. Zij moeten ingrijpen maar willen dat niet. Nochtans is het vermelden van een verbruik
van een wagen gemeten met een wagen die niet overeenstemt met de kenmerken van de echte verkochte wagen, duidelijk een inbreuk op
de economische wetgeving. De consument mag niet misleid worden met een gemanipuleerde wagen die alleen gebruikt wordt om het verbruik
te testen. Als de overheid, nl de FOD economie, haar werk had gedaan was deze rechtszaak overbodig geweest. Zelfs na een expliciete klacht
bij de FOD kijken ze bewust de andere kant op. Waarom? Dat is de vraag waar het om draait.