Auteur Topic: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad  (gelezen 11245 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #15 Gepost op: maandag 11 juni 2007 - 18:56:32 »
De reden: De vrachtwagens zijn èèn van de grootste oorzaken van de slechte wegen in ons apenland.
Hier is er bij mij in de buurt bijna geen enkele openbare weg meer waar geen spoorvorming   (en nog geen klein beetje) is door het overgewicht van vrachtwagens.

En nu kom jij nog doodleuk vertellen dat je de fietspaden ook nog naar de kl..en aan het rijden bent  omdat de wegen zich in erbarmelijke toestand bevinden >:(

Benny kan je er dan ook eens bijvertellen hoelang die wegen er al liggen? Bebouwde kom (stadscentrum) of andere?

Wat ik vooral vreemd vind is dat het blijkbaar enkel in België is dat men daar zoveel last van heeft terwijl diezelfde oplegger in Nederland bvb. 6ton meer mag vervoeren.

Men smijt met miljoenen om drempels enzomeer aan te leggen, dikwijls nog mooi versierd met bloemen, kunstwerken, noem maar op terwijl het stukje "weg" die men ertussen vind vaak erger hobbeld dan de verkeersdrempel op zich.

Wat ik me nog herinner van de tijd toen ik wegenwerker was ( ik ben erin opgegroeid), voor ik internationaal chauffeur werd, is dat bij aanleg en herstelling van fietspaden en andere wegen precies dezelfde materialen en hoeveelheden werden gebruikt. Mischien is dit ondertussen veranderd want ik spreek hier van voor 1991. 
Gezien de leeftijd van de meeste wegen in dit land zal er zoveel nog niet veranderd zijn naar m'n bescheiden mening.

Natuurlijk wanneer er een gras(modder)berm ligt tussen de weg en het fietspad doe je dit best niet, zeker met een vrachtwagen want dat is gewoonweg om problemen vragen.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #16 Gepost op: maandag 11 juni 2007 - 19:02:31 »
Inderdaad de meeste fietspaden zijn niet voorzien om er met zware vrachtwagens over te rijden. Ze verzakken dus binnen de kortste keren. Hierdoor zullen de fietsers dan weer het fietspad mijden en we krijgen we daarom weer frustraties.

Veel (brom)fietsers trekken zich van de staat van het fietspad niks aan en rijden gewoon van 1 tot 20, 30, 50, 100km/u waar het hen op dat moment goed uitkomt. Vaak genoeg achter 1 zitten sukkelen terwijl er een perfekt fietspad ligt buiten de BK.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #17 Gepost op: maandag 11 juni 2007 - 19:15:08 »
@ bibi585:

Ik wil jou in de verste verte niet de les spellen. Maar het komt eigenlijk wel op het volgende neer: "Als ik gehinderd word door een rijbaan in slechte toestand of met hindernissen, dan ontneem ik de fietsers maar hun fietspad dat (nog) in goede staat is."

Nogmaals: geen verwijt, maar ik kan je moeilijk volgen.

Hoe vaak word men gewoonweg niet verplicht om over het fietspad, pechstrook enzomeer te rijden omwille van wegenwerken, festiviteiten enzomeer?

Van pechstroken gesproken: waar moeten de vrachtwagens in veel gevallen rijden wanneer er voor wegenwerken weer eens 1 of meer rijstroken worden afgesloten?...juist, de pechtstrook, zoniet de goot (en de afvoerputten) en zelfs vaak gewoon door het gras. Dit meestal, weer eens, tot er weer eentje op z'n dak ligt of z'n lading verliest.
Wanneer men probeerd op de weg te blijven door iets meer naar links te blijven rijden krijgt men allerlei schunnigheden achter z'n kop, zoniet agressieviteit. Wanneer dit laatste nog meevalt loop men nog het risico een boete op te lopen om niet op de rijstrook te rijden.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #18 Gepost op: maandag 11 juni 2007 - 22:49:46 »
Citaat van: bibi585
Benny kan je er dan ook eens bijvertellen hoelang die wegen er al liggen? Bebouwde kom (stadscentrum) of andere?

Wat ik vooral vreemd vind is dat het blijkbaar enkel in België is dat men daar zoveel last van heeft terwijl diezelfde oplegger in Nederland bvb. 6ton meer mag vervoeren.

Inderdaad, en het hoeven daarom geen oude wegen te zijn. Ik reed vandaag nog op de E17 van Antwerpen naar Gent. Die E17 werd nauwelijks enkele jaren geleden heraangelegd. Op sommige plaatsen ligt de linker rijstrook er erbarmelijk bij. En dat is de 3de rijstrook, daar komen geen zware vrachtwagens.

Citaat
Men smijt met miljoenen om drempels enzomeer aan te leggen, dikwijls nog mooi versierd met bloemen, kunstwerken, noem maar op terwijl het stukje "weg" die men ertussen vind vaak erger hobbeld dan de verkeersdrempel op zich.

Om dan nog maar te zwijgen van de mensenlevens die deze inrichtingen al gekost hebben, omdat de hulpdiensten er enorm door vertraagd worden.

Citaat
Wat ik me nog herinner van de tijd toen ik wegenwerker was ( ik ben erin opgegroeid), voor ik internationaal chauffeur werd, is dat bij aanleg en herstelling van fietspaden en andere wegen precies dezelfde materialen en hoeveelheden werden gebruikt.

Kom nou. Jij kent toch ook die betegelde fietspaden van vóór 1991 waarvan de ene tegel 2 cm hoger ligt dan de andere, waarop de tegels verzakt zijn of los liggen, en waar het slijk onderuit spuit als je erover rijdt en ze kantelen nadat het geregeld heeft.

Mijn vader heeft zijn hele leven als kaderlid in de wegenbouwsector gewerkt. Hij wist hoe de aannemers afspraken maken. Ze dienen een veel te dure offerte in, behalve één van hen, die bij beurtrol aangeduid wordt (en wiens prijs dan nog te hoog ligt) en de aanbesteding toegewezen krijgt. De ingenieurs van de aannemer inviteren die van Bruggen en Wegen in peperdure restaurants (om van andere gelegenheden nog maar te zwijgen), waar afgesproken wordt waar er bij de oplevering "toevallig" een staal zal genomen worden. Daar voldoet de weg aan het lastenboek, elders niet.

Citaat
Hoe vaak word men gewoonweg niet verplicht om over het fietspad, pechstrook enzomeer te rijden omwille van wegenwerken, festiviteiten enzomeer?

Dat gebeurt helaas. Maar zeg je daarom: "Het komt er niet meer op aan, ik rijd een fietspad stuk als mij dat goed uitkomt?"

Ik kan het begrijpen: in dit land helpt burgerzin aan de dag leggen niet meer dan plassen in de zee. Toch voel ik me beter door te blijven doen wat vele anderen niet meer doen: ik gooi geen lege blikjes langs de weg, neem zakjes mee als ik met mijn hond ga wandelen om zijn drollen op te rapen, gebruik mijn richtingsaanwijzers correct, enz.
« Laatst bewerkt op: maandag 11 juni 2007 - 22:58:19 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 12 juni 2007 - 06:59:25 »
Kom nou. Jij kent toch ook die betegelde fietspaden van vóór 1991 waarvan de ene tegel 2 cm hoger ligt dan de andere, waarop de tegels verzakt zijn of los liggen, en waar het slijk onderuit spuit als je erover rijdt en ze kantelen nadat het geregeld heeft.

Ja, die ken ik maar die waren meestal afgescheiden door een goot en boordsteen en lagen (liggen) iets hoger dan de rijbaan. Daar rij ik enkel over wanneer het echt niet anders kan.

Mijn vader heeft zijn hele leven als kaderlid in de wegenbouwsector gewerkt. Hij wist hoe de aannemers afspraken maken. Ze dienen een veel te dure offerte in, behalve één van hen, die bij beurtrol aangeduid wordt (en wiens prijs dan nog te hoog ligt) en de aanbesteding toegewezen krijgt. De ingenieurs van de aannemer inviteren die van Bruggen en Wegen in peperdure restaurants (om van andere gelegenheden nog maar te zwijgen), waar afgesproken wordt waar er bij de oplevering "toevallig" een staal zal genomen worden. Daar voldoet de weg aan het lastenboek, elders niet.

Dit klopt en is nog steeds zo.  ;)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 12 juni 2007 - 09:03:37 »
Fietspaden die niet afgescheiden liggen van de rijbaan hebben meestal wel dezelfde uitvoering als de rest van de rijbaan. Veel fietspaden (waarschijnlijk zelfs de meerderheid) zijn echter heel duidelijk verschillend. Zoals Jozef al stelde gaat het hier om zeer slechte betegelde fietspaden. Deze vindt men nogal eens terug langs wat oudere gewestwegen (bv. Willebroek-Dendermonde N17, of het stuk Massenhoven-Zandhoven N14) . Nog oudere exemplaren werden in beton uitgevoerd maar hebben een duidelijk slechtere bedding meegekregen waardoor ze enorm verzakken. Op andere plaatsen heeft men geëxperimenteerd met allerlei wegbedekkingen maar het meeste vindt men nog de betonklinkers terug. Deze zijn helemaal niet geschikt voor een fietspad. Het 'loopt' zeer slecht en kan in sommige omstandigheden voor het gevoel zorgen dat je op een 'rubberen' kader zit. Zeker als de auto's een perfecte asfalt gekregen hebben is het niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld wielertoeristen deze niet meer kunnen weerstaan. Komt er nog bij dat die betonklinkers ook beginnen te verzakken omdat er regelmatig wel eens een auto of vrachtwagen het fietspad als uitwijkstrook gebruikt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 12 juni 2007 - 12:02:28 »
Ik moet de titel van dit topic dan maar aanpassen  :'(

"Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad, en ik rij niet graag meer op de openbare weg"  ;D


Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 12 juni 2007 - 21:59:55 »
Op andere plaatsen heeft men geëxperimenteerd met allerlei wegbedekkingen maar het meeste vindt men nog de betonklinkers terug. Deze zijn helemaal niet geschikt voor een fietspad. Het 'loopt' zeer slecht en kan in sommige omstandigheden voor het gevoel zorgen dat je op een 'rubberen' kader zit. Zeker als de auto's een perfecte asfalt gekregen hebben is het niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld wielertoeristen deze niet meer kunnen weerstaan. Komt er nog bij dat die betonklinkers ook beginnen te verzakken omdat er regelmatig wel eens een auto of vrachtwagen het fietspad als uitwijkstrook gebruikt.

Betonklinkers of soortgelijken worden steeds vaker terug gebruikt om wegen aan te leggen, vaak in de centrums van steden en gemeenten waar veel nutsleidingen zich onder het wegdek bevinden, vaak ook onder voet- en fietspaden. Dit maakt het een stuk makkelijker om die nutsleidingen te bereiken voor herstellingen, vernieuwingen, aansluitingen,... en nadien de klinkers, kasseien,... gewoon los in de omwoelde aarde erin te gooien met alle gevolgen vandien. Vrachtwagens zijn niet nodig om dit dan te laten verzakken, doodgewone regenval is al ruim voldoende om de boel te laten verzakken.
De lawaaiginder die die klinkers en konsoorten met zich meebrengen stoort blijkbaar niemand. :-\

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 12 juni 2007 - 22:29:07 »
Het fietspad kan dus zomaar open gegooid worden omdat men weer eens een leidingetje moet besteken. Meestal wordt het helemaal niet goed hersteld, waardoor het fietspad voorgoed naar de maan is. Het is perfect mogelijk om zg. wachtbuizen te steken waardoor men nog maar zelden het fietspad hoeft open te breken. Maar zover denkt men nog niet na in Absurdistan.

De straat hier voor mijn deur was pas voorzien van een nieuw wegdek. Slechts 3 weken later gooide men het al terug open om er 1 belgacom kabel door te trekken. Het had 6 maanden opengelegen, dat had men natuurlijk niet kunnen voorzien in dit apenland.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 00:30:10 »
Citaat
Mijn vader heeft zijn hele leven als kaderlid in de wegenbouwsector gewerkt. Hij wist hoe de aannemers afspraken maken. Ze dienen een veel te dure offerte in, behalve één van hen, die bij beurtrol aangeduid wordt (en wiens prijs dan nog te hoog ligt) en de aanbesteding toegewezen krijgt. De ingenieurs van de aannemer inviteren die van Bruggen en Wegen in peperdure restaurants (om van andere gelegenheden nog maar te zwijgen), waar afgesproken wordt waar er bij de oplevering "toevallig" een staal zal genomen worden. Daar voldoet de weg aan het lastenboek, elders niet.
Bouwfraude-enquete ;)
Inherent aan een oligopolie.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juni 2007 - 23:37:20 door BBB »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 18:45:24 »
Het fietspad kan dus zomaar open gegooid worden omdat men weer eens een leidingetje moet besteken. Meestal wordt het helemaal niet goed hersteld, waardoor het fietspad voorgoed naar de maan is. Het is perfect mogelijk om zg. wachtbuizen te steken waardoor men nog maar zelden het fietspad hoeft open te breken. Maar zover denkt men nog niet na in Absurdistan.

De straat hier voor mijn deur was pas voorzien van een nieuw wegdek. Slechts 3 weken later gooide men het al terug open om er 1 belgacom kabel door te trekken. Het had 6 maanden opengelegen, dat had men natuurlijk niet kunnen voorzien in dit apenland.

Vaak genoeg tegen gekomen indertijd, zelfs in nieuwe verkavelingen.
Meestal was het waterleiding + aansluitingen die wij in de grond staken en dat ligt het diepste (tegen het bevriezen) en soms was er net voor of achter ons een andere firma bezig met de telefoonkabels te leggen, nog een andere elektriciteit, gas, kabeldistributie, riolen,...
In plaats van dat allemaal in 1 keer in de grond te steken, nee hoor, 3, 4, 5 keer een sleuf maken ( en andere leidingen beschadigen) om alles in de grond te krijgen.
In Frankrijk bvb. wordt er veel meer met wachtbuizen gewerkt en om bvb. een glasvezelkabel bij te leggen moet men enkel de deksels van de putten halen en de kabel van het ene putje naar het ander duwen.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 23:13:07 »
Citaat
In plaats van dat allemaal in 1 keer in de grond te steken, nee hoor, 3, 4, 5 keer een sleuf maken ( en andere leidingen beschadigen) om alles in de grond te krijgen.
Dat is mij ook opgevallen, het is echt te zot voor woorden. De overheid zou dit natuurlijk makkelijk kunnen voorkomen door de bedrijven de opdracht te geven hun activiteiten te coördineren met elkaar.

Citaat
Veel (brom)fietsers trekken zich van de staat van het fietspad niks aan en rijden gewoon van 1 tot 20, 30, 50, 100km/u waar het hen op dat moment goed uitkomt. Vaak genoeg achter 1 zitten sukkelen terwijl er een perfekt fietspad ligt buiten de BK.
Als de staat van het fietspad beroerd is dan begrijp ik dat wel. Een bromfietser die 100 km/uur rijdt hoort daar ook meer thuis al is het waarschijnlijk überhaupt onverstandig om zó hard te rijden (ze zijn vaak ontworpen voor snelheden van maximaal 70-80 km/uur).
Ach ja, de automobilisten rijden ook de hele tijd over het fietspad.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 14 juni 2007 - 00:43:06 »
Citaat van: BBB
Ach ja, de automobilisten rijden ook de hele tijd over het fietspad.

Het volgende is hoegenaamd niet tegen jou bedoelt (bij mijn weten ben je immers geen bromfietser), maar ik grijp dit zinnetje van jou, dat een gedachtengang inhoudt die vele weggebruikers eigen is, aan om even over het volgende van gedachte te wisselen.

Het gaat om de gedachtengang: "Als de ene weggebruiker overtredingen begaat, dan is het logisch dat de andere dat ook doet."

Ik kan in Brussel gaan winkelen en erop staan dat in elke winkel Nederlands kan spreken. Dan ga ik heel dikwijls bij een winkelbediende terechtkomen die geen of weinig Nederlands kent, en zijn best zal doen om zo vlug mogelijk van mij af te zijn. In plaats van 5 artikelen, zal hij mij er bijvoorbeeld slechts 2 tonen. En ik besef dat ik daardoor het slachtoffer ben van mijn principes, en als enkeling de scheefgetrokken situatie niet kan rechtzetten. Pas als heel wat Vlamingen dat zouden doen, mag er verbetering verwacht worden.

Zo ook in het verkeer. Ik kan mij strikt aan de regels houden en van een sociale en hoffelijke houding in het verkeer getuigen. Sporadisch zal dat goede voorbeeld wel eens navolging krijgen, maar globaal zal er daardoor niets noemenswaardigs veranderen aan het verkeer hier in België. Enkel als voldoende weggebruikers zouden kunnen gemotiveerd worden om bepaalde overtredingen niet meer te begaan, zouden de overblijvende overtreders alvast uit de toon vallen, en misschien tot inkeer komen.

Het individualisme en egoïsme dat onze samenleving kenmerkt, geven dergelijke initiatieven evenwel geen schijn van kans. Het is het asociale en domme "ieder voor zich". Dom, want het resultaat is dat we allemaal later en gefrustreerder aankomen op onze bestemming.

Het is allemaal mooi, dat regeltje van "het is niet omdat de ander een overtreding begaat, dat jij het ook moet doen". Maar als je dat hier in België niet doet, ben je telkens weer de klos.

Ik moet soms heel lang wachten vóór ik van rijstrook kan veranderen omdat er in de andere rijstrook veel te weinig afstand gehouden wordt. Maar ik moet zelf wel geregeld afremmen voor iemand die plots vóór mij invoegt. Resultaat: ik betaal twee keren, de ander nooit.

Enkele dagen geleden reed ik op een autosnelweg en naderde ik een trager rijdende voorligger. Ik zie in mijn achteruitkijkspiegel op de middenrijstrook een wagen aankomen die sneller rijdt dan ik. Ik denk: "Die kan me nog net inhalen vooraleer ik mijn voorligger moet inhalen." Op het ogenblik dat hij op mijn hoogte komt, vertraagt hij zonder enige aanwijsbare reden, zodat ik niet kan inhalen. Dit is me al honderden keren overkomen: eerst nog wat gas bijgeven om je te ontraden om van rijstrook te veranderen, en je dan blokkeren. Is het dan verwonderlijk dat velen middenrijstrookrijders geworden zijn? Als ik zelf in zo een situatie verkeer, zal ik ofwel uitwijken naar de derde rijstrook, ofwel wat inhouden en met een lichtsignaal aangeven dat de bestuurder op de rechter rijstrook mag inhalen, ofwel wat gas bijgeven zodat ik hem snel voorbij ben. Dergelijke reacties zie ik geregeld in Duitsland, maar hier lijkt een dergelijk elementair respekt voor elkaar niet meer te bestaan.

Dergelijke toestanden doen zich hier bij de vleet voor, en niet alleen in het verkeer. Mijn echtgenote heeft haar twee handen vol met boodschappentassen. De man die vóór haar loopt, duwt een glazen deur open, loopt er voorbij en laat ze vervolgens tegen mijn echtgenote dichtvliegen. Dit is onze huidige samenleving. Er is op heel wat vlakken vooruitgang geboekt, maar de omgang met elkaar is belabberder dan ooit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 14 juni 2007 - 23:12:09 »
Het gaat om de gedachtengang: "Als de ene weggebruiker overtredingen begaat, dan is het logisch dat de andere dat ook doet."

Langs de ene kant inderdaad echt ergerlijk soms en een vicieuse cirkel maar langs de andere kant, wanneer men verder nadenkt, in bepaalde gevallen wel begrijpelijk al zijn de meeste langs geen kanten goed te praten.

Het is het asociale en domme "ieder voor zich". Dom, want het resultaat is dat we allemaal later en gefrustreerder aankomen op onze bestemming.

Klopt en persoonlijk doe ik er alles aan om daar niet, of zo weinig mogelijk, aan mee te doen.

Het is allemaal mooi, dat regeltje van "het is niet omdat de ander een overtreding begaat, dat jij het ook moet doen". Maar als je dat hier in België niet doet, ben je telkens weer de klos.

Inderdaad.

Ik moet soms heel lang wachten vóór ik van rijstrook kan veranderen omdat er in de andere rijstrook veel te weinig afstand gehouden wordt. Maar ik moet zelf wel geregeld afremmen voor iemand die plots vóór mij invoegt. Resultaat: ik betaal twee keren, de ander nooit.

Niet veralgemenen jozef. "nooit?"

Wat vooral ook ergerlijk is is wanneer je met 40 ton naar de 2e rijstrook uitwijkt om 1 of meerdere voertuigen te laten invoegen bij een oprit en ze jou dan de kans niet meer geven om terug te keren naar de rechterrijstrook. Versnellen kan niet (begrenzer) en afremmen is ook niet raadzaam om meerdere redenen die ik hier nu niet nog eens moet herhalen.

Enkele dagen geleden reed ik op een autosnelweg en naderde ik een trager rijdende voorligger. Ik zie in mijn achteruitkijkspiegel op de middenrijstrook een wagen aankomen die sneller rijdt dan ik. Ik denk: "Die kan me nog net inhalen vooraleer ik mijn voorligger moet inhalen." Op het ogenblik dat hij op mijn hoogte komt, vertraagt hij zonder enige aanwijsbare reden, zodat ik niet kan inhalen. Dit is me al honderden keren overkomen: eerst nog wat gas bijgeven om je te ontraden om van rijstrook te veranderen, en je dan blokkeren. Is het dan verwonderlijk dat velen middenrijstrookrijders geworden zijn?

Of dat voertuigen, waar bvb. 9 voertuigen als dat van u kunnen op parkeren en dit een veelvoud van die honderden keren tegenkomen, dwaze dingen gaan doen (de ene al meer dan de andere) wanneer ze "aanvoelen" dat het weer zo'n kl*****k zal zijn die hen blokkeerd.
Wanneer men, door die begrenzer, al zolang mogelijk wacht om naar de 2e rijstrook te veranderen om het achteropkomend verkeer zo weinig mogelijk te ginderen (tijdelijk versnellen tot de toegelaten snelheid van 90km/u kan niet als je begrensd bent aan 85km/u).
Wanneer je op dat moment eigenlijk te dicht genaderd bent van je voorligger, sneller rijd dan je voorligger, en precies op het moment dat je die kl*****k in de gaten aan het houden bent wat diene nu weer uitspookt, je voorligger, voor 1 of andere duidelijke of onduidelijke reden, zwaar in de remmen gaat dan heeft men weer voorpaginanieuws in de commerciele pers.


Als ik zelf in zo een situatie verkeer, zal ik ofwel uitwijken naar de derde rijstrook, ofwel wat inhouden en met een lichtsignaal aangeven dat de bestuurder op de rechter rijstrook mag inhalen, ofwel wat gas bijgeven zodat ik hem snel voorbij ben. Dergelijke reacties zie ik geregeld in Duitsland, maar hier lijkt een dergelijk elementair respekt voor elkaar niet meer te bestaan.

Deed ik vroeger met alle voertuigen waarmee ik op de openbare weg kwam maar nu kan dit enkel nog met de wagen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Minister van mobiliteit Renaat Landuyt rijdt niet graag op het fietspad
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 15 juni 2007 - 01:04:36 »
Citaat van: bibi585
Wat vooral ook ergerlijk is is wanneer je met 40 ton naar de 2e rijstrook uitwijkt om 1 of meerdere voertuigen te laten invoegen bij een oprit en ze jou dan de kans niet meer geven om terug te keren naar de rechterrijstrook.

Ja, dat zie ik ook dikwijls gebeuren. En dan denk ik altijd: "Man, wees dankbaar dat die vrachtwagenbestuurder de moeite genomen heeft om voor jouw gemak met zo een mastodont uit te wijken. Houd even in, en geef hem een lichtsignaal, zodat hij probleemloos terug naar rechts kan komen." Maar neen, er zijn er die de autosnelweg opgereden komen en hoe dan ook hooguit 50 meter verder al op de derde rijstrook moeten geraakt zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."