Auteur Topic: Foute interpretatie Ethias prioritaire voertuigen Art 37 en Art 38 ?  (gelezen 3037 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Foute interpretatie Ethias prioritaire voertuigen Art 37 en Art 38 ?
« Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 11:56:05 »
Of lees ik dit en/of verkeerd ? Is enkel sirene voldoende zonder zwaailichten ? Nee toch, want niet-prioritair volgens Art 37.
Waarom niet duidelijker ?

Blijkbaar via BIVV ?  :-\

Citaat
http://www.ethias.be/nl/cpa/3455-9/My_Ethias/De_juiste_reflex/Voertuigen/Verkeersregels:_is_uw_kennis_nog_up-to-date.htm

De juiste reflexen tegenover prioritaire voertuigen
De regels zijn niet veranderd, maar worden nog vaak verkeerd toegepast. Vandaar dat het BIVV onlangs de gedragsregels ten aanzien van prioritaire voertuigen nog even op een rijtje zette:

Prioritaire voertuigen met een spoedinterventie hoeven zich niet aan de snelheidsbeperkingen en verkeersborden te houden, en moeten ook niet stoppen voor verkeerslichten, op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.
Een prioritair voertuig dat een dringende missie uitvoert, moet zijn zwaailichten gebruiken. Het mag die trouwens altijd gebruiken, ook als het geen spoedopdracht uitvoert. Het gebruik van de sirene bij dringende interventies mag, maar is niet verplicht. Dat alles kan verwarring scheppen bij andere weggebruikers. Bij twijfel komt het er dan ook op aan om snel en op de juiste manier te reageren als dergelijke voertuigen komen aanrijden.

Wanneer de weggebruiker een ? voertuig nadert dat uitgerust is met een zwaailicht en/of een sirene die aanstaat, moet hij het vrije doorgang verlenen en zo nodig zelfs stoppen, anders dreigt hij een overtreding te begaan. Deze verplichting geldt voor iedereen, ook voor voetgangers!

Bron: B. Godart, communicatie- en PR-verantwoordelijke BIVV-IBSR

Artikel gepubliceerd in onze e-newsletter n° 202 van 28-01-2014.

Het is steeds zwaailichten EN sirene waar de weggebruiker voorrang moet verlenen, of Art 37+ Art 38. (prioritair EN dringend)
Citaat
Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
Citaat
Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.

In Via Secura wel anno 2008 lijkt nog alles in orde bij BIVV p 12-15...:
Citaat
http://ibsr.be/frontend/files/userfiles/files/viasecura-nl-77.pdf  page 12
...
Om verwarring te voorkomen is het aan te raden om het
gebruik van de blauwe knipperlichten te beperken tot dringende
opdrachten en er systematisch het gebruik van het bijzonder
geluidssignaal aan te koppelen.
Wanneer een weggebruiker een (al dan niet gebanaliseerd) voertuig
tegenkomt dat zwaailichten en een sirene aan heeft staan, dan
moet hij voorrang verlenen aan dit voertuig
. Zoniet begaat hij
een overtreding, zelfs als de bestuurder van het prioritair voertuig
de sirene onterecht heeft aangezet of als het voertuig niet met
zwaailichten of bijzonder geluidstoestel mocht uitgerust zijn!


In Nederland zijn de verschillende categorieën van gebruikers
van prioritaire voertuigen wettelijk gedefinieerd
. Zo verstaat de
Nederlandse politie onder een dringende opdracht: “het zich begeven
naar de plaats van ernstige verstoring van de openbare orde of naar een
plaats waar men vreest dat de openbare orde zal verstoord worden,
de verplaatsingen bij ernstige aanrandingen van ‘lijf of eerbaarheid’
of de vrees daarvoor, bij dringende aanhoudingen van personen,
bij hulpverlening waar redelijkerwijze mag verwacht worden dat
mensenlevens onmiddellijk en ernstig bedreigd worden”. Onder
dringende opdracht voor ambulancediensten wordt verstaan: “Het
zich begeven naar de plaats van een ongeval en de spoedtransporten
wanneer redelijkerwijze verwacht mag worden dat mensenlevens
onmiddellijk en ernstig bedreigd worden”. De brandweer voert een
dringende opdracht uit bij “het uitrukken voor brandbestrijding of
hulpverlening bij onmiddellijk ernstig gevaar”.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 februari 2015 - 12:22:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Foute interpretatie Ethias prioritaire voertuigen Art 37 en Art 38 ?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 19:19:40 »
Instituten en stichtingen zijn geen garantie voor correctheid ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Foute interpretatie Ethias prioritaire voertuigen Art 37 en Art 38 ?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 21:06:27 »
Als Ethias op een dergelijke erbarmelijke manier de wegcode interpreteert bij het afhandelen van schadegevallen, dan zullen er velen die recht op schadevergoeding hebben, achter het net vissen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Foute interpretatie Ethias prioritaire voertuigen Art 37 en Art 38 ?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 10:59:42 »
http://www.auto55.be/nieuws/24236-rijden-in-mist-velen-maken-dezelfde-fout

Citaat
Maar weet wel dat je je mistlichten – en zeker die achteraan – enkel en alleen inschakelt als het zicht beperkt is tot 50 meter.



 :-X
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Foute interpretatie Ethias prioritaire voertuigen Art 37 en Art 38 ?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 12:18:23 »
http://www.auto55.be/nieuws/24236-rijden-in-mist-velen-maken-dezelfde-fout

Citaat
Maar weet wel dat je je mistlichten – en zeker die achteraan – enkel en alleen inschakelt als het zicht beperkt is tot 50 meter.

 :-X
Die 50 m is de -betere- Duitse wetgeving... is die nu eindelijk van kracht ipv onze **lappendeken-wegcode ?  ;D

Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_17.php
 (3) Behindert Nebel, Schneefall oder Regen die Sicht erheblich, dann ist auch am Tage mit Abblendlicht zu fahren. Nur bei solcher Witterung dürfen Nebelscheinwerfer eingeschaltet sein. Bei zwei Nebelscheinwerfern genügt statt des Abblendlichts die zusätzliche Benutzung der Begrenzungsleuchten. An Krafträdern ohne Beiwagen braucht nur der Nebelscheinwerfer benutzt zu werden. Nebelschlussleuchten dürfen nur dann benutzt werden, wenn durch Nebel die Sichtweite weniger als 50 m beträgt.

Citaat
Maar weet wel dat je je mistlichten – en zeker die achteraan – enkel en alleen inschakelt als het zicht beperkt is tot 50 meter. Anders verblind je de bestuurders achter je. En een fel mistlicht in je blik kan erg hinderlijk zijn.
Mmmh dik gelijk geef ik ze wel.

Wie wil onderstaande voor mij vertalen ? Moet ik bij "felle" regen mijn achtermistlicht altijd aanzetten, wetende dat bij natte baan de verblinding extra toeneemt ? Wat is fel ?
** http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/199-art30
Citaat
2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

Die discussie hadden we al (met Poll)
Citaat
http://forum.christophoros.be/index.php?topic=3620.30

Artikel 30.1.2° houdt strikt in dat bij felle regen het achtermistlicht moet branden als men de openbare weg volgt. Hoe interpreteren jullie deze regel ?

Felle regen én zichtbaarheid minder als 100 m.                                                                                              1 (7.7%)
Altijd bij felle regen, zo staat het er ongeveer...                                                                                             6 (46.2%)
Bij alle neerslagvormen die het zicht verminderen tot <100 m                                                                       4 (30.8%)
Ik interpreteer het ganse artikel begrijpend, dus ook bij < 100m zet ik dikwijlks mijn mistachterlicht uit.      2 (15.4%)
Andere interpretatie, met korte uitleg                                                                                                             0 (0%)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 februari 2015 - 12:39:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Foute interpretatie Ethias prioritaire voertuigen Art 37 en Art 38 ?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015 - 17:02:51 »
Altijd bij felle regen.

"Fel" is nergens bepaald, net zo min als "sterk vertraagd" ...

Als we daarop de redenering van de Corr RB Gent over de mini-zone 30 bordjes  toepassen : als de uitzondering niet bepaald is, mag de uitzonderingsregel altijd ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder