Een hoop zever kan opgelost worden door de dwaze koppeling tussen fietspad en voorrang te laten vallen ...
En door de dubbelzinnigheid rond de oversteekplaatsen weg te werken.
De koppeling tussen fietspad en voorrang vind ik nog OK, omdat met weet wat men mag verwachten.
Niet dus ...
Er zijn ontelbaar veel gevallen waar fietspaden doorgetrokken waren lang voor 12.4bis ingevoerd werd ... en nog steeds doorgetrokken zijn zonder dat aan de voorwaarden uit Art 16 MB PLVW voldaan is.
Dat betekent:
- paden die dwars over een weg met rijbaan verlengd worden dmv fietspaden
- fietspaden langs kruispunten met VVR zonder borden (12.4bis boven 12.3.1)
- fietspaden met VVR mét bord B17 (B17 conform 6.2 boven 12.4bis
- de Vlaamse knoeiboel, waarbij aan kruispunten fietsers of geen lichten of geen voorrangsborden (of geen van beide !) voorgeschoteld krijgen wanneer ze een kruispunt op rijden !!!
(wat de werkelijke reden lijkt te zijn waarom de fietspaden dwars over ondergeschikte wegen nu verdwijnen - hun redenering dat fietsers er voorrang zouden hebben door 12.4bis, kan wel eens kloppen met - en door- hun geknoei !)
De dubbelzinnigheid rond de oversteekplaatsen vind ik niet OK, omdat men niet weet wat men kan verwachten.
Die moet men uiteraard wegwerken - en niet door fietsers er voorrang te geven, dat wordt een slachtpartij.
De voorrang op fietspaden moet stomweg uit de wegcode.
De plaatsingsvoorwaarden kunnen dan stellen dat een fietspad doorloopt in gevallen waar de fietsers mee voorrang hebben , en dat waar ze die niet hebben, er oversteekplaatsen aangebracht worden.
Maar hou het UIT de wegcode, maakt alles veel simpeler ...