De Duitse mentaliteit heeft ook een belangrijke invloed op het rijgedrag.
Waarom heeft een Duitser een betere mentaliteit dan een Belg? Hoe komt dat? Hoe ontstaat dat verschil?
Onder andere:
Het puntenrijbewijs bestaat in Duitsland sinds 1974, tesamen met algemene aanbevolen 130 kmh op de snelweg.
0,8 promille en vooral degelijke handhaving en bestraffing bestond in D sinds 1973. (1988: 0,5 promille); BE: 1,5 promille ?... 0,8 ... 0,5 )
Men leert daar steeds een taxi te nemen als men te... gedronken heeft.
Van beginafaan degelijke handhaving en bestraffing op niet-gordeldracht toen de gordelplicht ingevoerd werd ; (BE ~ 25 jaar ? later...)
Kleine anekdote: mijn eerste serieuze boete in D was 20 DMark voor het niet volledig stoppen bij een stopbord, in 1974 ergens...
Rijscholen en praktische rijopleiding bestaan wslk al meer dan 90 jaar... (BE ? )
Verkeerswetenschappers al 60 jaar... (BE 2006 ? ) ... bronnen Wikipedia
D heeft ook de algemeen hoogste snelheidslimieten in Europa (en het Eiland Man), bij "snelheid" weet een Duitser waar hij eventueel verloren tijd weer kan recupereren, zelfs legaal. Einde bebouwde kom betekent in de regel dikwijls onmiddellijk tot 100 kmh, ook op gewone wegen zonder fietspaden.
Het handhavingsbeleid en vooral de uitgebreide boetecatalogus op zaken zoals voorrangsnegatie, linksplakken op de linkerstrook, zeker bumperkleven(afstand) en ook vele andere overtredingen waar in BE niet of nooit naar omgekeken wordt...
Ook de algemene staat van de wegen en de verkeerstekens maakt het D-verkeersveiligheidsbeleid veel geloofwaardiger.
Het onderhoud van de gewone wegen (wegdek) is wel nu niet meer wat het vroeger was, autobahnen-autowegen uitgezonderd.
Het statistisch opvolgen van alle ongevaloorzaken en hun evolutie maakt daar ook deel van uit (bvb alcoholgerelateerde vanaf 1975).
Statistisches Bundesamt, Wiesbaden 2010
http://www.zukunft-mobilitaet.net/6694/analyse/promillegrenze-alkohol-am-steuer-regelungen-statistik-deutschland/In 1965 stond BE quasi tweede in West_Europa en Duitsland "maar" zevende bij verkeersdoden per miljoen inwoners,
dat moest veranderen... 48 jaar later:
Lidstaat ¦ Verkeersdoden per miljoen inwoners
Jaar 1965 ------ > .. 2013 Evolutie %
1. Verenigd Koninkrijk 146 .. 29 - 80%
2. België 147 .. 65 - 56%
3. Zweden 170 .. 28 - 83%
4. Italië 186 .. 58 - 69%
5. Nederland 202 .. 34 - 83%
6. Denemarken 212 .. 32 - 85 %
7. Duitsland 234 .. 41 - 83 %
8. Frankrijk 249 .. 50 - 80 %
9. Oostenrijk 252 .. 54 - 79 %
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4449.msg50477.html#msg50477