Auteur Topic: GSM achter het stuur, onmiddellijke inbeslagname  (gelezen 3891 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
GSM achter het stuur, onmiddellijke inbeslagname
« Gepost op: vrijdag 11 mei 2007 - 14:02:19 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Een wijze procureur! Ik hoop dat hij er op gewezen heeft dat ook de fietsers geen GSM in de hand mogen houden tijdens het rijden, want dat zie je geregeld.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: GSM achter het stuur, onmiddellijke inbeslagname
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 11 mei 2007 - 14:28:08 »
Of fietsers die zitten te prullen aan hun mp3-speler, dat begint ook een pest te worden. Als je hen wilt verwittigen met je bel zal dat niet lukken want dat ding staat zo luid dat ze je niet horen. Dit heb ik gisteren nog meegemaakt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 11 mei 2007 - 19:56:48 »
Ik vind het prima dat ze de GSM/MP3-speler/makeupspullen in beslag nemen, ook bij fietsers ;D
Wel vind ik het erg hypocriet dat je ondertussen wel handsfree mag bellen terwijl onderzoek heeft aangetoond dat het verschil voor de verkeersveiligheid tussen handshold bellen en handsfree bellen zeer klein is.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 mei 2007 - 20:41:41 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 11 mei 2007 - 21:24:02 »
Citaat van: BBB
Wel vind ik het erg hypocriet dat je ondertussen wel handsfree mag bellen terwijl onderzoek heeft aangetoond dat het verschil voor de verkeersveiligheid tussen handshold bellen en handsfree bellen zeer klein is.

Normaal is handsfree bellen inderdaad niet veel veiliger. Maar als je aan het rijden bent met zo een Nokia tegen je oor waarvan de batterij ontploft, dan is dat wel heel gevaarlijk.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 13 mei 2007 - 22:49:33 »
« Laatst bewerkt op: zondag 13 mei 2007 - 22:55:42 door Rafael »

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 14 mei 2007 - 07:49:36 »
Als een GSM een voorwerp van de inbreuk is bij het niet-handsfree bellen, maakt dat de auto het voorwerp van de inbreuk bij een snelheidsovertreding of parkeerovertreding?  En zijn we daar ook voor dat onze auto in beslag genomen wordt als we 42 km/u doen op een zondagnacht tijdens de zomervakantie in een schoolzone?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 mei 2007 - 14:19:55 »
Citaat
AR 8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Nog een geluk dat het niet verboden is om, terwijl je gebruik maakt van een draagbare telefoon die je in de hand houdt, een voertuig te besturen dat niet stilstaat of geparkeerd is. Want dan konden ze het voertuig aanslagen.  :D

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 15 mei 2007 - 23:48:11 »
Ik aanzie het een beetje als inbreuk op privacy, hoewel dat schijnbaar niet zo is, als zij hem enkel opbergen (toch?). Ook kan je je toestel uitzetten, en zonder de PIN code en eventuele toestelcode, geraken ze niet ver. Maar toch geeft dit mij rare gevoelens...

Puur theoretisch, maar als je geen toestelcode geplaatst hebt, en je gebruikt één van de modernere toestellen, dan kan je de telefoon gewoon opstarten zonder SIMkaart.
Je kan er niet mee bellen, maar wel alle gegevens lezen (contacten, agenda, berichten, ...)

En op verzoek van een onderzoeksrechter zal een Nokia Service Point wel degelijk de toestelcode kraken (is gewoon uit te lezen met hun flash-apparatuur), maar bon, dan moet het toestel al het voorwerp zijn in een crimineel feit (en van een hoger criminaliteitsgehalte dan niet-handenvrij bellen :p)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 00:57:18 »
Voor het geval jij het weet, hoe moeilijk of makkelijk is het voor een doorsnee informaticus om dit uit te lezen met vrij verkrijgbare apparatuur?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 10:28:47 »
Ik dacht dat het niet zo moeilijk was om de codes van de meeste toestellen te kraken. Dit zou vrij eenvoudig te vinden zijn op het internet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 19:48:57 »
Voor het geval jij het weet, hoe moeilijk of makkelijk is het voor een doorsnee informaticus om dit uit te lezen met vrij verkrijgbare apparatuur?

Zeer eenvoudig, ik heb alle procedures liggen, en kan dat zonder probleem.
Ik heb ze voor Nokia, maar ik twijfel er geen moment aan dat dit hetzelfde is bij andere merken.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 22:12:27 »
Geef eens een hint ;)
De privacygevoelige informatie op GSM's is dus enkel beveiligd tegen leken en zelfs die leken kunnen het zo op het Internet opzoeken. :o

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 22:27:13 »
Geef eens een hint ;)

Sorry dat is bedrijfsgevoelige informatie, die onder strikte geheimhouding staat, en waarvoor ik een NDA-akkoord heb moeten ondertekenen.
Maar als je goed herleest wat ik geschreven heb, en dan rondneust op eBAY.com (niet de Europese eBAY-sites want die worden gemonitord) dan vind je alles wat je nodig hebt, van software en apparatuur.

De privacygevoelige informatie op GSM's is dus enkel beveiligd tegen leken en zelfs die leken kunnen het zo op het Internet opzoeken. :o

Geef mij morgen een pc, die je zo zwaar mogelijk beveiligd hebt, en ik kom aan de informatie die erop staat.
Met een 1024-bit geëncrypteerde harddisk zal ik wat meer werk hebben, maar eraan komen zal ik.

Eén van de moeilijkste zaken in informatica-beveiliging (en dus feitelijk ook in gsm-software) is beveiliging tegen mensen die fysieke toegang hebben tot het te beveiligen toestel.

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 22:31:50 »
Op Nokia-toestellen die draaien onder het Symbian-besturingssysteem is er overigens wel een methode die het iets of wat lastiger kan maken.
Neem een backup op je geheugenkaart. Zet een paswoord op de geheugenkaart. Haal de geheugenkaart uit het toestel en formatteer de telefoon. Telefoon is leeg, dief zit met een geheugenkaart die niet meer door PC cardreader kan gelezen worden, en in een toestel enkel kan gelezen worden mits het juiste paswoord.
Dit is ook omzeilbaar, maar voor de doorsnee leek, al een heel pak moeilijker.

Heb je de gegevens terug nodig op je toestel, dan plaats je de geheugenkaart terug, en plaats je de backup terug.
Vergezocht ik weet het, maar het is dus wel degelijk mogelijk je gegevens veilig te stellen.