Het loont de moeite om het verhaal van Sophie Lodewijks te lezen.
Het is onvoorstelbaar dat de veroorzaker van zoveel menselijk leed alleen maar het verlies van zijn wagen betreurt. We hebben vooral de laatste 200 jaar zoveel vooruitgang op heel wat gebieden geboekt, maar de omgang met elkaar is meer dan ooit een ramp.
De titel "De moordenaar die alcohol heet" vind ik totaal verkeerd. Het is te gemakkelijk om de schuld op de alcohol te steken, terwijl de moordenaar in de eerste plaats diegene is die met teveel alcohol in het bloed achter het stuur kruipt.
Mijn moeder leerde me evenwel: "Als iemand teveel alcohol drinkt, moet je je altijd eens afvragen waarom die mens dat doet." Niet zelden hebben anderen de betrokkene zover gekregen, dat hij verkeerdelijk hulp gezocht heeft in alcohol. En die anderen zijn dan meestal de eersten om het hem te verwijten.
In de reacties van de lezers treft het mij hoevelen er nog altijd zijn die het belang van het correct dragen van de gordel schromelijk onderschatten, en sommigen het nut van de gordel zelfs ontkennen. Zoals Einstein zei: "De menselijke domheid en het universum zijn oneindig, maar van dat laatste ben ik nog niet helemaal zeker".
Aangrijpend, het 'verhaal' van Sophie.
Een verstandige vrouw, je moeder. Dat is een vraag die vele mensen zich niet stellen en met het belerende vingertje wijzen is zo gemakkelijk. Toch blijft alcohol en rijden een verkeerde combinatie.
In het verhaal van Sophie wordt nergens over de gordels gesproken. Toch is dat een deel van de verantwoordelijkheid waar vaak veel te laks mee wordt omgesprongen.
Eén van onze vrienden hebben een heel vergelijkbaar ongeval gehad, ook in Frankrijk op weg naar vakantie, ook iemand achterop geknald, ook een dronken persoon. (vrouw in dit geval)
Hun zoontjes, intussen volwassen, zaten achteraan, de ene in de kinderzit, de andere, nog baby in een Maxi Cosi. Ze hadden beiden de gordel om en niemand was zwaar gekwetst. Als je de foto van de auto ziet, dan geloof je niet hoe daar iemand goed uitgekomen is. Zonder gordel waren er doden geweest.
En Einstein heeft ook gelijk. Mijn spiegel liegt niet.