Auteur Topic: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets  (gelezen 6361 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Gepost op: zondag 06 mei 2007 - 01:03:35 »
Buiten de auto waar we hier zoveel over praten zijn er nog alternatieve vervoermodi. Op het forum promoot ik regelmatig de trein, maar toch zijn er nog andere. Ik ben sinds enkele weken wat kilo's aan het wegwerken op de racefiets en ik dacht om maar even iets nieuws te proberen. Een racefiets is weliswaar redelijk snel, maar boven de 30 km/u gemiddeld kost je toch serieus wat moeite.
Daarom ben ik voor een weekje een ligfiets gaan huren en probeer ik dit vervoermiddel te evalueren.

Mijn impressie na een 120 km fietsen is het volgende:

Positief:

- zeer comfortabele manier van fietsen, ik heb last van een schouderblessure tijdens het mountainbiken, maar op de ligfiets heb ik er geen last van.
- snel ! zeer snel ! Ik haal nu al gemiddeldes die boven die van de racefiets liggen, en het is maar een huurfiets die niet perfect onderhouden is.
- je kijkt vooruit, niet naar je voorbandje, dus je hebt een perfect overzicht van het verkeer voor je.
- er bestaat een community van ligfietsers, die vergelijkbaar is met bv. de motorrijders. Ligfietsers steken bv. ook altijd een hand op naar elkaar net als de motorrijders.
- veel minder last van tegenwind

Negatief;

- slecht zicht naar achter, spiegels zijn echt noodzakelijk
- lager en dus minder zichtbaar (te corrigeren met aangepaste kledij en rijstijl)
- naar het schijnt minder geschikt om te klimmen

Tot nu toe beschouw ik het als een perfecte fiets om iets verder naar het werk te pendelen dan normaal. Mits wat oefening zijn afstanden tot 25 km nog op een aanvaardbare tijd te overbruggen. Ik vermoed dat ik in de spits veel sneller ben dan het autoverkeer. Een ervaren ligfietser kan makkelijk snelheden halen van meer dan 40 km/u.

Ik heb het ding gehuurd in de Antwerpse binnenstad en na 200 m oefening werd ik op pad gestuurd. Ik kan je verzekeren dat je serieus wat stress hebt om in de spits Antwerpen centrum uit te geraken. Omdat mijn start en stop technieken nog wat ondermaats waren heb ik me als voetganger gedragen aan de verkeerslichten met de fiets aan de hand. Na 5 km ging alles wat soepeler en ben ik via Hoboken, Hemiksem, naar de monding van de Rupel gereden. Om vandaar via de Rupel, Dijle en Zenne naar Mechelen te rijden, in totaal 40 km, welke ik heb afgelegd in 1u40 min.

Ik raad het iedereen aan om het eens te proberen. Het is efficiënter, comfortabel, "cool", ... En misschien krijg ik weer enkelen uit de auto voor die korte verplaatsing.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #1 Gepost op: zondag 06 mei 2007 - 13:30:57 »
Hoewel ik er zelf nog niet mee gereden heb, vind ik een ligfiets een fantastisch vervoermiddel, met evenwel twee enorme nadelen:

  • je wordt er zéér slecht mee gezien. Ik heb er al zien rijden met een vlaggestok en een vlag erop, dat lijkt wel heel wat te helpen.
  • een nieuwe ligfiets kost enorm veel geld.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #2 Gepost op: zondag 06 mei 2007 - 15:17:50 »
Mooi idee, JC. Verspreidt het ligfietsvirus ;D

Ik vind beide nadelen nogal meevallen. De zichtbaarheid is op te lossen (ook met kleding) en dat zal ook een stukje gewenning zijn voor de automobilisten. De prijs zal vanzelf dalen zogauw de ligfiets op grote schaal geproduceerd en verkocht wordt. Nu is het maken van een ligfiets nog ambachtelijk werk. Ik schat in dat er steeds meer mensen zullen komen die het geld daar voor over hebben en er één kopen.
Het grootste nadeel wat ik zie is dat het voor in de bergen niet geschikt is (Leuven is nogal heuvelachtig).

Ik heb eens op het internet een samenvatting van een thesis gelezen van een student die werktuigbouwkunde studeerde. Hij kwam tot de conclusie dat je vooral snelheidswinst boekt op een ligfiets door de andere (bio)mechanica en niet zozeer doordat je minder tegenwind hebt.
« Laatst bewerkt op: zondag 06 mei 2007 - 15:19:38 door BBB »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #3 Gepost op: zondag 06 mei 2007 - 21:26:39 »
Hoewel ik er zelf nog niet mee gereden heb, vind ik een ligfiets een fantastisch vervoermiddel, met evenwel twee enorme nadelen:

  • je wordt er zéér slecht mee gezien. Ik heb er al zien rijden met een vlaggestok en een vlag erop, dat lijkt wel heel wat te helpen.
  • een nieuwe ligfiets kost enorm veel geld.

Je wordt inderdaad minder gezien. Je moet wel opletten, want er zijn verschillende types. Sommige zijn bijna even hoog als een gewone fiets, dus daar is de zichtbaarheid minder een probleem. Andere zijn dan weer superlaag (de zg. low-racers) waar dit wel enorm meespeelt. Door het aanpassen van je rijstijl kom je echter zeer ver. Je moet nog meer defensief rijden dan met een gewone fiets. Je wordt bij deze rijstijl enorm geholpen door het goede overzicht dat je hebt. Een gewone fietser rijdt al wel eens met 'de kop in grond'. Door het model van de fiets leun je voorover en zie je op een gewone fiets minder. Op een ligfiets heb je een prachtig panorama recht voor je, waardoor je alles wat beter kan inscahtten. Het zicht naar achter is dan weer slecht, maar dit is op te lossen met spiegeltjes.

De kosten van een ligfiets zijn hoog, maar toch niet onoverkomelijk. Ze situeren zich in de categorie van een degelijke racefiets, m.a.w. de prijzen starten op ongeveer 1500 €. Door het ambachtelijke werk aan deze fietsen is de kwaliteit normaal gezien zeer goed. Dit zijn geen fietsen die zomaar door midden breken zoals de 100 € fietsen van de supermarkt.

Vandaag heb ik nog een 80 km bij op de teller gezet. Het starten en stoppen gaat nu een stuk vlotter en ik zit er meer relaxed op. Het is in ieder geval uiterst verslavend. Omdat mijn racefiets versleten is (althans, er zijn behoorlijk wat kosten aan) overweeg ik de aankoop van een ligfiets.

Voor de pientere lezer, er staat als subject "Alternatieve vervoermodi 1", er komt dus nog een vervolg. Ik hou er nog even de suspens in, maar het gaat weer om een milieuvriendelijk alternatief waarmee gemiddelde snelheden boven de 40 km/u mogelijk zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #4 Gepost op: zondag 06 mei 2007 - 21:52:17 »
Nog wat info die ik van www.tim.be geplukt heb:

Dode hoek

Voor een gewone fiets heeft een vrachtwagen een "dode hoek".

Voor een ligfiets heeft een gewone personenwagen reeds een dode hoek. Daar moet je dus uit blijven. Stop nooit naast een auto.

De vlag

Een ligfiets gaat schuin als je een bocht neemt. De vlag kan dan meer dan een halve meter uitwijken en beginnen zwiepen. Op een fietspad van 1 meter breed word je dan goed gezien maar wordt je vlag een zeer gevaarlijk spul voor de andere fietsers.

Remmen

Bij een ligfiets mag je bij een noodstop zo hard remmen als je kan. De fiets gaat mogelijk schuiven maar zal nooit overkop gaan.

Botsen

Rij je met een gewone fiets eerder snel ergens tegen, dan zal bijna in alle gevallen je hoofd het eerste zijn dat iets raakt.

Rij je met een ligfiets ergens tegen, dan kom je eerst met je voeten er tegen.  Na het mogelijk afbreken van de trapas komt de trapasbuis en die is  zeer stevig.  Het verste van de botsing blijft je hoofd.

Vallen

Met een gewone fiets kom je met je heup van ongeveer 70 tot 90 cm tegen de grond.

Naargelang met welke ligfiets je rijd is dit tussen de 30 en 60 cm.  De smak zal heel wat minder hard aankomen

Zicht op het verkeer

Met een mountain bike of een racefiets moet je je hoofd achterover houden om vooruit te kijken.  Anders zie je constant naar je voorwiel.

Met een ligfiets lig je zoals je in je zetel ontspannen naar een tv kijkt en heb je zonder moeite een breed zicht. Een haag kan wat lastiger zijn.

Achterop kijken is niet eenvoudig op een ligfiets.  Als je komt rechtzitten kan je naar alle kanten kijken.  Met een spiegeltje kan je achteruit zien zonder te moeten rechtkomen.

Snelheid

Je mag stellen dat je na wat oefening met een vergelijkbaar type ligfiets een 3 km tot 5 km per uur sneller zal rijden dan met een gewone fiets.

Vergelijk geen allround ligfiets met een gewone racefiets maar hou het in dezelfde klasse.

Bij tegenwind zal het verschil mogelijk nog groter zijn omdat je daar  minder last van hebt.

Bergen

Met een ligfiets kan iemand een berg op waar diezelfde persoon met een gewone fiets ook op kan. De ene persoon blijft duwen tot hij boven is, de andere stapt af voor een brug over de autobaan ! Het gaat niet beter dan met een gewone fiets, maar je geraakt boven.

Je kan niet op je pedalen gaan staan maar met je lichaam tussen stoel en pedaal kan je stevig wat druk zetten.  Je volledige rug blijft ondersteund.

Enkele trukjes kunnen helpen in extreme gevallen:

  • Stoeltje rechter plaatsen.
  • Zig zag starten zodat de start iets sneller kan gebeuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #5 Gepost op: zondag 06 mei 2007 - 22:03:42 »
Er is nog een belangrijk nadeel dat niet in het lijstje staat. De meeste fietsers schatten je snelheid verkeerd in. Toen ik daarstraks langs het kanaal met wind in de rug reed ging het vlotjes naar de 40 km/u. Ik heb nu een middel-laag model. De zitting zit zo'n 45 cm boven de grond. Ik ben een lowracer tegen gekomen die met een moordvaart windop ging.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #6 Gepost op: zondag 06 mei 2007 - 22:40:21 »
Mooi idee, JC. Verspreidt het ligfietsvirus ;D

Dat doe ik zeker. Die bukfiets is de grootste vergissing geweest in de fietswereld. Het feit dat de ligfiets niet normaal is nu is helemaal te wijten aan een reglement dat werd ingevoerd in de wielersport waardoor fietsen de standaard diamantvorm moesten hebben. De ligfietsers hadden enkele seizoenen alle klassieke fietsers afgetroefd.

Citaat
Het grootste nadeel wat ik zie is dat het voor in de bergen niet geschikt is (Leuven is nogal heuvelachtig).

Ik heb gisteren in de buurt van regio nog wat rondgereden. Je kan er daar zeker alle hellingen zonder problemen mee op ! Vroeger waren ligfietsen veel zwaarder dan klassieke fietsen en wogen soms meer dan 20 kg. Die extra 10 kg zorgen natuurlijk voor verminderde klimprestaties. Momenteel is dit nadeel echter weggevallen en wegen de ligfietsen ook rond de 10 kg.
Bij echt steile hellingen kan je een probleem krijgen omdat er minder gewicht op je voorwiel staat, je begint hierdoor te zwalpen. Dit treed pas op bij echt steile hellingen. Een collega van mij kon er bijna alle hellingen van de rond van Vlaanderen mee rijden, dus je zal in Leuven niet snel problemen hebben.

Citaat
Ik heb eens op het internet een samenvatting van een thesis gelezen van een student die werktuigbouwkunde studeerde. Hij kwam tot de conclusie dat je vooral snelheidswinst boekt op een ligfiets door de andere (bio)mechanica en niet zozeer doordat je minder tegenwind hebt.

Dit biomechanisch effect is er, maar is niet het enige. Kijk gewoon naar de frontale oppervlakte van de fietsen en je zal zien dat luchtweerstand een belangrijk effect is. Dit merk je trouwens ook als je met de ligfiets wind op fietst. Dit gaat beduidend makkelijker dan met de bukfiets. Dit is een duidelijk bewijs van de verminderde luchtweerstand die hier toch parten speelt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #7 Gepost op: maandag 07 mei 2007 - 01:50:07 »
Dit biomechanisch effect is er, maar is niet het enige. Kijk gewoon naar de frontale oppervlakte van de fietsen en je zal zien dat luchtweerstand een belangrijk effect is. Dit merk je trouwens ook als je met de ligfiets wind op fietst. Dit gaat beduidend makkelijker dan met de bukfiets. Dit is een duidelijk bewijs van de verminderde luchtweerstand die hier toch parten speelt.
Zijn benadering was theoretisch op basis van frontaal oppervlak en mechanische berekeningen. Een windtunnelproef zou volgens mij een mooi onderzoek zijn.

Citaat
Dat doe ik zeker. Die bukfiets is de grootste vergissing geweest in de fietswereld. Het feit dat de ligfiets niet normaal is nu is helemaal te wijten aan een reglement dat werd ingevoerd in de wielersport waardoor fietsen de standaard diamantvorm moesten hebben. De ligfietsers hadden enkele seizoenen alle klassieke fietsers afgetroefd.
Het zal wel enig verschil maken in populariteit. Niemand houdt de ligfietsers tegen om mooie wedstrijden te organiseren. Dat zou de ligfiets zeker promoten. Ik ben het wel met de UCI eens om de ligfietsen niet toe te staan in de rondes en klassiekers omdat een ligfiets zo enorm verschilt van een wielrenfiets. Het gaat mij om de grootte van het verschil. Immers, die tijdritfietsen verschillen ook van gewone fietsen. Bij een ligfiets heb je bijvoorbeeld anders ontwikkelde spieren nodig om top te presteren dan bij een gewone racefiets en je kan er minder soepel mee inhalen wanneer je met 10 ligfietsers vlak bij elkaar zit. Kortom te veel verschillen. Ik zou het wel mooi vinden als de UCI er werk van maakt om een ligfietscompetitie te stimuleren en te facilliteren.

Over de prijs. 1500 euro valt best mee hoor als je bedenkt wat voor werk er in de productie gaat zitten. Het is alvast niet duurder dan een scooter of een bromfiets en je kan en mag er nog harder mee ook ;D. Een aanrader dus voor de pubers die echt stoer zijn.
Dat neemt niet weg dat 1500 euro voor mij als student toch echt te veel is. Misschien wanneer ik een job heb, eerder zit het er niet in. Om deze reden doe ik ook wel mee aan een loopwedstrijd maar doe ik niet mee aan een triathlon, duathlon of een wielerwedstrijd. Een racefiets kost gewoon te veel. Erg spijtig, want ik zou best graag in de zomer met een groep door de ardennen fietsen en ik zou graag de competitie aangaan. Het zou ook een mooie crosstraining zijn voor het lopen.

Citaat
Voor de pientere lezer, er staat als subject "Alternatieve vervoermodi 1", er komt dus nog een vervolg. Ik hou er nog even de suspens in, maar het gaat weer om een milieuvriendelijk alternatief waarmee gemiddelde snelheden boven de 40 km/u mogelijk zijn.
Dat had ik door ;D
De skates zijn een mooi alternatief voor de fiets maar daarmee haal je niet de 40 km/uur. Ik ken geen ander niet-motorig voertuig waarmee je die snelheid haalt of ik kan er in ieder geval niet op komen.
« Laatst bewerkt op: maandag 07 mei 2007 - 01:56:53 door BBB »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #8 Gepost op: maandag 07 mei 2007 - 08:50:16 »
Er zijn al ligfietswedstrijden, maar deze komen natuurlijk niet in de media. Vooral de records met de ligfiets zijn indrukwekkend. Er worden topsnelheden gehaald tot 120 km/u. Dit zijn dan wel ligfietsen die volledig zijn ingepakt in een polyester "druppel".

Ik heb thuis een stel skates liggen, je kan er snel mee, ik schat dat je 25 km/u toch kan volhouden. Maar mijn volgend alternatief zijn inderdaad geen skates.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 08 mei 2007 - 00:15:34 »
Ik mag toch zeker aannemen dat het een vervoersmiddel is dat geen brandstof verbruikt (buiten ATP ;-)).
De trein kan het dan in ieder geval niet zijn. ;D

BTW Ik heb een merk skates gevonden die mijn maat (16) produceert en verkoopt maar ik weet nog geen winkel die dit merk verkoopt. Het merk is Roces. Als iemand een winkel weet in de buurt van Leuven of een andere stad (Antwerpen, Mechelen) dan hoor ik het graag.
Ik heb al eens gemaild naar één winkel met de vraag ofdat ze die bestellen maar ik kreeg geen antwoord >:(
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 mei 2007 - 00:19:13 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 08 mei 2007 - 15:34:37 »
BTW Ik heb een merk skates gevonden die mijn maat (16) produceert en verkoopt maar ik weet nog geen winkel die dit merk verkoopt. Het merk is Roces. Als iemand een winkel weet in de buurt van Leuven of een andere stad (Antwerpen, Mechelen) dan hoor ik het graag.
Ik heb al eens gemaild naar één winkel met de vraag ofdat ze die bestellen maar ik kreeg geen antwoord >:(

16, wat is dat voor een maat? Ik heb een omzettingstabel met internationale schoenmaten geraadpleegd, maar met 16 kan ik daar niets aanvangen.

Voor de skates: neem eens contact op met http://www.dims.be/index/nl-index-I.html.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 08 mei 2007 - 17:47:42 »
Dat is dus nu net het bedrijf van wie ik geen reactie kreeg op mijn mail. Blijkbaar willen zij geen moeite doen voor mensen die grotere of kleinere maten hebben. Bij deze maak ik dan ook antireclame voor dit bedrijf. >:(

Americaanse maat 16. Ik kan niet zeggen hoe groot dat in Europese maat is omdat de conversietabellen vaak bij 14 al ophouden. Het zal ongeveer maat 51 zijn.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 08 mei 2007 - 19:28:11 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 08 mei 2007 - 19:46:11 »
Is het dan zo moeilijk om even te bellen? Sommige bedrijven hebben de tijd niet om hun mail te checken, en zetten hier dan ook geen extra mensen voor in.

Inderdaad, Rafael.

BBB, man toch. Het heeft me geen halve minuut gekost om met Google de website www.roces.com te vinden. Daar kan je naar dealers zoeken over de hele wereld.

Axel Veenendaal
c/o Laser Trade
De Start 14
3831 PV Leusden
0651 470 500
axel@lasertrade.nl

No Stress
Avenue du Pont de Luttre 9-11
1190 Brussel
02 523 02 80
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Alternatieve vervoermodi 1: ligfiets
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 08 mei 2007 - 23:40:31 »
Ik had die website natuurlijk ook wel gevonden. Daar had ik geen google voor nodig hoor, Firefox zoekt dat automatisch als je de naam intypt in de adresbalk. Hoe weet ik ofdat die dealer ook een winkel is? Die dealer in Brussel, daar heb ik niets aan. Hij gaat waarschijnlijk niet fatsoenlijk Nederlands kunnen praten.

Bellen kost nogal veel geld (als student heb ik natuurlijk geen vaste telefoon) en er ontstaat snel een miscommunicatie, zeker als je de ander niet kent. Bij mailen heb je dat probleem niet. Ik heb sowieso een hekel aan bellen als het geen vriend is. Ik gebruik mijn GSM bijna alleen voor SMS tenzij er iets belangrijks is (vriend die geblesseerd geraakt, verjaardag enz).
Onderschat niet hoe moeilijk het is om aan een paar maat 15 of 16 te geraken met eender wat voor schoeisel.
Gebruikelijke procedure:
- Ik kom naar de winkel en zeg dat ik een paar in maat 51 nodig heb.
- Winkelbediende kijkt met grote ogen en krabt op zijn hoofd.
- Ze moeten het nakijken welke modellen er eventueel beschikbaar zijn in die maat. Meestal gaat daaraan vooraf dat ze bij collega's informeren die het eveneens niet weten.
- Een week later hebben ze al dan niet een model gevonden, ze plaatsen de bestelling als ze er één gevonden hebben
- Model blijkt een week later of nog later niet meer beschikbaar te zijn bij het distributiecentrum
- Nieuw model zoeken
enz.
Als dit alles via de GSM moet dan gaat het veel geld kosten en is de kans op een misverstand groot. Zoiets regel ik liever via mail, een stuk gestructureerder.

Ander voorbeeld. Ik ging eens skiën op een kunstpiste. Ze hadden daar blijkbaar weinig ervaring met mijn maat. Ze hebben 5 verschillende latten moeten proberen, uiteindelijk hebben ze een ander type binding op de meest geschikte lat geplaatst. Het heeft meer dan een kwartier geduurd.

Maar goed, ik zal nog eens kijken ofdat er een Vlaamse dealer tussen zit maar het gaat dan wel een andere zijn dan die ene.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 mei 2007 - 23:50:03 door BBB »