Nog wat info die ik van
www.tim.be geplukt heb:
Dode hoekVoor een gewone fiets heeft een vrachtwagen een "dode hoek".
Voor een ligfiets heeft een gewone personenwagen reeds een dode hoek. Daar moet je dus uit blijven. Stop nooit naast een auto.
De vlagEen ligfiets gaat schuin als je een bocht neemt. De vlag kan dan meer dan een halve meter uitwijken en beginnen zwiepen. Op een fietspad van 1 meter breed word je dan goed gezien maar wordt je vlag een zeer gevaarlijk spul voor de andere fietsers.
RemmenBij een ligfiets mag je bij een noodstop zo hard remmen als je kan. De fiets gaat mogelijk schuiven maar zal nooit overkop gaan.
BotsenRij je met een gewone fiets eerder snel ergens tegen, dan zal bijna in alle gevallen je hoofd het eerste zijn dat iets raakt.
Rij je met een ligfiets ergens tegen, dan kom je eerst met je voeten er tegen. Na het mogelijk afbreken van de trapas komt de trapasbuis en die is zeer stevig. Het verste van de botsing blijft je hoofd.
VallenMet een gewone fiets kom je met je heup van ongeveer 70 tot 90 cm tegen de grond.
Naargelang met welke ligfiets je rijd is dit tussen de 30 en 60 cm. De smak zal heel wat minder hard aankomen
Zicht op het verkeerMet een mountain bike of een racefiets moet je je hoofd achterover houden om vooruit te kijken. Anders zie je constant naar je voorwiel.
Met een ligfiets lig je zoals je in je zetel ontspannen naar een tv kijkt en heb je zonder moeite een breed zicht. Een haag kan wat lastiger zijn.
Achterop kijken is niet eenvoudig op een ligfiets. Als je komt rechtzitten kan je naar alle kanten kijken. Met een spiegeltje kan je achteruit zien zonder te moeten rechtkomen.
SnelheidJe mag stellen dat je na wat oefening met een vergelijkbaar type ligfiets een 3 km tot 5 km per uur sneller zal rijden dan met een gewone fiets.
Vergelijk geen allround ligfiets met een gewone racefiets maar hou het in dezelfde klasse.
Bij tegenwind zal het verschil mogelijk nog groter zijn omdat je daar minder last van hebt.
BergenMet een ligfiets kan iemand een berg op waar diezelfde persoon met een gewone fiets ook op kan. De ene persoon blijft duwen tot hij boven is, de andere stapt af voor een brug over de autobaan ! Het gaat niet beter dan met een gewone fiets, maar je geraakt boven.
Je kan niet op je pedalen gaan staan maar met je lichaam tussen stoel en pedaal kan je stevig wat druk zetten. Je volledige rug blijft ondersteund.
Enkele trukjes kunnen helpen in extreme gevallen:
- Stoeltje rechter plaatsen.
- Zig zag starten zodat de start iets sneller kan gebeuren.