Piryns vermoedt dat dit een gevolg is van de keuze van de N-VA voor de auto in Antwerpen. “Er moet dringend onderzocht worden wat er aan de hand is”, zegt Piryns.
Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging deelt het vermoeden van Piryns. “Omdat het stadsbestuur in zijn retoriek kiest voor de wagen, gaan automobilisten zich ook anders gedragen”, zegt Dhollander. “Het stadsbestuur spreekt wel veel ambities uit, maar de realisatie blijft uit. Dit cijfer zou toch een alarmsignaal moeten doen afgaan in het stadhuis.”
Neen, door de voetgangers (en bij uitbreiding alle
"kwetsbare weggebruikers") te blijven wijsmaken dat ze alleen maar rechten zouden hebben in het verkeer, gaan velen zich dwaas gedragen. Sommigen krijgen dan ronduit suïcidale neigingen.
Ken voetgangers, fietsers, ... de status toe van
"kwetsbare weggebruikers", en verplicht bestuurders dubbel voorzichtig te zijn tav die kwetsbare weggebruikers. Wie is zich bewust van die status ? Juist: vooral die kwetsbare weggebruiker zélf. En velen vertalen
"de verplichting dubbel voorzichtig te zijn tav" ineens als
"de verplichting hen altijd en overal voorrang te geven". En gaan zich bijgevolg nog wat méér roekeloos gedragen. Ze hebben toch altijd en overal voorrang, zeker ? Niet ?
Laat vervolgens fietsers en bromfietsers klasse A middels onderborden toe, om in een enkelrichtingsweg in beide richtingen te rijden. En val dan steil achterover als die twee soorten weggebruikers zichzelf ineens maar het recht toe-eigenen om het overal te doen. Mét of zonder die onderborden. Haal vervolgens dezelfde stunt uit met die B22, B23 ....
Oh ja, en ga de verplichte WAM verzekering invoeren. En grijp vooral
niet in, als ook die her en der verkeerd uitgelegd wordt als:
"de fietsers en voetgangers zijn altijd in hun recht". Zie je wel ? Voetgangers en fietsers hebben toch altijd en overal voorrang, zeker ? Niet ?
En val dan steil achterover van het schrikbarend aantal slachtoffers.