Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
Dan vraag men in Antwerpen toch een belachelijk hoge prijs.
Begrijp ik het goed?
Stel ik rijd met een eco 3 diesel (zonder roetfilter) bouwjaar 2005.
In alle Duitse steden mag ik binnen, jaar na jaar, als ik één Umweltplakette koop aan ongeveer 7 €.
Je bedoelt euro 3 ? Bouwjaar 2005 kan ook al euro 4 zijn (nieuw type homologatie vanaf 1.1.2005), en met die mag je in Antwerpen binnen. Soit.
Dat hypothetisch vb zul je dan wel moeten aantonen, volgens wat ik lees moet je voor Duitsland ook aantonen
dat je een retrofit roetfilter hebt laten inbouwen zodat je best minimum PM2 haalt, (**PM1 zijn enkele uitzonderingen(enkel
emissiesleutelnummers van 49 tot 52, 27 is een uitzondering boven 2,5 T), PM1 vallen in de regel normaal
enkel onder gele sticker nr 3*** zie onderaan.
Voor een
groene sticker nr 4 moet de je in de regel onder de roetgrens van euro 4 halen daarom die nr 4.
De roetgrens euro 4 is 0,025 g/km of 25 mg/kmhttps://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Partikelminderungsstufen
Partikelminderungsstufen
Durch die Einführung der sogenannten Feinstaubverordnung wird die Kennzeichnung von Kraftfahrzeugen nach der Höhe ihrer Partikelemission bundesweit einheitlich geregelt. Hiernach können Diesel-PKW durch Nachrüstung mit Partikelfiltern bestimmte Grenzwerte erreichen, die zu einer Einstufung in eine Partikelminderungsstufe führen und als Kriterium für Plakettenvergabe (grün, gelb oder rot) in Deutschland gelten. Die Grenzwerte PM1 bis PM3 werden durch die sogenannten „offenen“ Partikelfiltersysteme erreicht, die den Partikelmassenausstoß bei Weitem nicht bis auf das Niveau von 0,001 g/km wie bei geschlossenen Partikelfiltersystemen senken.
PM1: Euro-1- und Euro-2-Diesel-Pkw können dadurch die Grenzwerte für Euro 3 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,05 g/km.
PM2 #: Euro-3-Diesel-Pkw können die Grenzwerte für Euro 4 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,025 g/km.
PM3: Euro-4-Diesel-Pkw, die bisher einen Grenzwert von 0,025 g/km einhalten, erreichen dadurch den halbierten Euro-4-Grenzwert von 0,0125 g/km.
PM4: Diese Stufe erhalten nachgerüstete Euro-4-Diesel-Pkw, die ab Werk entsprechend vorgerüstet waren, aber wegen fehlender Produktionskapazitäten nicht mit den „geregelten Partikelfiltern“ ausgerüstet werden konnten, die eine Minderungsrate von mehr als 90 % erreichen. PM4-Fahrzeuge halten mit einem Partikelmassenausstoß von weniger als 0,005 g/km die Grenzwerte für Euro 5 ein.
PM5: Erhalten nur Neufahrzeuge der Schadstoffklassen Euro 3 und Euro 4, die ab dem Tag der Erstzulassung anstelle eines PM-Grenzwertes von 0,050 g/km nach Euro 3 bzw. 0,025 g/km nach Euro 4 bereits den für Euro 5 vorgeschriebenen Grenzwert von 0,005 g/km einhalten.
Enkel in Antwerpen mag ik binnen aan 350 € voor slechts 1 jaar!
Je kunt evenzo je euro3 diesel met half-open roetfilter (retrofit) narusten dan mag je gratis binnen, lees ik op die tool. Vlaanderen geeft daar een roetfilterpremie voor tot 600 €. Zie ook:
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter
Premie
De Vlaamse overheid geeft een premie voor de installatie van een half-open roetfilter op oudere wagens op oudere dieselwagens met milieuklasse Euro3 of Euro 4. Nieuwe wagens komen niet in aanmerking voor de premie. Op nieuwe wagens worden immers beter af-fabriek gesloten roetfilters geplaatst. U krijgt tot 600 € van de totale kosten terugbetaald. Lees meer over de premie en voorwaarden.
Kijkt men dan nooit eens over de grens? 
Wslk hebben ze in Antwerpen wel goed gekeken, maar jij niet.

(ik kan me natuurlijk vergissen maar ik baseer me op de refs van-via wikipedia**)
Antwerpen wil evenzo zoals in D dat de euro 3 diesels zonder roetfilter tenminste nog een open roetfilter narusten om in de groene zones 4 binnen te mogen. Anders zou Vlaanderen ook die roetfilterpremie ook niet blijven aanbieden.
**
https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung#Schadstoffgruppen Ik vul even aan met uitlegSchadstoffgruppe 4

praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb
Emissionsschlüsselnummern:
Benziner: 01, 02, 14, 16, 18–70, 71–75*, 77
Diesel: 32, 33, 38, 39, 43, 53–70, 73–75
allemaal minstens euro-4 diesels met standaard roetfilter constructeurDiesel mit Partikelfilter diesels met nageruste roetfilters zie quote PartikelminderungsstufenPM1: 49-52, 27** :
uitzonderlijke euro 1-2 diesels die met een nageruste roetfilter nog onder de euro 4 grenswaarde van 0,025 g/km kunnen geraken neem ik aan.
zie ook gele sticker 3 waar al de andere sleutelnummers staan die ook met nageruste open roetfilter onder de euro 3 grenswaarde van 0,05 geraken, helaas is dat niet genoeg daarom die gele nr 3-sticker*** en zullen binnenkort ook in de laatste 2 D-stadscentra niet meer binnen mogen # PM2: 30, 31, 36, 37, 42, 44–48, 67–70
specifiek haalbaar voor euro 3-diesels zonder roetfilter waar men een roetfilter kan narusten en daardoor 0,025 g/km halen
PM3: 32, 33, 38, 39, 43, 53–66
specifiek haalbaar voor euro 4-diesels zonder roetfilter waar men een roetfilter kan narusten en dan zelfs 0,0125 g/km halen.
Dit zijn meestal kleine dieselmotoren max 1600cc die ook zonder roefilter onder de euro 4 grens van 25 mg/km zaten, het is maar massa hé en niet giftigheid, enkel vanaf euronorm 5b telt men het aantal of PN.[/size]
***
Schadstoffgruppe 3

Emissionsschlüsselnummern:
Fahrzeuge mit Ottomotor: (nicht vorgesehen)
Diesel: 30, 31, 36, 37, 42, 44–52, 72
diesels euro 3 zonder roetfilter of jouw hypothetisch vbDiesel PM1 (Partikelminderungsstufe): 14, 16, 18, 21, 22, 25–29, 34, 35, 40, 41, 71, 77
euro 1-2 diesels die met een nageruste roetfilter nog onder de euro 3 grenswaarde van 0,05 g/km kunnen geraken.
De roetgrenswaardes PM diesels volgens euronorm en data vind je hier:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor in
mg/km.
De euro 3- diesels bouwjaar 2005 -zoals jij stelt- zijn de allerlaatste vanaf inschrijving 1 jan 2006 is het euronorm 4.
Emissionsgrenzwerte für Pkw mit Dieselmotor
Angaben in mg/km außer PN (1/km)
Norm Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 a Euro 5 b Euro 6
Typprüfung ab 1. Jul. 1992 ab 1. Jan. 1996 ab 1. Jan. 2000 ab 1. Jan. 2005 ab 1. Sep. 2009 ab 1. Sep. 2011 ab 1. Sep. 2014
Erstzulassung ab 1. Jan. 1993 ab 1. Jan. 1997 ab 1. Jan. 2001 ab 1. Jan. 2006 ab 1. Jan. 2011 ab 1. Jan. 2013 ab 1. Sep. 2015
CO 3160 1000 640 500 500 500 500
(HC + NOx) 1130 700 / 9002 560 300 230 230 170
NOx 500 250 180 180 80
PM 180 80 / 1002 50 25 5 4,5 4,5
Dus Antwerpen is eigenlijk softer als D, in A mag je nog binnen mits betaling (zelfs per dag), in D heb je die kans helemaal niet, je kunt je enkel nog verbeteren via die roetverminderingsklassen, of minstens PM2 om in de groene 4 zone binnen te mogen.
Wil je in Antwerpen met een nog niet oeroude diesel euro 3 (vanaf Bj 2000 mogelijk) -dus quasi dieselauto´s die dan al mogelijk 17 jaar worden...- zonder betaling tot in het centrum rijden zul je die auto nog met een open roetfilter moeten voorzien, of die moeite zich dan nog loont is een andere vraag. Diesels zijn nu eenmaal totaal ongeschikt voor stadsverkeer wegens hun zeer hoge NOx-uitstoot en bewezen kankerverwekkend fijnstof tov van veel betere alternatieven, wetenschappelijk bewezen, zie grafiek onderaan. Trouwens geldt dat ook voor alle diesels...
Antwerpen heeft enkel een -quasi naar analogie- groene LEZ zone. Amper 2 Duitse steden hebben nog een gele zone, maar die gaan in 2017 ook uitdoven zie link-Wiki, tot 2012 bestonden er nog rode zones. Ik heb ooit een diesel euro 2 gehad met rode sticker die is verschrot sinds 2012.

In de periode vanaf 1 februari 2017-2019 zijn dit de regels:
Deze auto’s mogen altijd binnen in de LEZ … als ze ook een Belgische nummerplaat hebben:
benzineauto en auto op LPG of aardgas (euronorm 1, 2, 3, 4, 5 en 6)
dieselauto (euronorm 4, 5 en 6)
dieselauto (euronorm 3 met een roetfilter waarvoor een Vlaamse premie werd aangevraagd)
landbouwvoertuig (emissienorm fase IIIa, IIIb en IV)
elektrische auto
auto op waterstof
plug-in-hybride auto
busje voor vervoer van personen met een handicap ( lijst op basis van decreet 21/12/2012)
hulpdiensten: ambulances, politie, brandweer
U moet geen aanvraag doen, u mag gewoon binnen.
2. Deze auto’s mogen na registratie binnen in de LEZ:
toegelaten auto met een buitenlandse nummerplaat
dieselauto (euronorm 3, met een roetfilter waarvoor geen Vlaamse premie werd aangevraagd)
auto van personen met een handicap (zie voorwaarden op www.slimnaarAntwerpen.be/LEZ)
U moet uw auto slechts één keer registreren.
Dat kan vanaf oktober 2016 op www.slimnaarAntwerpen.be/LEZ.
U moet zich ten laatste 24 uur na het binnenrijden van de LEZ registreren.
http://www.ademloos.be/nieuws/vervuilende-wagens-betalen-350-euro-jaar
5/01/16
Antwerpen begint met lage-emissiezone op 1 februari 2017
Bureaucraten aan het werk: een bos van regeltjes
Ook Euro5 diesel is vuil

Onzin van lage emissie zone vor Beperking NOx emissie in één beeld
Ontmoedig/verbied alle diesels in stadsverkeer