Onze buurman destijds vertrok elke morgen met zijn bestelwagen zo goed als volgas met koude motor in eerste, om dan schijnbaar onmiddellijk naar 3de over te schakelen, pijnlijk om te horen.
De motor eerst niet laten warmdraaien, maar onmiddellijk vertrekken, is goed. Maar dan niet met volgas in eerste. En waarvoor overschakelen van 1ste naar 3de goed zou kunnen zijn, ontgaat me.
Inrijden bij een nieuwe auto is niet meer nodig zeggen ze. Toch bepaalt de manier waarop je tijdens die eerste 1500 km rijdt je olieverbruik later, naar het schijnt.
Vroeger was dat inderdaad zo. Tijdens het inrijden pasten de onderdelen zich beter op elkaar aan, doordat er waar nodig nog een beetje metaal afgeschraapt werd. Als je dan teveel van de motor vergde, gebeurde dat te bruusk, zodat er te grote spelingen ontstonden, met een hoger olievebruik als gevolg.
De toleranties waarmee moderne motoren vervaardigd worden, zijn dermate klein, dat inrijden inderdaad niet meer nodig is.
Wel moet je nog voorzichtig zijn zolang de motor zijn normale bedrijfstemperatuur nog niet bereikt heeft. Bij een koude motor is er doelbewust wat teveel speling tussen de zuiger en de cilinder. Omdat de zuiger, zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, warmer wordt dan de cilinder, zet de zuiger wat meer uit door de warmte dan de cilinder. Zodoende is de optimale speling tussen zuiger en cilinder pas bereikt als de motor op bedrijfstemperatuur is.
De A4 van mijn eega (iet wat andere rijstijl) toch wel een litertje bijvullen elke 3-4000 km.
Ik vermoedde al dat je vrouw wat temperamentvoller was... Vertel haar eens dat er een verschil is tussen het koppelingspedaal en het gaspedaal: het koppelingspedaal moet je normaliter ofwel volledig intrappen, ofwel volledig loslaten, maar bij het gaspedaal is dat niet zo...
Maar dat olieverbruik is beslist niet overdreven.
Er zijn motoren die
schijnbaar geen olie verbruiken. Integendeel, er zijn er zelfs waarbij het oliepeil stijgt. Dat gebeurt als er voornamelijk kleine ritten gereden worden, waarbij er zich telkens wat condenswater toevoegt aan de olie. De eerste keer dat je met zo een auto eens 100 km tegen 120 km/h rijdt, zakt het oliepeil tot beneden het minimum, omdat het water in de olie verdampt.
Het maakt verschil hoe je 'technisch' je auto behandelt.
Dat maakt inderdaad enorm veel verschil uit.
Toen mijn VW Passat destijds ongeveer 100.000 km gereden had, kreeg ik van de garage eens eenzelfde VW Passat als vervangwagen, die ook 100.000 km op de teller had. Die laatste was echt al totaal versleten, terwijl mijn Passat nog reed zoals toen hij nieuw was.
Het is dan ook jammer dat zovele kandidaat-kopers geen wagen willen met een relatief hoge kilometerstand, want sommige wagens met 300.000 km op de teller zijn nog beter dan andere met slechts 100.000 km op de teller.
Jaren geleden wilde een collega van mij zijn eerste wagen met een dieselmotor kopen. Hij vroeg aan de dealer hoe lang zo een dieselmotor nu eigenlijk meegaat. De dealer antwoordde hem: "Dat is zoals een fles whiskey: de ene doet er een jaar mee, de andere slechts een avond".