Een tijdje gelezen: Ergens in Duitsland; buschauffeur wordt onwel tijdens de rit, alerte passagier neemt de besturing over en brengt de bus veilig tot stilstand. Had die het juiste rijbewijs? Had die niets gedronken? Stel dat die 'alerte' passagier dronken was, zou die dan 'in essentie' strafbaar zijn geweest?
Zoals het spreekwoord zegt, nood breekt wet.
En wat is dronken? De één is dronken bij twee glazen bier de ander na 20 glazen. Gewicht en lichaamsgrootte spelen ook mee. Er zijn medicaties die meer gevaar opleveren dan vier glazen bier. Met seruquell 400 mm ben je al behoorlijk in staat om geen voertuig meer te besturen. Huiselijke taken kan je vergeten. Bedenkt dat er patiënten zijn die 1200 mm krijgen voorgeschreven en nog een voertuig besturen. Gewenning is ook een belangrijke factor. Men spreekt altijd over alcohol...
Professor Daily uit Parijs heeft destijds prachtig onderzoek verricht rondom alcoholgebruik in het verkeer.
Net zoals in Leuven rondom het geluid in het verkeer en welke invloed dit heeft op het rijgedrag bij jongeren. Waar we destijds voor waarschuwden ivm de rijdende dicobars, is nu de harde realiteit. Heel wat jongeren lijden nu aan gehoorschade. Net zoals bij gamers. Dit heeft een zeer nefaste invloed op het rij en verkeersgedrag. Ook daar wordt voortdurend voor gewaarschuwd.
In Amerika werd al een kliniek opgericht om jonge patiënten te behandelen ivm hun gamegedrag en de ernstige nadelen ervan. Dit is een zeer belangrijk onderwerp waar ik me toekomst gericht ernstige zorgen over maak. (Alhoewel, ik heb andere hobby's) België laat het na om een verbod uit te vaardigen op het gebruik van hoofdtelefoons, i en smartphones in het verkeer en op de openbare weg. Controle op het gsm gebruik in het verkeer? Laat me niet lachen...
En er bestaan heel goede middelen om het verkeer veilig te maken ivm gsm gebruik. Jabra bijvoorbeeld, parrot carkit en laat ons niet vergeten...het Coyote systeem. Waarschuwingen voor opstoppingen, defecte voertuigen, onbemande en mobiele camera's, ongevallen, snelheid enz...Natuurlijk zijn er tegenstanders want snelheid komt ter spraak zonder rekening te houden met de andere voordelen die een belangrijke invloed hebben op de verbetering van de verkeersveiligheid. Waarom kan men tegen zijn dat bestuurders elkaar waarschuwen ivm verkeersonveiligheid in de diepte.