- Zitten er in die biodiesels (of in de verbrandingsproducten van deze diesels) toxische stoffen zoals stoffen die het risico op kanker significant verhogen?
- Wat zijn de andere milieueffecten van die diesels? Uitstoot schadelijke stoffen die een broeikaseffect hebben of de gezondheid schaden (zure regen, fijnstof)?
- Waar halen ze de biodiesel vandaan? Grond kan slechts één keer gebruikt worden en het verbouwen van al die gewassen gaat dus ten koste van de verbouwing van andere gewassen.
- Is het technisch en practisch gezien mogelijk om voldoende gewassen te verbouwen voor alle auto's?
De verbranding van plantenolie en 100% biodiesel veroorzaakt geen zure regen, gezien er geen zwavel in deze producten zit. De broeikasgassen (CO2) die vrijkomen tijdens de verbranding van biologische producten zijn dezelfde als zouden vrijkomen tijdens het natuurlijke verrottingsproces; vandaar dat deze biologische brandstoffen "CO2 neutraal" worden genoemd.
Bij elke verbranding komt roet vrij; de hoeveelheid en de grootte van de roetdeeltjes is afhankelijk van de zuiverheid van de brandstof en de volledigheid van de verbranding. Wagens op biodiesel zullen dus ook fijn stof de lucht in spuwen, maar ik weet niet in welke hoeveelheden.
Er zijn zeker te weinig gronden om alle voertuigen op plantaardige olieën te laten rijden. Biodiesel is dus maar een tijdelijke fase, in afwachting van andere technologieën. Het maakt het echter wel mogelijk om in de toekomst altijd beroep te kunnen blijven doen om het principe van de dieselmotor, ook nadat alle aardolievoorraden uitgeput zijn.
Merk op dat plantenolie en biodiesel niet hetzelfde is: om een motor op plantenolie te laten rijden moet je starten met echte (bio- of petro-)diesel en heb je een warmtewisselaar nodig om de olie voor te verwarmen tot deze vloeibaar genoeg is. Biodiesel daarentegen is een geraffineerd product (zoals petrodiesel) waarmee wel normaal gestart en gereden kan worden. Het raffineren verhoogt echter de kost en de vervuiling tijdens het productieproces.