Iederen kent wel een aantal mensen in zijn buurt die (zeer) slecht autorijden. Het is echter dikwijls zeer moeilijk om deze mensen te vertellen dat er iets mis is met hun rijkunsten. Om ze dan nog aan te raden om bepaalde cursussen te volgen is zo mogelijk nog moeilijker.
Het gaat hier meestal om chauffeurs met tientallen jaren rijervaring. De typische reacties van deze mensen zijn dan ook gekend:
- ik rijd al 30 jaar zonder ongeval
- ik rijd nooit te snel (meestal gevolgd door ‘en jij wel’)
- …
Daarom deze draad, hoe pak je zoiets aan? Hoe vertel je een zo'n chauffeur dat hij zijn rijgedrag moet veranderen.
Ik heb hier al eens een vriend van mij vermeld die een zeer slecht chauffeur is. Die kerel is rond de 50 jaar oud en heeft al tientallen jaren zijn rijbewijs. Hij rijdt bovendien ook dagelijks in de file naar Brussel, hij zit dus ook effectief op dagelijkse basis achter het stuur.
Gisteren reed ik nog eens met hem mee, ook al had ik me voorgenomen dat niet meer te doen, maar het was de gemakkelijkste oplossing. Het ging hier over een gekende rit voor hem (Mechelen – Brussel).
Ik lijst even op wat me opviel tijdens deze korte rit:
- Zit positie verkeerd, stoel te ver naar achter, rugleuning te schuin
- Stuurtechniek ronduit gevaarlijk. Hij legt zijn handpalmen op de balk in het midden van het tuur wat resulteert in een zwalpend rijgedrag, met korte en hevige correcties
- Schakeltechniek: hij schakelt extreem bruusk, schakelt van 3de onmiddellijk naar 5de. Schakelt bruusk in een scherpe bocht (ideaal om in gladde omstandigheden de controle te verliezen!)
- Positie op de weg: Op 2x2 wegen rijdt hij regelmatig over de middellijn, positie op de weg is over het algemeen verkeerd
- Snelheid: typisch gevalletje, “ik rijd traag dus veilig”, rijd dikwijls 85 km/u op de snelweg, over het algemeen hinderlijk traag op de snelweg
- Middenstrookklever: rijd nooit uiterst rechts, zeker niet op 2x3 rijstroken en ziet niet in dat dit fout is.
- Remtechniek: remt altijd bruusk en houdt de rem stevig ingedrukt tot het voertuig stilstaat wat resulteert in een schok op het moment van stilstaan. Dit is niet iets wat ik verwacht van een chauffeur met veel ervaring, eerder van een beginner.
- Spiegels: spiegelt vrijwel nooit, dat in combinatie met zijn rijstrook overschrijdend gedrag is ronduit gevaarlijk
Hij is er nog steeds van overtuigd dat hij een prima chauffeur is. Het is echter belangrijk dat hij snel zijn rijgedrag aanpast want dit loopt gegarandeerd verkeerd af. Zijn slechte gewoontes zijn waarschijnlijk al zo diep geworteld dat meerdere lessen nodig zijn om dit allemaal te corrigeren.