Uit De Standaard: "Turtelboom wil slimme stroommeter in elk huis"
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150611_01725616Als verantwoording voor deze beslissing geeft Turtelboom een wat vaag verhaal over efficiënter beheer van netten. Het is natuurlijk een manier om op bepaalde momenten of voor bepaalde (hoge) verbruiken de stroom in de toekomst duurder te maken.
Deze meters bieden bovendien de mogelijkheid om de detecteren wanneer er een elektrische wagen wordt opgeladen! Momenteel reden er nog maar weinig elektrische wagens rond, maar de overheid kan maar beter voorbereid zijn wanneer dit een aanzienlijk percentage wordt. Het is immers onmogelijk om elektriciteit een kleurtje te geven. Dit sluit het afrekenen van accijnzen bij het laden bij voorbaat al uit. Binnen enkele jaren zal de overheid immers merken dat er minder liters worden getankt en er dus ook minder accijnzen worden geïnd.
Een gemiddelde auto (verbruik 5l/diesel, 18000 km/jaar) betaalt zo'n 500 € accijnzen per jaar. In 2014 waren er net geen 2000 elektrische voertuigen in gebruik in België, een verdubbeling t.o.v. 2013. Het ziet er naar uit dat we in 2015 zelfs naar een verdrievoudiging zullen gaan. De gemiste accijnzen worden snel zo hoog dat de overheid wel een creatieve oplossing zal bedenken!
Trouwens hetzelfde geldt voor auto's op aardgas. Hier wordt ook geen accijnzen op betaald. Ik verwacht ook voor het gebruik van aardgas een doorbraak. Als ik hier over de parking van mijn huidige klant rondwandel dan zie ik al tientallen auto's op aardgas. Het personeel heeft hier dan ook de keuze tussen een diesel of aardgas leasewagen. Een dochter van het bedrijf plant om een groot aantal aardgastankstations te openen. De beschikbaarheid van aardgas neemt er alleen door toe.