Auteur Topic: Dubbele rotonde  (gelezen 14108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Dubbele rotonde
« Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 16:50:25 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 20:22:50 »
In België ontbreekt hiervoor helaas nog de nodige wetgeving. Kijk hier hoe ze dit in Nederland hebben opgelost, geen misverstanden mogelijk. http://gratistheorie.nl/auto/rotondes/index.htm

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 21:38:17 »
In België ontbreekt hiervoor helaas nog de nodige wetgeving. Kijk hier hoe ze dit in Nederland hebben opgelost, geen misverstanden mogelijk. http://gratistheorie.nl/auto/rotondes/index.htm

Hier is er wel iets terug te vinden in de wetgeving hoor.

Citaat
Nu vroeg ik me af, als dit ooit tot een aanrijding komt, bij het veranderen van binnenste, naar buitenste strook, en dan van de rotonde af, met iemand die pas de rotonde opkomt, of die gewoon op de buitenste strook reed, wie er dan in fout is.

Citaat
Ik kan er zelf geen enkele uitleg aan knopen, en ben hier ook erg benieuwd naar

Iemand die van rijstrook veranderdt doet een manoeuvre en moet dus voorang verlenen aan de andere !!

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 21:45:04 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 21:56:38 »
Van rijstrook veranderen is een maneuver.

Het specifieke van een maneuver is dat het zich onderscheidt van reglementaire rijbewegingen, en je je daarom niet meer kunt beroepen op de regels die bij dit laatste gelden. Tijdens het uitvoeren van een maneuver moet je dan ook voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers. Mijn docent verkeersrecht voegde er aan toe: "... wat ze ook doen of laten". Als je bijvoorbeeld bij normaal rijden een voetganger aanrijdt die de rijbaan oversteekt buiten een oversteekplaats voor voetgangers (en waar er geen verkeerslichten staan), dan ben je daar in principe niet voor aansprakelijk. Rijd je evenwel diezelfde voetganger aan tijdens het achteruitrijden, dan ben je in principe wel aansprakelijk.

Je zult dus hoogstwaarschijnlijk aansprakelijk gesteld worden als je bij het veranderen van rijstrook in aanrijding komt met een voertuig dat de buitenste rijstrook van een rotonde volgt (als de bestuurder er niet aan de volgende afslag af moet, is dat asociaal, maar niet verboden), maar ook als je in aanrijding komt met een bestuurder die de rotonde opgereden komt (jij "rijdt" niet op de rotonde, je voert er een maneuver uit).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 22:58:36 »

Offline Bert De Meyer

  • Starter
  • *
  • Berichten: 36
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 mei 2007 - 12:42:48 »

En als je nadert aan de rotonde in 2 rijstroken, maar op de rotonde zelf zijn geen rijstroken aangebracht, maar er wordt wel in 2 files verder gereden...

Dan ga ik er van uit dat je ook nog altijd voorrang geeft aan de bestuurder rechts van jou, die in de buitenste file rondrijdt, maar in deze situatie heb je wél voorrang op iemand die de rotonde oprijdt en naast jou opduikt, als je naar rechts wilt schuiven om de rotonde te verlaten, want je voert dan geen manoeuvre uit...

Puur reglementair zou je wel voor 't oprijden van de rotonde rechts moeten voorsorteren ( oprijden = rechts afslaan of richtingsverandering waarbij richtingaanwijzer niet moet gebruikt worden) en zou je bij 't verlaten van de rotonde de rijbaan rechts moeten oprijden...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 12 mei 2007 - 13:27:23 »
Citaat van: Bert De Meyer
En als je nadert aan de rotonde in 2 rijstroken, maar op de rotonde zelf zijn geen rijstroken aangebracht, maar er wordt wel in 2 files verder gereden...

Dan ga ik er van uit dat je ook nog altijd voorrang geeft aan de bestuurder rechts van jou, die in de buitenste file rondrijdt, maar in deze situatie heb je wél voorrang op iemand die de rotonde oprijdt en naast jou opduikt, als je naar rechts wilt schuiven om de rotonde te verlaten, want je voert dan geen manoeuvre uit...

Als je naar rechts schuift op een ogenblik dat er niet in meerdere files gereden wordt, is dat inderdaad geen maneuver.

Als je evenwel naar rechts schuift op een ogenblik dat er wél in meerdere files gereden wordt, dan is het wel een maneuver:

Citaat
AR 12.4.
...
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen,
...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 15 juni 2007 - 07:46:39 »
Je zult dus hoogstwaarschijnlijk aansprakelijk gesteld worden als je bij het veranderen van rijstrook in aanrijding komt met een voertuig dat de buitenste rijstrook van een rotonde volgt (als de bestuurder er niet aan de volgende afslag af moet, is dat asociaal, maar niet verboden), maar ook als je in aanrijding komt met een bestuurder die de rotonde opgereden komt (jij "rijdt" niet op de rotonde, je voert er een maneuver uit).

Hier ben ik even niet mee.
De bestuurder die de rotonde komt opgereden, is die ook geen maneuvre aan het uitvoeren nl. een rotonde oprijden? Bijgevolg zullen beiden aansprakelijk gesteld worden mijn inziens.
Ook wanneer je op een rotonde met meerdere rijstroken van rijstrook veranderd mag je, net zoals op andere wegen, de bestuurders die zich op die rijstrook bevinden niet hinderen net zoals dit op alle wegen van toepassing is bij het inhalen. Ook wanneer je je op de linkerstrook bevind en de volgende afslag wil nemen wil dat daarom nog niet zeggen dat je Natalia-kunstjes mag gaan uithalen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 15 juni 2007 - 15:43:39 »
Citaat van: bibi585
De bestuurder die de rotonde komt opgereden, is die ook geen maneuvre aan het uitvoeren nl. een rotonde oprijden? Bijgevolg zullen beiden aansprakelijk gesteld worden mijn inziens.

Neen, het oprijden van een rotonde is geen maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging (rechts afslaan).

Bij het uitvoeren van een gereglementeerde rijbeweging is telkens duidelijk aangegeven aan welke weggebruikers je voorrang moet verlenen.

Bij het uitvoeren van een maneuver daarentegen zegt het verkeersreglement dat je voorrang moet geven aan alle andere weggebruikers.

Voorbeeld: je moest rechtsaf een straat inslaan, maar je bent ze voorbijgereden. Je stopt en je rijdt achteruit terug. Het komt daarbij tot een aanrijding met een bestuurder die uit de straat komt die je moest inslaan. Ten opzichte van die bestuurder kom jij van rechts. Maar omdat je een maneuver uitvoert (achteruit rijden), moet hij jou geen voorrang verlenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bert De Meyer

  • Starter
  • *
  • Berichten: 36
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 16 juni 2007 - 13:18:11 »

Neen, het oprijden van een rotonde is geen maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging (rechts afslaan).

Bij het uitvoeren van een gereglementeerde rijbeweging is telkens duidelijk aangegeven aan welke weggebruikers je voorrang moet verlenen.

Bij het uitvoeren van een maneuver daarentegen zegt het verkeersreglement dat je voorrang moet geven aan alle andere weggebruikers.


Maar je zou ook kunnen zeggen dat de verplichting om alle weggebruikers voorrang te verlenen bij 't uitvoeren van een manoeuvre een REGEL is en dat je bij 't afslaan aan een omgekeerde driehoek voorrang verleent ten gevolge van een BORD en dat het bord boven de regel gaat...

Misschien minder van toepassing bij een rotonde aangezien het daar om een uitzonderingsregel gaat van de voorrang aan rechts, waarbij de omgekeerde driehoek meer de functie krijgt van het herkennen van "een rotonde aangeduid door..."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #11 Gepost op: zondag 17 juni 2007 - 11:17:57 »
Neen, het oprijden van een rotonde is geen maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging (rechts afslaan).

Bij het uitvoeren van een gereglementeerde rijbeweging is telkens duidelijk aangegeven aan welke weggebruikers je voorrang moet verlenen.

Bij het uitvoeren van een maneuver daarentegen zegt het verkeersreglement dat je voorrang moet geven aan alle andere weggebruikers.

Voorbeeld: je moest rechtsaf een straat inslaan, maar je bent ze voorbijgereden. Je stopt en je rijdt achteruit terug. Het komt daarbij tot een aanrijding met een bestuurder die uit de straat komt die je moest inslaan. Ten opzichte van die bestuurder kom jij van rechts. Maar omdat je een maneuver uitvoert (achteruit rijden), moet hij jou geen voorrang verlenen.

Uiteraard, maar ik denk niet (tenzij op een plein) dat er nog veel rotondes zijn in België waar er nog de voorang aan rechts van toepassing is en je bij het het oprijden van een rotonde wel aan een omgekeerde driehoek of een stopbord voorbij moet  en je, net zoals op de autosnelweg, moet voorrang verlenen aan diegene zowel op de eerste rijstrook en die op de 2e of 3e of zelfs 4e enz..
Wanneer die net, om 1 of andere reden, van rijstrook aan het veranderen is heeft het je nog steeds het recht niet om ertegen te rijden (hoop ik toch).

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #12 Gepost op: zondag 17 juni 2007 - 12:01:56 »

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #13 Gepost op: zondag 17 juni 2007 - 17:22:46 »
Ik vind dat het nog beter zou werken als we het voorbeeld van onze noorderburen zouden volgen. (zal BBB graag lezen ;))

Zij pinken namelijk naar links als ze het rondpunt oprijden en blijven ook naar links pinken totdat ze er dus vanaf gaan dan pas pinken ze rechts.

Iemand die in de binnenste ring van het rondpunt rijdt ziet die linker pinker en weet daardoor dus dat de bestuurder rechts nog steeds meekomt.

Hier in ons apenland zie je als je op de binnenste ring rijdt 2 keer niks  ::) 1 als je colega niet pinkt kun je het natuurlijk niet zien 2 als je colega rechts pinkt zie je het vanuit de binnenkant dus ook niet. :'(

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #14 Gepost op: zondag 17 juni 2007 - 22:23:02 »
Ik vind dat het nog beter zou werken als we het voorbeeld van onze noorderburen zouden volgen. (zal BBB graag lezen ;))
De grote vraag is waarom ze het hier niet gewoon letterlijk zo overnemen ;)