we zijn een beetje off-topic aan 't geraken. Maar dit filmpje is prachtig voor 2cv-liefhebbers.
https://www.youtube.com/watch?v=jU70ekyF25E
Dat ken ik, een zeer bekend filmpje in de wereld van de geitenliefhebbers.
De productiewijze past door haar eenvoud wel bij de 2CV. Maar je kan niet begrijpen hoe ze er op die manier nog iets konden aan verdienen.
In 1949 konden aanvankelijk slechts vier 2CV per dag geproduceerd worden, omdat er een tekort aan staal was, en de Franse staat het staal bij voorkeur naar Renault (intussen een nationale regie geworden) liet gaan voor de productie van de Renault 4CV. Er ontstonden dan ook wachttijden voor een 2CV tot 5 jaar, waardoor een 2CV op de tweedehandsmarkt al spoedig meer kostte dan een nieuwe (228.000 oude Franse frank, dus 22.800 BEF). De productie van de 2CV bereikte haar hoogtepunt in 1961 met 232.551 eenheden. In totaal werden er 5.114.961 2CV gebouwd over een periode van 42 jaar (1948-1990). In die periode was de 2CV één van de weinige wagens die zijn maximum vermogen meer dan verdrievoudigd zag, namelijk van 9 PK naar 29 PK, waarbij de maximum snelheid toenam van 60 tot 115 km/h. Tot 80 km/h rijdt hij zeer aangenaam; boven de 90 km/h kun je niet meer met elkaar praten vanwege het lawaai en begint de bovenkant van de voorportieren naar buiten te plooien door de druk van de lucht die in het interieur stroomt om het te verwarmen (er zijn geen uitlaten voor die lucht).
Vooruitrijdend op een effen wegdek kun je een 2CV onmogelijk op zijn kant leggen. Dat lukt enkel bij snel achteruitrijden, als je het stuurwiel plots naar uiterst links of uiterst rechts laat uitslaan.