Auteur Topic: Politie weet snelheidsduivels in bedrijfswagens meteen te vinden  (gelezen 3933 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Politie weet snelheidsduivels in bedrijfswagens meteen te vinden
« Gepost op: dinsdag 07 juli 2015 - 12:32:10 »
Citaat van: GVA
Politie weet snelheidsduivels in bedrijfswagens meteen te vinden

Snelheidsduivels kunnen vanaf 16 september niet langer ongestraft te snel rijden met een bedrijfswagen. Dankzij een nieuwe databank zal de boete rechtstreeks naar de vaste bestuurder gaan, zo melden de kranten van de Persgroep.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150707_01765993/politie-weet-snelheidsduivels-in-bedrijfswagens-meteen-te-vinden
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Politie weet snelheidsduivels in bedrijfswagens meteen te vinden
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 07 juli 2015 - 14:06:16 »
De Ubersos Crombez heeft een tijdje geleden de oorlog verklaard aan de bedrijfswagens en onze (donker)rode media springt mee op de kar. In een politiek die meer gefundeerd is op afgunst dan op feiten moet de firmawagen eruit.

Dit past weer in het plaatje. Het grootste gedeelte van de boetes komt wel degelijk bij de chauffeur van de firmawagen terecht. Alleen moet men eerst de leasingfirma contacteren die de vraag dan doorstuurt naar de firma die de wagen heeft geleased. Zo komt het dan uiteindelijk bij de gebruiker van die wagen terecht. Als je sommige kranten leest betaalt quasi niemand met een firmawagen zijn boetes, dit is zeer zeker niet zo.

In het nieuws vond je ook dat 25% van de boetes door de firmawagens wordt bijeengereden. De firmawagens maken maar 15% van het wagenpark uit. Ja, en dan! Neem de kilometers er even bij en ook waar deze kilomters worden gereden. Een gemiddelde wagen doet in België afgerond zo'n 18 000 km/jaar. De firmawagens veelal een veelvoud daarvan. De meeste leasecontracten gaan uit van ongeveer 30 000 km/jaar. Dit wordt natuurlijk niet geduid.

Arm land, waar journalistiek tot dit niveau is gedaald en dan is de komkommertijd nog niet echt begonnen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 juli 2015 - 20:09:32 »
In het nieuws vond je ook dat 25% van de boetes door de firmawagens wordt bijeengereden. De firmawagens maken maar 15% van het wagenpark uit. Ja, en dan! Neem de kilometers er even bij en ook waar deze kilomters worden gereden. Een gemiddelde wagen doet in België afgerond zo'n 18 000 km/jaar. De firmawagens veelal een veelvoud daarvan. De meeste leasecontracten gaan uit van ongeveer 30 000 km/jaar. Dit wordt natuurlijk niet geduid.

Arm land, waar journalistiek tot dit niveau is gedaald en dan is de komkommertijd nog niet echt begonnen!

De gemiddelde personenwagen haalt in BE 15311 km in 2012 volgens
Citaat
http://www.mobilit.belgium.be/nl/binaries/Kilometers_2012_tcm466-236677.pdf

In 2012 legde de gemiddelde Belgische personenwagen 15 311 km af t.o.v. 15 489 in 2011. ...]

demorgen.be is tenminste nog ietwat redelijk en vermeld wel het meer aantal kilometers van een bedrijfswagen:
Citaat
http://www.demorgen.be/binnenland/bedrijfswagens-goed-voor-kwart-snelheidsboetes-a2387608/

De politie schreef vorig jaar nog ruim 3,34 miljoen snelheidsboetes uit. Circa 836.000 vielen dus bij bestuurders van bedrijfswagens in de bus. Dat hoge aantal is deels te verklaren doordat een bedrijfswagen doorgaans meer kilometers aflegt dan een gemiddelde gezinswagen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 07 juli 2015 - 20:35:41 »
Vermits firmawagens al snel het dubbele rijden per jaar hebben ze dus minder boetes per gereden km. Haal al die niet-firma wagens van de baan, het kan er alleen maar veiliger op worden. :P
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 08 juli 2015 - 11:40:35 »
De Ubersos Crombez heeft een tijdje geleden de oorlog verklaard aan de bedrijfswagens

Ik neem aan dat het enkel gaat om de bedrijfswagens die ter beschikking van het personeel gesteld worden als een relatief goedkoop onderdeel van de verloning.

Als dat voordeel wegvalt en de werkgevers via het normale loon hoogopgeleide werknemers niet meer voldoende kunnen betalen vanwege de extreem hoge loonlasten in België, dan trekken een aantal van die werknemers wel naar het buitenland. Er zijn landen genoeg die erop zitten te wachten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 09 juli 2015 - 00:18:36 »
staat natuurlijk haaks op een ander plannetje: de eigenaar van de nummerplaat altijd doen opdraaien voor een overtreding begaan met zijn wagen/nummerplaat

Na de omkering van de bewijslast, nadien ook de omkering van de rechtsgang, hebben we nu de afschaffing van zelfs maar het vermoeden van onschuld in verkeerszaken ...

Doe dit voor criminelen, en het EHRM staat op zijn kop

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 09 juli 2015 - 08:51:57 »
Het is toch allang duidelijk waar het allemaal om draait, zeker ?  Ben Zwets wil gewoon cashen.  Zo snel mogelijk.  Meer moet je er allang niet meer achter zoeken.  WIE nu effectief de verkeersinbreuk begaan heeft, interesseert hem niet eens.  Dus met verkeersveiligheid heeft het allemaal nog hoe langer hoe minder te maken.

Ik vraag me wel af, of hij z'n plannetje gaat willen handhaven als het rijbewijs met strafpunten er ooit 's mocht door komen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 juli 2015 - 09:21:07 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 09 juli 2015 - 18:03:27 »
Titel:

Citaat
Meer dan helft van gezinnen gebruikt bedrijfswagen om op vakantie te gaan

Uit het artikel:

Citaat
Meer dan de helft van de gezinnen die enkel een bedrijfswagen hebben, gebruiken die ook om op reis te gaan.

Kleine nuance, me dunkt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 09 juli 2015 - 22:20:28 »
De title is inderdaad dubbelzinnig.  :D

Een ex-collega van mij, die afkomstig was uit Servië, reed met haar Belgische bedrijfswagen op vakantie naar Servië. Aan de Hongaarse grens vroeg de douane haar of ze kon bewijzen dat zij met die wagen van dat bedrijf mocht rijden, wat ze niet kon. Ze probeerde de Hongaarse douanier wat geld toe te stoppen. Maar die antwoordde: "Neen, ik ga dat niet aannemen en U doorlaten, dat zou niet eerlijk zijn, want aan de Servische grens gaan ze U toch niet laten verder rijden. Vraagt U telefonisch aan uw werkgever dat hij een toestemming naar onze fax stuurt, dan is het probleem over 10 minuten definitief opgelost".

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 10 juli 2015 - 00:18:59 »
Bovendien betaal je VAA voor het privé-gebruik van die firmawagen. Je betaalt dus voor dat gebruik, of het nu vakantieverkeer is of niet. Dat is iets wat je weinig leest in de media omdat het niet past in het afgunst-discours van rood in België.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 10 juli 2015 - 02:38:53 »
Is het nog altijd zo dat men zich voor die belasting op Voordelen van Allerlei Aard baseert op 5.000 km privégebruik per jaar? Of is dat intussen veranderd?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 10 juli 2015 - 08:20:40 »
Vermits ik zelfstandige ben wordt dit bij mij nog anders berekend. Het gebruik van de firmawagen kost me als zaakvoerder, gemiddeld over de eerste 4 jaar, zo'n 6000 €/jaar. Ik zou denken dat ik daar toch meer dan 5000 km / jaar voor mag rijden, anders pak ik wel de taxi!

Door uitspraken van Ubersos Crombez weet ik van vele freelancers dat ze waarschijnlijk geen firmawagen meer gaan nemen, maar met een privé-wagen gaan rijden en dan hun kosten in de firma binnenbrengen. Je zal zien, het plan van de sossen om de weren - 'de firmawagens moeten eruit!' dixit Crombez - zal de maatschappij nog veel centen gaan kosten. Nu zal je al zien dat door de onzekerheid, wat gaat dit worden met die firmawagen, velen hun firmawagen langer gaan aanhouden dan gepland.
De lease van mijn wagen loopt volgend jaar af. Als ik hem van de leasingfirma koop kan ik er makkelijk nog enkele jaren mee rondrijden, tot er wat meer zekerheid komt. Het liefst zou ik echter een nieuwe bestellen, maar als het een fiscale ramp wordt moet ik daar wel mee wachten. Ondertussen kan ik gelukkig wel naar nieuwe modellen kijken en vergelijken. Het grootste plezier van een nieuwe wagen is heel het proces van kiezen, vergelijken, testrijden, ... De testrit met de Tesla S is al gepland. ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 10 juli 2015 - 10:35:05 »
Betreft VAA offic. website FOD Financiën:
Citaat
http://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/bedrijfswagens/

Ik rijd met een bedrijfswagen die ik zowel voor de uitoefening van mijn beroep als voor privéverplaatsingen gebruik. Hoe word ik hierop belast?
Als u een bedrijfswagen heeft waarmee u zowel beroeps- als privéverplaatsingen (waaronder woon-werkverkeer) doet, geniet u een belastbaar voordeel. Uw werkgever vermeldt dat voordeel op uw loonfiche 281.10 of 281.20.

Het belastbaar voordeel wordt berekend op jaarbasis met de volgende formule:

Cataloguswaarde van het voertuig x ouderdomspercentage x 6/7 x CO2-percentage

Het voordeel mag nooit minder bedragen dan 1.250 euro per jaar (aanslagjaar 2015 - inkomsten 2014 / aanslagjaar 2016 - inkomsten 2015).

Als u een eigen bijdrage voor het privégebruik van uw bedrijfswagen betaalt aan uw werkgever, zal hij die bijdrage van het belastbaar voordeel aftrekken.

Via ons webformulier

kunt u het precieze bedrag van uw voordeel laten berekenen. Wij bezorgen u dan een antwoord via e-mail.

Opgelet!

Voor de volgende voertuigen kunnen wij geen voordeel van alle aard berekenen, vermits deze voertuigen niet opgenomen zijn in de databank:

voertuigen die voor de eerste maal als nieuw ingeschreven werden voor 2002
voertuigen die niet op de Belgische markt te koop worden aangeboden

andere online berekening: http://www.grantthornton.be/VAA-Berekenen.html

Lijkt idd een blind afgunstdiscours te worden, men gunt blijkbaar de werkenden in de maatschappij niet dat ze op vakantie mogen rijden (allez dikwijls in de file mee aanschuiven, en als het wat vlotter gaat de flitsersbrigades overleven), dit met hun dikwijls zuurverdiende spaarcenten die ze nog overhouden, na het betalen van de hoogste belastingen in de wereld volgens OESO´s laatste rapport:

http://newsmonkey.be/article/38671

Laatste rapport Oeso bevestigt pijnlijk record: we betalen hoogste belasting op arbeid ter wereld

Wouter Verschelden
editor newsmonkey
14 april 2015

België is wereldkampioen in inkomsten op arbeid belasten. 55 procent gaat naar de staat, dichtste achtervolger Oostenrijk zit net onder die 50 procent-drempel. Een zoveelste bewijs dat een tax shift of gewoon een verlaging van die lasten geen overbodige luxe zou zijn.
De Oeso, het internationale orgaan dat economische ontwikkeling volgt, heeft vandaag haar meest recente cijfers vrijgegeven over taks op loon, van de periode 2010-2014.

Daaruit blijkt dat we ruim 'aan kop' staan, met 55,6 procent taks op lonen voor een werkende zonder kinderen. Oostenrijk staat tweede, met 49,4 procent, Duitsland staat derde met 49,3 procent. Hongarije klokt af op 49,0 procent. Laagste ter wereld zijn Chili (7 procent), Nieuw Zeeland (17 procent) Mexico (19,5 procent) en Israël (20,5 procent). Het Oeso-gemiddelde is 36 procent.

Ook in de categorie voor werkenden met kinderen scoren we bijna even hoog. Enkel Griekenland belast zwaarder, met 43,4 procent. België staat met 40,6 procent op nummer twee, net voor Frankrijk (40,5 procent). Nieuw Zeeland haalt hier de top met 3,8 procent, Chili zit op 7 procent, Zwitserland op 9,8 procent. Het Oeso-gemiddelde is hier 26,9 procent.

De gemiddelden gaan de laatste jaren steeds wat naar omhoog: 0,1 procent vorig jaar, na toenames van 0,2, 0,1 en 0,5 procent. Tussen 2007 en 2010 daalde dat wereldcijfer nochtans, van 36,1 procent naar 35,1 procent. Daar zit België dus nog gigantisch boven.

De studie "Taxing Wages 2015" toont andermaal aan hoe precair de toestand in ons land is. Omdat arbeid belasten de meest eenvoudige manier is van belasting binnenhalen, zet onze overheid er al jarenlang op in. Alleen maakt dat onze werknemers erg duur, en is het systeem zowel voor werkgevers als werknemers niet langer houdbaar. Zelden was de consensus over de noodzaak van een 'tax shift' zo groot: de lasten op arbeid verlagen en de inkomsten elders gaan halen.

Zeker aan de rechterkant loopt de vaststelling van gigantische fiscale druk op arbeid samen met de analyse dat de overheidsuitgaven te hoog zijn, dat de staat "boven haar stand" leeft. Het verhaal daar is niet zozeer een tax shift perse, maar eerder een belastingsdaling. Die zat ook al een deel in het huidige regeerakkoord.

Grote vraag is nu waar die andere inkomsten vandaan komen, om een tax shift te realiseren. De linkerzijde wijst naar vermogens, maar niets lijkt erop te wijzen dat deze regering dat echt van plan is. Dat gaat immers in tegen de fundamentele overtuiging dat ondernemen en risico nemen beloond moet worden. De politieke discussie is achter de schermen volop bezig, de Oeso-cijfers bewijzen alvast de noodzaak van actie ondernemen.

Op de Oeso-site staat overigens een modus om landen te vergelijken met elkaar. België (de blauwe staaf) vergelijken met de Oeso-gemiddelden (de rode staaf) levert het volgende beeld op:

Maar dat laatste stond ook -alweer met een "lokkende" titel- in gva.be

Citaat
http://www.gva.be/cnt/dmf20150416_01632818/belgie-is-geen-belasting-paradijs

België is geen (belasting)paradijs
16/04/2015

Wie werkt moet daarvoor beloond worden. Akkoord? Daar is weinig tegen in te brengen. Behalve in België. Hier wordt vooral de staat beloond door mensen die werken.

Deze week kwam een nieuw rapport van de OESO vrij, de organisatie van de belangrijkste industrielanden. Binnen die club van 34 staten staan wij helemaal aan de top qua belastingen en sociale bijdragen op inkomen uit arbeid.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 juli 2015 - 10:56:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 14 juli 2015 - 14:17:12 »

http://newsmonkey.be/article/38671

Een zoveelste bewijs dat een tax shift of gewoon een verlaging van die lasten geen overbodige luxe zou zijn.
Die tax-shift gaat enkel richting verder uitmelken van de gebruikelijke slachtoffers ...

De overheidscorruptie moet uiteraard betaald worden.

Citaat
De [belastings] gemiddelden gaan de laatste jaren steeds wat naar omhoog: 0,1 procent vorig jaar, na toenames van 0,2, 0,1 en 0,5 procent. Tussen 2007 en 2010 daalde dat wereldcijfer nochtans, van 36,1 procent naar 35,1 procent. Daar zit België dus nog gigantisch boven.
Mijn belastingpercentage is in de periode onder VRHFSTDT 1x gedaald , nadien is het enkel terug omhoog gegaan
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder