Auteur Topic: Vlaanderen schaft gratis rijbewijs op school af  (gelezen 3083 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vlaanderen schaft gratis rijbewijs op school af
« Gepost op: vrijdag 10 juli 2015 - 13:54:40 »
Citaat van: GVA
Vlaanderen schaft gratis rijbewijs op school af

De opleiding ‘Rijbewijs op School’ is vanaf volgend schooljaar niet langer gratis. Elke leerling moet voortaan 20 euro betalen voor lessen en examen [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20150710_01771102/vlaanderen-schaft-gratis-rijbewijs-op-school-af
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Vlaanderen schaft gratis rijbewijs op school af
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 10 juli 2015 - 22:57:53 »
Vorige week was ik nog op het VSV te Mechelen en daar wist men te vertellen dat de éérste scholen die zich hebben inschreven voor rijbewijs op school, het aantal leerlingen nauwelijks minder was dan de voorbije jaren. Afwachten of dit voorteken zich verder zet...
Men verkoopt het tegenwoordig zo: een theorie-examen kost 15 € en voor een luttele 5 € extra kun je theorielessen op school volgen  ;D

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 11 juli 2015 - 11:01:58 »
Het lijkt erop, dat men slachtoffer is van het eigen "succes". 

Een beetje zoals bij zonnepanelen, dienstencheques, subsidies allerhande.  Men maakt vooraf een inschatting hoeveel het de schatkist ongeveer zou kosten.  Beetje nattevingerwerk, natuurlijk.  Gevolg: als snel blijkt dan dat de maatregel gigantisch veel meer succes heeft dan gehoopt, en dus ook veel meer kost.  Oeps .... en dan begint men natuurlijk de maatregel terug te draaien.

Het eerste vege teken aan de wand, was bvb al het feit dat men leerlingen geen handboek meer gaf en men zich beperkte tot het digitale platform.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 11 juli 2015 - 12:10:48 »
Er is al wel meer geweest met "Gratis Rijbwijs" dat in het begin gratis leek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: zondag 12 juli 2015 - 11:24:16 »
Ach, eigenlijk is héél dat gedoe 1 groot vergiftigd geschenk.

De ouders horen vooral dat 1e woordje: "gratis", wat hen natuurlijk als muziek in de oren klinkt.  "Jajaa, doe maar manneke".  Weinigen zijn zich er evenwel van bewust, dat éénmaal het voorlopig rijbewijs vervallen is, ze gedurende drie jaar géén voorlopig rijbewijs meer kunnen krijgen.  En dat ze dan de keuze hebben: ofwel drie jaar wachten, ofwel alles via een erkende rijschool te doen.

Zoonlief slaagt in z'n theorie, en is er als de kippen bij om een voorlopig rijbewijs model 36 maanden te halen.  Die 36 maanden lijken lang, érg lang .... dus tijd genoeg, toch ?  Maar dan begint het.  Pa heeft net een nieuwe wagen gekocht, en geld voor een tweede (occasie) auto te kopen, is er vooralsnog niet.  En geen denken aan, dat zoonlief meteen met de nieuwe auto van pa mag gaan oefenen.  Of zoonlief wil éérst nog een wereldreis maken.  Of gaat op kot om te studeren, waardoor oefenen in het autorijden er niet (genoeg) meer bij is.  Het voorlopige rijbewijs belandt ergens in de schuif, en de tijd begint te tikken.  Als een tijdbom.  Tegen de tijd dat zoonlief dan de tijd en kans heeft om te gaan oefenen, wordt het voorlopig rijbewijs van onder een dikke laag stof gehaald.  En guess what: ...... whooops ...... damn, dat ding is toch wel vervallen, zeker ?  Oei, wat nu ?  Tsja ... iedereen hier kent het antwoord intussen, nee ?

Bij de start van élke cursus, of het nu een ROS, of een gewone theoriecursus in de rijschool betreft, maak ik er dan ook een zaak van, om dit héél nadrukkelijk te vermelden.  En bij ROS, merk ik élke keer weer de verwondering op vele gezichtjes.  Jongens, bezint eer gij begint.  Doe desnoods uw theorie, maar wacht nog met het afhalen van dat voorlopig rijbewijs tot je zeker bent dat je voldoende tijd en kans hebt om te oefenen en je voor te bereiden op je praktijkexamen.  Worst case: opnieuw je theorie moeten afleggen.  Maar da's al bij al nog geen al te onoverkomelijke zaak: even goed blokken, 15 euro neertellen, slagen in je theorie en je kan weer verder.

Wél hoop ik 1 ding.  Als men dan werkelijk 20 euro wil gaan aanrekenen, dan hoop ik dat het aangeboden lesmateriaal DRINGEND herbekeken wordt.  En grondig !
« Laatst bewerkt op: zondag 12 juli 2015 - 11:26:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 13 juli 2015 - 10:48:13 »
Citaat
Er is al wel meer geweest met "Gratis Rijbewijs" dat in het begin gratis leek.
Inderdaad, het gratis verhaal blijft nooit lang duren. Uiteindelijk moet de rekening betaald worden.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 juli 2015 - 10:53:17 door de rijprof »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: maandag 13 juli 2015 - 23:48:17 »
Als het dan nog beperkt blijft tot kosten voor de opleiding, valt het nog mee.

Maar als tot die opleiding onder meer een boek behoort waarin staat dat je in bergaf best een hogere versnelling inschakelt, dan lopen in de bergen in het beste geval de kosten in het ziekenhuis, voor de revalidatie en bij de koetswerkhersteller hoog op, en in het slechtste geval verdient de uitvaartondernemer er aan.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 14 juli 2015 - 14:19:19 »
Het gaat dus om een "besparing" van 40.000 x 20 euro ... 800.000 euro

De administratieve lasten om die som terug te halen bij 40.000 gebruikers, is gigantisch ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 14 juli 2015 - 21:08:06 »
Maar als tot die opleiding onder meer een boek behoort waarin staat dat je in bergaf best een hogere versnelling inschakelt, dan lopen in de bergen in het beste geval de kosten in het ziekenhuis, voor de revalidatie en bij de koetswerkhersteller hoog op, en in het slechtste geval verdient de uitvaartondernemer er aan.

Het boek, was al eerder afgeschaft .... als besparingsmaatregel.  Dat men nog vérder zou gaan zoeken naar een manier om te besparen, verbaast mij eerlijk gezegd niet.

Je zou daar niet meteen grote problemen mee verwachten.  De jongeren kennen het gebruik van ipads, computers, laptops, .... vaak 1000x beter dan hun ouders.  En toch, gek genoeg .....   zou je steil achterover vallen hoeveel leerlingen toch nog liefst uit een boek willen leren.  En DOEN dat dus ook.  Met alle gevolgen vandien.  Ofwel kopen ze in de boekhandel een intussen flink gedateerd boek .  De boekhandel begint immers pas met de verkoop van nieuwe(re) boeken zodra de oude voorraad uitgeput is, en het interesseert hen daarbij geen barst of hetgeen ze nu nog verkopen nog up to date is of niet.  Ofwel haalt een oudere broer, of kameraad .... zijn cursusboek van vijf jaar geleden van onder een dikke laag stof.  Uiteraard ook compleet niet meer up to date.

Al is het op zich ook weer niet zo gek onoverkomelijk.  50 vragen, minimum slagingspercentage: 41/50 (ongeacht hoe grof die fouten zijn). De kandidaat moet dus al minstens 10 fouten maken om te mislukken.  Voor iemand met een béétje gezond verstand, en een minimale inzet aan blokken .... al zowat een prestatie op zich !   Moet ik méér zeggen ?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 19 juli 2015 - 22:59:50 »
Ach, eigenlijk is héél dat gedoe 1 groot vergiftigd geschenk.

De ouders horen vooral dat 1e woordje: "gratis", wat hen natuurlijk als muziek in de oren klinkt.  "Jajaa, doe maar manneke".  Weinigen zijn zich er evenwel van bewust, dat éénmaal het voorlopig rijbewijs vervallen is, ze gedurende drie jaar géén voorlopig rijbewijs meer kunnen krijgen.  En dat ze dan de keuze hebben: ofwel drie jaar wachten, ofwel alles via een erkende rijschool te doen.

Zoonlief slaagt in z'n theorie, en is er als de kippen bij om een voorlopig rijbewijs model 36 maanden te halen.  Die 36 maanden lijken lang, érg lang .... dus tijd genoeg, toch ?  Maar dan begint het.  Pa heeft net een nieuwe wagen gekocht, en geld voor een tweede (occasie) auto te kopen, is er vooralsnog niet.  En geen denken aan, dat zoonlief meteen met de nieuwe auto van pa mag gaan oefenen.  Of zoonlief wil éérst nog een wereldreis maken.  Of gaat op kot om te studeren, waardoor oefenen in het autorijden er niet (genoeg) meer bij is.  Het voorlopige rijbewijs belandt ergens in de schuif, en de tijd begint te tikken.  Als een tijdbom.  Tegen de tijd dat zoonlief dan de tijd en kans heeft om te gaan oefenen, wordt het voorlopig rijbewijs van onder een dikke laag stof gehaald.  En guess what: ...... whooops ...... damn, dat ding is toch wel vervallen, zeker ?  Oei, wat nu ?  Tsja ... iedereen hier kent het antwoord intussen, nee ?

Bij de start van élke cursus, of het nu een ROS, of een gewone theoriecursus in de rijschool betreft, maak ik er dan ook een zaak van, om dit héél nadrukkelijk te vermelden.  En bij ROS, merk ik élke keer weer de verwondering op vele gezichtjes.  Jongens, bezint eer gij begint.  Doe desnoods uw theorie, maar wacht nog met het afhalen van dat voorlopig rijbewijs tot je zeker bent dat je voldoende tijd en kans hebt om te oefenen en je voor te bereiden op je praktijkexamen.  Worst case: opnieuw je theorie moeten afleggen.  Maar da's al bij al nog geen al te onoverkomelijke zaak: even goed blokken, 15 euro neertellen, slagen in je theorie en je kan weer verder.

Wél hoop ik 1 ding.  Als men dan werkelijk 20 euro wil gaan aanrekenen, dan hoop ik dat het aangeboden lesmateriaal DRINGEND herbekeken wordt.  En grondig !
Voor mijn zoon staat tegen dan de Porsche klaar al denk ik hem voor het dagelijks rijden iets anders te kopen, een Citroën met wat minder peekaas, een jaar vroeger krijgt mijn dochter de Honda Jazz.
Van mij mogen ze echter hun praktijk met de rijschool doen, ik heb met mijn pa leren rijden en dat was een hel....  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: maandag 20 juli 2015 - 11:14:22 »
Voor mijn zoon staat tegen dan de Porsche klaar

Lijkt me opvoedkundig geen goed idee te zijn: wat heeft hij zelf voor die Porsche, toch wel een relatief waardevol item, moeten doen?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 20 juli 2015 - 11:17:45 »
Hij mag die Porsche mee opmaken
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien