Ach, eigenlijk is héél dat gedoe 1 groot vergiftigd geschenk.
De ouders horen vooral dat 1e woordje: "gratis", wat hen natuurlijk als muziek in de oren klinkt. "Jajaa, doe maar manneke". Weinigen zijn zich er evenwel van bewust, dat éénmaal het voorlopig rijbewijs vervallen is, ze gedurende drie jaar géén voorlopig rijbewijs meer kunnen krijgen. En dat ze dan de keuze hebben: ofwel drie jaar wachten, ofwel alles via een erkende rijschool te doen.
Zoonlief slaagt in z'n theorie, en is er als de kippen bij om een voorlopig rijbewijs model 36 maanden te halen. Die 36 maanden lijken lang, érg lang .... dus tijd genoeg, toch ? Maar dan begint het. Pa heeft net een nieuwe wagen gekocht, en geld voor een tweede (occasie) auto te kopen, is er vooralsnog niet. En geen denken aan, dat zoonlief meteen met de nieuwe auto van pa mag gaan oefenen. Of zoonlief wil éérst nog een wereldreis maken. Of gaat op kot om te studeren, waardoor oefenen in het autorijden er niet (genoeg) meer bij is. Het voorlopige rijbewijs belandt ergens in de schuif, en de tijd begint te tikken. Als een tijdbom. Tegen de tijd dat zoonlief dan de tijd en kans heeft om te gaan oefenen, wordt het voorlopig rijbewijs van onder een dikke laag stof gehaald. En guess what: ...... whooops ...... damn, dat ding is toch wel vervallen, zeker ? Oei, wat nu ? Tsja ... iedereen hier kent het antwoord intussen, nee ?
Bij de start van élke cursus, of het nu een ROS, of een gewone theoriecursus in de rijschool betreft, maak ik er dan ook een zaak van, om dit héél nadrukkelijk te vermelden. En bij ROS, merk ik élke keer weer de verwondering op vele gezichtjes. Jongens, bezint eer gij begint. Doe desnoods uw theorie, maar wacht nog met het afhalen van dat voorlopig rijbewijs tot je zeker bent dat je voldoende tijd en kans hebt om te oefenen en je voor te bereiden op je praktijkexamen. Worst case: opnieuw je theorie moeten afleggen. Maar da's al bij al nog geen al te onoverkomelijke zaak: even goed blokken, 15 euro neertellen, slagen in je theorie en je kan weer verder.
Wél hoop ik 1 ding. Als men dan werkelijk 20 euro wil gaan aanrekenen, dan hoop ik dat het aangeboden lesmateriaal DRINGEND herbekeken wordt. En grondig !