op T-kp meestal niet (daar heeft het doorgaand verkeer vorrang)
Dat vind ik nogal logisch. Diegene die van onderaan de T komt, moet meestal toch al sterk vertragen om links of rechts af te slaan.
Voor mij is dat niet logisch, kruispunt is kruispunt.
Stel: je komt van de onderkant van een T-kruispunt, en op de dwarsweg rijden er voertuigen in beide richtingen.
Er zijn nu twee mogelijkheden.
Ofwel heb jij voorrang van rechts. De bestuurder die van links komt, moet van pakweg 50 km/h vertragen en zo nodig stoppen om jou voorrang te verlenen. En dat terwijl jij sowieso toch al tot pakweg 10 km/h moet vertragen om linksaf te slaan, en mogelijk nog moet wachten om het van rechts komend verkeer voorrang te verlenen. Intussen moet de bestuurder die van links komt, op jou wachten, want hij kan niet weten dat je niet plots gaat vertrekken en vóór een van rechts komend voertuig gaat schieten (en dan al zeker met de vrachtwagen: "Die zal wel afremmen, want ik rijd met een vrachtwagen en hij maar met een personenwagen").
Ofwel heb jij geen voorrang. De bestuurder die van links komt, kan dan gewoon doorrijden tegen 50 km/h. En voor jou verandert er niets, want je moet toch wachten voor de voertuigen die van rechts komen.
De tweede mogelijkheid leidt dus duidelijk tot een socialer en hoffelijker verkeer. Maar blijkbaar kan het voor jou niet dat je daarvoor eens geen voorrang hebt waar je toch niets zou aan hebben.
Vooral de ander niets gunnen opdat we uiteindelijk allen aangenamer en sneller zouden thuiskomen (want als jij aan een volgend T-kruispunt op de dwarsweg rijdt, is het jouw beurt om er voordeel uit te halen): voorrang omwille van de voorrang. Dat verwondert mij niet van een vrachtwagenbestuurder.