Jozef, ik denk dat het verschil met jou en Inazuma (julie beiden zijn zeer goed onderlegd in verkeerskennis)
is dat Inazuma zijn ding zegt, punt uit en je doet ermee wat je wilt.
Jij zegt ook je ding maar ondertussen doe je enkele persoonlijke aanvallen en dat vinden de meeste mensen niet zo leuk.
Ik hoop dat je waardeert dat ik dit in alle openheid tegen jou mag zeggen, want blijkbaar wil of durft niemand dit.
Beste,
Jouw bericht heeft me, in verhouding tot zijn lengte, relatief lang bezig gehouden, want het was en blijft beslist de moeite waard om er mij over te bezinnen.
Vooreerst wil ik jou er van harte voor bedanken, en kan ik jou bevestigen dat ik het ten zeerste waardeer dat je in alle openheid tegen mij zegt wat je denkt. Het is voor mij enorm waardevol als mensen mij eerlijk zeggen wat ze denken, ongeacht of ik daar al dan niet kan mee instemmen, en ongeacht of het ten voordele of ten laste van mij is.
Ik kan me niet voorstellen dat er onder de actieve forumdeelnemers iemand zou zijn die met mij op die manier geen dialoog
durft aan te gaan, wat ik zeer spijtig zou vinden. Ik kan me daarentegen wel voorstellen dat er een aantal mensen dat niet
willen, en ik meen daarvan enkele oorzaken te kennen.
De ervaring tijdens de meer dan negen jaar dat dit forum bestaat, heeft mij geleerd dat vele mensen afhaken van zodra er een conflict rijst (nochtans kan een conflict, mits het goed beheerd wordt, zeer verrijkend zijn). Vooral telkens ik een persoonlijk conflict met een andere deelnemer had, zou ik het erg gewaardeerd hebben als één of meer anderen geprobeerd hadden bemiddelend op te treden. Blijkbaar geldt dan evenwel veeleer het motto "mijn probleem niet, dat ze het zelf oplossen".
Dirk Deckx heeft mij meermaals gezegd dat ik een vlijmscherpe pen heb.
Ooit waren een aantal politiemensen op wijlen het Wegcode forum er op een pedagigisch volkomen onverantwoorde manier tekeer gegaan tegen een jonge verkeerszondaar, waarmee ze enkel bereikt hebben dat de jonge man nog slechts één bericht gepost heeft, namelijk om mede te delen dat hij zijn vertrouwen in de politie verloren had, en hij zeker niet tot inkeer gekomen was, wat ik daarna via privé correspondentie met hem gelukkig wel kunnen bereiken heb.
Dirk Deckx gaf toe dat de politiemensen een vuist opgestoken hadden, doch verweet mij dat ik daarop gereageerd had met een kanon. De oorzaak daarvan was dat ik het niet kon verkroppen hoe die politiemensen te keer gingen tegen die jonge man; het deed me denken aan de manier waarop ze geregeld als lafaards met een hele bende maar blijven slaan en schoppen op iemand die al geboeid op de grond ligt, liefst nog met een vrouwelijke beamte erbij die ze het vermaak en de opwinding gunnen om de betrokkene tegen zijn teelballen te schoppen. Niet enige bedoeling om die politiemensen te kwetsen, doch mijn gedrevenheid om deze jonge man in bescherming te nemen (hebben we niet allemaal stommiteiten gedaan in onze jongere jaren) had daartoe geleid.
Vergelijk het met een Antwerps vredegerecht waar ik ooit was, en waar een peuter voortdurend door de rechtszaal liep en kraaide van plezier, waarop de moeder hem telkens streng terugriep. Op een bepaald ogenblik schoot de rechter uit zijn kram tegen die moeder: "Mevrouw, dat kind veroorzaakt volstrekt geen overlast, maar U verstoort wel voortdurend de rechtszitting". Ik zou er ook zo over gedacht hebben, want kinderen zijn me heilig.
Vandaar komt ook mijn houding tegenover GRO en GRO Forum. Ik zal de laatste zijn om iemand een sporadische fout te verwijten. Maar het al jarenlang niet aflatende gebrek aan zorgvuldigheid en verantwoordelijkheidszin van GRO en GRO Forum stoten me tegen de borst. Want het zijn voornamelijk jongere mensen, die erop vertrouwen dat GRO en GRO Forum hun correcte informatie zullen verschaffen, doch telkens weer in deze rechtmatige verwachting bedrogen worden, waarbij de desinformatie niet zelden tot zware verkeersongevallen kan leiden.
Dit is inherent aan een eerlijke inzet voor de missie van Christophoros: dat we, ter bevordering van de verkeersveiligheid, de argeloze weggebruikers ook wijzen op publieke en private initiatiefnemers die het daarmee niet zo nauw nemen.
Wanneer het gedrag van iemand een patroon gaat vertonen dat al jarenlang telkens weerkeert, is het voor de hand liggend dat je, naast het reageren op individuele feiten, daaruit conclusies gaat trekken omtrent de ingesteldheid van de betrokkene in het algemeen. Als ik niet één keer, maar meestal te laat aankom op het werk, gaat mijn chef daaruit afleiden dat ik niet stipt ben. Als iemand niet één keer, maar al jarenlang telkens weer onjuiste informatie over het wegverkeer verspreidt, ga je daaruit afleiden dat de betrokkene onzorvuldig is en zijn verantwoordelijkheid niet ernstig neemt.
Het resulteert in logische besluiten, die de betrokkene gemakshalve maar al te dikwijls bestempelt als persoonlijke aanvallen met het doel om hem schade te berokkenen, veeleer dan dankbaar te zijn dat hij op fouten gewezen wordt en aldus weet wat hij moet rechtzetten.
Ik meen nochtans geen boeman te zijn.
Ik heb de moeilijke opgave op mij genomen om op dit forum de ruimst wettelijk mogelijke vrije meningsuiting te garanderen, veel meer dan op vele andere forums. Het is veel gemakkelijker om, zoals "GRO Forum", een pseudo-forum op een dictatoriale wijze te leiden: mensen zonder enige geldige reden verbannen, berichten naar willekeur verwijderen, draden naar willekeur afsluiten, gedachtenwisselingen verbieden, enz. De ingesteldheid bij een dergelijk optreden is in wezen niet verschillend van deze waarmee van 1933 tot 1945 den Dolf een einde gesteld heeft aan vele miljoenen mensenlevens.
Helaas hebben sommigen niet aan de verleiding kunnen weerstaan om deze vrije meningsuiting te misbruiken.
Het moest evenwel al vele mijlen te ver gaan, vooraleer ik in het verleden, in het belang van de andere forumdeelnemers, enkele keren paal en perk heb moeten stellen aan de excessen.
Daarbij zijn volstrekt onaanvaardbare postings in de schrootpers beland, in plaats van ze te laten verdwijnen. Het is echter nooit mijn bedoeling geweest om mensen voor langere termijn aan de schandpaal te stellen in de schrootpers, waarvan de berichten dan ook geregeld overgebracht worden naar het besloten archief.
Enkele keren bleken sommige individuen er enkel nog maar op uit te zijn om de goede werking van het forum moedwillig te komen verstoren, en heb ik mij daardoor genoodzaakt gezien om tijdelijk hun schrijfrecht te blokkeren. Tijdelijk, want nog nooit werd iemand definitief verbannen van dit forum. Wat niet wegneemt dat, ondanks het opheffen van de verantwoorde verbanningen van Benny en Eugeen, mijn volkomen onterechte verbanning van het GRO Forum nooit werd opgeheven. Het moge getuigen van het verschil in vredelievendheid tussen mij en Benny.
Ik heb het hier ooit aan de stok gehad, onder meer met Bert en Inazuma, en ik moet toegeven dat ik destijds ook kritiek geuit heb op jou, de rijprof. Het verheugt me evenwel buitengewoon dat ik hier intussen met deze mensen weer uitstekende betrekkingen kan onderhouden. Dit getuigt van een dynamiek die het GRO Forum helaas volkomen vreemd lijkt te zijn.