Auteur Topic: Hoe filestaartbotsingen met vrachtwagens oplossen: een voorstel  (gelezen 6301 keer)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Hoe filestaartbotsingen met vrachtwagens oplossen: een voorstel
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 22 augustus 2015 - 15:55:52 »
Maar ik had het over die kiekens die met 44 ton op minder dan 2 meter achter een personenwagen hangen omdat hij ergens de max. 70 km/h respekteert.

Idem op N8 tussen Brakel en Ninove ik reed de toegestane 70 km/u. Heeft mij uiteindelijk voorbijgestoken en was na 2 minuten al niet meer te zien. Ik dacht een Delhaize-oplegger...

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 22 augustus 2015 - 23:34:59 »
Er gebeuren al jaren teveel ongevallen met trucks ...
Er gebeuren al jaren geen of nauwelijks controles op voldoende afstand houden
Er gebeuren al jaren geen controles op wat truckchauffeurs zoals uitspoken tijdens het rijden - Polizei in D heeft er mobilhomes met camera's voor in gebruik !
Er is al jaren nauwelijks een flik te zien op (de rijbanen van) de Belgische snelwegen - zelfs amper of niet anoniem, enkel bermtoerisme is populair

Zou er een verband zijn ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 22 augustus 2015 - 23:49:21 »
Er gebeuren al jaren geen of nauwelijks controles op voldoende afstand houden
Er gebeuren al jaren geen controles op wat truckchauffeurs zoals uitspoken tijdens het rijden - Polizei in D heeft er mobilhomes met camera's voor in gebruik !
Er is al jaren nauwelijks een flik te zien op (de rijbanen van) de Belgische snelwegen - zelfs amper of niet anoniem, enkel bermtoerisme is populair

Zou er een verband zijn ?

Als er al andere dan snelheidscontroles gebeuren, dan is het eerder dat ze vanop een brug aan een oprit het verkeer (of ergens verdoken onder een brug) staan te bespioneren.  Wie gaat inhalen, is dan de klos.  En verder, hooguit 's een controle van de tacho links en rechts, ja.

Ik rij vaak 's nachts, en zie helaas geregeld 1 of andere kolleka die me voorbijgetufd komt, terwijl er een film afspeelt op een gigantisch scherm.  Die film leidt uiteraard de aandacht af van de bestuurder.  En zelfs al zou het enkel voor zijn bijrijder bedoeld zijn, dan nog.  Hij neemt waanzinnig veel plaats in aan de voorruit en geeft sowieso way te veel licht in de cabine.  Die chauffeur kan dan evengoed geblinddoekt rondrijden.

En aan je lijstje, mag je gerust nog een controle op lading, en ladingzekering toevoegen.  Kijk hier maar 's af en toe een beetje uit je doppen.  Dan verwondert het mij al lang niet meer, als er weer 's een berichtje op de radio komt van ladingverlies.  En neen, je moet heus géén expert op dat gebied zijn om te zien dat de chauffeur zelfs nog geen moeite gedaan heeft om er een spanriem omheen te trekken.  Maar diegenen die al 's richting Duitsland trekken, hebben hun zaakjes doorgaans goed voor mekaar.  Want in Duitsland zijn ze toch zo streng, meneer.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 13:45:32 »
Ze kunnen dus niet gewoon uit burgerzin en respect voor mensenlevens veilig rijden. Ze kunnen het blijkbaar alleen als de pakkans en de boetes verhogen. Klasse!

Dat je geen belastingen betaalt als er geen controle op is, kan ik nog begrijpen. Maar dat je mensen zwaar verwondt, voor het leven verminkt of doodt als er geen controle op is, dat gaat mijn petje te boven.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 augustus 2015 - 13:47:14 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 13:59:26 »
Wel Jozef dat is gewoon diep menselijk ingebakken.

Als bvb. het alcoholverbod voor de jongeren niet zo opgevolgd werd dan zouden ze allemaal terug aan het drinken gaan terwijl goed geweten is dat het negatief is vooor de groei-ontwikkeling.
Als er bvb. geen flitspalen en trajectcontroles zouden zijn dan reed een hoop volk terug 160-180 en meer.
Als er bvb. geen verbod op GSMen achter het stuur was, je je gordel niet meer moet dragen of als bvb. de autocontrole werd afgeschaft...... Reken maar uit, die menselijk ingebakken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 15:00:22 »

Ik vrees dat je gelijk hebt.

Niet voor niets spreekt men van het mensdom, maar van het dierenrijk. Mijn hond is veel verstandiger dan vele mensen, en bovendien nog eerlijk en trouw.

En dan maar klagen dat de overheid ons teveel betuttelt. Maar anders brengen we het niet veel verder dan kleuters.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 15:21:10 »
Juist
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 15:35:55 »

Als bvb. het alcoholverbod voor de jongeren niet zo opgevolgd werd dan zouden ze allemaal terug aan het drinken gaan terwijl goed geweten is dat het negatief is vooor de groei-ontwikkeling.
Als er bvb. geen flitspalen en trajectcontroles zouden zijn dan reed een hoop volk terug 160-180 en meer.
Als er bvb. geen verbod op GSMen achter het stuur was, je je gordel niet meer moet dragen of als bvb. de autocontrole werd afgeschaft...... Reken maar uit, die menselijk ingebakken.

Schoentje past niet voor iedereen hoor. Er zijn nog altijd mensen die zonder verplichting de gordel zouden dragen, niet (te veel) drinken, niet handvrij bellen (Boyke  ;) ), of onverantwoord te snel rijden...
Niet iedereen mist verantwoordelijkheidsgevoel.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 15:37:27 »
Niet voor niets spreekt men van het mensdom, maar van het dierenrijk. Mijn hond is veel verstandiger dan vele mensen, en bovendien nog eerlijk en trouw.

En dat kwispelen lukt ons ook al niet.  ;D ;D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 15:39:44 »

Schoentje past niet voor iedereen hoor. Er zijn nog altijd mensen die zonder verplichting de gordel zouden dragen, niet (te veel) drinken, niet handvrij bellen (Boyke  ;) ), of onverantwoord te snel rijden...
En dat is zo ook bij vrachtwagenbestuurders, er zijn er die het wel aankunnen om hun job juist te doen.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 15:41:42 »
En dat is zo ook bij vrachtwagenbestuurders, er zijn er die het wel aankunnen om hun job juist te doen.

Absoluut. Ik zou trouwens in mijn eigen voet schieten indien ik dat zou ontkennen. (of toch in de voeten van mijn madam...)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #26 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 23:22:04 »
Toch rijdt niet iedereen zo snel waar het mag ..

Verhoging naar 130 op snelwegen in DK gaf een dàling van de effectieve snelheid ! (en echt niet omdat het er "druk" is ...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zondag 23 augustus 2015 - 23:59:45 »
Toch rijdt niet iedereen zo snel waar het mag ..

Verhoging naar 130 op snelwegen in DK gaf een dàling van de effectieve snelheid ! (en echt niet omdat het er "druk" is ...)

Idd, er waren duidelijk minder (zware) snelheidsovertredingen: http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1432  tabel page 5
Wat bvb de Be-staatskassa helemaal niet fijn zou vinden.  ;D

En in D rijden de personenauto´s ook niet veel sneller op de talrijke onbeperkte stukken, bvb:
https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Travel_speeds

In 2006 was het gemiddeld snelheidsverschil tussen de aanbevolen 130 kmh-A9 (3+3) en de 120-beperkte-A10 (2+2) ca. 25 kmh (141-116) (enkel personenwagens)

De V85 op de A9 was soms wel ~170 kmh (164 à 173 kmh volgens de referte p 51), wat uiteraard helemaal niet betekent dat het daar dan onveiliger rijden is (15 % rijdt dan sneller als ~170 kmh).
Ook in de vlotste uren reden nog een significant deel van de autobestuurders rondom de 130 kmh of minder. Het gemiddelde was 141,8 kmh.
Moet wel een goede snelweg zijn (en-of goed weer) als dat in alle omstandigheden gemeten werd...

Citaat
Average speed   Autobahn cross-section
Speed regulation   130 km/h advisory        120 km/h mandatory
Vehicle class   A9 (6 lanes)                     A10 (4 lanes)
Automobiles   141.8 km/h (88 mph)        116.5 km/h (72 mph)
Trucks   88.2 km/h (55 mph)                  88.0 km/h (55 mph)
Buses   97.7 km/h (61 mph)                   94.4 km/h (59 mph)
All vehicles   131.9 km/h (82 mph)         110.1 km/h (68 mph)

At peak times on the "free-flowing" section of A9, over 60% of road users exceeded the recommended 130 km/h (81 mph) maximum speed, more than 30% of motorists exceeded 150 km/h (93 mph), and more than 15% exceeded 170 km/h (106 mph)—in other words the so-called "85th percentile speed" was in excess of 170 km/h.[87] https://www.gera.de/fm/sixcms/193/09-04-30%20Gera%20LAP%20-%20Bericht.75277.pdf  p 51
Op data 1.1.2009 had volgens Bast ca 2/3 (65,5 %) van de autobahnen een (permanent) aanbevolen-130 kmh, en in de rustige uren wordt het bijna 70 % (69,6%) door dynamische vrijgave  (+ 4,1 % VBA Ungedeckelt):
Citaat
http://www.bast.de/DE/FB-V/Publikationen/Download-Publikationen/Downloads/V1-BAB-Tempolimit-2008.pdf?__blob=publicationFile&v=1
Page 5
Tempolimits auf Autobahnen (BAB)

Autobahnen (BAB) : Σ
1 BAB-Netzlänge gesamt [km]: 25.240
2 ohne Tempolimit (mit Richtgeschw.) [km] 16.527
3 Anteil an BAB-Netzlänge [%] 65,5
[...]
21 VBA („ungedeckelt“) [km] 1.028
22 Anteil an BAB-Netzlänge [%] 4,1

Tabelle 2: Längen und Anteile verschiedener Tempolimitregelungen auf Autobahnen (ohne Arbeitsstellen) (Stand: 1.1.2009) 2
« Laatst bewerkt op: maandag 24 augustus 2015 - 00:59:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: maandag 24 augustus 2015 - 13:04:17 »

Inderdaad, maar het zijn helaas de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: maandag 24 augustus 2015 - 13:06:52 »

En dat kwispelen lukt ons ook al niet.  ;D ;D

;D ;D

Dat komt ervan als je staart vooraan in plaats van achteraan hangt...