Er gebeuren al jaren teveel ongevallen met trucks ...
Er gebeuren al jaren geen of nauwelijks controles op voldoende afstand houden
Er gebeuren al jaren geen controles op wat truckchauffeurs zoals uitspoken tijdens het rijden - Polizei in D heeft er mobilhomes met camera's voor in gebruik !
Er is al jaren nauwelijks een flik te zien op (de rijbanen van) de Belgische snelwegen - zelfs amper of niet anoniem, enkel bermtoerisme is populair
Er gebeuren al jaren teveel ongevallen met trucks ...
Zou er een verband zijn ?
Als er al andere dan snelheidscontroles gebeuren, dan is het eerder dat ze vanop een brug aan een oprit het verkeer (of ergens verdoken onder een brug) staan te bespioneren. Wie gaat inhalen, is dan de klos. En verder, hooguit 's een controle van de tacho links en rechts, ja.
Ik rij vaak 's nachts, en zie helaas geregeld 1 of andere kolleka die me voorbijgetufd komt, terwijl er een film afspeelt op een gigantisch scherm. Die film leidt uiteraard de aandacht af van de bestuurder. En zelfs al zou het enkel voor zijn bijrijder bedoeld zijn, dan nog. Hij neemt waanzinnig veel plaats in aan de voorruit en geeft sowieso way te veel licht in de cabine. Die chauffeur kan dan evengoed geblinddoekt rondrijden.
En aan je lijstje, mag je gerust nog een controle op lading, en ladingzekering toevoegen. Kijk hier maar 's af en toe een beetje uit je doppen. Dan verwondert het mij al lang niet meer, als er weer 's een berichtje op de radio komt van ladingverlies. En neen, je moet heus géén expert op dat gebied zijn om te zien dat de chauffeur zelfs nog geen moeite gedaan heeft om er een spanriem omheen te trekken. Maar diegenen die al 's richting Duitsland trekken, hebben hun zaakjes doorgaans goed voor mekaar. Want in Duitsland zijn ze toch zo streng, meneer.