Het omschakelen van quasi alle bussen in België op CNG zou al een mooie start zijn.
Helaas...
Terwijl Vlaanderen nog steeds vooral roetbrakers aankoopt, onlangs nog:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.1542463
Hilde Crevits (CD&V). “In het totaal worden 386 nieuwe bussen gekocht.” Het gaat om 255 bussen met zuinige dieselmotoren, 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen die al tegen de tweede helft van 2013 moeten worden geleverd. In een latere fase volgen nog 123 hybride bussen.
Oei wat lees ik... 3 van de 386 goedgekeurde bestellingen waren electrische bussen tov 255 kankerbussen, ook duurdere 123 diesel-kuch-hybrides.
De grootste busaanbesteding ooit, voor 93 miljoen € bij de Vlaamse bedrijven Van Hool en VDL-Jonckheere.
Nochtans maakt **Van Hool ook CNG-bussen en andere, naast 100%-electrische bussen, (Jonckheere # enkel diesels).
Soit, hun "goedkopere" kankerbussen kunnen ze wel altijd kwijt via de "Vlaamse milieu-experten-politici".
**A308 E en A308 CNG, en waar ze rijden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Hool_A308(de 3 E-bussen zouden enkel in Brugge rijden)
** gamma Van Hool:
http://www.vanhool.be/NED/openbaar%20vervoer/index.html• diesel
• CNG
• hybride trolley
• hybride diesel-elektrisch
• hybride fuel cel
• hybride cng-elektrisch
• elektrisch
Van Hool mag ook 2 E-bussen leveren aan Hamburg:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150212_01525639# VDL-Jonckheere:
http://www.vdlbuscoach.com/Producten/Touringcars/Futura/Technische-specificatie.aspx