Elektrische auto’s breken nog niet door. Dit heeft onder meer te maken met hun lange oplaadtijd, beperkte bereik, hoge prijs en met het gebrek aan oplaadinfrastructuur. Contactloos opladen zou daar verandering in kunnen brengen.
http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/opladen-terwijl-u-rijdt-kans-voor-elektrische-autos/
http://www.dutchcowboys.nl/automotive/deze-wegen-laden-je-auto-op-terwijl-je-rijdt
http://www.gezondheidskrant.nl/33427/opladen-terwijl-u-rijdt-kans-voor-elektrische-auto-s/
Er kan natuurlijk ook gedacht worden aan een combinatie van contactloos en vaste contactpunten, naargelang de behoeften.
Dan is men afhankelijk van wegenbouw... en wegentoestand en extra wegonderhoud... welke staat of overheid gaat daarin op grotere schaal investeren ?
Ja mss op beperkte schaal, ik denkt daar aan vaste trajecten openbaar vervoer (E-bussen in steden), grote luchthavens (in London bestaan zelfrijdene E-bussen op een vast traject):
https://de.wikipedia.org/wiki/BatteriebusDit heeft onder meer te maken met hun lange oplaadtijd
Kan natuurlijk ook in 10 minuten in de toekomst door "ultra fast chargers", of driemaal zo snel als vandaag (incl. betere accu´s).
Men laadt zelfs vandaag E-bussen in 5 à 8 minuten... zelfs in Tsjechië... ook bron hierboven.
beperkte bereik
Idem, in 5 jaar spreekt men daar niet meer van, zeker niet als het laden in 10 minuten realiteit is en de reikwijdte tot 600 km of meer is.
Normaal gezien neemt men een rustpauze bij lange trajecten, of rij jij 1000 km of meer zonder langere pauze ?
Een nieuwe Tesla 3 kan natuurlijk aerodynamischer (CW), ook significant smaller of doorsnede (A) als het huidige model S (CW x A), dat vergroot ook de reikwijdte.Te optimistisch wil ik ook niet zijn, maar ook betere accutechniek laat supersnelle laadtijden toe:
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141013090449.htm?utm_source=howtogeek&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
Ultra-fast charging batteries that can be 70% recharged in just two minutes
Date: October 13, 2014
Source: Nanyang Technological University
hoge prijs
De accuprijzen dalen voortdurend verder en de energie-inhoud per gewicht stijgt verder, en qua prijs al zeker als de accupacks in massaproduktie gaan ttz 100%-automatisatie (vb Gigafactory I vanaf midden-2017), dan dalen de accuprijzen extra met geschatte 30 % volgens Tesla.
Tegelijkertijd stijgen de prijzen van brandstofmotoren... zeker als euronorm 7 er gaat komen, en als die flut-labotest-NEFZ afgeschaft wordt en vervangen wordt door een dynamische meting tijdens een traject op het circuit (onder bepaalde parameters en toleranties)
Het aandrijfgeheel van een fossiele motor zal dan nog amper verschillen in prijs tov het aandrijfpakket van een E-wagen, er zal nog een verschil zijn maar dat wordt goedgemaakt door (veel) goedkoper onderhoud en (veel) minder brandstofkosten. Veel hangt af wat de overheid doet want vroeg of laat gaat het witte stroom worden... maar de prijs van diesel en benzine zal wslk ook wel stijgen...
en met het gebrek aan oplaadinfrastructuur.
Is ook binnen redelijke termijn geen sprake meer van.
Kia CHademo netwerk / Tesla Supercharger / Nissan Chademo Netwerk / initiatief van Steden / Horeca (vooral Hotels)
Vergeet niet dat men thuis ook snel kan opladen of langzaam bijladen, vandaag al
tot 22 kW of tot 110 km reikwijdte bijladen op één uur:
http://www.teslamotors.com/de_AT/models-charging#/highpowerKunnen fossiele motoren thuis bijtanken ? (is ook niet nodig)
Kunnen fossiele motoren bijtanken op parkeerplaatsen ? (is ook niet nodig)
Kunnen fossiele motoren bijtanken op Hotel-parkeerplaatsen ? (is ook niet nodig)
Er kan natuurlijk ook gedacht worden aan een combinatie van contactloos en vaste contactpunten, naargelang de behoeften.
Contactloos zal eerder zeer beperkt blijven, is mijn mening. Als het van "de overheid" moet komen ten dienste van het particulier voertuig ...