Vandaag las ik in GvA:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150903_01848267Ik vond het dan ook nuttig om een topic te openen omtrent fietssnelwegen.
Persoonlijk vind ik de investering en de aandacht voor deze fietssnelwegen stevig overtrokken.
Vorig jaar heb ik enkele maanden frequent gebruik gemaakt van zo'n fietssnelweg, nl. het jaagpad langs het kanaal Mechelen - Leuven. De verplaatsing die ik maakte met de fiets was stevig, nl. zo'n 24 km. Zowel Mechelen als Leuven hebben behoorlijk wat scholen, dus ik verwachtte daar veel scholieren op de fiets. Het was er echter zeer eenzaam fietsen. Op heel het traject langs het kanaal kwam ik nauwelijks 10 fietsers tegen.
Als ik met de trein naar Brussel rijd zie ik regelmatig de fietsostrade tussen Mechelen en Vilvoorde. Ik zie hier quasi nooit een fietser op.
Voor mij is de investering in de fietsostrades dan ook weggegooid geld. Ze werden aangelegd vanuit een ideoligsch standpunt. Het is niet voldoende om mensen op de fiets te krijgen.
De fiets is een goed vervoermiddel voor korte afstanden, tot pakweg 5 km. Is het verder dan zullen veel mensen afhaken, zelfs met een elektrische fiets. Zo'n fietsostrade zal daar weinig aan verhelpen. De reden dat ik deze gebruikte voor een traject van 24 km was eenvoudig. Door het fnuiken van de wegeninfrastuctuur deed ik er met de wagen even lang over, idem voor de trein.
Wil men mensen op de fietsostrades krijgen zal men de trein duurder moeten maken en de automobilist nog meer gaan pesten. Pas dan zullen mensen, uit noodzaak, de fietsostrade gaan gebruiken en wordt het dus geen positief verhaal!