Auteur Topic: Fietssnelwegen  (gelezen 1412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Fietssnelwegen
« Gepost op: vrijdag 04 september 2015 - 10:15:05 »
Vandaag las ik in GvA:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150903_01848267

Ik vond het dan ook nuttig om een topic te openen omtrent fietssnelwegen.

Persoonlijk vind ik de investering en de aandacht voor deze fietssnelwegen stevig overtrokken.

Vorig jaar heb ik enkele maanden frequent gebruik gemaakt van zo'n fietssnelweg, nl. het jaagpad langs het kanaal Mechelen - Leuven. De verplaatsing die ik maakte met de fiets was stevig, nl. zo'n 24 km. Zowel Mechelen als Leuven hebben behoorlijk wat scholen, dus ik verwachtte daar veel scholieren op de fiets. Het was er echter zeer eenzaam fietsen. Op heel het traject langs het kanaal kwam ik nauwelijks 10 fietsers tegen.
Als ik met de trein naar Brussel rijd zie ik regelmatig de fietsostrade tussen Mechelen en Vilvoorde. Ik zie hier quasi nooit een fietser op.

Voor mij is de investering in de fietsostrades dan ook weggegooid geld. Ze werden aangelegd vanuit een ideoligsch standpunt. Het is niet voldoende om mensen op de fiets te krijgen.

De fiets is een goed vervoermiddel voor korte afstanden, tot pakweg 5 km. Is het verder dan zullen veel mensen afhaken, zelfs met een elektrische fiets. Zo'n fietsostrade zal daar weinig aan verhelpen. De reden dat ik deze gebruikte voor een traject van 24 km was eenvoudig. Door het fnuiken van de wegeninfrastuctuur deed ik er met de wagen even lang over, idem voor de trein.
Wil men mensen op de fietsostrades krijgen zal men de trein duurder moeten maken en de automobilist nog meer gaan pesten. Pas dan zullen mensen, uit noodzaak, de fietsostrade gaan gebruiken en wordt het dus geen positief verhaal!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietssnelwegen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 04 september 2015 - 13:04:22 »
Kosten idd fortuinen voor vaak amper gebruikte infra

Sommige stukken zijn wel populairder buiten de recreatie-uren.

Binnenkort fietstelweek hé ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Fietssnelwegen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 september 2015 - 14:43:15 »
bromfietsen zijn meestal niet toegelaten.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietssnelwegen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 04 september 2015 - 16:54:07 »
In sommige gevallen zijn zelfs rijwielen behalve fietsen verboden - lastig voor de bakfietsgeneratie ... als ze zich er iets van aantrekken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder