Auteur Topic: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?  (gelezen 5333 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Gepost op: maandag 14 september 2015 - 11:46:33 »
Voor de forummers die al geïnteresseerd zijn ooit een E-auto aan te schaffen...  ;)

Er zijn natuurlijk nog andere pure E-merken (of modellen) zoals Tesla, enkele rijden al en zijn ook allemaal uitvoerig op het www te vinden:

- Chinese BYD (60/75/ ?  kW) rijdt al.

- BMW I3  (22 kW brutto, 18,8 kW netto bruikbaar) rijdt al.

- Kia Soul EV ( 27 kW brutto, netto ?) rijdt al.

- Chevrolet Bold EV (2017, 60/ ? kW)

- Tesla Model 3 (einde 2017, vermoedelijk 40 kW (enkel US ?), 60-70 kW (US+EU)

Het grote verschil met de anderen is vooral dat Tesla enkel E-wagens maakt en dat we voor de eerste keer in de geschiedenis kunnen spreken van een toekomstige massaproductie van een E-auto. Het Chinese BYD zal zeker binnenkort volgen, maar heeft nog geen soort Gigafabriek gepland voor zover ik weet (wordt vervolgd).

Tesla Motors zal vermoedelijk 4e kwartaal 2017 zijn volks-Tesla middenklasse, genaamd Model 3, op de markt brengen, eerst moet de productielijn van Gigafactory klaar zijn voor een nagestreefde massaproductie van 500.000 accupacks en bepaalde onderdelen per jaar (vanaf half-2017 voorzien).
Zo hoopt men de prijs van het dure accupack met 30 % te verminderen, tesamen met een goedkopere carrosserie van vooral staal gaat men proberen de prijs onder 35000 $ te houden voor het instapmodel (vermoedelijk 60 kW), het "spaarmodel" USA zal vermoedelijk 40 kW zijn, imho.
"Re-assemblage" en nacontrole gebeurd in Europa (vermoedelijk ook in Tilburg zoals het Model S).

Tesla zal het Model 3 presenteren tijdens het Salon van Genéve in maart 2016, en vanaf dan kan men al een voorbestelling doen (bron Twitter van CEO E. Musk). Ook dan zullen we pas de echte specificaties-eigenschappen te weten komen.

Soit deze Nederlandstalige bron legt het ook in het kort uit:
Citaat
http://www.autokopen.nl/autonieuws/2015/september/39200-productie-tesla-model-3-start-over-2-jaar
Productie Tesla Model 3 start over 2 jaar • 4 september 2015 •   .....]

Sinds 2012 het grote 5m-model Tesla S op de markt is... weten ze alleszins wat ze moeten verbeteren voor het Model 3*.

Het Een *kleimodel is al gefotografeerd* maar of het definitief is weten we niet, onderaan een andere foto:
imho:
- zeer korte overhangen, lange wielbasis (dus plaats voldoende voorzien voor 70 kW in de bodem).
- de hoofdruimte achteraan lijkt ook beter door het hogere achterdeel, ttz het dak is niet meer dalend vanaf de B-stijl zoals bij de Tesla S (zie ~ foto eronder).
- de ruimte en vooral de kofferruimte (x2) zal goed meevallen voor een compacte wagen formaat BMW-3, Audi A4, men heeft immers geen grote motorruimte te voorzien, en qua kreukelzone is er dus meer flexibiliteit vooraan.


                     

Citaat
http://www.teslarati.com/tesla-model-iii-300-mile-range-bmw-m3-performance/

...
Up until now, Tesla has been in competition with the world’s top luxury sedans — the Mercedes S Class, Lexus LS, BMW 7 series and Audi A8. The Model III will play in an entirely different segment of the market, one populated by the likes of the Audi A4, BMW 3 Series, Lexus IS, Jaguar XE and Mercedes C Class.

The Model III is expected to go on sale in early 2017, assuming there is an adequate supply of batteries available from the GigaFactory outside of Reno. Rumor has it that Tesla is currently ahead of schedule which is great news. Tesla made the world wait for the Model S (although most would say the wait was worth it). The Model X has been delayed several times. Tesla does many things well, but it needs to do a better job of getting new products to market on time and on budget.
If the Model III really can run with the M3, have anything like 300 miles of range and sell for $35,000, it is going to turn the auto business upside down.
# Source: Autocar
Read more at http://www.teslarati.com/tesla-model-iii-300-mile-range-bmw-m3-performance/#UUe0m4Ml92TXBFDC.99
#
Citaat
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/tesla-s-electric-3-series-rival-sale-2015
Tesla Model 3 on sale 2017

Tesla's Model 3 will go on sale in mid-2017 as an all-electric rival to the BMW 3 Series, with prices starting at around £35,000

This Autocar image shows how the new Tesla Model 3 could look:
Talrijke foto´s duiken natuurlijk overal op zoals deze:
http://www.autoexpress.co.uk/89037/tesla-model-3-picture-gallery#1

« Laatst bewerkt op: maandag 14 september 2015 - 12:12:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 september 2015 - 18:58:13 »
Die Chevrolet mag je schrappen, die zijn weg uit Europa
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 september 2015 - 22:14:43 »
Die Chevrolet mag je schrappen, die zijn weg uit Europa

Noem het gewoon een GM Bold EV. Ze brengen hun spullen naargelang het land/werelddeel onder een andere merk uit. Mijn Daewoo Evanda van 11 jaar geleden was in China een Buick, in Noord-Amerika een Chevrolet in Zuid-Amerika en in Australie een Holden. Als er een markt voor is zullen ze het hier wel uitbrengen.

Ik verwacht op relatief korte termijn een sprongetje in bereik. Bij Tesla is men gestart met de uitrol van de 90 kWh varianten. Het is hier niet zomaar een grotere batterij, men gebruikt andere cellen. Deze cellen hebben meer capaciteit omdat ze een andere anode gebruiken. Deze anode bevat een beetje silicium waar dit vroeger koolstof was. Hierdoor is de anode compacter en kan de capaciteit van de cel wat groter zijn. Nu is het maar een kleine sprong van 6%, maar met deze technologie kunnen ze veel meer capaciteit toevoegen.
Tot voor kort had men grote problemen met dit type cellen, ze gingen minder laadcycli mee en konden wel eens ontploffen. Blijkbaar heeft men dit nu onder controle want dit type cel wordt nu gebruikt bij Tesla (met slechts een beetje Silicium), maar ook voor smartphones.
Deze technologie zou de capaciteit van de batterijen kunnen verdubbelen (en meer) bij gelijkblijvend gewicht. Als dit inderdaad waar is zien de tijden voor de fossielenstokers er slecht uit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 september 2015 - 22:26:00 »
Ik hoop vooral dat er in de middenklasse voldoende E-wagens op de markt komen om voor een gezonde concurrentie te zorgen. Want er zijn genoeg Europese constructeurs die heel wat minder arrogant en klantvriendelijker zijn dan Tesla, en bovendien door de jaren heen heel wat meer know-how en ervaring inzake automobielbouw in hun portefeuille hebben. Dat Elon Musk dan maar verder speelt met zijn idee om de planeet Mars te bombarderen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 00:34:16 »
Ik verwacht op relatief korte termijn een sprongetje in bereik. Bij Tesla is men gestart met de uitrol van de 90 kWh varianten. Het is hier niet zomaar een grotere batterij, men gebruikt andere cellen. Deze cellen hebben meer capaciteit omdat ze een andere anode gebruiken. Deze anode bevat een beetje silicium waar dit vroeger koolstof was. Hierdoor is de anode compacter en kan de capaciteit van de cel wat groter zijn. Nu is het maar een kleine sprong van 6%, maar met deze technologie kunnen ze veel meer capaciteit toevoegen.
Tot voor kort had men grote problemen met dit type cellen, ze gingen minder laadcycli mee en konden wel eens ontploffen. Blijkbaar heeft men dit nu onder controle want dit type cel wordt nu gebruikt bij Tesla (met slechts een beetje Silicium), maar ook voor smartphones.
Deze technologie zou de capaciteit van de batterijen kunnen verdubbelen (en meer) bij gelijkblijvend gewicht. Als dit inderdaad waar is zien de tijden voor de fossielenstokers er slecht uit.
JC heb jij ergens info of een bepaalde technische bron van die nieuwe accucellen ?
Evtl cijfers Wh/kg en Wh/l ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 september 2015 - 00:35:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 00:47:33 »
Ik hoop vooral dat er in de middenklasse voldoende E-wagens op de markt komen om voor een gezonde concurrentie te zorgen. Want er zijn genoeg Europese constructeurs die heel wat minder arrogant en klantvriendelijker zijn dan Tesla, en bovendien door de jaren heen heel wat meer know-how en ervaring inzake automobielbouw in hun portefeuille hebben. Dat Elon Musk dan maar verder speelt met zijn idee om de planeet Mars te bombarderen.

Zo kennen we Jozef. Zolang dat Elon Musk of beter Tesla_panasonic maar accupacks en E-motoren met knowhow levert voor Mercedes, Smart en ook Toyota is het zeker weer goed ?

Zolang E. Musk alle E-constructeurs wil helpen door ook nog al zijn patenten vrij te geven zodat die sneller betaalbare E-wagens kunnen bouwen is het mss weer goed ?

E. Musk had ook op pensioen kunnen gaan toen hij zijn aandelen van zijn bedrijfjes... vooral PayPal verkocht maar hij investeerde ze liever opnieuw in zijn ideologie...
M.a.w. hij liet Tesla zeker niet failliet gaan... en armer is hij zeker niet geworden als men weet hoe de aandelen van Tesla nu staan tov de start op de beurs...

Toch maar wat meer over E. Musk zijn ideologie lezen heb ik de indruk:
Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk#Tesla_Motors

Tesla Motors werd in juli 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, die het bedrijf financierde tot de eerste financieringsronde. Beide mannen bekleedde actieve rollen in de vroege ontwikkelingen van het bedrijf, voordat Elon Musk betrokken werd bij het bedrijf. Musk leidde de eerste financieringsronde in februari 2004, toen hij toetrad tot het raad van bestuur van het bedrijf, als voorzitter. Musk had een actieve rol in het bedrijf en was tot in detail betrokken bij de ontwikkeling van het design van de Roadster, maar was minder betrokken bij de dagelijkse operaties en gang van zaken.

Tijdens de financiële crisis van 2008 voelde Musk zich genoodzaakt leiderschap van Tesla over te nemen als algemeen directeur en Chief Designer, posities die hij vandaag de dag nog vasthoudt. Tesla produceerde eerst een elektrische sportauto, de Tesla Roadster, met een verkoop van ongeveer 2.500 voertuigen naar 31 landen. Tesla kwam vervolgens met de Model S, een vierdeurs sedan, op 22 juni 2012 en onthulde haar derde auto, de Model X, gericht op de SUV/minivan markt, op 9 februari 2012. De productie van de Model X zou begin 2015 gestart worden, maar is inmiddels uitgesteld.

Buiten haar eigen auto's, verkoopt Tesla ook elektrische elektrische aandrijvingssystemen aan Daimler voor de Smart EV, Mercedes B-Class Electric Drive en Mercedes A Class en aan Toyota voor de RAV4 EV. Musk kon beide bedrijven binnenhalen als lange-termijn investeerders in Tesla.

Het is Musk's doel om een een subcompacte auto in de 30.000 Amerikaanse dollar prijsklasse te produceren en elektrische aandrijvingssystemen te blijven leveren aan andere auto producenten, zodat zij betaalbare elektrische auto's kunnen maken zonder een duur intern ontwikkel-proces op te moeten zetten.

Verschillende publicaties hebben Musk met Henry Ford vergeleken om hun ontwikkelingen in voertuig aandrijvingssystemen.


Om de nadelen omtrent actieradiussen van elektrische auto's tegen te gaan is Tesla haar supercharger netwerk dramatisch aan het uitbreiden, zei Musk in een interview met All Things Digital in mei 2013. Musk voegde daar aan toe dat het aantal superchargers aan de oost- en westkust van de Verenigde Staten verdrievoudigd moeten worden rond juni, waarbij de rest van Noord-Amerika, inclusief Canada, ook naar een uitbreiding uit kon kijken, later dat jaar. Musk zou 32% van de aandelen van Tesla bezitten, wat in november 2013 neerkwam op 18 miljard Amerikaanse dollars. Terwijl Musk in 2012 een jaarlijks salaris van 78,2 miljoen Amerikaanse dollars opstreek, is sinds 2014 het salaris van Musk één dollar, vergelijkbaar met onder andere Steve Jobs. Het overige deel bestaat uit aandelen en prestatie-gebonden bonussen.

In 2014 kondigde Musk aan dat Tesla Motors andere bedrijven toestaat om hun patenten te gebruiken, zo lang dat meehelpt om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen. "De ongelukkige werkelijkheid is dat elektrische auto's (of productlijnen van overige voertuigen die ook geen koolwaterstoffen verbranden) bij de grote auto producenten klein tot niet-bestaand zijn, wat neerkomt op een gemiddelde van veel minder dan 1% van alle auto verkopen" zei Musk.

Tja voorlopig is het qua accupackenergie en wat dus rijbereik betreft vooral Tesla en dan ... een groot gat van 250 km autonomie.

Alhoewel Tesla in de mate van het mogelijke (eigenproductie) ook accupacks en E-drives (op maat ?) levert voor andere constructeurs, die Mercedes B electric drive kost overigens ca. 40.000 €... (*39.151 € in 2014)
* http://www.autobild.de/artikel/mercedes-b-klasse-electric-drive-preise-5424972.html

Een overzicht uit Noorwegen, waar de E-auto een dagelijkse auto is geworden:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge



Willen de Europese merken dan nog geen E-concurrentie voor hun eigen fossiele modellen ?  ;D
Of willen ze Tesla veel te laat angstig nahollen als Tesla de betere E-markt ingepalmd heeft ?
Citaat
http://www.deraktionaer.de/kolumne/german-angst-vor-tesla--drohnen-und-solar-150200.htm
09.06.2015 - 12:27 Uhr - FLORIAN SÖLLNER - Leitender Redakteur

German Angst vor Tesla, Drohnen und Solar

Citaat
http://www.heise.de/forum/heise-online/News-Kommentare/Elektroautos-Tesla-baut-seine-gigantische-Akkufabrik-in-Nevada/Deutschland-hat-Angst-vor-Tesla-Zurecht/posting-20892280/show/

04.09.2014

Deutschland hat Angst vor Tesla: Zurecht!

Eure Autoindustrie ist ganz so wie Nokia, als das iPhone vorgestellt
wurde. Was hat man sich da lustig gemacht über den Quereinsteiger aus
dem Silicon Valley. Was war hier das Heise-Forum mit grosskotzigem
überheblichem Geschreibsel voll. Resultat: Heute habt ihr alle ein
iPhone oder eine der zahlreichen Nachbauten.

Genauso wird es mit den steinzeitlichen Benzinkutschen auch kommen.
In nicht allzu ferner Zukunft werden alle rein elektrisch fahren.

Aber klar ist Deutschland führend in der unqualifizierten
Verunglimpfung von Tesla: Eure Autokonzerne haben die Entwicklung
völlig verpennt und fabrizieren bislang nur unbrauchbaren
Elektro-Schrott, der tatsächlich kaum Reichweite und keinerlei
Sex-Appeal hat.

Tesla hingegen baut das beste Auto der Welt, eben weil man es radikal
anders gemacht hat. Jeder der damit schon mal gefahren ist, wird das
bestätigen. Ausser er hat selber einen Auspuff im Hirn...

Also kein Wunder, wenn euere von euerer Benzinkutschen-Mafia
werbefinanzierten Auto-Medien hirnrissig falsche Testberichte
veröffentlichen und Lügen wie gedruckt, wenn es um Tesla-Autos geht.
Angst ist eine mächtige Motivation. Und ausserdem, wenn sogar der
ADAC von der deutschen Autoindustrie korrumpiert wurde, ist die
Glaubwürdigkeit der gesamten deutschen Auto-Medien und
Interessenverbände gleich null.

Wir werden alle sehen, wer das erste Nokia der deutschen Autobranche
wird. Ihr solltet wie Google und Samsung das iPhone schnellstmöglich
Teslas nachbauen, sonst ist's mit der deutschen "Auto-kratie" bald
vorbei...

Men is verwittigd sinds 2013 staat de media vol van waarschuwingen aan de Europese auto-industrie, wie weet is het deze keer totaal omgekeerd wie meer riskeert, dit met de betere knowhow (ook uit Japan, China) en dé toekomstgerichte blik heeft met een massaproductie van accupacks en E-aandrijvingen. Als de volgende middenklasse Tesla´s een succes worden zal Tesla eerst voor zijn eigen wagens goedkoop produceren, leveren aan andere constructeurs zal dan navenant duurder zijn...

Want bedenk nu eens dat daar nog 3 Tesla model 3 middenklasse-versies bijkomen met accupacks van 40-60-70 kW vanaf begin 2018.
Dit met reikwijdtes van 300 tot 480 km of meer  in de praktijk ?
En dit met wslk prijzen van 30.000 à 38.000 Euro naargelang versies ?

Tja wat verwachten de Europeanen nu van hun eigen constructeurs ? Enkel dure E-wagens met een autonomie van pakweg 150-170 km ?

Terwijl Tesla zijn Gigafactory bouwt schreeuwt de Europese autopers naar Tesla-fighters en Tesla-killers en wat blijkt ? Het zijn plug-in hybrides die nog duurder zijn als de Tesla !
Terwijl een simpele Koreaner Kia Soul EV de nog niet gedroogde BMW i3 van 2014 al aftroeft (testen autobild voor max, en ADAC voor normale reikwijdte:

Citaat
http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-kia-soul-ev-test-5394038.html
20.10.2014
Kia lässt BMW stehen
Elektro-Schock
: Im realistischen ersten Fahrvergleich schafft der nagelneue Kia Soul EV stolze 43 Kilometer mehr als der BMW i3. Und er muss sich auch sonst überhaupt nicht verstecken.

Es war ein harter Tag für den BMW i3, den Kia Soul EV und das Test-Team. Die Aufgabe: Welches Elektroauto kommt weiter – der BMW oder der Kia? Nicht auf dem Papier oder im Labor, sondern auf der Straße, im ganz normalen Alltag. Die Bedingungen: Hamburg, Dienstag, 22 Grad, ein Rundkurs mit je einem Drittel Stadt, Land und Autobahn. Für größtmögliche Reichweite sind alle Fenster geschlossen, alle Verbraucher ausgeschaltet – also auch Klima und Radio.

Ach ja, die Preise: Den Kia gibt es ab 30.790 Euro und mit sieben Jahren Garantie – auch auf die Batterien. Der BMW kostet ab 34.950 Euro (ohne Range Extender). Es könnte wirklich hart werden für den i3.

Technische Daten BMW i3: • Elektromotor: 125 kW (170 PS) bei 4800/min • max. Drehmoment: 250 Nm • Batterien: Lithium-Ionen, Kapazität 18,8 kWh • Antrieb: Hinterrad/ stufenloses Automatikgetriebe • L/B/H: 3999/1775/1578 mm • Kofferraum: 260–1100 l • Leergewicht: 1270 kg • Vmax: 150 km/h • 0–100 km/h: 7,9 s • Verbrauch: (gewichtet/kombiniert) 12,9 kWh/100 km • Reichweite: 167 km

Technische Daten Kia Soul EV: • Elektromotor: 81 kW (110 PS)/2730-8000/min • max. Drehmoment: 285 Nm • Batterien: Lithium-Ionen-Polymer, Kapazität 27 kWh • Antrieb: Vorderrad/stufenloses Automatikgetriebe • L/B/H: 4140/1800/1593 mm • Kofferraum: 281–891 l • Leergewicht: 1565 kg • Vmax: 145 km/h • 0–100 km/h 11,2 s • Verbrauch: (gewichtet/kombiniert) 14,7 kWh/100 km • Reichweite: 210 km

Citaat
Dirk Branke
Fazit

43 Kilometer mehr Reichweite als der BMW i3 – ein schöner Erfolg für Kia. Dazu ist der Elektro-Soul ein angenehmes, praktisches Auto, das einen ausgereiften Eindruck macht – und er ist günstiger. Im Stadtverkehr machen beide E-Autos Spaß
.
ADAC testte beide E-auto´s dan weer op een normale manier: KIA 165 km rijbereik/ BMW 145 km.
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5247_KIA_Soul_EV/KIA_Soul_EV.pdf
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5053_BMW_i3/BMW_i3.pdf


En nu stop ik met zagen... voor een tijdje...  :)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 september 2015 - 02:32:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 09:59:24 »
Ik hoop vooral dat er in de middenklasse voldoende E-wagens op de markt komen om voor een gezonde concurrentie te zorgen. Want er zijn genoeg Europese constructeurs die heel wat minder arrogant en klantvriendelijker zijn dan Tesla, en bovendien door de jaren heen heel wat meer know-how en ervaring inzake automobielbouw in hun portefeuille hebben. Dat Elon Musk dan maar verder speelt met zijn idee om de planeet Mars te bombarderen.

De Porsche Mission E past in het segment van de Tesla Model S. Het is nu nog een conceptwagen maar zou, wanneer hij geproduceerd wordt, het vuur aan de schenen leggen van de Tesla's. De range zou 500 km zijn, 600 pk en een acceleratie van 0 naar 100 in 3,5 sec. Dit is zeer vergelijkbaar met de Model S. De range is zelfs iets hoger!
Maar het belangrijkste van dit model is de zeer korte laadtijd, 80% op 15 min! Zelfs draadloos laden is mogelijk. Er is wat aan het bewegen in het landschap van de elektrische wagen en dat is alleen maar positief.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 11:09:12 »
Ik hoop vooral dat er in de middenklasse voldoende E-wagens op de markt komen om voor een gezonde concurrentie te zorgen. Want er zijn genoeg Europese constructeurs die heel wat minder arrogant en klantvriendelijker zijn dan Tesla, en bovendien door de jaren heen heel wat meer know-how en ervaring inzake automobielbouw in hun portefeuille hebben. Dat Elon Musk dan maar verder speelt met zijn idee om de planeet Mars te bombarderen.

De Porsche Mission E past in het segment van de Tesla Model S. Het is nu nog een conceptwagen maar zou, wanneer hij geproduceerd wordt, het vuur aan de schenen leggen van de Tesla's. De range zou 500 km zijn, 600 pk en een acceleratie van 0 naar 100 in 3,5 sec. Dit is zeer vergelijkbaar met de Model S. De range is zelfs iets hoger! ##
Maar het belangrijkste van dit model is de zeer korte laadtijd, 80% op 15 min! Zelfs draadloos laden is mogelijk. Er is wat aan het bewegen in het landschap van de elektrische wagen en dat is alleen maar positief.
Idd positief ! Maar die Porsche en Audi Q´s zullen eerder in het prijssegment gelijk of ver boven(Porsche) Tesla S 90kW te vinden zijn.

Die oplaadtijd van 15 min is wel niet nieuw (imho) en doet me denken aan Li-Titaan-cellen waarvan de Lightning GT er een 44 kW van had, en met een supercharger zelfs in 10 min liet opladen, bronnen via Wikipedia:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
Die Fahrmotoren werden von einem Lithium-Titanat-Akkumulator gespeist, der sich je nach verwendeter Ladeoption laut Herstellerangaben in jeweils 15 Stunden, zweieinhalb Stunden (Onboard-Ladegerät) oder zehn bis zwanzig Minuten (Ultraschnellladung) wieder aufladen lässt.

Antriebsbatterie: ursprünglich ein Lithium-Titanat-Akkumulator der Firma Altair Nanotechologies, Angabe 2012: Standard Lithium Ion or Titanate.
Batteriekapazität: ursprünglich 35 kWh, 2012 werden 44 kWh angegeben
Reichweite bei voller Batterie: 240 km für das Standard car, mit einem Extended range pack 360 km
Productie wordt steeds maar uitgesteld, wegens range improvements... ze willen dus méér als 250 miles = 400km range halen:
http://www.lightningcarcompany.co.uk/Lightning/home.html
Maar in de ondertussen niet meer vindbare technische link met FAQ versprak Lightning zelfs een garantie van 12 jaar op dat soort duurzame accucellen die zelfs geen koeling of opwarmen benodigden en anderzijds daardoor toch gewicht kon uitgespaard worden want qua energiedichte zijn die cellen eerder pover met amper 90 Wh/kg: (Tesla Li-xx zit wslk aan 260 Wh/kg)
https://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Ionen-Akkumulator#Lithiumtitanat-Akkumulator

## Die Porsche Mission E zal ook wel iets meer rijbereik halen omwille van een betere aerodynamica (en minder frontaaldoorsnede) vermoed ik sterk, daar kan Tesla nog beter. Tesla S haalt met standaard 19" wielen/bandenmaat 0,24 CW## . Nu weet ik dat 0,2 ook mogelijk is voor een limousine. Mercedes zou een prototype hebben van CW 0,19 of wereldrecord...:
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/mercedes-concept-iaa-iaa-2015-sitzprobe-6052825.html

Mit solchen Tricks kommt das Concept-Car auf einen cW-Wert von 0,19, was für viersitzige Limousinen angeblich Weltrekord ist –

## Om je een beter idee te geven wat aerodynamica uitmaakt in reikwijdte bij een Tesla S: http://www.teslamotors.com/models berekening onderaan:
Citaat
19 " wielen Tesla 85 kW: 285 mi  (EPA-cyclus)
optie 21" wielen Tesla 85 kW: 276 mi (EPA)
Of ~ 14,5 km meer reikwijdte enkel door niet voor die optie bredere bandenmaat/velg te kiezen...
De Porsche Mission E zou op papier 10 miles ? of 16 km meer reikwijdte halen... idd "iets meer".
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 september 2015 - 11:45:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 15:14:49 »
Zo kennen we Jozef. [...]

Gaan we weer op de man spelen in plaats van op de bal, Michel?

Ik had jouw reactie overigens verwacht.

Als ik jouw berichten over de Tesla hier eens samen vanop enige afstand bekijkt, dan zal het niet lang meer duren vooraleer elke wagen die hier op deze aardkloot rondrijdt een Tesla is. Een dermate ongebreideld enthousiasme is weliswaar grappig, doch gelukkig alleen maar wishful thinking.

Ik heb geprobeerd om, met wat tegengas, jou met je voeten terug op de grond te brengen, maar je lijkt niet bereid tot enige nuancering.

Voor mij blijft het grootste probleem met de Tesla S dat het geen homogene wagen is. Ik erken beslist dat het technisch een uniek en zeer interessant projekt is. Doch hij vertoont daarnaast te veel nadelen voor deze prijsklasse.

Bedenk, Michel, dat ik en een aantal anderen hier Tesla beoordelen in functie van wat Tesla vandaag presteert, terwijl een groot deel van jouw argumenten zich beperkt tot toekomstmuziek.

Velen hebben al geprobeerd om binnen te geraken in de premiumklasse van Audi - BMW - Mercedes-Benz - Porsche, zoals VW met de Phaetom, doch zijn grandioos mislukt. In de upperclass is zelfs Daimler op zijn gezicht gegaan met de Maybach.

We zullen zien of Tesla er enige lessen in bescheidenheid uit leert en zich beter weet te profileren in de middenklasse.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 15:36:50 »
Zo kennen we Jozef. [...]

Gaan we weer op de man spelen in plaats van op de bal, Michel?

Ik had jouw reactie overigens verwacht.

Als ik jouw berichten over de Tesla hier eens samen vanop enige afstand bekijkt, dan zal het niet lang meer duren vooraleer elke wagen die hier op deze aardkloot rondrijdt een Tesla is. Een dermate ongebreideld enthousiasme is weliswaar grappig, doch gelukkig alleen maar wishful thinking.

Ik heb geprobeerd om, met wat tegengas, jou met je voeten terug op de grond te brengen, maar je lijkt niet bereid tot enige nuancering.

Voor mij blijft het grootste probleem met de Tesla S dat het geen homogene wagen is. Ik erken beslist dat het technisch een uniek en zeer interessant projekt is. Doch hij vertoont daarnaast te veel nadelen voor deze prijsklasse.

Bedenk, Michel, dat ik en een aantal anderen hier Tesla beoordelen in functie van wat Tesla vandaag presteert, terwijl een groot deel van jouw argumenten zich beperkt tot toekomstmuziek.

Velen hebben al geprobeerd om binnen te geraken in de premiumklasse van Audi - BMW - Mercedes-Benz - Porsche, zoals VW met de Phaetom, doch zijn grandioos mislukt. In de upperclass is zelfs Daimler op zijn gezicht gegaan met de Maybach.

We zullen zien of Tesla er enige lessen in bescheidenheid uit leert en zich beter weet te profileren in de middenklasse.

Toch maar beter lezen wat de Duitse -nuancerende- media alles over Tesla schrijft.

Uw nuancering zonder enige ernstige bron of referte ken ik al een tijdje.

Citaat
Velen hebben al geprobeerd om binnen te geraken in de premiumklasse van Audi - BMW - Mercedes-Benz - Porsche, zoals VW met de Phaetom, doch zijn grandioos mislukt. In de upperclass is zelfs Daimler op zijn gezicht gegaan met de Maybach.
De eerste 4 zijn alleszins premiummerken en hebben alle 4 een Oberklasse, en de Tesla S pikt hun in die ganse Oberklasse een significant marktaandeel af, in sommige landen (veel) meer in andere landen minder. In D is het natuurlijk veel moeilijker, maar er is beweging.
In de USA bvb verkoopt de Tesla S nu bijna het dubbel aantal wagens als de BMW 7, kan dat al tellen of niet ? (bron welt.de)

Dus wat ik al een paar maal aangetoond heb met bronnen over de Tesla Model S, ook # welt.de, lees je die eigenlijk niet ?
#
Citaat
http://www.welt.de/wirtschaft/article143796406/Teslas-Triumph-ueber-die-deutsche-Oberklasse.html
 09.07.15
Teslas Triumph über die deutsche Oberklasse
Tesla verdient keinen Cent. Aber der Absatz der edlen E-Autos steigt sprunghaft. Das Model S hängt in der Oberklasse viele deutsche Rivalen ab – und steht in einem Land sogar an der Spitze.

De Tesla S  (één automodel) is een succes in de Oberklasse zeker wereldwijd, dat staat er duidelijk in met cijfers, dat is al de mening van Welt.de toch een serieuze krant niet ? De Tesla S die in zijn 3e-4e verkoopsjaar nog verkoopstijgingen kent van 54 % wereldwijd.

Geef me een automodel van de Oberklasse die dat de Tesla S nadoet, moeilijk kan dat toch niet zijn ?

Citaat
Gaan we weer op de man spelen in plaats van op de bal, Michel?
Idd we.  ::)
;D ;D ;D
Michel heeft weer eens toegeslagen...

Je credit standing maakt een duikvlucht, Michel.

Citaat
Bedenk, Michel, dat ik en een aantal anderen hier Tesla beoordelen in functie van wat Tesla vandaag presteert, terwijl een groot deel van jouw argumenten zich beperkt tot toekomstmuziek.
En wat is de relevantie in dit topic die vooral over de nabije toekomst van E-auto´s in de middenklasse gaat ?
Citaat
Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?

"Toekomstmuziek" gestaafd met 3 jaar- ervaring van de huidige Tesla S is zeker waarheid voor de Tesla 3 als het om het aandrijfgeheel en prestaties gaat niet ? En voor het overige zullen ze zeker van de kritiek aan het Model S geleerd hebben, denk je niet ?

Maar als je wilt schrijf ik mijn mening niet meer en doe ik enkel maar p/c van mediaberichten over "toekomstmuziek":  ::)

Citaat
http://www.focus.de/auto/elektroauto/tesla-model-3-fuer-31-000-euro-angriff-auf-die-mittelklasse-tesla-plant-den-volksstromer_id_4920643.html

Tesla Model 3 für 31.000 Euro.  Angriff auf die Mittelklasse: Tesla plant den Volksstromer

Donnerstag, 03.09.2015,
Vertaald: Tesla Model 3 voor 31.000 €. Aanval op de (Europese) middenklasse: Tesla plant zijn Volks-electrowagen. en de rest...

Een auto die men overigens in 6 maand kan voorbestellen... evtl nadat men deze auto gezien heeft op een Europees autosalon in maart 2016 (bron tweet Musk)

De laatste keer dat ik dat deed heb ik er ook geen spijt van gehad (ik rij er nog steeds mee), ik bestelde "hem" zelfs 2 weken vóór het autosalon in sep 1987. Of mijn buikgevoel moet nu niet meer hetzelfde zijn...  ;D

Citaat
Voor mij blijft het grootste probleem met de Tesla S dat het geen homogene wagen is. Ik erken beslist dat het technisch een uniek en zeer interessant projekt is. Doch hij vertoont daarnaast te veel nadelen voor deze prijsklasse.

Voor jou wel, maar voor anderen - die  - think Electric! - weer niet, de nog aanhoudende steeds betere verkoopscijfers van de Tesla S geven dat duidelijk weer. (bron welt.de). Dat de Tesla S nog niet homogeen is is toch geen verrassing:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4721.msg53525.html#msg53525

Toch een teken dat de vele voordelen van een Tesla S in die prijsklasse ook gewaardeerd worden, of in het algemeen een E-auto zeker nabije toekomst heeft.

Dat er een grote vraag naar E-middenklasse is bewijst deze bron: juli 2015 61,1 % meer inschrijvingen dan juli 2014, en de Kia Soul -prijs 30.x00 €- was de best verkochte E-auto in Duitsland:
Citaat
http://www.automobil-produktion.de/2015/08/absatzkoenig-im-juli-kia-soul-ev-schlaegt-bmw-i3-und-tesla-model-s/
Absatzkönig im Juli: Kia Soul EV schlägt BMW i3 und Tesla Model S
18.08.2015

Deutschland weit wurden im Juli insgesamt 961 Elektroautos neu zugelassen. Elektroautos verzeichneten bei den Neuzulassungen im vergangenen Monat damit ein Plus von 61,1 Prozent im Vergleich zum Vorjahreswert.

Deze kleurtjes van 1Q 2015 nieuwe inschrijvingen aandeel E-wagens (ook plug-in) gaan dus volgens jaar weer serieus veranderen:
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/anteil-elektroautos-in-europaeischen-laendern-a-1038880.html



« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 september 2015 - 17:14:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat verwacht U van een middenklasse E-auto, ook Tesla Model 3?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 15 september 2015 - 18:35:26 »
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/2456455/2015/09/15/Hou-u-vast-Tesla-deze-elektrische-Porsche-rijdt-500-km-en-laadt-op-in-een-kwartier.dhtml?utm_source=hootsuite&utm_medium=Social&utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws 500km of in snelladen 400km en dan heb je een Porsche....
Naja een E-middenklasser is dit helemaal niet maar de specs zijn hoopvol. Ik schat 2 maal de prijs van de duurste Tesla...

Zo gebruikt Porsche een 800 Volt-systeem tov het 400 Volt-systeem van Tesla, dit feit vooral (P= U.I) verklaart de ~ 63 % snellere oplaadtijd voor de Porsche tov de Tesla.
meer: http://newsroom.porsche.com/en/products/iaa-2015-porsche-mission-e-mobility-all-electrically-concept-car-11391.html
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I