Ik weet wel, dat die camera's al gebruikt worden om na te gaan of er voldoende volgafstand gerespecteerd wordt. Vorige week nog een collega, die hiervoor een PV gekregen heeft, omdat hij een andere vrachtwagen volgde op minder dan 50 meter.
Bij de vaststellingen:
"Uit analyse van onbemande camera xx is gebleken dat er minder dan 50m volgafstand was. Over een afstand van ruim 700 meter, werd er niet plots ingevoegd noch ingehaald door de voorligger".
Over dat inhalen gesproken: waarom wél een (specifiek) inhaalverbod bij neerslag als ik twee rijstroken in mijn rijrichting heb, en niet als ik slechts 1 rijstrook heb in mijn rijrichting ? Dit terwijl het tweede véél gevaarlijker is. Mij ontgaat de logica hiervan.
En waarom heeft men het in de berichtgeving enkel over vrachtwagens ? Denkt de wetgever nu écht dat autobussen/autocars niet zouden inhalen ?
Het zou begot de eerste keer nog niet zijn, dat zo'n dubbeldekker met 80 passagiers en een aanhanger erachter mij bij neerslag voorbijvlamt tegen dik 100 km/u.
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.