Auteur Topic: 17-jarige fietser negeert voorrang op fietsostrade  (gelezen 5330 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
17-jarige fietser negeert voorrang op fietsostrade
« Gepost op: zaterdag 19 september 2015 - 20:43:30 »
In de krant staat het natuurlijk anders, maar wie wat verder leest weet wel dat de reden van het ongeval voorrangsnegatie was.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150919_01875142/17-jarige-fietser-lichtgewond-bij-aanrijding-aan-fietsostrade

Op die foto is goed te zien dat het heel duidelijk staat aangegeven, bovendien kan je door de tallud van de spoorwegen het dwarsende verkeer nauwelijks zien aankomen. Maar de zwakzinnige weggebruikers achten zich onstervelijk en knallen gewoon door. De verkeerslichten is er natuurlijk volledig over. Ik zou opteren om een sluis te plaatsen op de fietsostrade zodat de fietsers moeten vertragen tot stapvoets. Zoals je o.a. hier https://www.google.be/maps/place/2222+Wiekevorst/@51.1208809,4.8256588,3a,75y,5.33h,67.89t/data=!3m7!1e1!3m5!1sGLEV8NuSqxIJBrGbb5zRkA!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DGLEV8NuSqxIJBrGbb5zRkA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D92.576813%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!4m2!3m1!1s0x47c150f3e407bc61:0xf23dfdf849ab8f15 vindt.

Blijkbaar heeft men die sluisjes daar ook al in de meeste gevallen weggehaald. Dit fietspad op de oude spoorweg tussen Herentals en Aarschot is dan ook aangelegd eind jaren '80, we zijn er alleen maar dommer op geworden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 september 2015 - 20:48:49 door JC »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: 17-jarige fietser negeert voorrang op fietsostrade
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 19 september 2015 - 21:59:46 »
foto googleview: aan de overkant hebben ze die fietssluis blijkbaar al (netjes) afgebroken...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 september 2015 - 02:25:29 »
Inderdaad, net daarom dat ik dit kruispunt als voorbeeld nam!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 september 2015 - 10:07:36 »
Citaat
Het autoverkeer heeft er voorrang, maar dat blijkt voor fietsers niet altijd even duidelijk te zijn.

Dat fietsers de voorrangsregeling op hun oversteekplaats niet kennen, is 1 ding.  Maarreuhm, als de wegbeheerder hier een omgekeerd driehoekje en haaientanden aanbrengt, zou toch dat toch ruimschoots moeten volstaan.  Maar neen. 

Naja, geef fietsers nog maar wat meer de indruk dat -kuch-  "zwak(zinnig)e" weggebruikers altiijd en overal voorrang zouden hebben.  En val dan steil achterover dat je zulke toestanden krijgt.

>>> hier trouwens nog zo'n pareltje van een plek waar vroeg of laat een dode fietser te betreuren zal zijn.  Op dit beeld is te zien, wat je als bestuurder te zien krijgt: zo goed als niks.  En ik verzeker je: die fietsers duikelen daar met een rotvaart naar beneden, in beide richtingen.  Blik op oneindig, vooral dan die Cancellara-wannabees.

En op >>> dit beeld uit de andere rijrichting is het gevaar zelfs perfect te zien.  Die fietser heeft mijns inziens tamelijk suïcidale neigingen.
« Laatst bewerkt op: zondag 20 september 2015 - 10:24:28 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 20 september 2015 - 12:38:45 »
Ach ter hoogte van oprit Borgerhout (Luitenant Lippenslaan) werd ik per fiets bijna overhoop gereden door ene op het ringfietspad, volgens hem betekende de haaitanden en het bord niets voor fietsers. Ik had er GVD los moeten opknallen maar dan was mijn fiets waarschijnlijk ook kapot. >:( >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 september 2015 - 14:48:01 »
Ze moesten het dan zo nodig ook een "fietsostrade" noemen, wat doet denken aan "autostrade". Altijd maar weer de zwakke weggebruikers de indruk geven dat ze overal voorrang zouden hebben, en dan verschieten dat die gasten dat nog geloven ook.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 09:07:15 »
Maarreuhm, als de wegbeheerder hier een omgekeerd driehoekje en haaientanden aanbrengt, zou toch dat toch ruimschoots moeten volstaan.  Maar neen. 

Plaatsen zat waar fietsers die compleet negeren, op de weg naar mijn werk kan ik er elke dag omverkegelen die de betekenis hiervan niet schijnen te (willen) kennen  :'(

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 09:54:39 »
Erger nog! Ik kom elke dag zo'n plek voorbij als ik met de auto naar het werk ga.

https://www.google.be/maps/@51.0061648,4.47359,3a,75y,182.86h,70.03t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTGgYK3mukekB6KtdG7JWVA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=nl

Het fietspad dwarst daar de rijbaan, de haaientanden voor de fietsers en de omgekeerde driehoek zijn duidelijk te zien. De wegbeheerder heeft er zelfs voor gekozen een knik aan te brengen in het fietspad, zodat de fietsers niet volle snelheid kunnen oversteken. Helaas zijn er veel automobilisten die ondertussen zijn gebrainwashed dat ze de fietsers daar toch laten oversteken. Is er dan toch een automobilist die de wetgeving volgt zorgt vrijwel altijd in een niet mis te verstane gebarentaal van de fietser.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 10:22:35 »
De plaatsen waar ik passeer hebben ze de markering over de weg zelfs al weggefreesd om de fieters duidelijk te maken dat het fietspad niet "zomaar" doorloopt, echter nog steeds geen succes  :(

Ik dring in elk geval serieus aan, en laat uitschijnen dat ik niet van plan ben te stoppen (dat ik de voet al klaar heb boven de rem zien ze niet  ;D )  Al menig fietser doen verschieten op die manier, of ze die les onthouden is natuurlijk twijfelachtig ...

Ik weet zelfs een plaats (fietspad naast spoorweg) waar men,  naast het feit dat er haaietanden en omgekeerde driehoek staan, op het fietspad volgende boodschap geschilderd heeft: "Fietsers opgelet: u heeft hier géén voorrang !"

Of nog, bij een sluis in de buurt, waarover fietsers en voetgangers de rivier kunnen oversteken, heeft men slagbomen geplaatst waar echt niet meer zomaar gepasseerd kan worden.  Tot enige tijd terug stond er alleen maar een rood licht voor als de sluis open ging.  Dat werd zo vaak genegeerd dat men er een bordje bijgeplaatst had met opschrift "ROOD = stoppen en niet meer oversteken !!!"
Toen ook dat niet hielp zijn  de slagbomen gekomen ...

:'(

« Laatst bewerkt op: maandag 21 september 2015 - 10:27:57 door KV »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 10:40:35 »
Ik dring in elk geval serieus aan, en laat uitschijnen dat ik niet van plan ben te stoppen (dat ik de voet al klaar heb boven de rem zien ze niet  ;D )  Al menig fietser doen verschieten op die manier, of ze die les onthouden is natuurlijk twijfelachtig ...

Dat is wat ik ook doe. Ik vertraag niet maar de voet staat klaar boven de rem en mijn hand is klaar om de claxon te gebruiken (ik wens de fietser immers te waarschuwen voor gevaar). Als je inderdaad claxonneert dan springen de stoppen meestal door bij de fietsers. Het is hen immers in het hoofd geprent dat ze zich alles kunnen permitteren en overal voorrang hebben.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 19:21:44 »
Ze moesten het dan zo nodig ook een "fietsostrade" noemen, wat doet denken aan "autostrade".
Sluipende besluitvorming.

Volgende stap is uiteraard voorrang gaan opeisen op de "fiets-o-trade" naar analogie met ... en dat spelletje is al begonnen.
En vergetend dat er op een echte Estrada géén gelijkgrondje kruisingen zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 20:47:03 »
Dat is wat ik ook doe. Ik vertraag niet maar de voet staat klaar boven de rem en mijn hand is klaar om de claxon te gebruiken [...]

Ik heb ondervonden dat dit de helft van het Belgische verkeer is. Psychologische oorlogsvoering: altijd weer maar doen alsof je gaat doorrijden, anders krijg je bijna nooit je voorrang.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 09:27:40 »
De buurt vraagt nu aanpassingen aan de kruispunten met de fietsostrade. Er gebeuren blijkbaar te veel ongelukken.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150922_01878946/buurt-eist-aanpak-gevaarlijke-kruispunten-aan-fietsostraDe

Blijkbaar is er ook iemand al zo snugger geweest om een sas te voorzien zodat de fietsers wel moeten stoppen.

Voor Marina De Bie, de niet zo bekwame schepen van mobiliteit in Mechelen, heeft het echter allemaal te maken met de auto's die te snel rijden. Ze merkt op dat er geen camera is gekomen om de snelheid van de wagens te controleren en impliceert dat de ongevallen dus door overdreven snelheid van de auto's gebeurden.

Citaat
Schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen) zegt dat er begin oktober een eerste evaluatiemoment is gepland rond de fietsostrade. “Samen met de provincie Antwerpen, die het project heeft gerealiseerd. Volgens mij zijn bijna alle ingrepen die afgesproken waren effectief ook uitgevoerd. Op een na, de plaatsing van camera’s.

Dit is toch wel het toppunt van een Groene die de pedalen helemaal kwijt is. Er is hier maar één oorzaak van de ongelukken en dat is voorrangsnegatie!

Het is niet de eerste keer dat ik de Mechelse schepen van mobiliteit betrap op compleet van de pot gerukte communicaties. Hier is nog maar eens het bewijs dat ze geen inzicht heeft in deze materie.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 22:18:50 »
Citaat
Schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen) zegt dat er begin oktober een eerste evaluatiemoment is gepland rond de fietsostrade. “Samen met de provincie Antwerpen, die het project heeft gerealiseerd. Volgens mij zijn bijna alle ingrepen die afgesproken waren effectief ook uitgevoerd. Op een na, de plaatsing van camera’s.

Dit is toch wel het toppunt van een Groene die de pedalen helemaal kwijt is. Er is hier maar één oorzaak van de ongelukken en dat is voorrangsnegatie!

Het is niet de eerste keer dat ik de Mechelse schepen van mobiliteit betrap op compleet van de pot gerukte communicaties. Hier is nog maar eens het bewijs dat ze geen inzicht heeft in deze materie.

Ze wil vooral van geen inzicht in deze materie getuigen, omdat ze veel meer belang hecht aan uitspraken die voor haar electoraal interessant zijn dan aan verkeersveiligheid en mensenlevens.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 27 september 2015 - 22:22:21 »
ik kan mij dood ergeren aan automobilisten die dit fenomeen nog verergeren door fietsers voorrang te geven waar ze die niet hebben

de gebrekkige kennis van de wegcode ligt ook hier aan de basis
better a bad day at sea
than a good day at the office