ik kan mij dood ergeren aan automobilisten die dit fenomeen nog verergeren door fietsers voorrang te geven waar ze die niet hebben
de gebrekkige kennis van de wegcode ligt ook hier aan de basis
Ik erger me daar ook aan dood. Het is zelfs zo erg aan het worden dat de grote meerderheid van de automobilisten de fietsers voorrang geven ook waar ze die niet hebben. Dan heb ik het niet enkel over een voorrang van rechts. Ik zie zelfs automobilisten stoppen en teken geven aan fietsers om door te rijden terwijl deze fietsers voor een rood licht staan.
De werkelijk criminele communicatie die nog altijd gebeurd, waarbij wordt gesteld dat een zwakke weggebruiker altijd 'in zijn recht' is, heeft hier natuurlijk veel mee te maken.
Er zijn dus duidelijk twee acties nodig:
- responsabilisering van de zwakke weggebruiker
- verbetering van de kennis van de wegcode (zowel bij automobilisten als zwakke weggebruikers)
Dat laatste punt is heel eenvoudig te verwezenlijken, althans voor de houders van een rijbewijs. Zorg ervoor dat je regelmatig terug een examen moet afleggen om je rijbewijs te behouden. Een eerste en zeer gemakkelijk uit te voeren stap is het invoeren van een regelmatig theoretisch rijexamen. Veilig rijden begint met het kennen van de wegcode. Als deze kennis ontbreekt, mag je je voertuig nog zo goed onder controle hebben als je wilt en je mag zo voorzichtig rijden als je wilt, een veilige chauffeur zal je er nog niet door zijn!