Auteur Topic: Opsporen inhalen vrachtwagens tijdens regenweer met slimmer camera's?  (gelezen 1975 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Opsporen inhalen vrachtwagens tijdens regenweer met slimmer camera's?
« Gepost op: maandag 21 september 2015 - 11:01:49 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150921_01877064

Men zou de camera's die al aanwezig zijn voor trajectcontrole willen gebruiken om het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer op de snelwegen te controleren. Als er op de beelden een vrachtwagen is te zien die inhaalt dan kan men die beboeten. Ik zit toch nog met een aantal vragen. Hoe weet die camera dat het regent? Als het stevig regent kan je dat misschien wel zien op de beelden, maar is regen altijd te onderscheiden van opspattend water (na een regenbui)?
Het controleren van de volgorde van de nummerplaten over een bepaalde afstand zal ook lastig worden. Wat met een vrachtwagen die even de pechstrook opzoekt en daarna weer verder rijdt? Zijn al de vrachtwagens die hem passeerden dan in overtreding? Ik zou wel eens willen horen hoe ze dit allemaal gaan opzetten.

Ik ben niet tegen een controle op het inhalen van vrachtwagens en dan niet alleen het verbod bij neerslag. Op veel 2x2 snelwegen mogen vrachtwagens niet inhalen behalve waar aangegeven en dan meestal nog beperkt in de tijd. Mijn ervaring is dat het inhaalverbod helemaal niet wordt nageleefd. In België zal men echter pas een overtreding beginnen beboeten wanneer die automatisch kan vastgesteld worden. Snelheid is natuurlijk de gemakkelijkste kandidaat om automatisch te controleren. Nu men blijkbaar een manier heeft gevonden om ook het inhaalverbod voor vrachtwagens automatisch te controleren gaat men dit ook invoeren. Politie op straat sturen en vaststellingen laten maken, dat is not-done in Belziek.
Wanneer deze controle door mensen gebeurt kan men nog nuanceren in de boetes. Bv. een vrachtwagen haalt in op een vrijwel lege droge 2x2 snelweg en hindert hierbij niemand, er zijn geen personenwagens die door de vrachtwagen worden opgehouden. Een automatische installatie zal beboeten, een mens zou onder deze voorwaarden bv. naar een waarschuwing kunnen grijpen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Opsporen inhalen vrachtwagens tijdens regenweer met slimmer camera's?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 11:19:34 »
Ik weet wel, dat die camera's al gebruikt worden om na te gaan of er voldoende volgafstand gerespecteerd wordt.  Vorige week nog een collega, die hiervoor een PV gekregen heeft, omdat hij een andere vrachtwagen volgde op minder dan 50 meter.

Bij de vaststellingen:

"Uit analyse van onbemande camera xx is gebleken dat er minder dan 50m volgafstand was.  Over een afstand van ruim 700 meter, werd er niet plots ingevoegd noch ingehaald door de voorligger".

Over dat inhalen gesproken: waarom wél een (specifiek) inhaalverbod bij neerslag als ik twee rijstroken in mijn rijrichting heb, en niet als ik slechts 1 rijstrook heb in mijn rijrichting ?  Dit terwijl het tweede véél gevaarlijker is.  Mij ontgaat de logica hiervan.

En waarom heeft men het in de berichtgeving enkel over vrachtwagens ?  Denkt de wetgever nu écht dat autobussen/autocars  niet zouden inhalen ?
Het zou begot de eerste keer nog niet zijn, dat zo'n dubbeldekker met 80 passagiers en een aanhanger erachter mij bij neerslag voorbijvlamt tegen dik 100 km/u.

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

« Laatst bewerkt op: maandag 21 september 2015 - 11:55:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 11:53:44 »
Begin trouwens al eens met een logischere, en vooral: transparante wetgeving terzake op te bouwen.  Nu hebben we een regeltje uitgebraakt, met een bord dat daarop een uitzondering voorziet, waarbij dan meteen al bijverteld wordt dat het verbod op basis van een vorig regeltje (met een onderscheid in MTM's) wél nog van toepassing blijft.  Een kluwen, waar geen kat haar jongen nog in terugvindt, en die dan nog eens verkeerd verduidelijkt wordt op de borden langs de autosnelweg, van zodra je ons landje binnenrijdt.

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

F107     

F109

En dan zijn ze verwonderd dat er treintjes ontstaan, omdat geen kat nog durft inhalen, of dat een inhaalverbod genegeerd wordt.

En los van dit alles: gaat die camera ook nog een onderscheid maken tussen inhalen enerzijds en anderzijds de gevallen waarbij er door de wegcode nadrukkelijk bepaald is dat er van inhalen géén sprake is ?
« Laatst bewerkt op: maandag 21 september 2015 - 12:31:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 17:09:53 »
Van mij mogen ze direct controleren op het inhalen en niet enkel bij regenweer, kunnen we eindelijk terug de volgafstand houden ipv het gat te moeten dichthouden.
Verleden week nog voorbijgestoken op de 34, ik reed 90 en dan komt er ene vlot over.... ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 19:24:56 »
Dit Belgisch specialeke gewoon weer opdoeken, samen met het inhaalverbod bij 2 rijstroken in gevolgde richting

Wegcode 2 pagina's korter
Wat borden uit wegcode en van het terrein af.

Inhalen verbieden ? Zet een C39
« Laatst bewerkt op: maandag 21 september 2015 - 21:10:04 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 20:49:23 »
Hoe kunnen ze nu van een buitenlandse vrachtwagenbestuurder die op zijn trajekt door 5 of meer verschillende landen met elke een eigen wegcode rijdt, verwachten dat hij dergelijke excentrieke regeltjes kent?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 21:29:54 »
De borden F107-F109 zijn uniek in de wereld opheffing van een inhaalverbod door een regel bepaalt...  ::)

Tiens wat met het verdrag van Wenen eigenlijk.

Namelijk deze foto begrijpt iedereen...

En dit dynamisch inhaalverbod ook, gestuurd door x-parameters ##, ook neerslag en zicht:

De StVO heeft ook een verkeersregel + 7,5 T- inhaalverbod bij neerslag sinds 9 april 2009:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/stvo-aenderung-rechtsfahrgebot-fuer-lkw-verschaerft-1250424.html

## http://www.asfinag.at/web/guest/unterwegs/verkehrssicherheit/das-tun-wir-fuer-sie/telematik

« Laatst bewerkt op: maandag 21 september 2015 - 21:40:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I