Auteur Topic: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen  (gelezen 19769 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Gepost op: maandag 21 september 2015 - 12:18:11 »
Tot -22 % dreun op de beurs, een boete van 16 miljard staat te wachten, naargelang het aantal auto´s.

Of het begin van het einde voor de diesel in de USA ?
Het gaat om de strenge EPA-emissiewaardes van NOx in de USA.
In Europa was er hetzelfde verhaal dat de diesels Euro 6 de grenswaardes in de praktijk niet haalden, tot 6 maal hogere waardes als in die EU-flutcyclus.

bronnen:
http://www.z24.nl/beurs/beleggers-zijn-wakker-milieuschandaal-leidt-tot-koersdreun-volkswagen-aex-licht-positief-588023
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/vw-volkswagen-aktie-verliert-wegen-abgas-skandals-13-prozent-a-1053918.html
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 16:04:31 »
Of het begin van het einde voor de diesel in de USA ?

 ;D ;D ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 16:47:53 »
Misschien niet helemaal 'on topic', maar als ze software kunnen ontwikkelen die testsituaties herkent, waarom geen software die onverantwoord rijgedrag erkent? (snelheid in functie van draaicirkel, snel optrekken, hard afremmen, vele stuurbeweging die niet overeenstemmend zijn met de Gps-aanduiding, en dit herhaaldelijk... om maar iets te zeggen.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 18:32:42 »
Misschien niet helemaal 'on topic', maar als ze software kunnen ontwikkelen die testsituaties herkent, waarom geen software die onverantwoord rijgedrag erkent? (snelheid in functie van draaicirkel, snel optrekken, hard afremmen, vele stuurbeweging die niet overeenstemmend zijn met de Gps-aanduiding, en dit herhaaldelijk... om maar iets te zeggen.
snel optrekken ???
stuurbewegingen die niet overeenstemmen met de Gps-aanduiding ???

Jij zou er een gang mee gaan, mijn gedacht  :o

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 19:03:56 »
nog wat info:

- de NOx-grens in USA is in de regel 30 mg/km (50 mg/mile), norm bin 5, EPA-rijcyclus
- de NOx- grens in de EU is 80 mg/km, volgens euronorm-6 NEFZ-rijcyclus.

Tijdens de EPA cyclus wordt er sneller gereden als onze NEFZ.
bron via:  https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

http://www.autonews.com/article/20130806/OEM06/130809913/vw-plans-global-diesel-for-u.s.-in-2015
 ;D
http://www.hybridcars.com/is-america-ready-for-more-clean-diesels/  clean diesel ? LOL

Het dieselaandeel in de USA is wel zeer pover, ze hoopten (link 2013) tegen 2018 10% nieuwe inschrijvingen te halen (vooral via VW Group):
http://www.usatoday.com/story/money/cars/2013/08/25/diesels-mpg-momentum-audi-bmw-vw-mazda-mercedes/2692729/
qua aandeel diesels aan het US-wagenpark schat ik 3-4 %... (ik kan het even niet vinden)

In elk geval werden er in 2014 minder dan 500.000 nieuwe dieselwagens ingeschreven volgens:
http://www.statista.com/statistics/387314/sales-of-clean-diesel-cars-in-the-united-states/
« Laatst bewerkt op: maandag 21 september 2015 - 19:36:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 20:36:03 »
Levering VW-Audi-diesels voor USA gestopt, en krijgt ook een serieus staartje in Europa:
de Duitse regering wil een onderzoek doen of het in Europa ook gebeurd...  Oeps...

Citaat
hbvl.be

De Duitse autobouwer Volkswagen heeft als gevolg van het schandaal met gemanipuleerde tests de verkoop van dieselwagens met viercylindermotoren in de VS voorlopig gestopt. Het gaat om modellen van de merken Volkswagen en Audi. De Duitse regering wil nagaan of ook in Europa vals gespeeld is.

Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. Volkswagen moet in de VS honderdduizenden VW’s en Audi’s terug naar de garage roepen. De wagens zijn voorzien van technologie die de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt. Dat gaat echter wel ten koste van de rijprestaties.

Om dat te omzeilen, installeerde VW software die het mogelijk maakt de uitstootbeperking alleen in te schakelen bij officiële controles, zodat dan aan de milieunormen wordt voldaan. Maar in het dagelijks gebruik zijn de auto’s veel vervuilender dan is toegestaan.

De Amerikaanse milieudienst EPA liet weten de zaak zeer hoog op te nemen. In het ergste geval dreigen boetes van 18 miljard dollar, en een niet te meten imagoschade.

Citaat
Regering vraagt informatie

Het schandaal met de gemanipuleerde tests beperkt zich voorlopig tot de Verenigde Staten. Maar ook in Europa gaan er stemmen op om na te gaan of ook hier verkeerde informatie gegeven is. De Duitse regering heeft maandag van de autobouwers informatie gevraagd die duidelijk moet maken of ook in eigen land vals is gespeeld.

‘We verwachten van de autoconstructeurs betrouwbare informatie zodat de bevoegde autoriteit kan nagaan of vergelijkbare manipulaties zijn gebeurd in Duitsland of Europa’, aldus de woordvoerder van het Duitse ministerie van Milieu.

De euronorm 6 of NOx-grens 80 mg/km is pas sinds 1 sep 2015 voor nieuwe inschrijvingen verplicht... bij nieuwe motortypes sinds 1 sept 2014 (ABE).
(Euronorm 5 was nog NOx-grens 180 mg/km).
« Laatst bewerkt op: maandag 21 september 2015 - 20:43:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 20:43:08 »
qua aandeel diesels aan het US-wagenpark schat ik 3-4 %... (ik kan het even niet vinden)

Lees misschien zelf ook eens het artikel http://www.hybridcars.com/is-america-ready-for-more-clean-diesels/ waar je naar verwijst:

Citaat
Contrast that with the U.S. market where diesels hover around 1 percent of the U.S. market and have slowly ticked upwards from 0.73 percent in 2010, 0.78 percent in 2011, 0.82 percent in 2012.

 ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 september 2015 - 21:13:38 »
qua aandeel diesels aan het US-wagenpark schat ik 3-4 %... (ik kan het even niet vinden)

Lees misschien zelf ook eens het artikel http://www.hybridcars.com/is-america-ready-for-more-clean-diesels/ waar je naar verwijst:

Citaat
Contrast that with the U.S. market where diesels hover around 1 percent of the U.S. market and have slowly ticked upwards from 0.73 percent in 2010, 0.78 percent in 2011, 0.82 percent in 2012.

 ;)

Thx, Jozef.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 11:03:31 »
Misschien niet helemaal 'on topic', maar als ze software kunnen ontwikkelen die testsituaties herkent, waarom geen software die onverantwoord rijgedrag erkent? (snelheid in functie van draaicirkel, snel optrekken, hard afremmen, vele stuurbeweging die niet overeenstemmend zijn met de Gps-aanduiding, en dit herhaaldelijk... om maar iets te zeggen.
snel optrekken ???
stuurbewegingen die niet overeenstemmen met de Gps-aanduiding ???

In de lijn van verkeersattitude... Als je op kaarsrechte weg of autosnelweg voortdurend slalomt, als je ongewoon vaak hard optrekt en vervolgens hard afremt. Als je continue je bochten op de limiet neemt. Ik zeg niet dat de techniek moet tussenkomen, maar dat het mogelijk is een eventueel gavaarlijke macho-rijstijl te detecteren. Misschien in de lijn van maatregelen zoals een alcohol-slot, bij mensen die al bewezen hebben op een gevaarlijke manier aan het verkeer deel te nemen.

Jij zou er een gang mee gaan, mijn gedacht  :o

Ja hé... >:D >:D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 11:24:53 »
Als we verkeersattitude willen controleren kan dat dan niet beter gebeuren via wat extra politie op de baan? Stuur patrouilles de weg op, al dan niet anoniem en haal zo de cowboys eruit. Dat zal je niet lukken met allerhande camera's en trouwens ook niet met deze snufjes. Als iets op een IT manier wordt opgelost zal er wel iemand een oplossing vinden om dat systeem uit te schakelen.

De kern van de zaak is hier wel dat VW software heeft geschreven om de regelgeving te ontlopen. Men schrijft de software zo dat ze aan de milieueisen voldoen, maar dan enkel in de test en dat is fraude. Of die testcyclus nu het gebruik van de wagen weergeeft in het dagelijks verkeer is eigenlijk niet zo belangrijk. Het is een testcyclus en die geldt voor alle merken en modellen. Op die wijze zijn de resultaten op zijn minst vergelijkbaar.

Als ik de commentaren lees van de 'gemiddelde vlaming' bij de online media zou ik bijna gaan huilen. Na jaren van groene indoctrinatie zien de meeste enkel nog CO2 als een probleem bij uitstoot van wagens. CO2 en waterdamp zijn de minst schadelijke stoffen in de uitlaat van een wagen. CO2 in hoge concentratie in de dampkring kan daar voor problemen zorgen, maar de concentraties die aanwezig zijn in de atmosfeer zijn ver beneden het niveau waarop CO2 giftig wordt. NOx en fijnstof zijn de grote boosdoeners in de uitlaatgassen. Maar men blijkt niet te beseffen dat een diesel daar veel slechter scoort dan een benzine. De vergeljiking van de zuinige VW diesels met de gulzige V8 amerikanen (waarvan er ook steeds minder zijn) is dan ook niet opportuun. Die V8 stoot een massa CO2 uit, maar op fijnstof en NOx zal hij beter scoren dan een VW-diesel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 12:17:06 »
Is VW het topje van de ijsberg? Eigenlijk al een grote top van de ijsberg.

Overigens: wanneer verbod op dranken met bubbels, dat is ook CO2  ;D ;D

De Redactie:
Citaat
Volgens woordvoerder Jos Dings hebben veel grote merken boter op het hoofd.

http://deredactie.be/permalink/1.2448111
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 september 2015 - 12:18:49 door e49Memling »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 12:52:47 »
Ik vind het walgelijk dat de anti-automobiel lobby nu begint te beweren dat alle merken hun software in die zin hebben aangepast. Meestal wordt er dan bij gehaald dat de verbruikscijfers van de test ook niet in de praktijk worden gehaald. Appelen en peren natuurlijk! Verbruik is één ding, het motor-management zo aanpassen dat er minder schadelijke stoffen worden geproduceerd is nog iets anders.

Als het nu toch waar zou zijn en dat er geknoeid is met de meeste diesels dan moet het beleid snel maatregelen nemen. Er zijn alternatieven op de markt, zeker voor de kleine dieseltjes. Benzine of elektriciteit voor de mensen die korte afstanden rijden, LPG of CNG voor de mensen die langere afstanden rijden. Je zal geen auto's meer hebben met een bereik van > 1000 km, maar meer dan 400 km en een dicht netwerk aan tankstations is zeker voldoende!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 15:26:57 »
Deze middag:
http://www.finanzen.net/nachricht/aktien/Abgas-Skandal-11-Millionen-Autos-betroffen-VW-Aktie-rauscht-nach-Gewinnwarnung-23-ab-4526640

of VAG geeft toe dat er tot 11 miljoen voertuigen wereldwijd met deze sjoemelsoftware rondrijden.

Na dat nieuws omstreeks 11h30 zakt het VAG aandeel verdere 15 %

Vandaag zakt het VAG-aandeel ~ -19 %, dieptepunt zelfs -23 %: (lijkt te stabiliseren)
http://www.finanzen.net/aktien/Volkswagen_vz-Aktie

Citaat
Bis zu elf Millionen Fahrzeuge betroffen

Hintergrund der Gewinnwarnung ist die Tatsache, dass VW sogenannte Defeat Devices, also Abschalteinrichtungen bei der Abgasreinigung, in seine Fahrzeuge eingebaut haben soll. Diese Software erkennt, ob Autos behördlichen Tests unterzogen werden, und aktiviert dann die Abgasbehandlung. Beim normalen Fahren auf der Straße ist die Software aber ausgeschaltet und so liegen die Stickoxid-Grenzwerte deutlich über den gesetzlich zulässigen. Untersuchungen im Konzern hätten ergeben, dass es die betreffende Steuerungssoftware auch in anderen Diesel-Autos außerhalb der USA gebe, wo Ermittlungen der Umweltbehörde EPA den Fall ins Rollen gebracht hatten.
Uiteraard heeft VAG al zijn (goede) benzinemotoren en alternatieven nog...
Volkswagen AG omvat 8 automerken... en natuurlijk (lichte) vrachtwagens
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_AG
Die VW AG agiert als Muttergesellschaft der Fahrzeugmarken Volkswagen Pkw, Audi, Seat und Škoda sowie der Premiummarken Bentley, Bugatti, Ducati (Motorräder), Lamborghini und Porsche.[5] 2007 bis 2011 erweiterte der Konzern auch seine Nutzfahrzeugsparte (Lkw und Busse) mit der Marke Volkswagen Nutzfahrzeuge um die Unternehmen MAN und Scania.

Citaat
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4500.0.html

Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?

Ik zou echt niet weten waarom.

Tenzij voor een kleine minderheid die zeer veel kms afleggen, ttz de overheid zal dan bepalen of het zich nog gaat lonen (door een hogere dieselaccijns, die er komt). Maar ook die beroepen moeten hun klanten (per dag) in de toekomst, ook in steden, vlot kunnen bereiken.

Aja JC, BMW - USA diesels is niet betroffen stond ook al in de media, het is enkel VW AG
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 september 2015 - 15:41:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline slowdriver

  • Starter
  • *
  • Berichten: 10
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 17:27:42 »
Spectaculair! Dan ga je je natuurlijk wel afvragen hoe dat met andere merken zit... Mijn broer heeft gisteren proefgereden in een Renault Captur, die hij via autoscout had gevonden (ja, de meesten hier zijn tegen dieselauto's, maar hij rijdt erg veel dus zou het toch goedkoper zijn). De auto zou de energienorm 6 halen. Weet er iemand of er een kans is dat dat toch niet zo is? En ik weet er niet alteveel vanaf, maar is er bij benzine ook een gevaar dat de uitstoot meer is dan wordt aangegeven?

Alvast bedankt voor de hulp!
Het toppunt van verkeersveiligheid:
Een voetganger met veiligheidsgordels.
-Jos Leppens

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 22 september 2015 - 18:14:01 »
Spectaculair! Dan ga je je natuurlijk wel afvragen hoe dat met andere merken zit... Mijn broer heeft gisteren proefgereden in een Renault Captur, die hij via autoscout had gevonden (ja, de meesten hier zijn tegen dieselauto's, maar hij rijdt erg veel dus zou het toch goedkoper zijn). De auto zou de energienorm 6 halen. Weet er iemand of er een kans is dat dat toch niet zo is? En ik weet er niet alteveel vanaf, maar is er bij benzine ook een gevaar dat de uitstoot meer is dan wordt aangegeven?

Alvast bedankt voor de hulp!
Euh dat is de euronorm 6 of een emissienorm welke bepaalde emissiegrenswaardes betekend per km, wel tijdens een prutslabo test die voor iedereen gelijk is... ;)
En ik zie in die link dat die benzineversie van die Renault Captur goedkoper is...

Tja wat is goedkoper rijden -met een diesel- als je na #4-6 jaar een groter waardeverlies hebt omdat men die diesel wslk nog maar moeilijk kwijt geraakt ? De onderhoudskosten zijn sowieso al duurder.
# Je weet toch ook dat de diesel aan de pomp wslk al begin 2018 even duur wordt als de benzine (geleidelijk vanaf 1.1.2016), en wie weet later nog duurder ? (wie weet nog sneller als er extra geld moet gevonden woden)
http://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/Wordt-diesel-straks-even-duur-als-benzine--3689076
dus die huidige 22 cent voordeel smelt langzaam af en na 2018 is het glazen bol wat de accijnzen en dus literprijs betreft (hangt ook van de moed versus  hypocrisie van de politiekers af).

Die euronorm 6 heeft zeer weinig te betekenen als het een diesel is, men meet (nog maar eens) NIET de giftigheid van de emissies enkel de hoeveelheid (massa), bij de roetdeeltjes eindelijk sinds euro 6 ook het aantal, wat het ook mag betekenen die 600 miljard deeltjes per km....

Dieselroet is officieel kankerverwekkend verklaard in 2012 Categorie I (zoals asbeststof), in 1988 was dieselroet al waarschijnlijk kankerverwekkend categorie 2A. Daarentegen is benzineroet (hetzelfde IARC onderzoek 2012) nog altijd mogelijk kankerverwekkend categorie 2B of dus niet verandert sinds 1988. Deze links zijn ook op dit forum te vinden, even een Nederlandstalige zoeken, hierzie:
http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkend

Voor zover ik weet hebben ze totnutoe geen problemen met benzines euronorm 6, ook het laatste TNO-onderzoek toonde dat aan, waar quasi alle diesels euronorm 6 door de mand vielen qua NOx:
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2023708/2014/09/01/Stikstofuitstoot-nieuwe-Euro-6-dieselwagens-zes-keer-hoger-dan-toegelaten.dhtml


Waarom zou ook de euro 6 benzine problemen hebben want de euronorm 6 is niet strenger als de euronorm 5
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor enkel het aantal roetdeeltjes wordt geteld 6 biljoen per km...  ::)

 behalve dan in de toekomst met de euronorm 6c dan is het 600 miljard deeltjes per km directe benzineinjectie met turbo geeft ook veel meer roetdeeltjes als indirecte injectie, dat zal dan nog verfijnd moeten/kunnen worden, zeker bij koude motor, hoe homogener het mengsel over het ganse toerental (verhouding lucht/benzine 14,7 /1**) hoe zuiverder de verbranding en hoe minder roetdeeltjes, desnoods gaat men terug naar de indirecte injectie zonder turbo. Benzine gaat de emissietoekomst langer overleven.
** https://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaarde_(motortechniek)

Diesels echter werken altijd met directe injectie en bovendien altijd met veel luchtoverschot wat tot veel giftige roetdeeltjes leidt, een roetfilter helpt ook  helemaal niet bij het verminderen van de 100 nanoroetdeeltjes (PM 0,1, de schadelijkste) die vliegen er los door.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 september 2015 - 18:46:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I