Auteur Topic: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen  (gelezen 19815 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Echte CO2-uitstoot van wagens ligt tot 38 procent hoger
« Reactie #30 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 14:19:25 »
Citaat van: GVA
Echte CO2-uitstoot van wagens ligt tot 38 procent hoger

Terwijl het verschil tussen officieel en effectief brandstofverbruik en CO2-uitstoot in 2001 bij Europese wagens nog maar 8 procent was, liep dat vorig jaar verder op tot 38 procent.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150928_01890406/echte-co2-uitstoot-van-wagens-ligt-tot-38-procent-hoger

Komt ervan als je alsmaar onredelijkere eisen aan de autofabrikanten stelt.
idd

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Echte CO2-uitstoot van wagens ligt tot 38 procent hoger
« Reactie #31 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 16:03:15 »
Citaat van: GVA
Echte CO2-uitstoot van wagens ligt tot 38 procent hoger

Terwijl het verschil tussen officieel en effectief brandstofverbruik en CO2-uitstoot in 2001 bij Europese wagens nog maar 8 procent was, liep dat vorig jaar verder op tot 38 procent.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150928_01890406/echte-co2-uitstoot-van-wagens-ligt-tot-38-procent-hoger

Komt ervan als je alsmaar onredelijkere eisen aan de autofabrikanten stelt.

Neen, de trukkendoos voor een lage CO2 te halen op die fluttest is enorm gestegen sinds 2001.

Het blind CO2-beleid kijkt namelijk enkel naar die cijfers (andere offic. norm-cijfers zijn er immers niet)

Zo halen de constructeurs de EU-opgelegde CO2-cijfers voor hun wagenpark op een simpele manier...

http://www.groen7.nl/co2-uitstoot-in-de-eu-verder-aan-banden-gelegd/

En dat die euronormen bijna waardeloos blijken, want die emissies baseren op dezelfde fluttest, al dan niet met sjoemelsoftware gehaald.  ;D 

Citaat
http://www.new.volkswagen.be/nl/volkswagen/news.suffix.html/2013~2Fde-volkswagen-groep-zal-zijn-gemiddelde-co2-uitstoot-tegen-2020-.html

De Volkswagen-groep zal zijn gemiddelde CO2-uitstoot tegen 2020 terugdringen tot 95 g/km.

14-mrt-2013 | Think Blue

De Volkswagen-groep zal zijn gemiddelde CO2-uitstoot tegen 2020 terugdringen tot 95 g/km.

Cijfer komt overeen met een gemiddeld verbruik lager dan 4 l/100 km.
Nu al 245 modellen van de groep met minder dan 120 g CO2/km, waarvan 36 met minder dan 100 g/km.

Vooral de schijn bewaren dat deze 95 g/km moeilijk te halen is. Hilarisch niet ?
Hoort hoort:  ;D
Citaat
Volkswagen AGvoorzitter prof. dr. Martin Winterkorn verklaarde dat de vorig jaar eveneens in Genève aangekondigde ecologische reorganisatie volgens plan verloopt. En hij voegde eraan toe: “Volkswagen streeft een maximale efficiëntie na op het vlak van energieverbruik en de omgang met natuurlijke bronnen. Daarmee zijn we goed op weg om met ons concern de meest duurzame autoconstructeur ter wereld te worden.”

Zo heeft een van de zwaarste sportlimousines van VAG, bvb de Porsche Panarema S- E Hybrid maar een flut-CO2-uitstoot van 71 g/km
Citaat
http://www.porsche.com/germany/models/panamera/panamera-s-e-hybrid/featuresandspecs/
CO2-Emission Kombiniert in g/km : 71
Desnoods -naast die hybride-modellen en wat kleine aardgasmodellen - nog een paar pure E-modellen erbij met 0 CO2-uitstoot (in elke modelrij) en dat gemiddelde van 95 is poepsimpel gehaald.  ;D
http://emosite.volkswagen.de/esn/up-eco-cheer/?culture=de_DE#upJeans
« Laatst bewerkt op: maandag 28 september 2015 - 17:48:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #32 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 21:56:08 »
95 g/km CO2 behalen is misschien niet zo moeilijk als er maar voldoende kleintjes en elektro's in de vloot zitten. Maar een gemiddeld verbruik van minder dan 4 l/100 km? In een tijd waarin de auto's alsmaar zwaarder worden, onder meer door extra rommel voor de uitlaatgassen? Komaan, jongens, waar zijn we mee bezig? Als het veel mag kosten, kunnen de ingenieurs er nog wel iets afpitsen. Maar laten we toch nog enigszins realistisch blijven: ergens zijn er grenzen. De dag dat de tank vanzelf voller is bij aankomst dan bij vertrek, gaat niet komen hoor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 16:27:35 »
95 g/km CO2 behalen is misschien niet zo moeilijk als er maar voldoende kleintjes en elektro's in de vloot zitten. Maar een gemiddeld verbruik van minder dan 4 l/100 km? In een tijd waarin de auto's alsmaar zwaarder worden, onder meer door extra rommel voor de uitlaatgassen? Komaan, jongens, waar zijn we mee bezig? Als het veel mag kosten, kunnen de ingenieurs er nog wel iets afpitsen. Maar laten we toch nog enigszins realistisch blijven: ergens zijn er grenzen. De dag dat de tank vanzelf voller is bij aankomst dan bij vertrek, gaat niet komen hoor.
Jouw eerste zin is ook de bedoeling van die EU-richtlijn, die 95 wel op basis van de zeer softe norm NEDC uit 1990....

Ik ken nochtans ook dieselauto´s die lichter worden... en zelfs euronorm 6 halen zonder extra "NOx-kat":
https://en.wikipedia.org/wiki/SkyActiv
Citaat
http://www.vdi-nachrichten.com/Technik-Wirtschaft/Viel-Stunk-um-neue-Abgasnorm-Euro-6

Schon heute schaffen einige Diesel-Pkw-Hersteller mit konstruktionstechnischen Tricks, die Euro-6-Norm ohne allzu aufwendige Abgasnachbehandlung einzuhalten. So ist beispielsweise der japanische Mazda-Konzern stolz darauf, dass die neue, "Skyaktiv D" genannte Selbstzündergeneration – mit 2,2 l Hubraum in den Leistungsstufen von 110 kW oder 129 kW – in den Modellen CX-5, Mazda 6 und Mazda 3 ohne Stickoxidkatalysator und Niederdruck-Abgasrückführung auskommt.

Maßgeblichen Anteil daran haben neben der extrem niedrigen Verdichtung von 14,0 : 1 die optimierte Brennraumform und der verbesserte Wirkungsgrad, der unter anderem durch den zweistufigen Turbolader erzielt wird. Weil die innere Reibung des Motors zudem durch die niedrige Verdichtung und Gewichtsreduzierung bei Kurbelwelle und Kolben um 26 % gesenkt werden konnte, verringern sich Kraftstoffverbrauch und Emissionen um jeweils etwa 5 %.


Wordt die flut-NEDC ooit deze WLTC 3 -van 2015- voor personenwagens of https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedures#Class_3 
dan zal die 95 g/km serieus aangepast moeten worden.

En niet toevallig had Duitsland toen een veto# gesteld om die moderne WLTC op te schorten, mss dimmen ze nu bij na dat VW-schandaal.
#
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#WLTP-Messverfahren

Die englisch Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycle (WLTC) genannte Prozedur soll diese Ziele weltweit erreichen, nach einem Beschluss des Umweltausschusses des EU-Parlaments soll sie 2017 in der EU in Kraft treten.[17] Ein Veto# der deutschen Bundesregierung hat diesen Plan vorläufig gestoppt.[18] Experten rechnen damit, dass die durchschnittlichen Verbrauchswerte nach WLTP gegenüber NEFZ um bis zu 25 Prozent höher ausfallen. Verbraucher erhielten dadurch erheblich realitätsnähere Angaben als bisher.
Die Standardisierung betrifft neben dem eigentlichen Fahrzyklus (Harmonized driving Cycle) auch die Messprozedur (= Duty Test Procedure = DTP).[19]
Details over WTLC-3:
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedures
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 september 2015 - 16:47:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 16:53:45 »
Of het begin van het einde voor de diesel in de USA ?

Ik ben zeker niet alleen die zo denkt, of buikgevoel...
Citaat
http://uk.businessinsider.com/morgan-stanley-vw-internal-combustion-engine-dominance-2015-9?r=US&IR=T

The Volkswagen scandal is the beginning of the end for the internal combustion engine

There has been speculation that the ongoing Volkswagen emissions scandal could spell out the end of the diesel car. But Morgan Stanley thinks the consequences are far greater — that it could help kill off the internal combustion engine altogether.

In a research note published Tuesday, the investment firm makes the case that the news "could raise the cost of doing business for all participants in the internal combustion engine business, accelerating a potential move to EVs," or electric vehicles, "that is just taking root."

Earlier this month, VW was discovered to have cheated on its emissions tests — with real-world emissions as much as 50 times higher than legal limits. Its stock has subsequently plummeted and its CEO has been ousted, as the industry reels from a scandal that has been described as bigger than Enron.

Auto manufacturers across the board will face rising costs from greater regulatory scrutiny. In the past week, the market capitalisation of public auto companies dropped by $200 billion globally, Morgan Stanley points out — the total market cap of Toyota.

Couple this with a growing trend toward electric vehicles, including Tesla, Google's self-driving cars, and Project Titan, Apple's rumoured electric-car project said to launch commercially in 2019. Electric-battery prices are dropping while emission standards are likely to become much more stringent.

Taken together, these factors "may help to call into question more than a century of ICE powertrain dominance."

Of course — this won't be an overnight shift. Morgan Stanley makes clear that is "not at all suggesting that internal combustion engine technology will disappear in 10 or 15 years." But "the initial change and steepness of the telemetry may take the market by surprise over the next 3 to 5 years."

Change is coming — and thanks to VW, most likely faster than you think.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 19:41:43 »
Citaat
Of course — this won't be an overnight shift. Morgan Stanley makes clear that is "not at all suggesting that internal combustion engine technology will disappear in 10 or 15 years."

Voilà, veel geblaat en weinig wol, want we zijn dus gerust dat we nog minstens 15 jaar niet zullen opgezadeld worden met enkel nog elektrische wagens. En verder dan 10 jaar is het momenteel absoluut niet mogelijk om ook maar een enigszins betrouwbare voorspelling te maken.

Over 15 jaar, als ik er 78 zal zijn, zal ik mij daarentegen erg verheugen over zelfrijdende auto's.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Echte CO2-uitstoot van wagens ligt tot 38 procent hoger
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 21:17:10 »
Komt ervan als je alsmaar onredelijkere eisen aan de autofabrikanten stelt.
Vraag is in hoeverre die eisen nog onredelijk zijn als net de kleinste partikels - die uit een roetfilter (een veredelde vergruizer) komen dus - zo ongeveer meteen in je bloed terecht komen.

Tests bij VITO toonden dat hun proefpersonen al gecontamineerd waren in de mate dat ze in het verkeer zaten om naar de tests te komen ...
We praten niet over lange-termijn effecten, maar over een quasi directe invloed van minuscuul stof

http://www.ademloos.be/nieuws/fijn-stof-doet-bloedvaten-dichtslibben
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 21:25:43 »
95 g/km CO2 behalen is misschien niet zo moeilijk als er maar voldoende kleintjes en elektro's in de vloot zitten. Maar een gemiddeld verbruik van minder dan 4 l/100 km? In een tijd waarin de auto's alsmaar zwaarder worden, onder meer door extra rommel voor de uitlaatgassen? Komaan, jongens, waar zijn we mee bezig?
Auto's lichter maken hé.
En consumenten die terug een beetje normaler doen ipv een regelrechte tank te kopen.


Met de sportwagen-hybrides gaan ze 't niet redden.
Da's louter schone schijn met een batterij die deze wagens grotendeels door de NEDC krijgt, maar niet of niet veel verder.


Dringend inzetten op biogas.
Kunnen we zelf maken - van afval en/of overtollige windenergie op momenten met lage elektriciteits-vraag (cf. Audi) - verdeel-infrastructuur is er, en zo ongeveer elke wagen is ombouwbaar, inclusief diesels waar tot 70% van de diesel vervangbaar is door gas.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 21:42:43 »
CNG is op korte termijn een oplossing, op langere termijn geraak je niet veel verder met deze technologie. Op middellange tot lange termijn zullen het elektrische voertuigen zijn op batterij. Een elektrisch voertuig met een brandstofcel heeft net iets meer potentieel, maar er is geen netwerk voor waterstofverdeling, dat is er wel voor elektriciteit. Bovendien kan je elektriciteit ook zelf opwekken. Er zijn een aantal manieren waarop dat milieuvriendelijk kan:

- sterlingmotor in gasketel van de verwarming
- PV-cellen op het dak
- kleine WKK (vooral dan bv. in flatgebouwen)
- kleinschalige windenergie
- kleinschalige waterkracht

Een voorbeeldje uitgewerkt wanneer je alle elektriciteit voor een gemiddelde wagen wil opwekken met een PV-installatie:

- 1 kWp op je dak levert jaarlijks ongeveer 850 kWh aan elektriciteit op
- een gemiddelde elektrische auto verbruikt zo'n 200 Wh per km
- een gemiddelde auto rijdt in België ongeveer 18 000 km
- 18 000 km met een elektrische auto is ongeveer 3600 kWh
- 3600 kWh haal je met een PV installatie van 4250 Wp
- het rendement van een gemiddeld PV-paneel is 15%, uitgaande van een instraling van ongeveer 1000 W/m² komen we op afgerond 64 m² PV panelen


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 30 september 2015 - 08:48:40 »
En consumenten die terug een beetje normaler doen ipv een regelrechte tank te kopen.

Het zal niet zo zeer aan die tank liggen. Je kan niet van iedereen verwachten dat hij met een sardienenblikje rondrijdt.

Maar terwijl van de constructeurs het onmogelijke verwacht wordt om het verbuik toch nog maar met 0,1 l/100 km te verlagen, zouden vele bestuurders met een wat verstandigere rijstijl gemakkelijk 2l/100 km of meer kunnen besparen. Dat zijn natuurlijk de eersten die erover klagen dat hun verbruik niet overeenstemt met de opgave van de constructeur. En ze weten alles over die kankerverwekkende roetdeeltjes van de diesels te vertellen met een sigaret in hun bek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 30 september 2015 - 09:16:57 »
Het zal niet zo zeer aan die tank liggen. Je kan niet van iedereen verwachten dat hij met een sardienenblikje rondrijdt.

Maar terwijl van de constructeurs het onmogelijke verwacht wordt om het verbuik toch nog maar met 0,1 l/100 km te verlagen, zouden vele bestuurders met een wat verstandigere rijstijl gemakkelijk 2l/100 km of meer kunnen besparen. Dat zijn natuurlijk de eersten die erover klagen dat hun verbruik niet overeenstemt met de opgave van de constructeur. En ze weten alles over die kankerverwekkende roetdeeltjes van de diesels te vertellen met een sigaret in hun bek.

Je kan inderdaad veel zuiniger rijden met een wagen en natuurlijk moet je het verbruik op realistische manier gaan vergelijken. Als je steeds korte ritten door de stad maakt, neem dan niet het gemiddelde verbruik dat de constructeur opgeeft!
Ik ben er altijd al in geslaagd om het verbruik te halen dat de fabrikant opgeeft, in veel gevallen zelfs nog beter te doen. Het begint al bij correct schakelen. De meeste chauffeurs zijn nog steeds tegen het rijden met automaat, maar hun schakelkunsten laten te wensen over. De hoogste versnelling wordt door velen bijvoorbeeld pas op de snelweg gebruikt.
Wat echter het meeste scheelt in verbruik is vooruitzien en participeren. Op mijn meest gebruikelijke trajecten ken ik de verkeerslichten. Ik weet wanneer ik mijn snelheid kan aanhouden omdat ik weet dat ik door het groen zal geraken of wanneer ik de wagen kan laten uitbollen omdat ik rood licht zal hebben. Op de snelweg houd ik veel afstand, niet alleen voor de veiligheid, ook om zo weinig mogelijk te remmen. Dit scheelt zeer veel in verbruik. Dat is dan ook de reden dat mijn BMW 520d vlot onder de 6 l/100 km blijft.

Dan is er natuurlijk nog onze belachelijke infrastructuur. Allerlei straatmeubilair hindert de doorstroming en doet het verbruik stijgen. De absurd lage snelheden doen hier nog een schepje bovenop. Enkel kleine wagentjes met kleine motor gaan weinig verbruiken bij 70 km/u, een gemiddelde wagen zal het meest efficiënt zijn bij hogere snelheid. Als ik in Duitsland of Nederland rondtoer dan zakt mijn verbruik met minstens 10%.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 30 september 2015 - 14:37:43 »
Vandaag bij mijn VAG-dealer geweest.

Bepaalde VAG dieselmodellen, pakweg vanaf 1,2 à 2.0 l-modellen (incl Skoda en andere, motortype EA189 en ...) in de verkoop aangeboden worden geblokkeerd voor verkoop. De zware dieselmodellen dus V6 enz... zouden niet betroffen zijn.
Het betreft vooral stockwagens Euronorm 5, de nieuwste ttz enkel Euro 6-wagens (EA288) zouden niet betroffen zijn, dixit mijn Skoda-verkoper die ik wat beter ken ondertussen. Is overigens ook een Tesla-fan geworden (sinds hij ermee meegereden heeft), maar vindt de S nog wat duur voorlopig, kijkt dus ook naar het betaalbare volgende Tesla Model 3. Een kameraad van hem heeft een Tesla S en de nodige sterkstroom-voorzieningen thuis/firma, zelfs 2 Powerwalls# en de nodige zonnepanelen enz...
Tja tegenwoordig weet men nooit in BE als de stroom eens uitvalt# kun je zelfs enkele dagen verder op de powerwalls.

Wat wil je de lage snelheidslimieten (in 2018 algemeen 70) en de hobbelwegen en pestdrempels nodigen ideaal uit een Tesla met de evtl optie luchtvering aan te schaffen, en aan 70-75 kmh rijden daar haalt de Tesla een rijbereik van ruim 650 km zo nodig, zelfs de 70 kW haalt > 600 km **.  ;)
** http://www.teslamotors.com/models : helemaal onderaan 45 mph(72 kmh) selecteren, desnoods nog andere parameters selecteren.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 september 2015 - 14:46:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 30 september 2015 - 23:29:50 »
Is overigens ook een Tesla-fan geworden (sinds hij ermee meegereden heeft), maar vindt de S nog wat duur

Een verstandig man. En dat is dan nog een eufemisme van formaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 30 september 2015 - 23:45:44 »
Is overigens ook een Tesla-fan geworden (sinds hij ermee meegereden heeft), maar vindt de S nog wat duur

Een verstandig man. En dat is dan nog een eufemisme van formaat.

Tja rekening houdend met de verkoop van VAG-modellen in de toekomst zal hij wslk minder verdienen.

Er zijn natuurlijk ook onverstandige mensen die de Tesla S te goedkoop vinden.  ;D
(ook als tweede wagen)
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 september 2015 - 23:51:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 01 oktober 2015 - 18:07:53 »
Is overigens ook een Tesla-fan geworden (sinds hij ermee meegereden heeft), maar vindt de S nog wat duur

Een verstandig man. En dat is dan nog een eufemisme van formaat.

Tja rekening houdend met de verkoop van VAG-modellen in de toekomst zal hij wslk minder verdienen.

Er zijn natuurlijk ook onverstandige mensen die de Tesla S te goedkoop vinden.  ;D
(ook als tweede wagen)

Ach Michel.

Er werd bij de ADAC ook gesjoemeld (en dan nog wel ten voordele van VW). Hoeveel leden heeft de ADAC daardoor verloren? Hoe lang heeft het geduurd vooraleer vrijwel geen mens daar nog rekening mee hield? Ik heb er geen seconde aan gedacht om mijn lidmaatschap daarvoor op te zeggen, want mij gaat het daarbij in de eerste plaats om de hulpverlening als ik pech heb, en die is er geenszins op achteruitgegaan.

Ja, VW heeft gesjoemeld. En wie heeft dat sjoemelen mogelijk gemaakt door onbestaande of gebrekkige controles? Juist, die fortuinen verslingende wolf die Europa heet.

De waarde van de aandelen van VW is enorm gedaald. Wie investeert in risicodragend kapitaal, neemt de bluts met de buil. Bovendien wordt het weldra dus zeer interessant om aandelen van VW te kopen, want hun waarde zal op termijn uiteraard terug stijgen.

De Duitse regering heeft al toegezegd om VW zo nodig steun te verlenen opdat de werknemers niet het slachtoffer van dit gesjoemel zouden worden. Men vindt immers dat 600.000 ernstige medewerkers niet moeten gestraft worden voor de kapriolen van één of enkele avonturiers.

Als ik nu de aankoop van een VW zou overwegen, zou dat gesjoemel met de uitlaatgassen daarbij totaal geen rol spelen. Het gaat immers niet om geknoei, zoals bij andere merken, waardoor er al vele mensen verongelukt zijn. Bovendien: als mijn wagen wettelijk in regel is, en hij stoot desondanks te vervuilende gassen uit, dan moet de overheid daarvan wakker liggen, niet ik. We betalen zo al teveel belastingen.

Een Tesla is niet te duur omdat de massa er zich geen kan veroorloven, maar omdat hij zijn prijs niet waard is. Er zijn genoeg mensen voor wie de aankoop van een Tesla een kleinere hap in hun budget zou betekenen dan wanneer ik een PC koop, maar die desondanks niet bereid zijn om voor iets aanzienlijk meer te betalen dan het waard is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."