Auteur Topic: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen  (gelezen 21677 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 12:53:30 »
 ;D ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 september 2015 - 12:55:48 door e49Memling »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 14:40:28 »
Merk op dat garagehouders al vele jaren iets gelijkaardigs doen voor de benzinewagens. Als je zegt dat je naar de keuring moet, krijg je te horen: "Ik zal hem dan zodanig afstellen dat hij niet te veel CO uitstoot, maar kom daarna even terug zodat ik hem weer goed kan afstellen, want die afstelling voor de keuring is niet goed voor de motor."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline slowdriver

  • Starter
  • *
  • Berichten: 10
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 16:06:54 »
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord, Michel! Ik heb wel gezien dat de benzinewagens goedkopers zijn dan de diesels, maar het ging me meer om het verbruik per 100 km, dat voorzover ik weet bij benzine altijd lager ligt. De giftigheid van het diesel-fijnstof speelt natuurlijk een belangrijke rol, ik zal het er nog eens met hem over hebben. Shockerend, ik wist eerlijk gezegd nog niet dat het verschil zo groot is... Wel goed om te weten dat met benzine-auto's ook wordt gesjoemeld.
Het toppunt van verkeersveiligheid:
Een voetganger met veiligheidsgordels.
-Jos Leppens

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 16:32:22 »
Merk op dat garagehouders al vele jaren iets gelijkaardigs doen voor de benzinewagens. Als je zegt dat je naar de keuring moet, krijg je te horen: "Ik zal hem dan zodanig afstellen dat hij niet te veel CO uitstoot, maar kom daarna even terug zodat ik hem weer goed kan afstellen, want die afstelling voor de keuring is niet goed voor de motor."
Dat zal toch niet met die van mij zijn, want ik ga altijd (zelf) gewoon naar de keuring, soms zelfs zonder langs de garage te passeren

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 19:43:38 »
Merk op dat garagehouders al vele jaren iets gelijkaardigs doen voor de benzinewagens. Als je zegt dat je naar de keuring moet, krijg je te horen: "Ik zal hem dan zodanig afstellen dat hij niet te veel CO uitstoot, maar kom daarna even terug zodat ik hem weer goed kan afstellen, want die afstelling voor de keuring is niet goed voor de motor."
Dat is al jaren geleden, een huidige wagen loopt echt op z'n best als de CO juist staat. Er valt zelfs bijna niets aan te regelen, buiten de standaard waarden wilt hij niet lopen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 23:10:15 »
Ik heb wel gezien dat de benzinewagens goedkopers zijn dan de diesels, maar het ging me meer om het verbruik per 100 km, dat voorzover ik weet bij benzine altijd lager ligt.

Je bedoelt wellicht dat het verbruik bij diesel lager ligt. Een dieselmotor haalt immers een hoger rendement dan een benzinemotor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 23:21:52 »
Voor diegenen die hier altijd beweren dat een Dieselmotor de kleinste, kankerverwerkende roetpartikels zou blijven uitstoten:

Citaat
Wie sauber moderne Dieselfahrzeuge sind, hängt entscheidend vom Aufwand bei der Abgasnachbehandlung ab. Moderne Filter arbeiten zwar mit einem Effizienzgrad von mehr als 95 Prozent und fischen selbst kleinste Nanopartikel aus dem Abgas. Die Stickoxide müssen aber mit einem aktiven Harnstoff-System behandelt werden. Dabei wird eine geruchsneutrale Harnstofflösung (AdBlue) in den Abgasstrang eingespritzt. Diese wandelt die Stickstoffoxide in harmlosen Wasserdampf und Stickstoff um.

Bron: http://www.sueddeutsche.de/auto/schadstoffe-bei-diesel-so-funktioniert-der-abgas-trick-1.2657688
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 23 september 2015 - 23:43:54 »
Voor diegenen die hier altijd beweren dat een Dieselmotor de kleinste, kankerverwerkende roetpartikels zou blijven uitstoten:
Wat ze nog steeds doen. Wetenschappelijke bronnen en bewijs in overvloed. Talrijke zijn hier al gepost.

Vage propaganda gelooft geen mens meer.
ook moest een roetfilter bij optimale werking 95 % van de massa naverbranden blijft er nog altijd 5 % over.

PM 10 is honderdmaal groter in diameter als PM 0,1 hoeveel zou het verschil in gewicht zijn ?  ;D Men meet nog altijd massa... maar ze worden slimmer sinds norm euro5b en sowieso euro6 gaat men ook het aantal ultrafijne deeltjes tellen, wat ook niet alles betekent aangezien men niet de giftigheid/schadelijkheid meet of telt, want dieslroet is bewezen kankerverwekkend cat 1, benzineroet staat nog altijd veel minder gevaarlijk geclasseerd of cat 2 B mogelijk kankerverwekkend, dieselroet was zelfs in 1988 al cat 2A waarschijnlijk kankerverwekkend en toen al schadelijker als cat 2B:

Citaat
Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Hierdoor komt de uitstoot terecht in groep 1 en niet meer in groep 2A. Reeds in 1988 was waarschijnlijk dat de uitlaatgassen kankerverwekkend waren voor de mens, maar op basis van voldoende bewijs is nu duidelijk gesteld dat blootstelling geassocieerd wordt met een verhoogd risico op longkanker.

Citaat
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

IARC: DIESEL ENGINE EXHAUST CARCINOGENIC

Lyon, France, June 12, 2012 ‐‐ After a week-long meeting of international experts, the International Agency for Research on Cancer (IARC), which is part of the World Health Organization (WHO), today classified diesel engine exhaust as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence that exposure is associated with an increased risk for lung cancer.
...
Page 3
Evaluation groups - Definitions
Group 1: The agent is carcinogenic to humans.
[...]
 
(De andere definities van schadelijkheid voor de mens staan daar ook in op page 3)

Of min of meer een goede vertaling van dat bericht van WHO en IARC in het Nederlands:
Citaat
http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkend

WHO: "Diesel is kankerverwekkend"

Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Hierdoor komt de uitstoot terecht in groep 1 en niet meer in groep 2A. Reeds in 1988 was waarschijnlijk dat de uitlaatgassen kankerverwekkend waren voor de mens, maar op basis van voldoende bewijs is nu duidelijk gesteld dat blootstelling geassocieerd wordt met een verhoogd risico op longkanker.


Evaluatie prioritair

Deze herclassificatie werd al sinds 1998 voorbereid door de evaluatie ervan prioritair te maken. Er was dan ook een toegenomen bezorgdheid over de kankerverwekkende potentieel van dieseluitlaatgassen, in het bijzonder op basis op de bevindingen in epidemiologische studies van blootgestelde werknemers in verschillende instellingen.

In de resultaten van een onderzoek bij ondergrondse mijnwerkers uit maart 2012 van het grote Amerikaanse National Cancer Institute werd dit opnieuw benadrukt. De mijnwerkers leken een verhoogd risico te hebben op overlijden door longkanker bij blootgestelde werknemers

Voldoende gegevens

Het wetenschappelijk bewijs is grondig herzien door de werkgroep en de algemene conclusie was dat er voldoende gegevens zijn bij de mens voor de carcinogeniteit van dieseluitlaatgassen. De werkgroep vond voldoende bewijs dat dieseluitlaatgassen een oorzaak zijn van longkanker en heeft ook nota genomen van een positieve (beperkte) associatie met een verhoogd risico op blaaskanker.

De werkgroep concludeerde dat ook benzine-uitlaat (groep 2b) mogelijk kankerverwekkend is voor de mens, een bevinding die onveranderd is ten opzichte van de vorige evaluatie in 1989.

Blootgesteld aan verschillende uitlaatgassen

Grote populaties zijn blootgesteld aan dieseluitlaatgassen in het dagelijks leven door hun beroep of door de omgevingslucht. Zo worden mensen niet alleen blootgesteld aan auto-uitlaten, maar aan uitlaten van andere dieselmotoren van bijvoorbeeld dieseltreinen, schepen generatoren, toestellen, …

Ideale basis voor (inter)nationale regelgeving

Gezien de strenge en onafhankelijke beoordeling van door de werkgroep, hebben overheden en andere besluitvormers met deze bevindingen een waardevolle bewijsgrond waarop men milieunormen voor diesel en andere uitstoot van uitlaatgassen kan baseren. Ook kan het de brandstoffabrikanten blijven aansporen om hun doelstellingen met betreffende de technologie blijven aansturen.

Het verhogen van de aandacht voor het milieu in de afgelopen twee decennia heeft geleid tot regelgeving in Noord-Amerika, Europa en elders met strengere emissienormen voor zowel diesel- en benzinemotoren. Er is een sterke wisselwerking gekomen tussen normen, technologie en de aandrijftechniek.

Voor dieselmotoren vereiste dit wijzigingen in de brandstofsamenstelling zoals een duidelijke afname van het zwavelgehalte, veranderingen in het motorontwerp om de dieselbrandstof efficiënter te verbranden en de vermindering van de uitstoot door uitlaatgassen door de besturingstechniek.

Hoewel de hoeveelheid deeltjes sterk gereduceerd is, alsook de chemische samenstelling, is het niet duidelijk welke kwantitatieve en kwalitatieve veranderingen er zijn geweest die naar een beter volksgezondheid kunnen worden vertaald. Hiervoor is nog verder onderzoek nodig.

“Uitstoot en blootstelling sterk beperken”

Dr Christopher Portier, voorzitter van de IARC-werkgroep: "Het wetenschappelijk bewijs was dwingende en de conclusie van de werkgroep was unaniem: diesel uitlaatgassen van de motor zorgen voor longkanker bij de mens. Gezien de extra gezondheidseffecten van dieseldeeltjes, moet de blootstelling aan dit mengsel worden beperkt."

“Waarschijnlijk teken van meer”

Dr. Kurt Straif, hoofd van de IARC monografieën Program, gaf aan dat "de belangrijkste studies die hebben geleid tot deze conclusie waren in situaties waar werknemers in hoge mate waren blootgesteld. We hebben echter geleerd van andere kankerverwekkende stoffen, zoals radon, dat de eerste risicostudies bij bijzonder beroepsgroepen werden gevolgd door ook positieve bevindingen voor de algemene bevolking. Derhalve zijn maatregelen om blootstelling te verminderen voor werknemers en de gehele bevolking noodzakelijk."

“Maatregelen gegrond voor volksgezondheid”

Dr. Christopher Wild, directeur, IARC, zei dat "De IARC de taak heeft de bewijsgrond vast te stellen voor reglementaire besluiten op nationaal en internationaal niveau. Deze bevindingen zijn dan ook een krachtig signaal dat maatregelen gegrond zijn voor een goede volksgezondheid. Deze nadruk is wereldwijd nodig, onder meer bij de meer kwetsbare de bevolking in ontwikkelingslanden waar nieuwe technologie en beschermende maatregelen vaak lang niet voor handen zijn bij de technologische ontwikkeling."

"Bevoordeel diesel niet langer"

Naar aanleiding van de studie riep Brussels minister van Leefmilieu en Energie Evelyne Huytbroeck de federale regering op “om haar beleid van de diesel, die de grenzen laat zien, te verlaten. De federale overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een duurzaam antwoord op dit probleem voor de volksgezondheid. Ze moet dan ook afstand doen van het voordeling beleid ten opzichte van de diesel en de verantwoordelijkheid te nemen van voor de fouten en burgers niet te gijzelen."

Meer details over de studie, vindt u in dit document (link werkt niet). (maar de linkreferte staat erboven)
(Bron: IARC, Kabinet Huytebroeck)


PM 0,1 of < 100 nanometer-deeltjes wordt niet opgevangen door een roetfilter, het aantal PM 0,1 deeltjes verandert niet door een roetfilter, de < 100 nanodeeltjes zijn de schadelijkste omdat ze het diepste indringen in het lichaam[/u], daarentegen wordt PM 10 al tegengehouden door de neushaartjes, PM 2,5 dringt dieper in tot in de luchtpijptakkken maar PM 0,1 dringt altijd in tot in de longblaasjes en het bloed enz...  1000-maal te vinden op alle medische websites.

Uiteraard heb ik ook daarvan een "overheidsbron" in het Nederlands:
Citaat
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/roetfilter/faq/veelgestelde-vragen/#1a

Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?

Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

- er is geen stijging aangetoond van reactieve organische en/of mutagene componenten, en een toename van mutaties in het bacterieel DNA is vrijwel uitgesloten
- er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (< 100 nm)
- er is geen stijging aangetoond van de NO2 emissie. De metingen wijzen juist op een afname.

Hoe schadelijk zijn (diesel)uitlaatgassen?

Schattingen over het aantal mensen die voortijdig sterven door de vervuilde lucht die ze inademen kennen weliswaar een grote onzekerheid, maar vooral de voortijdige sterfte die geassocieerd wordt met kortetermijnblootstelling is in onderzoek over de hele wereld herhaaldelijk aangetoond. Daarnaast leidt luchtverontreiniging tot meer gezondheidsklachten bij mensen met luchtwegaandoeningen. In die luchtverontreiniging speelt het verkeer een grote rol, en binnen dat verkeer de auto's (en vrachtauto's) met dieselmotor. De uitlaatgassen van moderne dieselauto's bevatten in vergelijking met benzineauto's veel meer stikstofoxiden (NOx) en fijn stof (roet). Binnen het fijn stof zijn het vooral de allerkleinste deeltjes die diep in de luchtwegen kunnen doordringen, en daar worden opgenomen in het bloed, waardoor zij behalve in de luchtwegen in het hele lichaam schade kunnen aanrichten. Die schade bestaat uit een verminderde longfunctie, allerlei hart- en vaatziekten en een toename van de kans op verschillende vormen van kanker.

Is een dieselwagen met een roetfilter net zo 'proper' als een benzinewagen?

Qua uitstoot van roetdeeltjes is een dieselauto met een goede roetfilter vergelijkbaar met een moderne benzine-auto. De uitstoot van stikstofoxiden (NOx) is echter tot 10 maal hoger. Ook voor dieselmotoren worden nu katalysatoren ontwikkeld waarmee de uitstoot van NOx drastisch kan worden beperkt. Grootschalige toepassing van zulke katalysatoren laat nog wel enkele jaren op zich wachten. Voorlopig is een dieselauto dus nog niet 'net zo schoon' als een benzine-auto. Dieselauto's hebben daarentegen wel het voordeel van een 10 à 20 procent lagere uitstoot van CO2, een gas die het broeikaseffect versterkt. Dat is weliswaar onvoldoende om het klimaatprobleem geheel op te lossen maar, ook de kleine beetjes helpen.

Indien je vooral korte afstanden aflegt of aan lagere snelheid rijdt (minder dan 70 km/u), is het aangeraden een benzinewagen te kiezen. De meerkost van een dieselwagen weegt in dat geval niet op tegen de lagere brandstofkosten. Bovendien stoot een benzinevoertuig geen fijn stof uit en veel minder NOx. Je hebt dus geen roetfilter en andere technieken nodig om de uitlaatgassen te reinigen. Een driewegkatalysator, die al sinds 1993 in elke benzinewagen wordt ingebouwd zorgt er voor dat de moderne benzinewagen weinig verontreinigende stoffen uitstoot.

http://oehha.ca.gov/public_info/facts/dieselfacts.html

Indien nog iemand meer bronnen wil geef een seintje.  ;D

Betreft NOx-metingen (dit topic) in de praktijk heeft VITO ook een test gedaan in Belgie en de 10 maal hogere waardes van diesel-NOx bevestigd tov een benzine, ze merkten tevens op dat NO2 meer werd naargelang de euronorm toeneemt:

Citaat
http://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking
...

4. De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden

Stikstofoxiden (NOx) zijn de som van NO en NO2. NO2 is een gevaarlijke stof die de luchtwegen irriteert en de longblaasjes aantast. Vandaar dat de uitstoot van NO2 gereglementeerd is. België haalt de Europese norm van 2010 echter niet. Vooral in de agglomeraties zoals Brussel en Antwerpen wordt de norm overschreden. Specialisten zijn het erover eens dat de situatie in Vlaanderen problematisch is onder meer door het hoge aantal dieselwagens.

De uitstoot van NO2 is in de eerste plaats te wijten aan dieselwagens:

-  Dieselmotoren stoten 10 maal meer NO2 uit dan benzinemotoren.
-  39% van de Vlaamse NOx emissies komen van het wegverkeer (bron: VMM, lozingen in de lucht 1990-2009).
-  De uitstoot van NOx is hoger bij een koude motor, aan lage snelheden en is ook sterk afhankelijk van de rijstijl.
-  Bij hoge snelheden neemt de uitstoot van NOx opnieuw toe.
- De verhouding NO2/NOx ligt bij dieselwagens hoger dan bij benzinewagens en stijgt sterk de laatste jaren.
- Het aandeel schadelijke NO2 in de totale NOx-uitstoot neemt met de verstrenging van de euronormen toe.
 
        NOx uitstoot in de stad
        Testwagen Toyota Auris   
uitstoot g/km   Benzine   Diesel    Hybride
koude motor   0,103   1,05             0,02
motor op bedrijfstemperatuur  0,075   0,74   0,02
procentuele meeruitstoot   + 37%   + 42%   0%

De geconsulteerde specialisten stellen dat in stedelijke omgeving het probleem beter beheersbaar zou zijn zonder de huidige verdieselijking van het wagenpark. Gezien het hoog aandeel van dieselwagens kan het gezondheidsprobleem enkel met drastische maatregelen beheersbaar gemaakt worden stellen de specialisten.

Voor VAB is het belangrijk dat de automobilist voor korte verplaatsingen systematisch de mogelijke auto-alternatieven in overweging neemt. VAB wil nl. dat de automobilist er zich van bewust is dat rijden in een stedelijke omgeving zeer schadelijk is voor de gezondheid van de inwoners en in de mate van het mogelijke daar zijn rijgedrag op afstemt. De overheid zou daarom maximaal moeten inzetten op ontwikkeling en promotie van die alternatieven.

- maart 2011 -
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 september 2015 - 00:50:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 24 september 2015 - 13:26:21 »
Nog meer diesel-lijken uit de kast ?

... ook Europese wagens zouden betroffen zijn, slik, die verliezen dan allemaal hun homologatie en moeten uit het verkeer en-of omgebouwd worden, en andere dieselwagens van andere merken worden ook onderzocht, er gaan nog lijken uit de kast vallen.

Citaat
http://www.kleinezeitung.at/k/wirtschaft/4828368/VWDieselskandal_Auch-Autos-in-Europa-betroffen?_vl_backlink=/k/wirtschaft/4828379/index.do&direct=4828379

Zuletzt aktualisiert: 24.09.2015 um 12:48 Uhr
VOLKSWAGEN

Dieselskandal: Auch Autos in Europa betroffen

Der deutsche Verkehrsminister Dobrindt bestätigt, was viele schon vermutet haben: Auch in Europa kam es bei zu Manipulationen der Abgaswerte. Auch bei anderen deutschen Herstellern gibt es Auffälligkeiten.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 24 september 2015 - 14:17:57 »
Nog meer diesel-lijken uit de kast ?

... ook Europese wagens zouden betroffen zijn, slik, die verliezen dan allemaal hun homologatie en moeten uit het verkeer en-of omgebouwd worden, en andere dieselwagens van andere merken worden ook onderzocht, er gaan nog lijken uit de kast vallen.

Het blijkt dus over de AE189 motor van VW te gaan, een 1.6 l diesel. Dat is de motor die bv. in de zuinige bluemotion Golfjes is ingebouwd! Zo rijden er inderdaad wel een aantal rond in België, al dan niet aangemoedigd door de ecopremies!

Ik denk niet dat de auto's uit het verkeer moeten gehaald worden. Het éénvoudigste zou zijn om de software zo snel mogelijk aan te passen. Een kort bezoek aan de garage kan dit regelen. Het is immers mogelijk met een aangepaste motorsturing aan de normen te voldoen, nl. de parameters gebruikt tijdens de test. De motor zal wel anders gaan reageren dan hij nu doet, ik denk dan aan minder koppel, minder vermogen, ...
Als ik zo'n motor in mijn auto had zitten zou ik het niet pikken en eiste ik schadevergoeding. Verkopen van deze dieseltjes zal misschien wel lukken, maar de waarde zal alleszins dalen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 24 september 2015 - 14:52:21 »
En zo gaat het maar verder, de druk op alle dieselconstructeurs verhoogd.
Beursverlies -10 % voor BMW

Een BMW X3 2.0d 4x4 zou > 11x hogere waardes hebben in de praktijk EU-norm (80 mg/km), wat al verdacht genoeg lijkt.

USA-VAG had wel tot 30 à 40 maal hogere NOx-emissies in de praktijk maar daar ging het tov de lagere 30/50 mg/km US-norm.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-24/bmw-drops-on-report-that-x3-diesel-s-emission-exceeded-eu-limit

De dieselcrisis zou voor Europa meer verlies kunnen betekenen als de Griekse crisis, lees ik op andere bronnen.

In de regel stoten diesels gemiddeld tot 7 x meer uit in de praktijk dan de EU-normtest, dan is die 11 x meer verdacht genoeg...

Citaat
A four-wheel-drive variant of the BMW SUV had emissions more than 11 times the European limit when road-tested by the International Council on Clean Transportation, the same group whose tipoff led U.S. regulators to investigate a gap between the emissions VW and Audi diesel-powered cars in the testing lab and on the road, Autobild said.
“The BMW Group does not manipulate or rig any emissions tests,” the Munich-based company said in a statement in response to the report. “We observe the legal requirements in each country.”

BMW said it’s not familiar with that road test and that there’s no system in its cars that responds differently to tests than it would operate on the road. Volkswagen has admitted to installing software designed to circumvent regulations by turning on full emissions controls only when the car detects it’s being tested.

The European Union currently allows manufacturers to optimize results with tactics such as stripping the car of excess weight or removing the air conditioner, according to Tuev Sued, a German company that performs tests for carmakers. Such strategies have contributed to a widening gap between reported results for diesels and the pollution that really comes out of their tailpipes, according to the European Commission, the regulatory arm of the EU.
Emissions measured in road tests of 15 new diesel cars were an average of about seven times higher than European limits, according to a study ICCT published last October.

Tja waar euro 6 op geplakt staat is geen euro 5 meer...

Ik denk dat die 11 maal meer kan omdat die diesel X3 *standaard een startstopautomatiek* heeft want tijdens de EU-normtest zijn er veel fazes (14 ?) waar de motor 16 seconden afslaat of géén emissie...
https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle#Test_procedure
... then stops for 21 s (manual: 16 s in neutral, then 5 s in the 1st gear)...



*
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/bmw-x3-neue-motoren-1876757.html
Eine Start-Stopp-Automatik ist immer an Bord.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 september 2015 - 15:28:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 september 2015 - 17:29:15 »
Een BMW X3 2.0d 4x4 zou > 11x hogere waardes hebben in de praktijk EU-norm (80 mg/km), wat al verdacht genoeg lijkt.

Joepie, de mijne is er bij!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 24 september 2015 - 19:22:32 »
Het blijkt dus over de AE189 motor van VW te gaan, een 1.6 l diesel. Dat is de motor die bv. in de zuinige bluemotion Golfjes is ingebouwd! Zo rijden er inderdaad wel een aantal rond in België, al dan niet aangemoedigd door de ecopremies!

Quasi bijna alle diesels van alle merken van de VW Group zijn betrokken het gaat vooral om de 1,6 en 2.0 liter versies en 1,2 3-cilinder # (idd wel EA 189*)
Quasi 5 automerken en VW lichte vrachtwagens ook.
Was net in het Journaal op TV... (voor wat het waard is)

* http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/news/2015/09/Volkswagen_AG_has_issued_the_following_information.html
# Meer over EA 189 motortype:
Citaat
http://www.handelsblatt.com/finanzen/steuern-recht/recht/volkswagen-und-der-ea-189-habe-ich-einen-vw-schummelmotor/12353294.html
EA 189 beschreibt laut VW eine Motorengruppe, die 3-Zylinder-Motoren mit 1,2 Liter und 4-Zylinder-Motoren 1,6 Liter und 2,0 Liter Hubraum umfasst
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 september 2015 - 21:19:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Echte CO2-uitstoot van wagens ligt tot 38 procent hoger
« Reactie #29 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 14:18:00 »
Citaat van: GVA
Echte CO2-uitstoot van wagens ligt tot 38 procent hoger

Terwijl het verschil tussen officieel en effectief brandstofverbruik en CO2-uitstoot in 2001 bij Europese wagens nog maar 8 procent was, liep dat vorig jaar verder op tot 38 procent.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150928_01890406/echte-co2-uitstoot-van-wagens-ligt-tot-38-procent-hoger

Komt ervan als je alsmaar onredelijkere eisen aan de autofabrikanten stelt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."