Uit GVA:
http://www.gva.be/cnt/dmf20150928_01890354/bejaarde-bestuurder-gaat-winkelen-na-dodelijke-crashDe titel van GVA is
Bejaarde bestuurder gaat winkelen na dodelijke crash. Dit toont nogmaals aan hoe selectief men is met de titels in de media.
De situatie blijkt hier duidelijk. Een brommobiel bestuurt door een bejaarde (73 jaar) rijdt een koppel aan (rolstoelgebruiker en begeleider). Hierbij verliest de brommobiel een stuk van de bumper. De bestuurder rijdt echter verder (= vluchtmisdrijf) en beweert later dat hij dacht dat hij wat stenen had geraakt.
De bestuurder van de brommobiel was duidelijk niet in staat om een voertuig te besturen. De tunnel onder de E19 is dan wel vrij donker en zeker bij ouderen duurt het wat langer vooraleer de ogen zijn aangepast aan het donker. Dit moet je echter mitigeren door bv. je snelheid aan te passen, lichten te ontsteken, ... Dit heeft de bestuurder duidelijk onvoldoende gedaan. Rolstoelen zijn dan nog eens voorzien van reflectoren, die mensen proberen zichtbaar te zijn. Dit was echter niet genoeg voor deze bestuurder.
Een brommobiel weegt max. 400 kg, stel dat met de bestuurder en nog wat spullen aan boord de brommobiel toch 500 kg woog. Hij rijdt hierbij een koppel omver incl. rolstoel. Dit zal samen toch al snel in de buurt van de 200 kg komen. Zoiets moet je voelen! Als dan nog een stuk van je brommobiel afbreekt dan moet je dat horen, zeker in de slecht op geluid geïsoleerde brommobielen.
Er kan maar één conclusie gemaakt worden. De bestuurder van de brommobiel was niet in staat een voertuig te besturen.
Al jaren pleit ik voor een regelmatige vernieuwing van een rijbewijs en zelfs een medische keuring van chauffeurs. Dit ongeval had daarmee echter niet vermeden geweest. Een groot gedeelte van de bestuurders van brommobielen zijn oud genoeg om dit te kunnen doen zonder rijbewijs. Het mag duidelijk zijn dat we zo snel mogelijk een rijbewijs dienen in te voeren voor deze brommobielen. Voor mijn part mogen deze dingen onze wegen trouwens definitief verlaten.
Ik wil bejaarden zeker niet altijd hun rijbewijs afpakken. Een max. leeftijd instellen voor een rijbewijs is volgens mij dan ook geen goede maatregel. Ik ken vele bejaarden die nog prima met de wagen rijden. We moeten echter de mensen, van gelijk welke leeftijd, die niet meer in staat zijn een voertuig te besturen kunnen opsporen. Regelmatig een rijexamen, theoretisch examen en medische keuring bieden hier de meeste garantie. Was dit ingevoerd geweest hadden we hier naar alle waarschijnlijkheid één dode minder gehad. Of zou men dit ongeval ook willen wijten aan overdreven snelheid met een voertuig dat max. 45 km/u haalt?