Auteur Topic: Bejaarde rijdt rolstoel aan met brommbiel en pleegt vluchtmisdrijf  (gelezen 1658 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Bejaarde rijdt rolstoel aan met brommbiel en pleegt vluchtmisdrijf
« Gepost op: maandag 28 september 2015 - 10:38:25 »
Uit GVA:

http://www.gva.be/cnt/dmf20150928_01890354/bejaarde-bestuurder-gaat-winkelen-na-dodelijke-crash

De titel van GVA is Bejaarde bestuurder gaat winkelen na dodelijke crash. Dit toont nogmaals aan hoe selectief men is met de titels in de media.

De situatie blijkt hier duidelijk. Een brommobiel bestuurt door een bejaarde (73 jaar) rijdt een koppel aan (rolstoelgebruiker en begeleider). Hierbij verliest de brommobiel een stuk van de bumper. De bestuurder rijdt echter verder (= vluchtmisdrijf) en beweert later dat hij dacht dat hij wat stenen had geraakt.

De bestuurder van de brommobiel was duidelijk niet in staat om een voertuig te besturen. De tunnel onder de E19 is dan wel vrij donker en zeker bij ouderen duurt het wat langer vooraleer de ogen zijn aangepast aan het donker. Dit moet je echter mitigeren door bv. je snelheid aan te passen, lichten te ontsteken, ... Dit heeft de bestuurder duidelijk onvoldoende gedaan. Rolstoelen zijn dan nog eens voorzien van reflectoren, die mensen proberen zichtbaar te zijn. Dit was echter niet genoeg voor deze bestuurder.
Een brommobiel weegt max. 400 kg, stel dat met de bestuurder en nog wat spullen aan boord de brommobiel toch 500 kg woog. Hij rijdt hierbij een koppel omver incl. rolstoel. Dit zal samen toch al snel in de buurt van de 200 kg komen. Zoiets moet je voelen! Als dan nog een stuk van je brommobiel afbreekt dan moet je dat horen, zeker in de slecht op geluid geïsoleerde brommobielen.

Er kan maar één conclusie gemaakt worden. De bestuurder van de brommobiel was niet in staat een voertuig te besturen.

Al jaren pleit ik voor een regelmatige vernieuwing van een rijbewijs en zelfs een medische keuring van chauffeurs. Dit ongeval had daarmee echter niet vermeden geweest. Een groot gedeelte van de bestuurders van brommobielen zijn oud genoeg om dit te kunnen doen zonder rijbewijs. Het mag duidelijk zijn dat we zo snel mogelijk een rijbewijs dienen in te voeren voor deze brommobielen. Voor mijn part mogen deze dingen onze wegen trouwens definitief verlaten.
Ik wil bejaarden zeker niet altijd hun rijbewijs afpakken. Een max. leeftijd instellen voor een rijbewijs is volgens mij dan ook geen goede maatregel. Ik ken vele bejaarden die nog prima met de wagen rijden. We moeten echter de mensen, van gelijk welke leeftijd, die niet meer in staat zijn een voertuig te besturen kunnen opsporen. Regelmatig een rijexamen, theoretisch examen en medische keuring bieden hier de meeste garantie. Was dit ingevoerd geweest hadden we hier naar alle waarschijnlijkheid één dode minder gehad. Of zou men dit ongeval ook willen wijten aan overdreven snelheid met een voertuig dat max. 45 km/u haalt?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Bejaarde rijdt rolstoel aan met brommbiel en pleegt vluchtmisdrijf
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 13:23:56 »
Dergelijke lieden dienen tegen zichzelf beschermd te worden.  Ze beseffen niet altijd welk gevaar ze voor zichzelf én ànderen vormen.  Iedereen over dezelfde kam scheren, zou evenwel geheel uit den boze zijn.  Maar op 1 of andere manier hier controlerend optreden, zou al veel kunnen voorkomen.

Het hoeft daarom niet noodzakelijk te gaan om het rijbewijs voorgoed en volledig in te leveren.  Misschien kan een beperkende maatregel in sommige gevallen al enig soelaas bieden.  Dit hangt uiteraard af van situatie tot situatie.  Bijvoorbeeld iemand die almaar méér moeite krijgt om goed te zien bij duisternis: een beperking opleggen waardoor hij overdag wél kan en mag rijden, maar niet meer bij duisternis.

Ik meen dat het CBR in Nederland op dat vlak al véél verder staat, en geregeld ook proeven afneemt van bestuurders.  Kan gaan om een rijexamen, kan gaan om medische proeven (bvb m een onderzoek naar het reactievermogen, inschattingsvermogen) ed., waarbij dan waar nodig maatregelen getroffen worden.  Ik begrijp ook wel dat het niet altijd leuk is voor betrokkene, dat er een instantie is die hem/haar vertelt "Kijk beste man, maar hier en nu houdt het op.  Het zou te gevaarlijk zijn u nog langer een auto te laten besturen".

Ik heb het hier nog al geschreven: probeer hier maar eens ervoor te zorgen dat een dementerende naaste zijn rijbewijs ingehouden wordt.  Da's een lange, pijnlijke opdracht (zélf mee moeten ondervinden).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 14:04:42 »
Het is al zeer bedroevend dat de bejaarde bestuurder een dergelijk ongeval veroorzaakt heeft. Maar vluchtmisdrijf met als smoes, nadat je met een brommobiel twee personen en een rolstoel aangereden hebt en je bumper er af ligt, dat je dacht dat je enkel wat stenen geraakt had... neen, dat heeft niets meer te maken met onbekwaamheid vanwege de leeftijd, dat is louter zware criminaliteit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 14:32:00 »
Het is al zeer bedroevend dat de bejaarde bestuurder een dergelijk ongeval veroorzaakt heeft. Maar vluchtmisdrijf met als smoes, nadat je met een brommobiel twee personen en een rolstoel aangereden hebt en je bumper er af ligt, dat je dacht dat je enkel wat stenen geraakt had... neen, dat heeft niets meer te maken met onbekwaamheid vanwege de leeftijd, dat is louter zware criminaliteit.

Of die man is inderdaad zo ver weg dat hij dit niet meer beseft. Dat is dan natuurlijk nog maar eens een reden om hem het rijden te ontzeggen. Bejaarden in een rusthuis krijgen dikwijls zoveel medicamenten te slikken dat ze er als een zombie bij lopen. Als ze dan nog eens met de auto gaan rijden kan dat verschrikkelijke gevolgen hebben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 16:32:22 »
Al jaren pleit ik voor een regelmatige vernieuwing van een rijbewijs en zelfs een medische keuring van chauffeurs.
Hier is geen rijbewijs voor nodig, en dat zou wel eens "geen toeval" kunnen zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 16:35:10 »
Ik heb het hier nog al geschreven: probeer hier maar eens ervoor te zorgen dat een dementerende naaste zijn rijbewijs ingehouden wordt.  Da's een lange, pijnlijke opdracht (zélf mee moeten ondervinden).
Simpelste oplossing is verplichte melding aan patiënt én politie bij diagnose door arts

Dat vindt men schending "beroepsgeheim"
Idioot, want een doktersbriefje doet exact hetzelfde : patiënt kan niet komen werken (rijden),wegens ziek
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 19:45:23 »
Idioot, want een doktersbriefje doet exact hetzelfde : patiënt kan niet komen werken (rijden),wegens ziek

Dat is geen probleem. Het geheim is welke ziekte hij heeft.

Maar toen ik destijds geelzucht had, moest de dokter daar wel de gemeente van op de hoogte stellen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."