Ergens in 2002 heb ik deeltijds gewerkt voor TV-SAM en was ik betrokken bij alle studies omtrent de Oosterweelverbinding. Zonder al die groepen was er nu een ring geweest die gesloten was. Weliswaar niet een ideale situatie, maar alleszins een betere situatie dan nu.
De stelling, "extra wegen trekken alleen maar meer verkeer aan" en "we moeten de automobilist uit de auto in het openbaar vervoer krijgen", gaan hier duidelijk niet op. Een aantal projecten die ook werden bestudeerd bij TV-SAM zijn ondertussen uitgevoerd, bv. de tramlijn naar Wijnegem. Deze verlengingen van tramlijnen kan dan wel een oplossing betekenen voor lokaal verkeer en voor mensen die in de buurt werken. Werk je verder van huis zal je nog steeds de auto nemen en sta je nog altijd in de file.
Het beste voorbeeld is Mortsel. De doortocht door Mortsel werd indertijd grondig verpest (o.l.b. Pira van Agalev). De auto moest rijstroken inleveren ten voordele van fietsers, bus en tram. De tramlijn werd doorgetrokken tot in Boechout. Gevolg van dit alles, nog langere files in Mortsel. De kruising met de militaire baan R11 werd indertijd voorgesteld waarbij de R11 met een burg over de N1. Dit kan absoluut niet omdat dit het autoverkeer te vlot zou maken. De auto hinderen en iedereen in het openbaar vervoer was toen de leuze. Je kan er nog elke dag rustig gaan kijken terwijl je lang in de file staat.
Als je ziet wat voor schitterende projecten ze in Nederland hebben kunnen uitvoeren in tussentijd dan besef je wat voor een achterlijk landje Belziek wel is. Kijk naar de situatie rond Eindhoven, vroeger een notoir filepunt, nu rijd je er rustig door.