Auteur Topic: Geen drie jaar meer wachten na vervallen voorlopig rijbewijs  (gelezen 6745 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Geen drie jaar meer wachten na vervallen voorlopig rijbewijs
« Gepost op: vrijdag 02 oktober 2015 - 11:15:27 »
Citaat van: GVA
Geen drie jaar meer wachten na vervallen voorlopig rijbewijs

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil af van de bepaling dat wie zijn voorlopig rijbewijs laat vervallen, drie jaar moet wachten op een nieuwe poging.

http://www.gva.be/cnt/dmf20151002_01898412/geen-drie-jaar-meer-wachten-na-vervallen-voorlopig-rijbewijs
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Geen drie jaar meer wachten na vervallen voorlopig rijbewijs
« Reactie #1 Gepost op: zondag 04 oktober 2015 - 14:56:18 »
Tsja .... het was dan ook een grellige maatregel die velen die al een vrb bezaten het mes op de keel zette.  Hopelijk gaan ze nu fatsoenlijk nadenken, en een deftige regeling uitwerken die enerzijds het uitstellertjes-gedrag wat indijkt, maar die anderzijds nog enigszins billijk is.  Er kunnen immers altijd onvoorziene omstandigheden opduiken die maken dat een leerling (tijdelijk) niet in de mogelijkheid verkeert om te oefenen en examen af te leggen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 oktober 2015 - 20:37:34 »
Citaat
Het kabinet van Ben Weyts bevestigt dat de regel begin volgend jaar voor de bijl gaat.
Welk voorstel zal er uit de bus komen? Eenerzijds uitstelgedrag ontmoedigen, anderzijds geen draconische maatregel.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 07:08:51 »
Er kunnen immers altijd onvoorziene omstandigheden opduiken die maken dat een leerling (tijdelijk) niet in de mogelijkheid verkeert om te oefenen en examen af te leggen.

Dat klopt en zoals zo dikwijls moeten de mensen die het goed menen maar omwille van omstandigheden niet toekomen aan een examen het bekopen, samen met diegenen die het niet zo goed menen.
Mijn vrouw heeft haar voorlopige rijbewijs moeten verlengen. De reden dat ze haar examen niet aflegde was haar zwangerschap.

Ik zie echter weinig mogelijkheden om aan de wetgeving wat te veranderen om het misbruik van vrb uit te schakelen. Een mogelijkheid zou zijn om de wachttijd voor een nieuwe poging drastisch in te korten. Maak er bv. 3 maanden van. Voor iemand die al 3 jaar oefent is dat maar een peulschil. Wie met zijn vrb al 3 jaar elke dag naar het werk rijdt met de auto is dit wel een probleem. Deze zullen wellicht nadenken als de houdbaarheidsdatum van hun vrb in zicht komt. Als je dan toch zo afhankelijk bent van dat vrb dat je het dagelijks gebruikt dan zal je wel slagen in je rijexamen. Diegenen die dan niet slagen heb ik eigenlijk liever niet op de weg.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 08:38:38 »
Ik zie echter weinig mogelijkheden om aan de wetgeving wat te veranderen om het misbruik van vrb uit te schakelen. Een mogelijkheid zou zijn om de wachttijd voor een nieuwe poging drastisch in te korten. Maak er bv. 3 maanden van.

Het is niet zo dat men telkenmale drie maanden zou moeten wachten om examen af te mogen leggen of te herkansen.  Men moet 18 jaar oud zijn op de dag van het praktijkexamen,  drie maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs en sedert maximaal drie jaar geleden geslaagd zijn in het theorie-examen om praktijkexamen te mogen afleggen.  En wie tweemaal opéénvolgend niet slaagt in het praktijkexamen, moet verplicht 6 uren rijles volgen in een erkende rijschool (tenzij in geval vrb vervallen is, en na een wachttijd van drie jaar).  Meer niet.

Wie dus tijdig verandert van type vrb (dus binnen de geldigheid van het huidige vrb) moet géén bijkomende drie maanden wachten.  Ook wie mislukt, moet géén drie maanden wachten om te herkansen.  Worst case opnieuw theorie-examen afleggen, als dat door die wissel dus méér dan drie jaar gaat duren tussen de datum van welslagen in het theorie-examen en het praktijkexamen.  Bij drukke periodes, kan de wachttijd wel enigszins oplopen.  Zeker in vakantiemaanden, omdat dat nu éénmaal gegeerde data zijn bij iedereen die nog naar school, hogeschool of unief gaat.

Met de huidige regelgeving, is héél dat rijbewijs-op-school gedoe trouwens 1 groot vergiftigd geschenk.  Ouders horen dat hun zoon/dochter gratis die lessen kan volgen en theorie-examen afleggen (°), wat hen als muziek in de oren klinkt.  De leerling volgt de lessen, slaagt in zijn theorie-examen.  Maar dan begint het.  Pa heeft net een nieuwe wagen gekocht en neen ....dààrmee mag de zoon/dochter niet gaan oefenen.  En geld voor een occasiewagentje is er vooreerst nog niet.  Of de zoon/dochter gaat op kot, of maakt nog een wereldreis en is niet meteen in de mogelijkheid om te oefenen.  Of moet de wagen waarmee geoefend wordt veelvuldig delen met oudere broer/zus.  Enfin, die 36/18 maanden lijken erg lang.  Maar dat vrb belandt ergens in de schuif, en de tijd gaat tikken.  Tegen de tijd dat de zoon/dochter zich kan toeleggen op oefenen ... oeps ..... vrb vervallen !  Nog élke cursus die ik geef, zowel in de rs als rijbewijs-op-school, hamer ik daarop.  "Mensen, denk goed na wanneer je je vrb gaat afhalen, zorg ervoor dat het een bewuste keuze is.  Want owee als het vrb vervalt ....".  En nog élke keer zie ik de mondjes openvallen.  Die maatregel is nog onvoldoende gekend.  Ook op een ander -niet nader genoemd forum- zie ik nog regelmatig slachtoffers de revue passeren "Help, mijn vrb is vervallen.  Wat nu ?".  Enfin, ik hoop maar dat de leerlingen nu nog niet voorbarig gaan denken dat hij NU al afgeschaft is.

° éérst werd het cursus-boek vervangen door uitsluitend oefenen op internet.  Vanaf dit schooljaar, is het niet langer gratis maar kost de lessenreeks incl. examen 20 euro.  Werkelijke kost is dus 5 euro, aangezien de 15 euro examenretributie reeds in die 20 euro begrepen is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 08:47:46 »
Men heeft het dus nodeloos complex gemaakt! In BelgiË mag je natuurlijk niet anders verwachten.

Het halen van een vrb moet inderdaad een bewuste keuze zijn en niet zoiets van "joepie, ik heb een vrb". Zorg ervoor dat je een wagen hebt en dat je kan oefenen en ga dan je vrb halen. In veruit de meeste gevallen zal je in deze situatie je rijbewijs op vrij korte termijn kunnen halen. Iemand die intensief oefent kan dat inderdaad op drie maanden, binnen de 6 maanden zou voor iedereen moeten lukken, behalve bij onvoorziene omstandigheden.

De vraag blijft dus, hoe haal je oneigenlijk gebruik van een vrb eruit! Oneigenlijk gebruik is dan gebruik dat niet als doel heeft te oefenen en dat is moeilijk vast te stellen. Iemand die elke dag met zijn vrb naar het werk rijdt, is dat nog oefenen? Elke wagenrit is een oefenrit, zelfs voor diegene met een rijbewijs, althans zo zie ik het. Ik leer nog altijd bij in het verkeer en hoe meer km je doet hoe beter je zal rijden.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 10:20:34 »
In het algemeen vind ik de looptijd van een voorlopig rijbewijs van 36 maanden wat te lang.
Och tijd genoeg, denken velen. Geraakt soms in de vergeethoek.
Als je dat terugbrengt naar 12 maanden (ev. 18 m) zal dat toch meer aanzetten om er (oefen)werk van te maken.

Na verval, zou er een zekere drempel moeten zijn die niet te hoog noch te laag is om een nieuw voorlopig rijbewijs te kunnen bekomen.
b.v. Theorie opnieuw, minimum 6 u rijschool, opnieuw minimum 3 maand stage.

Ik ben benieuwd wat Ben Weyts gaat beslissen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 oktober 2015 - 12:28:37 door de rijprof »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 12:00:28 »
Iemand die elke dag met zijn vrb naar het werk rijdt, is dat nog oefenen ?

Om te oefenen, volstaat het mijns inziens zeker niet.  (zie verder).

Elke wagenrit is een oefenrit, zelfs voor diegene met een rijbewijs, althans zo zie ik het. Ik leer nog altijd bij in het verkeer en hoe meer km je doet hoe beter je zal rijden.

Ja, elke wagenrit is een oefenrit.  Maar elke dag hetzelfde traject afleggen, is daarom hoegenaamd nog niet (goed genoeg) oefenen. 

Zulke leerlingen haal je er ZO uit, als ze terugkomen voor een evaluatieles.  "Jama, mijne zoon doet elke dag 55 km".  Yeah, right.  Elke dag naar zijn werk en terug.  Hij heeft een traject uit het hoofd geleerd.  Laat hem dit traject (of een deel daarvan) rijden, en het is best mogelijk dat de leerling hier aardig goed uit de voeten kan.  Stuur hem echter over wegen waar hij niet dagelijks rijdt, en het zal nog niet te lang duren eer hij grandioos door de mand valt. 

Nog te vaak aanzien leerlingen die drie maanden overigens als wachttijd ipv als oefentijd.  Na afloop van hun (minstens) 20u (als ze een vrb 18m willen), hamer ik er dan ook op, om te oefenen.  "Kijk, je bent nu ver genoeg gevorderd om alleen te beginnen oefenen.  Je beschikt nu over een goede basis .... mààr .... je bent nu nog làng niet examenklaar.  Oefenen is en blijft de boodschap." ......   Sommigen nemen die raad ter harte, anderen (helaas) onvoldoende.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 12:19:52 »
Na afloop van hun (minstens) 20u (als ze een vrb 18m willen), hamer ik er dan ook op, om te oefenen.  "Kijk, je bent nu ver genoeg gevorderd om alleen te beginnen oefenen.  Je beschikt nu over een goede basis .... mààr .... je bent nu nog làng niet examenklaar.  Oefenen is en blijft de boodschap." ......   Sommigen nemen die raad ter harte, anderen (helaas) onvoldoende.

Jij liever als ik. Mijn aanvoelen is dat er maar weinigen veilig genoeg zullen rijden na 20 u instructie om daarna alleen te rijden. Ik weet dat het al een verbetering is, bij mijn weten is dat vroeger zelfs nog 8 uur geweest. Ik zie eerder 30 à 40 u als minimum, maar misschien ben ik te perfectionistisch.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2015 - 11:44:11 »
Termijnen moeten gewoon drastisch naar beneden.
3 jaar om na theorie een VRB aan te vragen is onzin, zeker als dat VRB dan ook nog eens 3 jaar geldig is
-> 3 maand lijkt er al meer op
Niet tijdig aangevraagd-> opnieuw theorie

Theorie 3 jaar geldig ?
De laatste 10 jaar is de wegcode 37 keer gewijzigd ...
-> 1 jaar geldig, en ook verplichten voor begeleider

VRB 3 jaar geldig ?
Leidde enkel uit uitstelgedrag
-> opnieuw naar 1 jaar (zoals àlle andere voorlopige rijbewijzen overigens)

Onbeperkt opnieuw VRB aanvragen zoals onder Landuyt ingevoerd, leidde enkel tot aanvragen en dan aanmodderen / uitstellen
Men kon toch gewoon een nieuw aanvragen ...
Dat moet er dus zeker uit.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2015 - 23:13:31 »
Na slagen voor theorie max. 3 maand om een voorlopig rijbewijs aan te vragen, lijkt mij een goed idee
maar de theorie zou dan ook geldig moeten blijven voor de ganse looptijd (bv. 12 of 18 maand) van het voorlopig rijbewijs.

Theorie-examen voor begeleiders, dat had al veel eerder moeten zijn.

En wat als het voorlopig rijbewijs vervalt?
Er zou een zekere ontmoediging moeten zijn om het niet te laten vervallen maar anderzijds moet een persoon een 2de kans kunnen krijgen.

Al zeker theorie opnieuw doen, opnieuw 3 maand stage en als het van mij afhangt minimum 6 u rijschool.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 07 oktober 2015 - 09:23:44 »
En wat als het voorlopig rijbewijs vervalt?
Er zou een zekere ontmoediging moeten zijn om het niet te laten vervallen maar anderzijds moet een persoon een 2de kans kunnen krijgen.

Al zeker theorie opnieuw doen, opnieuw 3 maand stage en als het van mij afhangt minimum 6 u rijschool.

Yep, en tegelijk goed opletten dat men niet over 1 nacht ijs gaat.  Een Belg is en blijft nu éénmaal een geboren creatieveling wat uitzonderingen betreft.  Maak die uitzonderingen dus vooral niet al te ruim interpreteerbaar ....

En verder bekruipt mij het akelige gevoel dat Ben Weyts er vooral op uit is om zich populair te maken, door een strenge regel af te schaffen (in de hoop dat hij daarvoor door die jongeren later in het stemhokje beloond zal worden).  Ik krijg ergens het gevoel dat hem dààr méér aan gelegen is dan om een fatsoenlijke regelgeving uit te werken voor het behalen van een rijbewijs.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 oktober 2015 - 10:05:22 door bert.covens »

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 07 oktober 2015 - 12:27:25 »
Citaat
En verder bekruipt mij het akelige gevoel dat Ben Weyts er vooral op uit is om zich populair te maken, door een strenge regel af te schaffen
Mij bekruipt het gevoel dat deze regel te streng is en dat er toch een minister is die de kracht heeft om het te veranderen.

Weet je nog die regel dat een L 18 maanden (bijgestaan door een begeleider) geen extra passagier mocht meenemen?
Het was een parlementaire vraag maar werd nooit rechtgezet.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 oktober 2015 - 12:38:49 door de rijprof »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 14:10:53 »
Citaat
En verder bekruipt mij het akelige gevoel dat Ben Weyts er vooral op uit is om zich populair te maken, door een strenge regel af te schaffen
Mij bekruipt het gevoel dat deze regel te streng is en dat er toch een minister is die de kracht heeft om het te veranderen.
Die regeling is er voor àlle rijbewijzen.
Ze enkel afschaffen voor B is plat populisme.
Eigenlijk tonen die andere rijbewijzen aan dat er geen echte noodzaak tot afschaffen van die regel is - het probleem zit vnl bij de uitstellers, niet echt in de wetgeving.

Men heeft er wel een hoop mensen mee gekloot die tegen het einde van hun VRB B zaten, en zoals onder Landuyt e.v. verwachtten dat ze even terug theorie gingen doen, om nieuw VRB B te krijgen ...

Na 3/2/2014 wist men vooraf waar men aan begon.

Citaat
Weet je nog die regel dat een L 18 maanden (bijgestaan door een begeleider) geen extra passagier mocht meenemen?
Het was een parlementaire vraag maar werd nooit rechtgezet.
Een kandidaat bestuurder met VRB is een bestuurder die leert rijden.
Het is geen taxi , geen BOB, geen Roze Ray, ...
Leren rijden moet het doel zijn van de ritten, niet het vervoer van/voor anderen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 19:41:28 »
Citaat
Een kandidaat bestuurder met VRB is een bestuurder die leert rijden.
Het is geen taxi , geen BOB, geen Roze Ray, ...
Leren rijden moet het doel zijn van de ritten, niet het vervoer van/voor anderen.
Akkoord, maar waarom mocht een L 36 maand een extra passagier meenemen en een L 18 maand (zelfs met volwaardige begeleider) niet?

L36M mocht taxi spelen. L18M mocht geen taxi spelen. = niet eerlijk.