Auteur Topic: rijbewijs voor elektrische-fietsen  (gelezen 7520 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Gepost op: woensdag 07 oktober 2015 - 12:19:23 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 07 oktober 2015 - 14:38:08 »
Citaat
Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) wil een rijbewijs invoeren voor elektrische fietsen met een vermogen boven de 4 kilowatt, die sneller dan 45 km per uur kunnen rijden.

euuuhhhh .......  vermogen boven de 4 kilowatt ?  Sneller dan 45 km/u nog wel ?   ::) 

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met
een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 oktober 2015 - 14:40:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 08 oktober 2015 - 21:14:15 »
ik snap het probleem niet

tot 0.25 kw en max 25 km/u ondersteund = fiets
zonder trappen en tot 25 km/u = snorfiets
zonder trappen en tss 25 en 45 km/u = bromfiets
> 45 km/u moto

de rijbewijzen, verzekeringen en leeftijden zijn in de wetgeving al beschreven
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 08 oktober 2015 - 22:29:32 »
Citaat
ik snap het probleem niet
Dat niet zomaar iedereen, zonder rijbewijs, met een snelle elektrisch ondersteunde fiets mag rijden.
Misschien wil ze een specifiek rijbewijs invoeren voor wie met een snelle e-bike wil rijden maar niet per sé met een motorfiets?
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 oktober 2015 - 22:32:48 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 08:02:11 »
ik snap het probleem niet

Wel, tamelijk simpel.  Zoals je zélf schrijft:

tot 0.25 kw en max 25 km/u ondersteund = fiets
zonder trappen en tot 25 km/u = snorfiets
zonder trappen en tss 25 en 45 km/u = bromfiets
> 45 km/u moto

Véél van die ondingen, voldoen niet aan de bepalingen van een fiets.  Maar worden door de fabrikant desondanks toch als dusdaning aan de man gebracht.

de rijbewijzen, verzekeringen en leeftijden zijn in de wetgeving al beschreven

Maar nogal wat fabrikanten trekken er zich genen bal van aan.  En dus toeren er aardig wat e-bikes rond, die in feite al méér voldoen aan de bepalingen van een bromfiets klasse A, of klasse B.  En dit dan zonder dat ze als dusdaning zijn ingeschreven, verzekerd, etc.  En ik denk dat maar weinig gebruikers zich daar ten volle van bewust zijn.  Tot het een keer stevig mis gaat, en een slimme verzekeringsexpert daar wél aan denkt ..... 

Hoog tijd dat de regering die fabrikanten enigszins terugfluit.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 09:33:19 »
Het rijbewijs voor die elektrische fietsen gaat weinig uithalen. Een Belgisch rijbewijs is geldig voor de volledige levensduur van de houder (mits enkele grote uitzonderingen). Iemand die een rijbewijs heeft voor een auto zal ook met die elektrische fietsen mogen rijden. Ik zie de grootste problemen met elektrische fietsen ontstaan bij de ouderen. Mensen die door hun leeftijd niet meer zo fietsvaardig zijn kunnen nu plots fietsen aan hoge snelheid. Dit gaat gegarandeerd brokken geven. Helaas hebben deze mensen vrijwel altijd een rijbewijs sinds lange tijd.

Zolang we geen regelmatig terugkerend examen invoeren om het rijbewijs te verlengen blijven we met dit soort problemen zitten. Regelmatig een theoretisch en praktisch examen zal al veel leed besparen. Een medische keuring lijkt me ook evident.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 09:50:42 »
Mede daarom denk ik dat een rijvaardigheidscursus op z'n minst nodig is.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 12:06:21 »
En voorts zou men de fabrikanten en de handelaars nadrukkelijk moeten verbieden om élke e-bike, die niet meer voldoet aan de bepalingen van een rijwiel nog langer als electrische fiets te blijven verkopen. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 15:58:14 »
ik snap het probleem niet

tot 0.25 kw en max 25 km/u ondersteund = fiets
zonder trappen en tot 25 km/u = snorfiets
zonder trappen en tss 25 en 45 km/u = bromfiets
> 45 km/u moto

de rijbewijzen, verzekeringen en leeftijden zijn in de wetgeving al beschreven

Inderdaad

Dit voorstel is de wetgeving weer verder complexer maken


In het voorstel spreekt men van 1kW tot 4 kW - dat is enorm voor een "fiets"

Overigens zit er een gat tussen de 33 en 45 km/u ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 15:58:51 »
En voorts zou men de fabrikanten en de handelaars nadrukkelijk moeten verbieden om élke e-bike, die niet meer voldoet aan de bepalingen van een rijwiel nog langer als electrische fiets te blijven verkopen.
Die verkopen illegale bromfietsen, maar niemand durft er blijkbaar aan te beginnen om ze aan te pakken ....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 22:38:09 »
Snelheid als criterium? Ik reed hier enkele dagen geleden tegen 70 km/h een berg af achter een gewone fiets... die fietser heeft geen rijbewijs nodig. Hij vertraagde geenszins ter hoogte van wegenwerken waar een snelheidbord van 30 km/h stond; daar kunnen ze hem niets voor doen, want zijn fiets moet niet uitgerust zijn met een snelheidsmeter, dus kan hij niet weten hoe snel hij rijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 22:40:22 »
Tsja, maar die fiets is evenmin uitgerust met een (hulp)motor.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 22:44:55 »
Tsja, maar die fiets is evenmin uitgerust met een (hulp)motor.

Juist. Maar als hij tegen 70 km/h rijdt en er plots een vos de weg oversteekt, maakt dat weinig verschil.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2015 - 10:06:20 »
Misschien een wielertoeristen-rijbewijs creëren?  ;D

Mijn persoonlijk record is 85 km/u in Italië, op de Falzaregopas. Als je een beetje kan fietsen merk je dat die fiets verrassend wendbaar is in afdalingen. Als het steil genoeg was had ik totaal geen probleem om de auto's achter mij te laten. Zelfs moto's kunnen een ervaren fietser op een bochtig en stijl parcours niet volgen. Ik was niet zo bang van een vos of ander wild. Overdag op een weg die regelmatig bereden wordt zie je die niet zo dikwijls. Ik had schrik van materiaalfalen. Daarom onderhield ik altijd zelf mijn fiets. Indertijd reed ik jaarlijks zo'n 1500 km in de Alpen en voor ik vertrok verving ik altijd mijn remkabels en de remblokken. Heel de fiets werd heel nauwgezet nagekeken. Dat werkje liet ik nooit over aan een fietsenmaker, daar vertrouwde ik er geen enkele genoeg voor.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2015 - 16:23:40 »
Joeri, ik vraag me al een hele tijd af: als je zo een berg naar beneden rijdt met je fiets, volstaat dan een set remblokjes? Je kunt immers niet op de motor remmen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."