Auteur Topic: rijbewijs voor elektrische-fietsen  (gelezen 7521 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2015 - 19:59:35 »
Juist. Maar als hij tegen 70 km/h rijdt en er plots een vos de weg oversteekt, maakt dat weinig verschil.

Het ging erom dat veel van die e-bikes eigenlijk illegale bromfietsen zijn.  Veel van die dingen voldoen immers niet aan de bepalingen van een rijwiel.  En ja, inzake het onderscheid tussen een bromfiets klasse A, klasse B of motorfiets is de snelheid die gehaald kan worden op een horizontale weg, een (mede)bepalende factor.  Daarover ging het toch ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2015 - 22:21:02 »
Wat ik bedoelde, was het volgende, Bert.

Om met een bromfiets categorie A te rijden, moet je een rijbewijs en een aansprakelijkheidsverzekering hebben en een helm dragen. En o wee als je ervoor gezorgd hebt dat hij op vlakke weg pakweg 35 km/h kan halen.

Maar met een gewone fiets mag je een helling afsuizen tegen 85 km/h zonder rijbewijs, verzekering en helm.

Daarom vind ik dat het criterium snelheid niet logisch gehanteerd wordt bij de bepaling van de voertuigcategorie en de eisen om het te mogen besturen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2015 - 23:44:47 »
Joeri, ik vraag me al een hele tijd af: als je zo een berg naar beneden rijdt met je fiets, volstaat dan een set remblokjes? Je kunt immers niet op de motor remmen.

Dat volstaat, je hebt immers een perfecte rem die niet verslijt! Vanaf het moment dat je je rechtzet op je fiets heb je een efficiënte luchtrem. Zeker bij snelheden bij 60 km/u of meer is dat effect groot. Zelfs met die extra rem had ik een setje remblokken per vakantie in de Alpen nodig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #18 Gepost op: maandag 12 oktober 2015 - 16:26:14 »
Wat ik bedoelde, was het volgende, Bert.

Om met een bromfiets categorie A te rijden, moet je een rijbewijs en een aansprakelijkheidsverzekering hebben en een helm dragen. En o wee als je ervoor gezorgd hebt dat hij op vlakke weg pakweg 35 km/h kan halen.

Maar met een gewone fiets mag je een helling afsuizen tegen 85 km/h zonder rijbewijs, verzekering en helm.

Daarom vind ik dat het criterium snelheid niet logisch gehanteerd wordt bij de bepaling van de voertuigcategorie en de eisen om het te mogen besturen.

Pleit je nu voor een rijbewijs voor de fiets ?  Of eerder voor een ander criterium (en zo ja: welk) ? 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #19 Gepost op: maandag 12 oktober 2015 - 22:05:19 »
Pleit je nu voor een rijbewijs voor de fiets ?  Of eerder voor een ander criterium (en zo ja: welk) ?

Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant wil een rijbewijs voor elektrische fietsen. Ofwel moet er dan ook een rijbewijs voor gewone fietsen komen, want die kunnen minstens even snel rijden, ofwel moet er ook voor elektrische fietsen geen rijbewijs komen.

Een rijbewijs voor fietsers, met alle eraan verbonden rompslomp en kosten (theoretische en praktische opleiding en examen, rijschool of begeleider, in het begin niet op bepaalde tijdstippen mogen rijden, enz.) lijkt me overdreven.

Fietsers hoeven niet alle bepalingen uit de verkeerswetgeving te leren die een autobestuurder moet kennen. Maar er zou wel een aan de leeftijd aangepaste vorming moeten plaatsvinden, waarbij de regels die voor de fietsers belangrijk zijn, aangeleerd worden. Vele jonge fietsers zouden deze elementaire regels van hun ouders moeten leren, doch als dezen die regels zelf al kennen, leven ze ze meestal niet na, wat hun kinderen er niet toe aanzet om dat wél te doen.

En verder blijf ik voorstander van een kentekenplaat voor fietsers. Nu rijden ze een kras van voor tot achter in de flank van je auto en kunnen ze ongestoord hun weg vervolgen. Maar o wee als jij zo een fietser dan klemrijdt en hij tegen de aardkorst belandt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #20 Gepost op: maandag 12 oktober 2015 - 22:15:43 »
De nieuwste Canyon racefiets is gemaakt om 50/uur te halen, zonder motor.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2015 - 01:28:35 »
Als ze dat nu een beetje snugger aanpakt, verandert ze niets aan de rijbewijzen, en zorgt ze dat dergelijke "fietsen" (gemakkelijker) toegelaten kunnen worden (wat in principe eigenlijk al kàn) als brom- of (erg lichte) motorfiets


Er is dus ... géén nieuw rijbewijscategorie nodig.

Wedden dat ze er een puinhoop van maakt :?:
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2015 - 09:04:50 »
Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant wil een rijbewijs voor elektrische fietsen. Ofwel moet er dan ook een rijbewijs voor gewone fietsen komen, want die kunnen minstens even snel rijden, ofwel moet er ook voor elektrische fietsen geen rijbewijs komen.

Wel, dat is nu net het punt.  Veel van die dingen zijn stomweg geen rijwiel meer, doch illegale bromfietsen ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2015 - 11:39:01 »
Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant wil een rijbewijs voor elektrische fietsen. Ofwel moet er dan ook een rijbewijs voor gewone fietsen komen, want die kunnen minstens even snel rijden, ofwel moet er ook voor elektrische fietsen geen rijbewijs komen.

Wel, dat is nu net het punt.  Veel van die dingen zijn stomweg geen rijwiel meer, doch illegale bromfietsen ....

Waarom? Omdat ze even snel dan een bromfiets kunnen rijden? Wel, een gewone fiets kan veel sneller rijden. Wat maakt het voor verschil of dat al dan niet met behulp van een motor gebeurt? Ga je op een gewone fiets dan ook de hele wetgeving voor bromfietsen toepassen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 14 oktober 2015 - 13:18:10 »
Waarom? Omdat ze even snel dan een bromfiets kunnen rijden ?


Wat is je oplossing dan ?  Ineens maar die illegale bromfietsen gaan legaliseren ?

Wel, een gewone fiets kan veel sneller rijden.


Euh, niet de fiets.  Wel de bestuurder van die fiets die nog altijd zélf middels spierkracht dat ding in beweging moet krijgen.

Wat maakt het voor verschil of dat al dan niet met behulp van een motor gebeurt ?


Dat iemand die middels eigen spierkracht ertoe in staat is dergelijke snelheden te halen, welke snelheden hij zélf aankan/aandurft en welke niet.  Zie je toch ook goed genoeg wanneer zo'n wielertoeristen naar beneden razen ?  De ene gaat al wat voorzichtiger diezelfde helling af, dan de andere.  Iemand die onwetend zo'n illegale bromfiets aanschaft daarentegen, heeft vaak al een verminderde spierkracht enerzijds.  En is anderzijds héél vaak in het ongewisse over de snelheden die dat ding kan halen.  Hulpmotor gebruiken, en hup .... verrrrd.... dat ding rijdt ineens véél sneller dan de bestuurder vooraf ingeschat had.  Veel sneller dan wat hij tot dan toe gewend was op een gewone fiets, en dus ook veel sneller dan hij eigenlijk aankan/aandurft.  En dan gaat het grondig mis .....

En dat gebeurt wel vaker dan je zou denken.  Daarom blijf ik er voorstander van, om er eindelijk eens op toe te zien dat er strenger opgetreden wordt tegen zo'n illegale bromfiets.

Ga je op een gewone fiets dan ook de hele wetgeving voor bromfietsen toepassen?

Neen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 oktober 2015 - 13:29:15 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 14 oktober 2015 - 17:58:10 »
Ik ben van mening, wat betreft e-bikes, dat
tot 25 km/u er niets speciaals moet gebeuren (rijvaardigheidscursus mag).
Tot 45 km/u rijbewijs bromfiets + rijvaardigheidscursus
Meer dan 45 km/u rijbewijs motorfiets + rijvaardigheidscursus

De wegligging is toch heel anders op die dunnere banden en vaak zit de e-trapondersteuning op het voorwiel hetgeen anders stuurt.

Jozef heeft volgens mij een goed punt om niet enkel snelheid als criterium te nemen.
Hoe je die roekeloze fietsers gaat beteugelen, is een ander paar mouwen.
Wie betrapt wordt op sneller rijden dan 25 km/u met een gewone fiets zou ook een rijbewijs  + rijvaardigheidscursus moeten kunnen voorleggen. Maar hoe ga je dat controleren? Nummerplaat? Flitspalen? Quasi onbegonnen werk.

Laat gewoon fietsen nog een van de weinige vrijheden zijn waar geen snelheidsbeperking geldt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 00:54:20 »
Wat is je oplossing dan ?  Ineens maar die illegale bromfietsen gaan legaliseren ?

Dura lex, sed lex. Ongeacht wat wij ervan vinden, moeten we in de eerste plaats de bestaande wetgeving respecteren. Dat houdt onder meer in dat een bromfiets weliswaar niet illegaal is, doch niet in regel is, als hij op vlakke weg sneller kan rijden dan 25 km/h (categorie A) of 45 km/h (categorie B). Het betekent ook dat een E-bike in geen geval een bromfiets is, en hij op vlakke weg met behulp van de motor de door de wetgever toegestane snelheid mag kunnen halen.

Citaat
Wel, een gewone fiets kan veel sneller rijden.

Euh, niet de fiets.  Wel de bestuurder van die fiets die nog altijd zélf middels spierkracht dat ding in beweging moet krijgen.

Een bestuurder die sneller rijdt dan zijn fiets kan, gaat er al gauw aftotteren, hé Bert. En in bergaf is er geen spierkracht nodig om met een fiets tegen 80 km/h te rijden, daar zorgt de zwaartekracht wel voor.

Citaat
Wat maakt het voor verschil of dat al dan niet met behulp van een motor gebeurt ?

Dat iemand die middels eigen spierkracht ertoe in staat is dergelijke snelheden te halen, welke snelheden hij zélf aankan/aandurft en welke niet.  Zie je toch ook goed genoeg wanneer zo'n wielertoeristen naar beneden razen ?  De ene gaat al wat voorzichtiger diezelfde helling af, dan de andere.  Iemand die onwetend zo'n illegale bromfiets aanschaft daarentegen, heeft vaak al een verminderde spierkracht enerzijds.  En is anderzijds héél vaak in het ongewisse over de snelheden die dat ding kan halen.  Hulpmotor gebruiken, en hup .... verrrrd.... dat ding rijdt ineens véél sneller dan de bestuurder vooraf ingeschat had.  Veel sneller dan wat hij tot dan toe gewend was op een gewone fiets, en dus ook veel sneller dan hij eigenlijk aankan/aandurft.  En dan gaat het grondig mis .....

En dat gebeurt wel vaker dan je zou denken.  Daarom blijf ik er voorstander van, om er eindelijk eens op toe te zien dat er strenger opgetreden wordt tegen zo'n illegale bromfiets.

Het gaat niet om welke snelheid een voertuig kan halen, ongeacht of dit nu met een motor, met spierkracht of met de zwaartekracht gebeurt. Elke bestuurder kan met om het even welk voertuig in bepaalde omstandigheden tegen een onveilige snelheid rijden, en dat kan zowel een te lage als een te hoge snelheid zijn.

Jef met de klak is 60 jaar. Hij rijdt met een gewone fiets, zonder versnellingen en met slechts één rem, namelijk een achteruittraprem, wat niet wegneemt dat zijn fiets wettelijk in orde is.. Maar we hopen voor hem dat de ketting vooral niet in bergaf van de tandwielen springt, want dan kan hij enkel nog remmen met de zolen van zijn klompen en door met zijn kamizool tegen de gevels van de huizen te schuren.

Het is nog een heel zware fiets, want het is de fiets die de grootvader van Jef (geboren in 1902) voor zijn plechtige communie gekregen had en Jef in 1990, toen hij 35 was en zijn grootvader overleden is, overgenomen heeft.

Het is al jaren geleden dat Jef aan die voorrangsweg geweest is die hij nu moet oversteken. Er komen auto's aangereden op de voorrangsweg, maar Jef is ervan overtuigd dat hij nog veilig kan oversteken, want dat kon hij probleemloos in zijn jongere jaren. Hij begrijpt niet waarom hij nu, hoeveel moeite hij ook doet, niet tijdig meer overgeraakt en aangereden wordt.

Als Jef zijn oldtimer vervangen had door een moderne E-bike, had hij niet alleen een veel veiliger remsysteem gehad, evenals versnellingen waardoor hij voldoende snel had kunnen vertrekken, doch had de hulpmotor er wellicht voor gezorgd dat Jef nog tijdig de voorrangsweg had kunnen oversteken.

Relatief traag rijden kun je met elk voertuig. Snel genoeg rijden om veilig te rijden kunnen evenwel meer mensen met een E-bike dan met een gewone fiets.

Zowel met een gewone fiets als met een E-bike is het zoals met zovele dingen: ze zijn maar zo goed of zo slecht als je ze gebruikt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 01:34:20 »
Ik ben van mening, wat betreft e-bikes, dat
tot 25 km/u er niets speciaals moet gebeuren (rijvaardigheidscursus mag).
Tot 45 km/u rijbewijs bromfiets + rijvaardigheidscursus
Meer dan 45 km/u rijbewijs motorfiets + rijvaardigheidscursus

De wegligging is toch heel anders op die dunnere banden en vaak zit de e-trapondersteuning op het voorwiel hetgeen anders stuurt.

Ben je er zeker van dat e-trapondersteuning op het voorwiel vaak voorkomt, mijn beste? Alvast hier in Duitsland lees ik geregeld dat het hoe dan ook een onding is, en eerder uitzonderlijk is.

Zowel een gewone fiets als een e-bike en een bromfiets kunnen in gunstige omstandigheden nog veilig rijden tegen meer dan 45 km/h. Ik ga er evenwel van uit dat de constructie van deze voertuigen bij dergelijke snelheden niet meer voldoet in kritische omstandigheden.

Citaat
Wie betrapt wordt op sneller rijden dan 25 km/u met een gewone fiets zou ook een rijbewijs  + rijvaardigheidscursus moeten kunnen voorleggen. Maar hoe ga je dat controleren? Nummerplaat? Flitspalen? Quasi onbegonnen werk.

Er bestaat in België, zoals in de meeste landen met recht dat gebaseerd is op het Romeinse recht, een overkoepelend rechtsprincipe volgens hetwelk niemand tot het onmogelijke gehouden is.

Omdat een gewone fiets niet moet uitgerust zijn met een snelheidsmeter, kan je daardoor geen fietser bestraffen die [al dan niet véél] sneller dan toegestaan rijdt.

Een rijvaardigheidscursus? Relatief hoge snelheden halen uitgerekend fietsers alleen als ze met vakantie gaan in bergstreken, in bergaf. Waar gaan ze dat in België oefenen? Op de Kemmelberg misschien?

Ik woon in het Berchtesgadener Land. Ik kwam hier voor de eerste keer in 1984. Ik werd ingehaald door een VW Passat, identiek dezelfde als mijn wagen. Ik dacht: "Wat hij kan, moet ik ook kunnen". Geen 5 minuten heb ik hem kunnen volgen.

Intussen had ik hier een rijvaardigheidscursus gevolgd.

In 2005 reed ik naar het gemeentehuis in Berchtesgaden voor ons burgerlijk huwelijk. Het was dus uiteraard geen dag waarop ik door de bochten ging scheuren. Desondanks kreeg ik van onze Belgische gasten te horen dat ze me niet konden volgen in de bochten.

Nog elke dag krijg ik hier te maken met bumperklevers. Behalve dan in de bochten, daar haken ze af, niettegenstaande ik lang niet tot aan de limiet de bochten neem, maar wel met de stuurtechnieken die ik hier geleerd heb.

Het andere uiterste is natuurlijk een persoon die al jarenlang rijschoollesgever is, en de hoogste functie bekleedt bij een ander wegverkeersgerelateerd forum, doch er hier bij ons blijk van gaf dat hij niet in bergop kon schakelen en vertrekken zoals het hoort. Maar daarmee past zijn niveau dan ook uitstekend bij dat van het betrokken forum.

Citaat
Laat gewoon fietsen nog een van de weinige vrijheden zijn waar geen snelheidsbeperking geldt.

Voilà, dat vind ik ook.

Het is misschien niet rationeel, maar de dag dat ik op een gewone fiets verplicht ben een helm te dragen, is voor mij de lol er ook af.

Met dank voor je begrip voor het sociale aspekt!
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2015 - 01:37:47 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 04:42:12 »


Jef met de klak is 60 jaar. Hij rijdt met een gewone fiets, zonder versnellingen en met slechts één rem, namelijk een achteruittraprem, wat niet wegneemt dat zijn fiets wettelijk in orde is.. Maar we hopen voor hem dat de ketting vooral niet in bergaf van de tandwielen springt, want dan kan hij enkel nog remmen met de zolen van zijn klompen en door met zijn kamizool tegen de gevels van de huizen te schuren.

Jef klak zijn fiets moet 2 goed functionerende remmen hebben ; één op het voorwiel en één op het achterwiel  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs voor elektrische-fietsen
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 08:16:32 »
Dura lex, sed lex. Ongeacht wat wij ervan vinden, moeten we in de eerste plaats de bestaande wetgeving respecteren. Dat houdt onder meer in dat een bromfiets weliswaar niet illegaal is, doch niet in regel is, als hij op vlakke weg sneller kan rijden dan 25 km/h (categorie A) of 45 km/h (categorie B). Het betekent ook dat een E-bike in geen geval een bromfiets is, en hij op vlakke weg met behulp van de motor de door de wetgever toegestane snelheid mag kunnen halen.

... en daar schort het dus in een aantal gevallen.  Er worden nogal wat e-bikes verkocht die die snelheid dus ruimschoots overschrijden ....  Een illegale praktijk, en niet elke gebruiker is daar van op de hoogte.

Relatief traag rijden kun je met elk voertuig. Snel genoeg rijden om veilig te rijden kunnen evenwel meer mensen met een E-bike dan met een gewone fiets.

En toch gaat 't wel eens mis.  Er gebeuren iets te vaak valpartijen omdat de snelheid die gehaald kan worden, schromelijk onderschat wordt en de gebruiker z'n evenwicht verliest .... 

Zowel met een gewone fiets als met een E-bike is het zoals met zovele dingen: ze zijn maar zo goed of zo slecht als je ze gebruikt.

Als in: de eerste keer dat je met zo'n ding de baan op gaat, best ff voorzichtig uittesten wat dat ding aankan, en ervaren of je zélf die snelheid ook behoorlijk aankan/aandurft ?  Een beetje leren omgaan met dat ding ?    Akkoord.

Maar die ondingen die niet meer aan de bepalingen van een rijwiel voldoen, en desondanks toch als dusdanig verkocht worden, daar blijf ik 't moeilijk mee hebben. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone