Wat is je oplossing dan ? Ineens maar die illegale bromfietsen gaan legaliseren ?
Dura lex, sed lex. Ongeacht wat wij ervan vinden, moeten we in de eerste plaats de bestaande wetgeving respecteren. Dat houdt onder meer in dat een bromfiets weliswaar niet illegaal is, doch niet in regel is, als hij op vlakke weg sneller kan rijden dan 25 km/h (categorie A) of 45 km/h (categorie B). Het betekent ook dat een E-bike in geen geval een bromfiets is, en hij op vlakke weg met behulp van de motor de door de wetgever toegestane snelheid mag kunnen halen.
Wel, een gewone fiets kan veel sneller rijden.
Euh, niet de fiets. Wel de bestuurder van die fiets die nog altijd zélf middels spierkracht dat ding in beweging moet krijgen.
Een bestuurder die sneller rijdt dan zijn fiets kan, gaat er al gauw aftotteren, hé Bert. En in bergaf is er geen spierkracht nodig om met een fiets tegen 80 km/h te rijden, daar zorgt de zwaartekracht wel voor.
Wat maakt het voor verschil of dat al dan niet met behulp van een motor gebeurt ?
Dat iemand die middels eigen spierkracht ertoe in staat is dergelijke snelheden te halen, welke snelheden hij zélf aankan/aandurft en welke niet. Zie je toch ook goed genoeg wanneer zo'n wielertoeristen naar beneden razen ? De ene gaat al wat voorzichtiger diezelfde helling af, dan de andere. Iemand die onwetend zo'n illegale bromfiets aanschaft daarentegen, heeft vaak al een verminderde spierkracht enerzijds. En is anderzijds héél vaak in het ongewisse over de snelheden die dat ding kan halen. Hulpmotor gebruiken, en hup .... verrrrd.... dat ding rijdt ineens véél sneller dan de bestuurder vooraf ingeschat had. Veel sneller dan wat hij tot dan toe gewend was op een gewone fiets, en dus ook veel sneller dan hij eigenlijk aankan/aandurft. En dan gaat het grondig mis .....
En dat gebeurt wel vaker dan je zou denken. Daarom blijf ik er voorstander van, om er eindelijk eens op toe te zien dat er strenger opgetreden wordt tegen zo'n illegale bromfiets.
Het gaat niet om welke snelheid een voertuig kan halen, ongeacht of dit nu met een motor, met spierkracht of met de zwaartekracht gebeurt. Elke bestuurder kan met om het even welk voertuig in bepaalde omstandigheden tegen een onveilige snelheid rijden, en dat kan zowel een te lage als een te hoge snelheid zijn.
Jef met de klak is 60 jaar. Hij rijdt met een gewone fiets, zonder versnellingen en met slechts één rem, namelijk een achteruittraprem, wat niet wegneemt dat zijn fiets wettelijk in orde is.. Maar we hopen voor hem dat de ketting vooral niet in bergaf van de tandwielen springt, want dan kan hij enkel nog remmen met de zolen van zijn klompen en door met zijn kamizool tegen de gevels van de huizen te schuren.
Het is nog een heel zware fiets, want het is de fiets die de grootvader van Jef (geboren in 1902) voor zijn plechtige communie gekregen had en Jef in 1990, toen hij 35 was en zijn grootvader overleden is, overgenomen heeft.
Het is al jaren geleden dat Jef aan die voorrangsweg geweest is die hij nu moet oversteken. Er komen auto's aangereden op de voorrangsweg, maar Jef is ervan overtuigd dat hij nog veilig kan oversteken, want dat kon hij probleemloos in zijn jongere jaren. Hij begrijpt niet waarom hij nu, hoeveel moeite hij ook doet, niet tijdig meer overgeraakt en aangereden wordt.
Als Jef zijn oldtimer vervangen had door een moderne E-bike, had hij niet alleen een veel veiliger remsysteem gehad, evenals versnellingen waardoor hij voldoende snel had kunnen vertrekken, doch had de hulpmotor er wellicht voor gezorgd dat Jef nog tijdig de voorrangsweg had kunnen oversteken.
Relatief traag rijden kun je met elk voertuig. Snel genoeg rijden om veilig te rijden kunnen evenwel meer mensen met een E-bike dan met een gewone fiets.
Zowel met een gewone fiets als met een E-bike is het zoals met zovele dingen: ze zijn maar zo goed of zo slecht als je ze gebruikt.